Raskaus + ahdistuneisuushäiriö / paniikkihäiriö

Neuvolalääkärit eivät ole parhaimpia ihmisiä arvioimaan mielialalääkitystä. Aika usein ovat aika kärkkäitä noiden lääkitysten suhteen. Äidin psyykkinen hyvinvointi raskaus ja imetysaikana on aina myös lapsen etu. Se tuntuu monesti neukkulääkäreiltä unohtuvan. Mieliala lääkityksen muutoksiin suosittelen ottamaan yhteyttä joko mielialapolille tai tk lääkärille, missä sitten hoitokontaktisi onkaan.
 
Moikka! Mulla on ollut lääkityksenä koko raskausajan venlafaxin ketiapiini ja opamox. Tuo yhdistelmä on ns. turvallisin kun lääkkeet en voi olla kun sairastanut kaksisuuntaisen mielialahäiriö ja ahdistuneisuutta. La 15.9 ja kaikki on mennyt hyvin. Tsemppiä muillekin !
 
Moikka! Mulla on ollut lääkityksenä koko raskausajan venlafaxin ketiapiini ja opamox. Tuo yhdistelmä on ns. turvallisin kun lääkkeet en voi olla kun sairastanut kaksisuuntaisen mielialahäiriö ja ahdistuneisuutta. La 15.9 ja kaikki on mennyt hyvin. Tsemppiä muillekin !
Sullahan ihan just vauva siis sylkyssä! :) mullakin oli kokeilussa tuo venlafaxin ennen raskautta mutta oli ihan kauheet sivuoireet että oli pakko vaihtaa. Masennuin kahta kauheemmin ja tuli kohtauksia vielä enemmän mitä ilman lääkitystä! :sad001 nykyään mulla muuten sama lääkitys kun sulla mutta venlafaxiinin tilalla sertralin orion jota oonkin nyt synnytykseen lopettamassa kokonaan! La 10.10 mulla. Mutta mulla on alkanut vähän tuleen "vieroitusoireita", oon nyt syönyt 25mg/pvä mutta vaan joka toinen päivä.. alkanut tuleen semmosia ihme sähköshokkeja kehoon välillä. Tuntuu aika epämiellyttävältä. Joku sano joskus et joku vitamiinin syöminen helpottaa näitä sivuoireita mut ite oon syönyt koko raskauden multivitamiinitabletteja mutta ei oo kyllä ollut mitään hyötyä oikeestaan mihinkään (omasta mielestä)...
 
Mä söin ennen tätä escitalopramia venlafaxinia ja se auttoi hyvin! Jopa niin hyvin että kun halusin lopettaa sen käytön (tuntui vain etten tarvitse lääkkeitä) niin siitähän se helvetti vasta alkoikin..lopettamisoireet olivat AIVAN KAMALAT! Sain sähköiskuilta tuntuvia kohtauksia päähän ja ahdistuneisuuden jota kesti 24/7. Se oli jotain kamalaa. Lääkitystä sitten jatkettiin mutta tällä kertaa escitalopramilla. Opamoxiakin määrättiin mutta sitä ei ole tarvinnut ottaa.
 
Sullahan ihan just vauva siis sylkyssä! :) mullakin oli kokeilussa tuo venlafaxin ennen raskautta mutta oli ihan kauheet sivuoireet että oli pakko vaihtaa. Masennuin kahta kauheemmin ja tuli kohtauksia vielä enemmän mitä ilman lääkitystä! :sad001 nykyään mulla muuten sama lääkitys kun sulla mutta venlafaxiinin tilalla sertralin orion jota oonkin nyt synnytykseen lopettamassa kokonaan! La 10.10 mulla. Mutta mulla on alkanut vähän tuleen "vieroitusoireita", oon nyt syönyt 25mg/pvä mutta vaan joka toinen päivä.. alkanut tuleen semmosia ihme sähköshokkeja kehoon välillä. Tuntuu aika epämiellyttävältä. Joku sano joskus et joku vitamiinin syöminen helpottaa näitä sivuoireita mut ite oon syönyt koko raskauden multivitamiinitabletteja mutta ei oo kyllä ollut mitään hyötyä oikeestaan mihinkään (omasta mielestä)...

Minuakin pelottaa jos escitalopram pitää lopettaa ennen synnytystä (la 19.11) kun jäi traumat noista venlafaxinin lopettamisoireista :/
 
Sullahan ihan just vauva siis sylkyssä! :) mullakin oli kokeilussa tuo venlafaxin ennen raskautta mutta oli ihan kauheet sivuoireet että oli pakko vaihtaa. Masennuin kahta kauheemmin ja tuli kohtauksia vielä enemmän mitä ilman lääkitystä! :sad001 nykyään mulla muuten sama lääkitys kun sulla mutta venlafaxiinin tilalla sertralin orion jota oonkin nyt synnytykseen lopettamassa kokonaan! La 10.10 mulla. Mutta mulla on alkanut vähän tuleen "vieroitusoireita", oon nyt syönyt 25mg/pvä mutta vaan joka toinen päivä.. alkanut tuleen semmosia ihme sähköshokkeja kehoon välillä. Tuntuu aika epämiellyttävältä. Joku sano joskus et joku vitamiinin syöminen helpottaa näitä sivuoireita mut ite oon syönyt koko raskauden multivitamiinitabletteja mutta ei oo kyllä ollut mitään hyötyä oikeestaan mihinkään (omasta mielestä)...

Noihin sähköiskuihin auttaa vahva B vitamiini :) Itsellä tuli joskus Sepram-nimisen masennuslääkkeen yhtäkkisestä lopettamisesta noita sähkäreitä ja helpotti nopeasti!
 
Noihin sähköiskuihin auttaa vahva B vitamiini :) Itsellä tuli joskus Sepram-nimisen masennuslääkkeen yhtäkkisestä lopettamisesta noita sähkäreitä ja helpotti nopeasti!
Tänks, tota tietoo kaipasinkin, huomenna siis apteekkiin, tänään alkanutkin tuleen tiheemmin näitä iskuja! :sad001
 
Mulla tuli venlan lopetuksesta myös ne kaikista pahimmat oireet, mutta ne kesti kyllä kun ties että ne loppuu kyllä pian. Vähensin 350mg joka viikko 25mg. Mulla ei toiminut toi B-vitamini, eikä kyllä mitkään muutkaan poppas konstit. Tsemppiä lääkkeiden purkuun, ja muistakaa että kaikki lääkkeistä tulevat vieroitusoireet on väliaikaisia!
 
Komppaan jennyhanneletta. Itse lääkkeet lopettaneena ja vierotusoireet kärsineensä, muistakaa että ne oireet on vain väkiaikaisia ja loppuu kyllä :Heartred
 
Inhottaa vaan kun nää sivuvaikutukset rupee häiritseen jo normaalia päivän kulkua... :sad001( ja sit jotenkin kun tietää että on lopettamassa kokonaan tuon lääkityksen niin sitä oikein "odottaa" että koska tulee kohtaus yms! :'(
 
Inhottaa vaan kun nää sivuvaikutukset rupee häiritseen jo normaalia päivän kulkua... :sad001( ja sit jotenkin kun tietää että on lopettamassa kokonaan tuon lääkityksen niin sitä oikein "odottaa" että koska tulee kohtaus yms! :'(
Mä olin kyseisestä syystä sairaslomalla koko 5kk lopetusurakan ajan. Se oli pitkä ja helvetillinen aika jonka kamppailin vielä syvässä masennuksessa keskenmenon jäljiltä. Mut lääkkeetön elämä palkitsee ja se vauvan hyvinvointi, ennenkaikkea!
 
Mä myös olin sairaslomalla vieroitusoireiden ajan, siitä pääsinkin suoraan sitten äippälomalle. En pystynyt toimimaan vieroitusoireiden runsauden vuoksi lähes ollenkaan, pääosin makasin tuon ajan sängyssä. Mutta nyt jälkeenpäin oon tosi tyytyväinen että kestin sen vaikka monet kerrat aattelin ettei tästä tuu mitään. nyt ollaan kuivilla. :) suuret tsempit koettelemukseen , lupaan että helpottaa!
 
Noni, tästä nää pahimmat vieroitusoireet sit alko. Viikon syöny lääkkeitä joka toinen päivä ihan minimi annoksella ja nyt tuli niin paha kohtaus et tuntu et happikaan ei kulje. Oli pakko ottaa opamoxi. Mua oikeesti pelottaa kuinka selviän tästä viimesestä kuukaudesta ilman mitään, ens maanantaista asti lopetan nimittäin kokonaan.
 
Kertokaas nyt vielä siis mulle, millä raskausviikolla teillä on vieroitus alkanut? Onko kaikki lääkkeet vieroitettu vai jokin säännöllinen masennus-/ahdistus-/paniikkihäiriölääke? Jos joku on jätetty, mikä?

Itse tosiaan olen marraskuisten ryhmästä ja nyt rv 29/ja menossa maanantaina juttelemaan psykiatrin kanssa loppuraskauden lääkityksestä. Pahimpana mulla unettomuus, mikä aiheuttaa ahdistuksen. Uneen ollut Circadin 2mg ja mirtazapin 4mg. Nyt olen joutunut ennenaikaisen synnytyksen riskipelkojen ja suositusten aiheuttaman ahdistuksen ja paniikkikohtausten vuoksi ottamaan silloin tällöin Opamoxia. Näin nyt vasta pari viikkoa. Supistuksiinkin Opamox auttoi. Ahdistuskohtaukset tulevat ihan hallitsemattomana ja ahdistus aiheutuu pelosta ja pelko aiheuttaa supistuksia, joten siksi oon ottanut Opamoxia rauhoittaakseni kehoa. Miten teitä on loppuraskaudessa neuvottu Opamoxit käytössä? Onko unettomuuteen jotain lääkettä synnytykseen asti jollakin käytössä?
 
Kertokaas nyt vielä siis mulle, millä raskausviikolla teillä on vieroitus alkanut? Onko kaikki lääkkeet vieroitettu vai jokin säännöllinen masennus-/ahdistus-/paniikkihäiriölääke? Jos joku on jätetty, mikä?

Itse tosiaan olen marraskuisten ryhmästä ja nyt rv 29/ja menossa maanantaina juttelemaan psykiatrin kanssa loppuraskauden lääkityksestä. Pahimpana mulla unettomuus, mikä aiheuttaa ahdistuksen. Uneen ollut Circadin 2mg ja mirtazapin 4mg. Nyt olen joutunut ennenaikaisen synnytyksen riskipelkojen ja suositusten aiheuttaman ahdistuksen ja paniikkikohtausten vuoksi ottamaan silloin tällöin Opamoxia. Näin nyt vasta pari viikkoa. Supistuksiinkin Opamox auttoi. Ahdistuskohtaukset tulevat ihan hallitsemattomana ja ahdistus aiheutuu pelosta ja pelko aiheuttaa supistuksia, joten siksi oon ottanut Opamoxia rauhoittaakseni kehoa. Miten teitä on loppuraskaudessa neuvottu Opamoxit käytössä? Onko unettomuuteen jotain lääkettä synnytykseen asti jollakin käytössä?
Moi, mulla lääkityksenä alunperin sertralin orion 25mg/pvä (ahdistuneisuuteen) ketipinor 25mg/pvä (unettomuuteen) opamox 15mg (paniikkikohtaukseen tarvittaessa) Sertralinin lopetus alkoi n. 1kk ennen la:ta, oon viikon verran syönyt joka toinen päivä sitä, ja nyt tosiaan maanantaina tarkotus lopettaa se kokonaan. Ketipinoria saa syödä läpi raskauden, ainakin minä koska mulla tosiaan niin pieni annostus. Opamox on ollut koko ajan mulla, mutta tosiaan vaan tarvittaessa, ei sitä suositella "kauheesti" syötäväks, mut itse oon joutunut nyt raskauden aikana ottamaan semmosen max 3krt ja oon aika ylpee siitä, ennen meni melkeinpä muutaman kerran viikossa yks opamox kohtausten takia. Nyt saanut edes jotenkin "hallittua"'niitä.
 
Kyfi, huojentavaa kuulla, että ketipinoria voi jatkaa Sun tapauksessa loppuun asti. Itselläni myös oma vointi sen verran hauras, että tärkeämpää on pitää.huolta minusta, jotta pidetään myös hyvää huolta vauvasta. Täytyy keskustella lääkärin kanssa pitääkö mun vielä mahdolliseksi siksi vaihtaa Ketipinor uneen, jos mun tänhetkisiä lääkkeitä ei saa käyttää loppuun asti. Tai kun ne ei ylipäänsä auta riittävästi uneen muutenkaan tällä hetkellä.

Onko kenellekään tarkempaa tietoa missä menee Opamoxit käytön raja raskauden aikana? Olen nyt joutunut ottamaan sitä viime viikolla kolme päivää putkeen 1-2 päivässä ja sitten pidin taukoa viitisen päivää mutta nyt eilen jouduin taas ottamaan yhden ja tänä aamuna toisen. Ahdistus käy niin sietämättömäksi muuten ja tosiaan aiheuttaa supistuksia niin olen niissä tilanteissa ajatellut tekeväni mieluummin ns. oikein. Parhaani mihin pystyn.
 
Mulla tosiaan on edelleen käytössä escitalopram eikä vielä ole puhuttu sen lopettamisesta. Luulen että sitä ei lopeteta ollenkaan..
 
Takaisin
Top