Kävin juttelemassa uuden psykiatrin kanssa, koska ikävä kyllä minua 2v hoitanut psykiatri on nyt väliaikaisesti poissa x-ajan. Oli todella raskas käynti, kun piti uudelle lääkärille avata kaikki menneisyyden traumat, vaikka se ei olisi ollut edes aiheellista. Hän ei ollut ottanut minusta mitään selvää etukäteen, vaikka kaikki tieto löytyisi koneelta, hän tuli myöhässä töihin ja pisti minut kertomaan yksityiskohtaisesti kaiken... ja sitten puolen tunnin kohdalla pysäytin hänet ja sanoin, että olen täällä nyt sen raskauden aikaisen lääkityksen vuoksi, kun siitä ei ole mitään puhuttu kanssani loppuraskautta ajatellen. Ja että nyt on syytä miettiä unettomuuttani ja lääkkeitä siihen, koska unettomuus on minulle kaikista pahinta myrkkyä ja sitä se on myös sikiölle, koska unettomuus ja väsymys aktivoi traumani sekä maksimoi satakertaiseksi ahdistukseni ja pelkoni. Psykiatri lähti sen myötä kyseenalaistamaan mun unettomuutta ja unettomuuden lääkkettömiä hoitoja ja sitä, että minulle pitäisi mieluummin aloittaa masennuslääkitys NYT loppuraskautta kohden kuin lääkitä unettomuutta. Olen siis käynyt intensiiviterapiassa 3v enkä ole käyttänyt masennuslääkitystä tähän mennessä, mutta nyt hän alkoi ehdotella sitä juuri kun pitäisi samaan aikaan vieroittaa lääkkeistä... hohhoijjaa. No, lopulta kaikkien erimielisyyksien jälkeen pääsimme siihen lopputulokseen, että voin joko jatkaa Mirtazapin + Circadin -yhdistelmää tai aloittaa kokeiluksi vielä nyt Ketipinorin 25mg annoksella tai sitäkin pienemmällä, jos se tehoaa. Voin jatkaa Ketipinoria aina synnytykseen asti tai vieroittaa itseni siitä rv 34 eteen päin, jos se tuntuu mahdolliselta. Voin myös ottaa Opamoxia turvallisesti aina ahdistus- ja pelkokohtauksiin. Psykiatri oli sitä mieltä, että Opamoxin satunnainen käyttö tarvittaessa on turvallista aina loppuraskauteen ja synnytykseen asti, jos sitä ei käytä joka päivä. Toisaalta kannusti mua kuitenkin syömään Opamoxia mieluummin puolikkaan aamuyöstä, jos alan valvoa ja kaikki möröt valtaa mielen sekä ahdistus ja pelot pääsee voimakkaiksi sen myötä kuin että annan sen kehän syntyä. Totesi, että vaikka söisin tarvittaessa Opamoxia puolikkaan loppuraskaudessakin pari-kolme kertaa viikossa, siitä on enemmän hyötyä kuin siitä, että valvon aamuyöstä lähtien ja ahdistun ja tipun pelkokohtauksiin.
Oma näkökulmani on aina ja edelleen se, että n-y-t minun pitää saada vielä nukuttua ainakin sinne rv 34 asti, koska väsymys ja unettomuus pahentavat supistuksiani. Kohdunkaulani on pehmennyt ja normaalia lyhyempi ja supistukset pitäisi siis saada pidettyä hallinnassa. Ainoa keino, millä pystyn sitä edesauttamaan, on levon lisäksi se, että huolehdin unesta. Saatan aloittaa kokeiluun vielä Ketipinorin pienellä annoksella rv 29-34 välillä ja yrittää sitten jättää sen pois loppuraskauden ajaksi. Tai jos voin huomattavasti sen lääkityksen avulla paremmin, jatkan sitä loppuraskauteen, siitäkin huolimatta, että se voi aiheuttaa jotakin vieroitusoireita lapselle sekä voi vaikuttaa myös lapsuuden aikaiseen kehitykseen... näin psykiatri totesi.
Mutta kuten hänelle sanoin ja hänen kanssaan yhdessä puhuimme, niin sekin voi vaikuttaa häneen todella vakavasti, jos en nuku, kärsin ahdistus- ja pelkokohtauksista, tulen hulluksi väsymyksen vuoksi ja/tai vauvamme syntyy osittain senkin vuoksi keskosena tulevina viikkoina, että en saa nukuttua öisin, koska unettomuus laukaisee aina aamuyön tunteina supistukset ja supistukset taas kypsyttävät kohdunkaulaa. On siis valittava kahdesta pahasta toinen, ja tässä tapauksessa on valittava sekä itseni että erityisesti sikiön kanssa turvallisempi vaihtoehto. Se on unen takaaminen, jotta voin voida parhaalla mahdollisella tavalla. Tottakai en käyttäisi mitään lääkkeitä, jos tilanne olisi normaali. Sitä toivoisin, se olisi ensisijainen vaihtoehto, mutta kun tässä tapauksessa se ei kuitenkaan ole mahdollista, on valittava seuraava kokonaisuuden kannalta paras ratkaisu.
Rv 28+5