Raskaudesta kertominen

Mä varasin tälle illalle varhaisultran ja päätettiin että otan mun äidin mukaan (hän saa tietää määränpään vasta perillä). Saa vähän etukäteis äitienpäivä lahjan, tämä jää meillä viimeiseksi rakkaudeksi niin vika kerta tarjota omalle äidilleni tälläinen kokemus. Jännityksellä vielä pari tuntia mikä hänen reaktio on 🤭
Miten hauska idea! Äidille varmasti ihana yllätys. 😊 Toivottavasti ultrassa on kaikki hyvin. ❤️
 
Millon ois hyvä kertoa meidön 9v tytölle? Ollaan muutenkin mietitty kertomista ekan neuvolakäynnin jälkeen
 
Kukin kertoo itselle sopivassa vaiheessa mutta me meinataan että kerrottais lapsille vasta ekan kolmanneksen jälkeen kun ollaan varmemmilla vesillä että homma jatkuu synnytykseen asti.
 
Minä olen ajatellut kertoa vasta rakenne ultran jälkeen. Kahdesta edellisestä olen myös kertonut vasta kun on jo pitkällä. Ensimmäinen raskaus meni aikanaan kesken ja nyt kun olen jo 40 v niin vielä suuremmat riskit että jotakin käy. Minua myös jännittää muiden reaktiot. Äiti varmaan just tokasee että miksi vielä teit kun ”vapaus” jo siintää. Edelliset lapset 18 ja 16. Heidän reaktiot tietysti myös, että mitä ajattelevat… mutta eihän sitä vielä tiedä miten tämä etenee. Nyt vasta 4+6.
 
Muokattu viimeksi:
Minä olen ajatellut kertoa vasta rakenne ultran jälkeen. Kahdesta edellisestä olen myös kertonut vasta kun on jo pitkällä. Ensimmäinen raskaus meni aikanaan kesken ja nyt kun olen jo 40 v niin vielä suuremmat riskit että jotakin käy. Minua myös jännittää muiden reaktiot. Äiti varmaan just tokasee että miksi vielä teit kun ”vapaus” jo siintää. Edelliset lapset 18 ja 16. Heidän reaktiot tietysti myös, että mitä ajattelevat… mutta eihän sitä vielä tiedä miten tämä etenee. Nyt vasta 4+6.
Mä ymmärrän sua, itellä vähän samanlainen pelko muiden suhtautumisesta. Mä en kyllä rakenneultraan asti pysty piilottaa kun katoin just edellisen raskauden kuvia ni mulla toi vatsa pullahtaa jo viikon 10 jälkeen 🤣
 
Minä olen ajatellut kertoa vasta rakenne ultran jälkeen. Kahdesta edellisestä olen myös kertonut vasta kun on jo pitkällä. Ensimmäinen raskaus meni aikanaan kesken ja nyt kun olen jo 40 v niin vielä suuremmat riskit että jotakin käy. Minua myös jännittää muiden reaktiot. Äiti varmaan just tokasee että miksi vielä teit kun ”vapaus” jo siintää. Edelliset lapset 18 ja 16. Heidän reaktiot tietysti myös, että mitä ajattelevat… mutta eihän sitä vielä tiedä miten tämä etenee. Nyt vasta 4+6.
Äh toivottavasti äitisi ei tokaisee mitään ajattelematonta. 😕

Omalta osaltani fiilikset kertomisesta ovat ristiriitaiset: tavallaan tekisi mieli kertoa kaikille heti ja toisaalta taas odottaa vaikka rakenneultraan. Kuitenkin olen tullut siihen tulokseen, että haluaisin kertoa ennen kuin ihmiset arvaavat itse. Tämän perusteella luulen, että kerrotaan perheille nt-ultran jälkeen samoin kuin töissä ennen kuin porukka jää kesälomalle. Toki tässä on mahdollisuus että tapaan äitiäni, siskoani ja mummiani nyt toukokuussa ja heille olen ajatellut kertoa yhdessä, jos tuo tapaaminen vain onnistuu. Tämä olisi siis ennen nt-ultraa, mutta mieluiten kertoisin kasvotusten ja tämä olisi ihana tilanne kertoa kaikille samanaikaisesti. 🥰

Ihan suu supussa en pysty olemaan vaan kahdelle lähimmälle ystävälle aion kertoa heti kuin vain näen heitä. He tietävät lapsettomuusmatkastamme niin haluan myös kertoa nämä uutiset 😊
 
@Kumipuu onpa ollut kurja reaktio siskolla 😞


Mä kerroin puolisolle heti, ei oltu samassa paikassa juuri silloin. Myös kahdelle ystävälle olen kertonut. On mietitty että tuleville isovanhemmille kerrottaisi äitienpäivänä, silloin olisi 8+1 eli aikaista kyllä mutta olisi kiva ylläri 🥰
 
Kerroin (pikku)siskolleni asiasta muutama päivä sitten, ihan siksi että hän ei myy kaikkea vauvatavaraa pois vaan antaa miulle. Sain todella tympeän vastaanoton 😞 Olen liian vanha ja olenkohan miettinyt asiaa tarpeeksi 😳 Olin silleen wtf, kerroin just iloisia uutisia ja toinen tylyttää ihan kympillä. Kyllä taas itku pääsi ja nousi kynnys kertoa yhtään kellekään jos kaikki suhtautuu noin 😞 Jäi niin paha mieli 😞
Siis eikä. Olipa tosi törkeetä 🙄

Varmaan vaikee suhtautua häneen vähään aikaa mitenkään..
 
Me tehtiin testi kaksin kotona. Ja mies katsoi tuloksen ja tuli tosi iloseks.

Ei aiota kerto kellekään ennen kun 12 viikkoa täynnä, jos sinne päästään..
Vähän hirvittää kertoa tätä uutista lapsille kun he jo sanoivat että onneks äiti oot niin vanha ettet enää tee vauvoja 😂😂
 
Tein testin aamulla isompien lasten mentyä kouluun ja pienimpien vielä nukkuessa. Miehelle näytin heti testiä, olimme molemmat aika puulla päähän lyötyjä. Meidän lapsiluvun piti olla jo täysi mutta elämä taisi päättää toisin. Olin juuri ennen joulua saanut käsiteltyä asian että meille ei tule enempää lapsia. Muutaman päivän oli kyllä melko epätodellinen olo vaan kyllä tämä on alkanut pikkuhiljaa sisäistymään oireiden lisääntyessä.

Eniten harmittaa se että olen juuri palannut takaisin salille monen vuoden tauon jälkeen ja aloittanut voimaharjoittelun. Nyt pitää sen suhteen hieman muuttaa suunnitelmia ja ottaa rauhallisemmin.

Lapsilta ei kovin pitkään pystytä salaamaan, ovat melko tarkkasilmäisiä näissä asioissa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Omat sukulaiset on siinä mielessä helppoja että kaikki asuvat kaukana joten salaaminen heiltä onnistuisi vaikka synnytykseen saakka kun ei juurikaan nähdä (hyvä että edes kerran vuodessa). Anopin en soisi saavan tietää ikinä, en ole väleissä hänen kanssaan nyt enkä tulevaisuudessa. Lapset luultavasti kertovat hänelle jossakin vaiheessa.

Siskolleni olen jokaisesta kertonut heti alussa. Hänellä ei ole lapsia. On sitä mieltä että saan minä hoitaa sen puolen meidän suvusta :Face With Tears Of Joy: Ollaan melko läheisiä ja soitellaan joka viikko. Hänkin asuu toisella puolella Suomea. Voi olla että ensimmäisen ultran jälkeen kerron tai jos malttaisin odottaa juhannukseen (siskolla synttärit) niin voisi onnitella ja kertoa tulevasta täditettävästä:Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: On aina ollut mielissään meidän lapsista.
 
Ajattelin kertoa tuleville isovanhemmille (minun vanhemmilleni) äitienpäivänä, kun mennään heidän luokseen. Onko teillä jotain hauskaa ideaa tähän? Esimerkiksi ajattelin laittaa yhden pullan uuniin ja sanoa "oho, jäiköhän tuo meiltä" tai jotain. 😄 lisäksi mietin että onko tähän jotain omaa verkkokauppaa tai jotain sivustoa, mistä voisi tilata jotain tällaista yllätyksenä vauvan tulosta kertovaa tavaraa?
 
Ajattelin kertoa tuleville isovanhemmille (minun vanhemmilleni) äitienpäivänä, kun mennään heidän luokseen. Onko teillä jotain hauskaa ideaa tähän? Esimerkiksi ajattelin laittaa yhden pullan uuniin ja sanoa "oho, jäiköhän tuo meiltä" tai jotain. 😄 lisäksi mietin että onko tähän jotain omaa verkkokauppaa tai jotain sivustoa, mistä voisi tilata jotain tällaista yllätyksenä vauvan tulosta kertovaa tavaraa?

Mä katselin joskus Spreadshirt-sivustolta, T-paitaa, mukia tms saa kai melkein millä tahansa ”isoisä” yms teksteillä.
 
Mä katselin joskus Spreadshirt-sivustolta, T-paitaa, mukia tms saa kai melkein millä tahansa ”isoisä” yms teksteillä.
Tämmönen olis muuten hyvä, mutta kaipaisin ehkä enemmän sellaista "meille tulee vauva" juttua tai valmista korttia tai yllätyspakkausta tai jotain - mun vanhemmilla on jo 7 lastenlasta niin luo oman haasteen tähän. 😂 eivät välttämättä tajua jos toisin vaikka mukit "mummi ja vaari" tai "mummola"-kyltin ovenpieleen
 
Jos kesällä kiertäisi ympäri Suomen sukuloimassa, saisin nähdä jokaisen ilmeen henkilökohtaisesti kun katraan ja mahan kanssa pölähtää paikalle :Face With Tears Of Joy: Mielipiteitä varmasti löytyy suuntaan jos toiseen, eivät vaan kehtaa sanoa. Eipä sillä että välittäisinkään, äiti oli jo toisen lapsen syntymän jälkeen sitä mieltä että eihän meille vain enempää ole tulossa.. Saatte arvata pyydettiinkö sen jälkeen enää lastenvahdiksi.
 
Jos kesällä kiertäisi ympäri Suomen sukuloimassa, saisin nähdä jokaisen ilmeen henkilökohtaisesti kun katraan ja mahan kanssa pölähtää paikalle :Face With Tears Of Joy: Mielipiteitä varmasti löytyy suuntaan jos toiseen, eivät vaan kehtaa sanoa. Eipä sillä että välittäisinkään, äiti oli jo toisen lapsen syntymän jälkeen sitä mieltä että eihän meille vain enempää ole tulossa.. Saatte arvata pyydettiinkö sen jälkeen enää lastenvahdiksi.
Kuulostaa tutulta toi kommentti! Mun äiti sanoi tokan jälkeen et ei kai enempää tule. Kolmas tulikin tosi nopeesti ja se oli vielä jotenkin ”ok” mun äidille. Neljättä ei ymmärretty enää ollenkaan. En tiedä koska edes kerron viidennestä (jos kaikki menee hyvin). Kauheita kommentteja mun mielestä!
 
Kuulostaa tutulta toi kommentti! Mun äiti sanoi tokan jälkeen et ei kai enempää tule. Kolmas tulikin tosi nopeesti ja se oli vielä jotenkin ”ok” mun äidille. Neljättä ei ymmärretty enää ollenkaan. En tiedä koska edes kerron viidennestä (jos kaikki menee hyvin). Kauheita kommentteja mun mielestä!
Kyllä, eihän kenellekään voi sanoa kuinka monta lasta saa olla tai haluta. Kun perus asiat on kotona kunnossa ja jokaiselle lapselle riittää tarvittaessa yhteistä aikaa niin lapsia saa minun puolestani olla vaikka kuinka monta.
Neljännestä ja viidennestä ilmoitin äidilleni vasta lasten synnyttyä. Kuudennesta taisi kuulla ihan ohimennen. Tulevasta vauvasta en osaa vielä sanoa, ehkä pyörähdetään kesälomareissulla kylässä 😅
 
Minä kerroin heti varhaisultran jälkeen tärkeimmille ihmisille. Normaalisti olisin odottanut nt-ultran yli, mutta viimeksi siellä tuli huonoja uutisia ja jouduin sitten samalla kertaa kertomaan kaikille, että olen raskaana, mutta kaikki ei ole hyvin.. ja se oli vähän liikaa se.
Töissä toivoisin, että ei tarvitsisi kertoa lainkaan, mutta vatsa on niin turvoksissa, että sitä on saanut jo pari viikkoa piilotella 😞
 
Vapunpäivänä kerrottiin mökillä tuleville isovanhemmille, mun äidille ja isälle ja miehen äidille. Meillä oli kuvan mukainen skumppapullo, joka oli kyllä ihan täydellinen jekku😅 mun äiti luki tekstin monta kertaa ennen kuin tajusi mikä homma. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut hienoa saada videoitua hänen hölmistynyt reaktio. Kaikki olivat super iloisia ja otettuja meidän puolesta, kyseessä heillekin ensimmäinen lapsenlapsi 🥰 Myös tuleva isoisoäiti oli paikalla, mutta hän sai tietää jo viikko sitten, kun täytti vuosia.
 

Liitteet

  • IMG_1686.jpeg
    IMG_1686.jpeg
    2.5 MB · Katsottu: 36
Vapunpäivänä kerrottiin mökillä tuleville isovanhemmille, mun äidille ja isälle ja miehen äidille. Meillä oli kuvan mukainen skumppapullo, joka oli kyllä ihan täydellinen jekku😅 mun äiti luki tekstin monta kertaa ennen kuin tajusi mikä homma. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut hienoa saada videoitua hänen hölmistynyt reaktio. Kaikki olivat super iloisia ja otettuja meidän puolesta, kyseessä heillekin ensimmäinen lapsenlapsi 🥰 Myös tuleva isoisoäiti oli paikalla, mutta hän sai tietää jo viikko sitten, kun täytti vuosia.
Tää on mahtava! :D
 
Takaisin
Top