Raskaudesta kertominen

silkkipakastin

Vauhtiin päässyt keskustelija
Joulukuiset 2024
Missä vaiheessa kerroit raskaudesta? Kerroitko lapsen toiselle vanhemmalle heti, jännitittekö yhdessä plussaa vai yllätitkö hänet?
Piditkö plussan omana tietonasi pitkään, vai laitoitko tikusta heti kuvan jollekin läheiselle?
Miten kerroit/suunnittelet kertovasi? Kryptinen kuva pullasta uunissa, vai suoraan sanominen? Millaisia reaktioita sait aikaan?
 
Miehelle kerroin heti, yksin tein kotona vessassa ekan testin 10 päivää inseminaation jälkeen ja haaleaa viivaa tuli testiin.
Läheisille, sekä lapsille kerrotaan aikaisintaan joskus nt ultran jälkeen, taas varmaan yritetään päästä lähemmäs rakenneultraa. Pikaisesti laskettuna juhannuksena (rv 18) varmasti jo "kiinni" jään uimassa mahan koon perusteella ja jos ei mitkään alkoholijuomat kelpaa, anoppi huomaa heti tämän ja kolmosesta (joulukuinen) kysyikin suoraan😅 perinteisesti siis suvun kesken mökkeillään todennäköisesti.
 
Mä tein testin yksin kolme päivää oletettujen menkkojen alkupäivän jälkeen aamulla, kun oltiin puolison kanssa puhuttu, et pitäiskö vaan tehä. Kävin sitten kertomassa uutiset työmatkalla hänen työpaikallaan, kun halusin kertoa kasvotusten ja sen jälkeen lähti mun parhaalle ystävälle kuva whatsapissa 🥰 tän jälkeen oon ripotellen kertonut siskolle viestillä, yhdelle (kahdelle) työkaverille, iskälle puhelimitse ja odotan, että pääsen kertomaan kasvotusten äitille 😍 eivät asu tässä lähellä ja viestillä en halua kertoa, koska haluun nähdä reaktion! Lähiperheelle voidaan kertoa jo tässä alussa, mutta tapa kertoa äiteelle, myös miehen vanhemmille on vielä mietinnässä 😇 aikasintaan ekan kolmanneksen jälkeen kerrotaan sit muille tai viimeistään sitten, kun alkaa näkyä.
 
Testailin alkuun iltaisin, niin mies oli siinä mukana jännittämässä. Kerroin heti siskolleni ja nyt viivojen vahvistuttua muutamalle hyvälle kaverille, joiden kanssa oli suunnitteilla juhlintaa ekaa kertaa sitten viime kesän. 😅

Tavallaan tykkäisin siitä, että ei kerrottais yleisesti ollenkaan vaan ihmiset sit vaan huomaisi kun nähtäisiin. Eli aika pitkälle sais raskaus edetä "salaa". Mutta lähimmille ajateltiin kyllä kertoa varhaisultran jälkeen ja muille varmaan seulontaultran jälkeen. Tai sitten vaan yllätetään uudella muhkealla olemuksella. En ihan tiedä mikä siinä kiehtoo mutta olis hauska nähdä just ne reaktiot.
 
Mulla hoidoista on tiennyt jo perhe ja läheiset ystävät. Varsinaisesta plussasta kerroin aamulla (herätin) miehelleni ja heti laitoin myös kuvaa ja viestiä siskolleni, jonka kanssa ollaan äärimmäisen läheisiä. Hänen kanssaan olen jakanut kaiken oireista lähtien. Minun vanhemmat kävivät kylässä eilen, joten kerroin heille, koska tiesivät siirrosta. Tänään kerroin myös läheiselle ystävälle, jota näin, sillä hänellä myös ivf-lapset. On ollut ihana jakaa näin onnellinen asia läheisille.

Muille voisi kertoa sitten sitä mukaa, kun heitä kasvotusten näkee. Ei olla puhuttu mitään "somepaljastuksesta", joten saa nähdä, tehdäänkö joskus niin. Töissä aion pitkittää kertomista mahdollisimman pitkään, vaikka esimieskin tietää hoidoista.
 
Mä en enää malttanut pitää tätä vain meidän vanhempien välisenä tietona ja kaipasin vähän kokemuksia ja vinkkejä, joten kerroin kahdelle perheelliselle läheiselleni. Tiedän, että he ovat tukenani, vaikka tulisi keskenmeno.

Muita läheisimpiä perheenjäseniä informoidaan varmaan ekan neuvolan jälkeen, ja viimeistään kun selvitään ekasta kolmanneksesta. Toisella kolmanneksella kerrotaan varmaan ystäville ja töissä vasta sitten kun on pakko.

Vapuksi oli suunnitteilla kaveriporukan pariskuntien kesken kaikenlaista skumppajumppaa ja olutpialaista, niin pitänee katsoa miltä tuntuu, että kerronko silloin (ja ollaanko ehditty kertoa perheillemme ensin) vai juonko salaa omenamehua spritella, silloin on kumminkin menossa laskujeni mukaan vasta vko 9 😅
 
...Vapuksi oli suunnitteilla kaveriporukan pariskuntien kesken kaikenlaista skumppajumppaa ja olutpialaista, niin pitänee katsoa miltä tuntuu, että kerronko silloin (ja ollaanko ehditty kertoa perheillemme ensin) vai juonko salaa omenamehua spritella, silloin on kumminkin menossa laskujeni mukaan vasta vko 9 😅
Vanha kikka jos ei halua kertoa juomattomuuden syytä on ainakin sanoa että lääkekuuri estää alkoholin käytön. Nykyantibiooteilla kai saa joillain juodakin mutta ehkä ei kaikilla. 😎
 
Lokakuisesta kerrottiin miehen vanhemmille äitienpäivänä n. rv 16 kun käytiin kylässä. Pistin ultrakuvan piiloon kukkapuskaan, että tuleva ensikertalaismummo sen huomaa kun laittaa kukat maljakkoon. Mentiin sisään, annettiin kukat ja mulla oli kova pissahätä niin kiirehdin vessaan. Mies oli kiirehtinyt samalla talon toiseen vessaan. Siellä se mummo meni ympäri tyhjää taloa ultrakuva kädessään kun pappakin oli poikennut vielä äkkiä johonkin. Mahtoi olla hänellä muutama kysymys mielessä. 😅
 
Me kerrotaan perheille todennäköisesti varhaisultran jälkeen, muille sitten ekan kolmanneksen jälkeen 🙂
Tuntuu kyllä NIIIIN vaikealta olla möläyttämättä asiaa jo nyt 😅
Munkin tekis jo mieli kertoo äitille, mut vielä pitää malttaa 🫣 en haluis tinkiä siitä kasvokkain kertomisesta 🥰 mutta on kans vaikeeta 😅
 
Nyt kun sain neuvolaan ajan varattua niin alloin pohtimaan milloin kertoisimme lähipiirille. Ensimmäinen ultra olisi sopivasti ennen äitienpäivää. Mieitin että silloin ehkä kerromme meidän vanhemmille. Tuo edellä mainittu kukkapuska ja ultrakuva sekaan oli kiva idean. Saatan kopioida 😁 siskolle kerron ehkä vielä tämän viikon aikana niin on sitten miehen lisäksi joku kenen kanssa voi puhua jos jotain sattuisikin
 
Mä ostin paljastukseen äidille ja anopille tutin ja sellasen vauvan pureskelulelun, toteutustapa tällä uutisen kertomisella on vielä mietinnässä 😇

Huomenna aattelin kertoa esimiehelle, kun sitten ei tarttis salata ja olis helpompi just olla töissä tai pyytää erikoisjärjestelyjä mahdollisten oireiden takia 🙈
 
Mä ostin paljastukseen äidille ja anopille tutin ja sellasen vauvan pureskelulelun, toteutustapa tällä uutisen kertomisella on vielä mietinnässä 😇

Huomenna aattelin kertoa esimiehelle, kun sitten ei tarttis salata ja olis helpompi just olla töissä tai pyytää erikoisjärjestelyjä mahdollisten oireiden takia 🙈
Oon kiinnostunut, mikä toteutustapa sulla tulee oleen, koska oon miettinyt että haluan saman tyylisillä tavaroilla kertoo, mutta toteutus on ihan hakusessa 😅
 
Mä ostin paljastukseen äidille ja anopille tutin ja sellasen vauvan pureskelulelun, toteutustapa tällä uutisen kertomisella on vielä mietinnässä 😇

Huomenna aattelin kertoa esimiehelle, kun sitten ei tarttis salata ja olis helpompi just olla töissä tai pyytää erikoisjärjestelyjä mahdollisten oireiden takia 🙈
Kerroitko esimiehelle, miten meni? 😊
 
@Hosuja ja @silkkipakastin joo kerroin! Ihan kertomalla vaan, mut olin jo eilen töissä laittanut viestiä meiän sellaseen viestikanavaan, että haluun jutella tänään, kun tulee toimistolle, niin kahden kesken. Se kävi ja sit esimies vaan tänään sen jälkeen, kun kerroin, niin totes vaan, että hän noitavaistoillaan arvasi jo 🤣😁 hyvä reaktio oli onneksi 🙏🏻 höpöteltiin siinä sitten hetki niitä näitä ja nyt on sit paljon helpompi mieli olla töissä tosiaan, jos tulee tarviin erikoisjärjestelyjä ja neuvolat saan käydä palkallisesti ainakin ✌🏻 normiultraa vielä selvittää, että saako sen käydä kans ns. palkallisesti.
 
Päätettiin miehen kanssa ettei kerrota tuleville isovanhemmille ainakaan ennen kun ensimmäinen kolmannes ja nt-ultra on käyty. Tai ei ainakaan miehen vanhemmille, sillä tää on heille ensimmäinen lapsenlapsi ja se hössötyksen määrä on ollu jo jotain älytöntä monta vuotta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Oman hankaluuden toki asiaan tuo se, että ollaan todella paljon tekemisissä miehen vanhempien kanssa sillä työskennellään molemmat miehen kanssa hänen vanhemmille :Hear No Evil Monkey: Pidetään asia salassa niin kauan kun vaan mahdollista.
Omalle siskolle ajattelin kertoa äitienpäivä viikonloppuna kun pitkästä aikaa nähdään. Nähdään pitkän välimatkan takia vain muutaman kerran vuodessa, joten nyt on käytettävä tilaisuus. Sisko muuttaa juuri poikaystävän kanssa yhteen kuunvaihteessa, joten ajattelin antaa tupaantuliais viinipullon, johon teen ite etiketin jossa raskaus paljastuu :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Takaisin
Top