Raskaudesta kertominen

Mie en halua kertoa kellekään 😆 Yhdelle ystävälle haluaisin kertoa, että on joku jonka kanssa puhua. Mut en kyllä ymmärrä miten töissä salaan tän jäätävän turvotuksen 🫣 Vasta nt ultran ja viikon 12 jälkeen haluaisin kertoa julkisesti.
 
Mie en halua kertoa kellekään 😆 Yhdelle ystävälle haluaisin kertoa, että on joku jonka kanssa puhua. Mut en kyllä ymmärrä miten töissä salaan tän jäätävän turvotuksen 🫣 Vasta nt ultran ja viikon 12 jälkeen haluaisin kertoa julkisesti.
Pystytkö käyttämään isompia vaatteita, jotka peittäis sen? 🤔
 
Tää kertominen on kyllä jotenkin ristiriitainen juttu. On ihanaa olla omassa pienessä kuplassa, jossa vaan minä ja mies tiedetään, ikään kuin meidän yhteinen "salaisuus". Sitä haluaisin vaalia pitempään. Ja toisaalta on malttamaton olo päästä jo kertomaan läheisille! Vaikeaa kun ei voi puhua asiasta kuin miehen kanssa, ja hänenkin kanssaan enemmän tai vähemmän salakielellä silloin kun lapset ovat kuulolla. 😅 Ehkä tää foorumilla oleskelu vastaa tuohon tarpeeseen jakaa asiaa muillekin.
 
Mie en halua kertoa kellekään 😆 Yhdelle ystävälle haluaisin kertoa, että on joku jonka kanssa puhua. Mut en kyllä ymmärrä miten töissä salaan tän jäätävän turvotuksen 🫣 Vasta nt ultran ja viikon 12 jälkeen haluaisin kertoa julkisesti.
Joo tuo on vaikeaa jos turvotus paljastaa asian heti! Mulla sama. Lähinnä mietin, koska oma äitini arvaa, hän kun on kovin tarkkanäköinen. 😄 Tulee ihan sellainen olo, onko tämä turvotus enää normaalia, kun maha on välillä ihan pallo!
 
Miehelle ja siskolle kerroin epäilystäni jo ennen testin tekemistä, kun oli ollut kolme päivää huono olo. Yksi kkm on mullakin takana, joten haluan kertoa muille vasta kun olen nt ultrassa nähnyt pikkutyypin. 😊
 
Onko muita jotka olisivat kumppanin kanssa eri linjoilla raskaudesta kertomisen suhteen?

Kumppanille kerroin heti (vieläpä tekstiviestillä, kun ollaan kausittain eri osoitteissa), ja hän toivoi ettei kerrottaisi asiasta eteenpäin ennen kuin pahin km-riski on väistynyt. Tuntuuhan se järkevältä joo ja ennen plussaamista olin itsekin niillä linjoilla, enkä vanhempien toiveita halua mennä herättelemään vieläkään ennen kuin näen miten alkuraskaus menee... mutta kovasti tekisi mieli kertoa läheisimmille kavereille, koska ei tunnu luontevalta pitää näin isoa asiaa sisällään, ja haluaisin vaan päästä iloitsemaan asiasta muidenkin kanssa.

Sille vanhalle ystävälle, jota satuin näkemään samana päivänä kun plussasin, kerroinkin, kun en vaan osannut pitää asiaa omana tietonani, mutta sen jälkeen olen kunnioittanut kumppanin toivetta vaikka tiukkaa se on välillä tehnyt. Tänä aamuna viestittelin rapakon takana asuvan ystävän kanssa ja udellessani näkyilymahdollisuuksia hän ehdotti että yrittäisimme päästä samaan töihin liittyvään kv-tapahtumaan joulukuussa... Ei kyllä tuu onnistumaan jos kaikki menee muuten kuten toivon, mutta eipä sellaista voi mennä noin vaan sanomaan, ilman että pystyy selittämään mistä on kyse :Grimacing Face:
 
Nyt olen kertonut myös kahdelle läheiselle ystävälleni. Totesin heillekin että halusin jakaa iloiset uutiset, mutta että heiltä toivon tukea jos kaikki meneekin päin prinkkalaa. Ehkä varhaisultran jälkeen uskaltaa taas jollekin kertoa.

Lisäyksenä vielä, me ollaan onneksi hyvin samoilla linjoilla kertomisen suhteen ja mies aikoo kertoa omille ystävilleen ja sukulaisilleen vasta ensimmäisen kolmanneksen jälkeen, on kuitenkin ollut innoissaan ja kysellyt miten mun kertomuksiin on reagoitu. 😄
 
Kerroin (pikku)siskolleni asiasta muutama päivä sitten, ihan siksi että hän ei myy kaikkea vauvatavaraa pois vaan antaa miulle. Sain todella tympeän vastaanoton 😞 Olen liian vanha ja olenkohan miettinyt asiaa tarpeeksi 😳 Olin silleen wtf, kerroin just iloisia uutisia ja toinen tylyttää ihan kympillä. Kyllä taas itku pääsi ja nousi kynnys kertoa yhtään kellekään jos kaikki suhtautuu noin 😞 Jäi niin paha mieli 😞
 
Kerroin (pikku)siskolleni asiasta muutama päivä sitten, ihan siksi että hän ei myy kaikkea vauvatavaraa pois vaan antaa miulle. Sain todella tympeän vastaanoton 😞 Olen liian vanha ja olenkohan miettinyt asiaa tarpeeksi 😳 Olin silleen wtf, kerroin just iloisia uutisia ja toinen tylyttää ihan kympillä. Kyllä taas itku pääsi ja nousi kynnys kertoa yhtään kellekään jos kaikki suhtautuu noin 😞 Jäi niin paha mieli 😞
No olipa kyllä kertakaikkisen kamala reaktio sisarelta. 😱 oliko hänkin vähän shokissa uutisista, tai onko tuollainen hänen tyylistään normaalistikin? Ehkä hän tarvii pari päivää asian sulatteluun? Oon pahoillani että sait tylytystä läheiseltä uskotultasi, et sitä ansainnut.
 
Itse kerroin ensimmäisenä siskolleni, joka tiesi että ollaan hoidoissa ja jolla itsellään on pieniä lapsia, sekä hyvälle ystävälleni (myös perheellinen, tietää meidän hoidoista ja ollaan paljon juteltu vauva/raskautumisasioista) joka sattui soittamaan samana päivänä kun testin tein. Mies sai tietää ”vasta” kolmantena, koska halusin kertoa kasvotusten ja odottelin, että tulee töistä kotiin.

Muulle perheelle ja läheisimmille kavereille kerrotaan todennäköisesti joko varhaisultran tai sitten vasta ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Esihenkilölle ja töissä en varmaan puhu mitään ennen toista kolmannesta.
 
Kerroin (pikku)siskolleni asiasta muutama päivä sitten, ihan siksi että hän ei myy kaikkea vauvatavaraa pois vaan antaa miulle. Sain todella tympeän vastaanoton 😞 Olen liian vanha ja olenkohan miettinyt asiaa tarpeeksi 😳 Olin silleen wtf, kerroin just iloisia uutisia ja toinen tylyttää ihan kympillä. Kyllä taas itku pääsi ja nousi kynnys kertoa yhtään kellekään jos kaikki suhtautuu noin 😞 Jäi niin paha mieli 😞
Onpa kyllä ollut tympeä reaktio. 🙁 Jospa muut osaa reagoida asiaan positiivisemmin tai ainakin sanottaa mahdollisia omia pelkotilojaan tai epävarmuuksiaan fiksummin. ❤️

Voisikohan siskolle sanoa, että itsellä jäi harmittamaan toisen reaktio ja avata niitä omia tuntemuksia mitä tuli?

Itsellä jännittää oman isän reaktio, koska hän päästää suustaan välillä kans kamalia sammakoita, eikä yhtään osaa miettiä että miltä ne voi toisesta tuntua. 🙈
 
Miulla on siis jo 3 lasta, iät 7-13 ja nyt tämä viimeinen on uuden kumppanin kanssa. Ymmärrän että tämä on ehkä vähän yllättävä uutinen, on ikääkin jo 37. Mutta ihan suunniteltu rakkauden hedelmä hän on 🩷 Meillä on aina ollut vähän omanlainen suhde emmekä asu yhdessä, mutta en silti ymmärrä miksi hyökätä noin. Olen jännittänyt muutenkin miten perheeni ottaa uutisen ja nyt jännitän kahta kauheemmin 😞

@silkkipakastin ei oo hänelle tyypillistä olla mitenkään epäkohtelias. Ehkä yllättyi uutisesta, mutta silti, ulosanti oli perseestä.

@Mirquli hän pyysi kyllä anteeksi, mutta ei se poista sitä että pahoitin jo mieleni. Toivottavasti sun isä ei laske sammakoita suustaan! 🤗
 
Mä kerroin plussan jälkeen kahdelle lähimmälle ystävälle (heiltä saan tukea jos jotain menisi pieleen).
Lapset varmaan seuraavia kenelle kerrotaan ja muut läheiset sitten, heille kerromme varmaan ekan ultran jälkeen.
 
Olin serkun kanssa hotellissa nyt kaks päivää ja tarkotus oli etten kerro mitään. Eilinen oksennus kuitenkin lähes pakotti kertomaan, koska toinen kerkes jo panikoitua oksennustaudista kuinka nyt saadaan desinfioitua huone jne ettei tartu 😅 aattelin et pienempo paha kertoo ettei oo tarttuvaa vaan oon raskaana ja tää pahaolo yllätti nyt ihan täysin. Serkku oli oikein ilonen ja onnellinen uutisesta 🤩
 
Mä varasin tälle illalle varhaisultran ja päätettiin että otan mun äidin mukaan (hän saa tietää määränpään vasta perillä). Saa vähän etukäteis äitienpäivä lahjan, tämä jää meillä viimeiseksi rakkaudeksi niin vika kerta tarjota omalle äidilleni tälläinen kokemus. Jännityksellä vielä pari tuntia mikä hänen reaktio on 🤭
 
Mä varasin tälle illalle varhaisultran ja päätettiin että otan mun äidin mukaan (hän saa tietää määränpään vasta perillä). Saa vähän etukäteis äitienpäivä lahjan, tämä jää meillä viimeiseksi rakkaudeksi niin vika kerta tarjota omalle äidilleni tälläinen kokemus. Jännityksellä vielä pari tuntia mikä hänen reaktio on 🤭
Onpa kekseliästä! Kerro sitten miten meni ja toivottavasti varhaisultrassa kaikki hyvin 😊
 
Takaisin
Top