Raskaudesta kertominen

Yksityisesti ja omasta pussista. Tehtiin näin esikoisen kohdalla, niin tehdään tässäkin raskaudessa.
Mekin vähän mietittiin tuota, mutta ei varmaan tehdä. Toki se toisi täyden mielenrauhan sitten niiden tutkittavien häiriöiden osalta.
 
Sisko oli kylässä ja mun plussatesti osui hänen silmiin, koska olin unohtanut laittaa sen jemmaan. No hän halasi iloisesti, mutta en oikeen osannut ottaa sitä vastaan sillä ei ollut vielä ollut tarkoitus kertoa🙈
 
Yhdelle ystävälle kerroin, hän myös raskaana ja kertonut mulle raskauksistaan ihan varhain niin se tuntui luonnolliselta ja luottamuksellista.
 
Sisko oli kylässä ja mun plussatesti osui hänen silmiin, koska olin unohtanut laittaa sen jemmaan. No hän halasi iloisesti, mutta en oikeen osannut ottaa sitä vastaan sillä ei ollut vielä ollut tarkoitus kertoa🙈
Meillä kävi kanssa noin mieheni äidin kohdalla, hän näki testin ja tiesi heti..
Minun isäni arvasi Mama-vitamiinipurkista ja siitä kun tarjoilin alkoholitonta olutta 😅

Muuten olen kertonut parhaalle kahdelle ystävälle, sekä kahdelle vanhimmalle tyttärelle (jotka auttavat pienempien hoidossa kun on lääkäri tai neuvolakäynti)
Muille läheisille kerrotaan varmaan sitten kun tietää varmasti että kaikki on hyvin ja pienemmille kerrotaan kun he huomaa tai kun tiedetään tuleeko sisko vai veli 😍
 
Kerroin eilen omalle äidille. Ajattelin että kävi miten kävi niin ilmi tulee joka tapauksessa. Ja sentään NT-ultrassa oli kaikki hyvin. Ja alkaahan mahastakin vähän näkemään, mies ainakin tokaisi että musta näkee jo 😂
Ensi viikonloppuna kerrotaan varmaan miehen vanhemmille, ostettiin kaunis kortti ja laitetaan ehkä ultrakuva sinne. Ostetaan varmaan kuohuvaa myös, ekan lapsenlapsen kunniaksi. Vielä mietin milloin kerron töissä, ehkä sitten kun työpaita käy pieneksi.
 
Mä kerroin omalle perheelleni ja parille parhaalle ystävälle ihan vähän plussaamisen jälkeen. Mies halusi kertoa omille vanhemmilleen vasta nt-ultran jälkeen ja tehtiinkin niin seuraavana päivänä. Kerrottiin meidän vajaa viisivuotiaille heti nt-ultran jälkeen ja hän sai sitten kertoa isovanhemmille uutiset. Lapsi on ihan täpinöissään, paljon enemmän kuin olisin ajatellut. Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja hän saa pikkusisaruksen ihmeteltäväksi. Nyt jo käy päivittäin halailemassa mahaa.
 
Mä kerroin omalle perheelleni ja parille parhaalle ystävälle ihan vähän plussaamisen jälkeen. Mies halusi kertoa omille vanhemmilleen vasta nt-ultran jälkeen ja tehtiinkin niin seuraavana päivänä. Kerrottiin meidän vajaa viisivuotiaille heti nt-ultran jälkeen ja hän sai sitten kertoa isovanhemmille uutiset. Lapsi on ihan täpinöissään, paljon enemmän kuin olisin ajatellut. Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja hän saa pikkusisaruksen ihmeteltäväksi. Nyt jo käy päivittäin halailemassa mahaa
Ehkäpä saat otettua kivan kuvan halaajasta...
Näytät sitä sitten tarvittaessa 10-11 vuoden kuluttua, ihan vain muistutukseksi jos teiniä alakoululaisen touhut meinaa häiritä 🎶🎶🎶🎶
 
Minä aion kertoa omille vanhemmilleni vasta rakenneultran jälkeen, mikäli silloin vielä kaikki pikkuisella kunnossa.
Ajattelin paljastaa asian lähettämällä kuvan äitiyspakkauksesta. Hoksaavat siitä tai eivät 😅 välimatkaa on sen verran reilusti, ettei taida kasvotusten uutisten kertominen silloin onnistua.
 
Mä täällä jahkaan täällä töissä kertomista. Tuntikirjauksia seuraavat henkilöt tietää, mutta mietin koska kertoisin asiakkaalle/projektille ja asiakasvastaaville, että osaavat alkaa etsimään tuuraajaa. Kaksi kuukautta ennen äitiysvapaata tuntuu vähän turhan lyhyeltä, ensinnäkin siksi että perehdytykseen menee todennäköisesti ainakin viikko ja jatkajan etsiminen voi kestää jo sen pari kuukautta. Lisäksi maha tulee näkyviin joka tapauksessa suhteellisen pian, ja meillä on jonkin verran ruokailuita joihin pitää ilmoittaa erikoisruokavalioita. Nyt kuun lopussa on yksi tällainen tapahtuma jossa pitää ilmoittaa eritysruokavalio itse yhteiseen Exceliin, jota kaikki pääsee lukemaan… Se vähän ahdistaa. Toisaalta kyllä se maha varmaan kohta esiin tulee.

Lopuille kavereille haluaisin myös kertoa suhteellisen pian, viimeistään ensi viikolla. Ollaan menossa yhdessä festareille ja ajattelin että ehkä olisi hyvä tiedottaa sitä ennen.
 
Mä täällä jahkaan täällä töissä kertomista. Tuntikirjauksia seuraavat henkilöt tietää, mutta mietin koska kertoisin asiakkaalle/projektille ja asiakasvastaaville, että osaavat alkaa etsimään tuuraajaa. Kaksi kuukautta ennen äitiysvapaata tuntuu vähän turhan lyhyeltä, ensinnäkin siksi että perehdytykseen menee todennäköisesti ainakin viikko ja jatkajan etsiminen voi kestää jo sen pari kuukautta. Lisäksi maha tulee näkyviin joka tapauksessa suhteellisen pian, ja meillä on jonkin verran ruokailuita joihin pitää ilmoittaa erikoisruokavalioita. Nyt kuun lopussa on yksi tällainen tapahtuma jossa pitää ilmoittaa eritysruokavalio itse yhteiseen Exceliin, jota kaikki pääsee lukemaan… Se vähän ahdistaa. Toisaalta kyllä se maha varmaan kohta esiin tulee.

Lopuille kavereille haluaisin myös kertoa suhteellisen pian, viimeistään ensi viikolla. Ollaan menossa yhdessä festareille ja ajattelin että ehkä olisi hyvä tiedottaa sitä ennen.
Noi työjutut on kertomisen kannalta aina hankalia! Itse toivoisin näin "pikkupomona" saavani tiedon mahd. pian.
 
Kerroin raskaudesta pomolle viime viikolla nt-ultran jälkeen. Kertominen hieman ahdisti, sillä meillä on työpaikalla tällä hetkellä melkoinen resurssipula ja osaavaa työvoimaa ei juurikaan ole tarjolla. Toisaalta halusin kuitenkin kertoa ajoissa juuri tästä syystä - että jäisi mahdollisimman paljon aikaa töiden uudelleenorganisointiin ja mahdollisen tuuraajan rekrytointiin ja perehdyttämiseen.

Tässä vaiheessa on kerrottu myös oikeastaan kaikille läheisille kuvien kera. 😄 Nyt on ihana tilanne, kun uskaltaa iloita raskaudesta yhdessä lähimpien kanssa. ❤️
 
Mä kerroin tänään lopulle työporukalle. Oli aika raskas taakka kannettavana tämän uutisen kanssa, mutta nyt on parempi olla, kun ei tarvi salailla.

Ei olla kerrottu porukoille, tai mun lapsille. Mietin jopa, josko sitä kertoisi lapsille vasta ru:n jälkeen, tai ihan hetkeä ennen. Tuntuu, ettei ole mikään kiire sen kertomisen kanssa, kun en haluaisi saada onnitteluja päiväkodin henkilökunnalta sun muilta sitten, jolle lähtee uutinen leviämään. 😅

Miehelle annoin kaksi viikkoa aikaa kertoa omille sukulaisille. Hän jotenkin ajattelee, että voi kertoa sitten joskus jouluna eikä ymmärrä, että maha paljastaa ja on heillekin tylyä saada tietää liian myöhäisillä viikoilla. He kuitenkin vain odottavat uutisia. Elää ihan eri maailmassa tämän ajankulun kanssa.
 
Mä täällä jahkaan täällä töissä kertomista.

Samaa jahkailua minulla. Ymmärrän tuskan.

Toisaalta olisi hyvä kertoa ajoissa, jotta tilalleni ehditään etsiä sijainen tai työtehtäväni jaetaan muille työntekijöille. Juurikin tuo perehdyttäminen vaatii aikaa.
Toisaalta taas en haluaisi tässä vaiheessa vielä menettää uusia projekteja yms. Kun koskaan ei tiedä mitä tapahtuu odotuksen kanssa.
Tuntuisi kurjalta jos olen siirtänyt/"menettänyt" uudet työt raskauden vuoksi ja sitten jos menettäisin myös vauvan. 😐

Onko rakenneultraan jälkeen kertominen liian myöhään? Entäs kun maha alkaa paljastaa asiaa? Milloin se mahtaisi tapahtua? 🤔 Ei ole helppo juttu tämä.
 
Samaa jahkailua minulla. Ymmärrän tuskan.

Toisaalta olisi hyvä kertoa ajoissa, jotta tilalleni ehditään etsiä sijainen tai työtehtäväni jaetaan muille työntekijöille. Juurikin tuo perehdyttäminen vaatii aikaa.
Toisaalta taas en haluaisi tässä vaiheessa vielä menettää uusia projekteja yms. Kun koskaan ei tiedä mitä tapahtuu odotuksen kanssa.
Tuntuisi kurjalta jos olen siirtänyt/"menettänyt" uudet työt raskauden vuoksi ja sitten jos menettäisin myös vauvan. 😐

Onko rakenneultraan jälkeen kertominen liian myöhään? Entäs kun maha alkaa paljastaa asiaa? Milloin se mahtaisi tapahtua? 🤔 Ei ole helppo juttu tämä.
Mä oon kyllä varma, että mulle löytyisi töitä muilta asiakkailta/samalta jos kävisikin nyt vielä huonosti, en kuitenkaan olisi halunnut olla tässä projektissa ensi kevättä pidemmälle. Nyt jo on kyselty useaan otteeseen miten jaksan projektissa (aika haastava projekti), ja että muista että aina voi vaihtaa 😅

Mulla rakenneultra on viikon oman firman (olen konsultti) työreissun jälkeen, joten varmasti moni tietää asiasta jo ennen sitä kun maha näkyy. Nyt kuun lopussa on asiakkaan puolelta yksi kotimaan työreissu, ja sillon varmaan kanssa maha on jo selvemmin näkyvillä…

Ehkä mä nyt kerron sit jo tällä viikolla projektille ja meidän asiakasvastaaville, niin saavat alkaa pähkäilemään mitä tehdä. Helpompi varautua sitten heidänkin. En pelkää reaktiota tai projektin menetystä, lähinnä vaan jotenkin raskaus on tuntunut sellaiselta ”omalta” asialta vielä. Vaikka kovasti odotan myös että pääsen kertomaan lopuille ystäville pian 🥰
 
Mä oon kyllä varma, että mulle löytyisi töitä muilta asiakkailta/samalta jos kävisikin nyt vielä huonosti, en kuitenkaan olisi halunnut olla tässä projektissa ensi kevättä pidemmälle. Nyt jo on kyselty useaan otteeseen miten jaksan projektissa (aika haastava projekti), ja että muista että aina voi vaihtaa 😅

Mulla rakenneultra on viikon oman firman (olen konsultti) työreissun jälkeen, joten varmasti moni tietää asiasta jo ennen sitä kun maha näkyy. Nyt kuun lopussa on asiakkaan puolelta yksi kotimaan työreissu, ja sillon varmaan kanssa maha on jo selvemmin näkyvillä…

Ehkä mä nyt kerron sit jo tällä viikolla projektille ja meidän asiakasvastaaville, niin saavat alkaa pähkäilemään mitä tehdä. Helpompi varautua sitten heidänkin. En pelkää reaktiota tai projektin menetystä, lähinnä vaan jotenkin raskaus on tuntunut sellaiselta ”omalta” asialta vielä. Vaikka kovasti odotan myös että pääsen kertomaan lopuille ystäville pian 🥰
Toi "oma-juttu"... versus kaikki kyselee vointia/jaksamista, kuka ihastelin joku ehkä kauhistellen... siinäpä se, valita oikean kertomisen ajoituksen paikka!
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon kyllä varma, että mulle löytyisi töitä muilta asiakkailta/samalta jos kävisikin nyt vielä huonosti, en kuitenkaan olisi halunnut olla tässä projektissa ensi kevättä pidemmälle. Nyt jo on kyselty useaan otteeseen miten jaksan projektissa (aika haastava projekti), ja että muista että aina voi vaihtaa 😅

Mulla rakenneultra on viikon oman firman (olen konsultti) työreissun jälkeen, joten varmasti moni tietää asiasta jo ennen sitä kun maha näkyy. Nyt kuun lopussa on asiakkaan puolelta yksi kotimaan työreissu, ja sillon varmaan kanssa maha on jo selvemmin näkyvillä…

Ehkä mä nyt kerron sit jo tällä viikolla projektille ja meidän asiakasvastaaville, niin saavat alkaa pähkäilemään mitä tehdä. Helpompi varautua sitten heidänkin. En pelkää reaktiota tai projektin menetystä, lähinnä vaan jotenkin raskaus on tuntunut sellaiselta ”omalta” asialta vielä. Vaikka kovasti odotan myös että pääsen kertomaan lopuille ystäville pian 🥰

Tottakai jokainen kertoo silloin kun itsestä tuntuu siltä. Mikään ei velvoita kertomaan ennen vapaille jäämistä eikä myöskään estä vaikka kertoisi heti plussan jälkeen.

Työpaikat ja työnantajat ovat erilaisia. Toisaalla raskausuutisiin suhtaudutaan edelleen nihkeästi, vaikka se ei saisi vaikuttaa millään tavalla. 😕 Näitä juttuja on saanut lukea myös lehdistä, eikä ole vanhojakaan juttuja.

Minäkään en pelkää etteikö töitä enää löytyisi. Enemmän ahdistaa se, että työyhteisö tietää raskaudesta ja sit jos odotuksessa käy huonosti ja jatkaisinkin töitä, niin mitä siitä sit seuraa.. en kaipaa mitään pahoittelua, surunvalittelua tai lohdutusta työpaikalla.

Ehkä stressaan ihan turhasta. Vaikea vain olla miettimättä mitä muut saattaisivat ajatella asiasta/uutisesta. 😅
 
Miehelle ja muutamalle hyvälle ystävälle olen kertonut joille kerroin myös keskenmenosta aikasemmin. En halua kertoa kenellekkään ja en odota sitä. On joskus jäänyt niin pahamieli siitä kun on aikasemmilla kerroilla kertonut että päätin olla kertomatta kenellekkään. Haluan mahdollisimman pitkään olla omassa onnellisuuden kuplassa ennen kuin tarvitsee kuunnella muiden tyhmiä kommentteja. Ainut mitä odotan ja kenelle haluaisin kertoa on isommat lapset. Odottavat kovasti etteikö meille voisi tulla vauvaa. Mutta ovat vielä sen verran pieniä että kun heille kertoo niin pitää valmistautua että koko maailma saa tietää😅 ongelmana myös on ettei varmaan kauaa pysy salaisutena kun 9vk asti turvottanut niin että näyttäis pitemmälläkin olevan😣
 
Mulla on jo ihan selvästi tullut maha esiin, joten aika julkinen tästä raskaudesta on jo tullut. Se hitusen ahdistaa, kun haluis pitää kaiken vielä ihan itsellä. Se kaikki kyselee vointia ja koskee mahaan on välillä ahdistavaa. En tykkää yhtään, et kyselemättä ja varoittamatta tullaan koskemaan mahaan. Eilen tuli eka mahaan koskeminen 😖
 
Mulla on jo ihan selvästi tullut maha esiin, joten aika julkinen tästä raskaudesta on jo tullut. Se hitusen ahdistaa, kun haluis pitää kaiken vielä ihan itsellä. Se kaikki kyselee vointia ja koskee mahaan on välillä ahdistavaa. En tykkää yhtään, et kyselemättä ja varoittamatta tullaan koskemaan mahaan. Eilen tuli eka mahaan koskeminen 😖
Toi "iholle tunkeminen", missä tahansa tilanteessa...kertoo paljon sen tekijästä. Harmi et sellaisen "uhriksi" olet jo joutunut. Mielestäni sellaista ei tarvitse yrittääkkään sietää!

Olen jo näin luomupitkähiuksisena vastaavaa koskettelua vuosia kokeneena miettinyt nykyisiä omia reaktioita/ ratkaisuja asiaan;
- "toivottavasti et tehnyt tuota tarkoituksella"... lopettaa yleensä jo alkaneen hiusten kokeilun. Todennäköisesti sama koskisi mahaakin?
- tyrkkään koskijaa kevyesti olkapäähän / läpsäytän suoraan kädelle todeten samalla: "irti minusta!'
- otan askeleen vinosti taaksepäin /sivulle huudahtaen: "varo!"
Lopuksi yleensä totean minua yököttävän moisen yleisen hölmöyden, sillä minun kehoni on täysin omani.

Jaksamista noiden ilmeisen lukuisten hölmöilijöiden sietämiseen... 👍
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on jo ihan selvästi tullut maha esiin, joten aika julkinen tästä raskaudesta on jo tullut. Se hitusen ahdistaa, kun haluis pitää kaiken vielä ihan itsellä. Se kaikki kyselee vointia ja koskee mahaan on välillä ahdistavaa. En tykkää yhtään, et kyselemättä ja varoittamatta tullaan koskemaan mahaan. Eilen tuli eka mahaan koskeminen 😖

Itse kans huomaan että töissä monet tuijottaa minun mahaa. Sopivasti mentiin alkuvuodesta naimisiin, niin osa varmaan oikein odottanut ja varmaan juoru jo liikkunut. Sentään ei ole kukaan vielä päin naamaa kysynyt tai kosketellut mahaa.

Eilen kerrottiin vanhemmille. Oma äitini meni sekasin ja aloitti tapansa mukaan kyselyn ja tenttaamisen, mutta siinä hänen hössöttäessä kysymyksiä tuli niin nopeasti että riitti kun vastasi viimeiseen "onko ollut oireita" . Miehen vanhemmat otti ihanan chillisti asian 😆 no ne on jo konkareita.
 
Takaisin
Top