Raskaudesta kertominen

Iinamarika

Näppärä viestien naputtelija
Eli milloin kerroit tai ajattelit kertoa raskaudesta? Kenelle kerroit ensimmäisenä? Miten kerroit? Kuinka uutinen otettiin vastaan? Jakakaa tänne tähän liittyviä mietteitä kokemuksia ja mitä tahansa :smiling-eyes:
 
Aloitan itse eli meillä takana kaksi km ja kemiallinen viime kierrossa, joten miehelle nämä olivat jo neljännet raskaus uutiset. Tällä kertaa jätin positiivisen testin pöydälle ja annoin miehen huomata sen itse. Kysyi että mikä tämä testi on johon vastasin, että tärppäsi heti uudelleen. Oltiin molemmat iloisia ja toiveikkaita muttei uskalleta vielä iloita liikaa aikaisempien pettymysten vuoksi.

Kerroin samana iltana myös ystävälleni joka tietää keskenmenoista ja kemiallisesta ja on oikeastaan ainoa lähi piiristä kenelle olen puhunut näistä.

Haluaisin tänään kertoa omalle perheelleni kun menemme syömään vanhemmilleni sisarusten kesken. Mulla on ollut ihan hirveän suuri tarve päästä puhumaan perheelle tästä meidän matkasta ja haluaisin kuitenkin kertoa hyviä uutisia ensin. Olen siis harkinnut muutamaan otteeseen keskenmenoista kertomista mutta olisi paljon kivempi kertoa ensin hyviä uutisia. Ja jos tälläkään kertaan ei päättyisi onnellisesti harmittaisi hirveästi jos ei oltaisi ehditty kertoa taaskaan. Koen myös etten pysty pitämään tätä matkaa enää sisälläni ja esittämään että kaikki on hyvin. Lisäksi tänään on tarjolla tietysti viiniä ja juustoja joista en voisi nyt nauttia.
Meillä on ostettuna mukit tekstillä mamma ja pappa jotka aijon antaa.

Töissä pari esimiestä tietää keskenmenoista, ja missä mennään. Ajattelin että kerron loman jälkeen kun olemme ehtineet käydä varhaisultrassa ensin.. loma alkaa sopivasti ensiviikon jälkeen joten pahoinvointi tuskin ehtii vielä iskeä ennen sitä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Julkisesti kerromme sitten vasta nt- ultran jälkeen.
 
Olen tiennyt itse raskaudesta nyt reilu 1,5vk ja miehelle kerroin samana iltana kun tein plussan. Olisin halunnut kertoa jollain hauskalla tavalla seuraavana päivänä digitestin kanssa, mutta remontin takia oli pakko kertoa heti plussapäivänä, kun en raskauden takia voinut käsitellä tiettyjä aineita.

Kukaan muu ei vielä tiedä, nyt siis 5+3. Joskus aikaa ennen vauvan yrityksen alkuakaan, olimme puhuneet että koska haluaisimme kertoa jos olisin raskaana. Silloin mies oli sitä mieltä, ettei halua erikseen ”kertoa” vaan antaa ihmisten huomata itse. Sanoin tosin, että harva kehtaa ehkä edes kysyä vaikka huomaisi mahan kasvaneen. Nyt kuitenkin mies tuntuu ajattelevan että kyllähän tästä voisi kertoa.

Omille vanhemmilleni ajattelin että olisi kiva kertoa varhaisultran jälkeen seuraavalla kerralla kun näkee kasvokkain. Varhaisultra on 1,5vk päästä. Parhaalle ystävällekin haluaisin kovasti kertoa, mutta mua ihan vähän tuntuu pahalta koska he kärsii puolisonsa kanssa lapsettomuudesta, ja heidän matka hoitoihin on ollut todella vaikea ja pitkä. Muille ystäville voisi kertoa ehkä sitten NT-ultran ja ensimmäisen kolmanneksen jälkeen, ja julkisesti sitten jossain vaiheessa toista kolmannesta, ehkä rakenneultran tienoilla.

Työnantajalle kertomista olen miettinyt, koska meillä neuvolakäynnit on palkallista vapaata jos ne on työaikana (eikä neuvolassa varmaan ole paljon aikoja toimintoajan ulkopuolella). Ensimmäiselle neuvolakäynnille (2,5vk päästä) ajattelin mennä kertomatta vielä, kun aikakin alkaa vasta kolmelta, mutta sen jälkeen täytyy miettiä jos kertoisi edes niille henkilöille jotka seuraa meidän työtunteja ja vapaita. Muutamalle läheiselle työkaverille toki voisi kertoa jo aiemmin.
 
Mun kaks ystävää tietää ja anopille kerrotaan ennen reissua (arvaa kyllä jos en juo siellä viiniä ja syö juustoja). VU on päivä ennen reissua niin sillä kuvalla varmaan kerrotaan. Mennään mun perheen luokse ens viikolla ja pakko on kertoa jos pahoinvointia on silloin :) muille sitten varmaan joskus 12vk jälkeen. Ainiin, töissä on pakko kertoa heti loman jälkeen
 
Päätettiin tosiaan eilen kertoa mun perheelle ja se oli niin oikea päätös 😊 äiti ja isä saivat mamma ja pappa mukit ja kun huomasivat mitä mukeissa luki äiti ensimmäisenä liikuttui kyyneliin ja isä riemuitsi että ei oo todellista että nyt pääsitte kyllä yllättää. Sisarukset olivat tässä vaiheessa vielä hämmentyneitä kun eivät heti ymmärtäneet mitä tapahtui mutta heti tajutessaan riemuitsivat myös 😄 oli aivan ihanaa päästä vihdoin kertomaan kun sitä olin odottanut ihan yrityksen alusta asti ☺️ hetkeä myöhemmin kerroin meidän matkasta ettei ole ollut helppoa kerroin epäsäännöllisestä kierrosta kerroin keskenmenoista kerroin miten ollaan saatu lääkkeillä apua.. kerroin että pelottaa ettei tästäkään tulisi mitään ja milloin aijomme mennä varhaisultraan. Nyt olo tuntuu ihanan kevyeltä valtava taakka lähti hartioilta ei tarvitse enää pelätä ettei olisi ehtinyt taaskaan kertoa. Tiedän että tarvittaessa saan tukea perheeltä ja että kaikki odottavat pikkuista innoissaan 😊
 
Kerroin miehelle samana aamuna, kun testin tein. Haluisin pitää tiedon muilta mahdollisimman pitkään ”salassa”.
 
Tiistaina mies tiesi testin teosta ja kysyi tulosta, johon ite totesin että nega mutta voit katsoa ite. Ja hän näkikin haamun tuossa testissä. No sitten eilen aamulla tein vielä liuskan ja hetken empimisen jälkeen digin ja kävin oikeen sänkyyn näyttämässä, kuinka oikeassa hän oli.

Kovassa pohdinnassa on, että koska kertoa muille. Omalla tavallaan haluisin jo julkisesti iloita asiasta, mutta samalla pelottaa. Äidille etenkin olisi kova hinku kertoa ensimmäisestä lapsenlapsesta jo heti, kun kuitenkin välimatkaa meillä nykyään n. 500km.
 
Eilen sai ensimmäinen ihmisen miehen lisäksi tietää, kun piti ravintolassa varmistaa tarjoilijalta pari asiaa ja oli vaan helpompi selittää raskauden kautta 😅
 
Miehelle ei tarvinnut erikseen kertoa, koska katsottiin digin tulos yhdessä. Halusin, että hän tietää samaan aikaan kuin minäkin. Sen lisäksi olen ehtinyt kertoa jo neljälle ystävälle ja tänään kerron viidennellekin. Kaikki he ovat tienneet, että yritystä on ja vauva olisi enemmän kuin toivottu asia. Mulle on ihan mun mielenterveyden ylläpitämisen vuoksi erittäin tärkeää purkaa ajatuksiani ja kokemuksiani ääneen ystäville, joten olisi ihan mahdotonta olla kertomatta heille. Jos km tulee niin sitten itketään asiaa yhdessä. Oon jopa joutunut vähän hidastelemaan itseäni, etten kertoisi aivan kaikille ja koko maailmalle, kun olen asiasta niin innoissani :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Miehelle ei tarvinnut erikseen kertoa, koska katsottiin digin tulos yhdessä. Halusin, että hän tietää samaan aikaan kuin minäkin. Sen lisäksi olen ehtinyt kertoa jo neljälle ystävälle ja tänään kerron viidennellekin. Kaikki he ovat tienneet, että yritystä on ja vauva olisi enemmän kuin toivottu asia. Mulle on ihan mun mielenterveyden ylläpitämisen vuoksi erittäin tärkeää purkaa ajatuksiani ja kokemuksiani ääneen ystäville, joten olisi ihan mahdotonta olla kertomatta heille. Jos km tulee niin sitten itketään asiaa yhdessä. Oon jopa joutunut vähän hidastelemaan itseäni, etten kertoisi aivan kaikille ja koko maailmalle, kun olen asiasta niin innoissani :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Oon vähän huomannut saman, vaikka aina miettiny etten si kerro kellekää ekaan 12vk. Toisin kävi ja melko monelle jo sanonutkin asiasta. 🙈
 
Tänään tuli sit kerrottua mun vanhemmille 😍 Tultiin tänne huomisia juhlia varten, ja tuskailin juustokakkuja äidin kanssa tehdessä itsekseni, kun oli huono olo. Utelin mieheltä että eikö voisi kertoa jo, ja mies totesi siihen että no hänellä on mulle lahja josta saattaa arvata, ja hän sitten antoi tämän minulle vanhempien läsnäollessa ja pakkohan se oli avata. Kirja nimeltä ”Masutyypin ensimmäinen kirja”. Näytin vanhemmille, äiti tajusi heti ja isä ei, totesi vain että häh. Piti sitten sanoa ääneen että olen raskaana, ja isä liikuttui eikä meinannut uskoa. Tuntui niin hienolta ja samalla todella oudolta sanoa tuo ääneen! 🤩 Äiti alkoi innoissaan kaivamaan hänen vanhoja neuvolakortteja ja mun syntymätodistusta mulle luettavaksi, joka oli tosi symppistä 😅
 
Me kerrottiin torstaina lapsille (13- ja 14-v), nuorempi rämäpää oli että Eeeii 😩 😂😂
Isompi ei meinannut heti uskoa, mutta silmät loistivat kun tajusi, että en hupsuttele 😄❤️
Vannotettiin, ettei saa kertoa vielä kellekään, ja hyvin on ainakin toistaiseksi salaisuuden pitäneet 😊
Ovat kyselleet ja ihmetelleet kun oon kertonut ruokarajoituksista ym.. ja eilen toinen kysyi jo että millon se maha alkaa oikeen kasvaa 😅
On myös toki kerrottu, että on tositosi varhaisessa vaiheessa ja voi tulla vastoinkäymisiä, mutta sormet ristissä että kaikki menee hyvin ❤️
Noiden biologisten lasten lisäksi meillä asuu sijoitettuja lapsia, heille ei oo vielä puhuttu mitään.
Odotellaan ultraan (30.6.) ennenku muille läheisille kerrotaan 🙂
 
Oltiin puolison kanssa hänen vanhemmillaan käymässä, kun plussasin. Menin herättämään miehen raskaustesti kourassa, jonka jälkeen istahdin hänen äitinsä kanssa aamukahville. Siinä tunnekuohussa oli ihan pakko kertoa anopillekin heti. 😅

Samana päivänä pistäydyin omilla vanhemmillani, joille myös kerroin raskaudesta saman tien. Soittelin myös mun ystävien kanssa.

Olen lähimmän lähipiirin kanssa niin läheinen, ettei mietityttänyt yhtään kertoa näin aikaisessa vaiheessa. Samojen ihmisten kanssa jaetaan ilot ja surut, niin koin tarpeellisena ja tärkeänä kertoa raskaudesta heille.

...olen myös niin hölösuu, että parempi näin kuin lipsauttaa asia vahingossa. 😅
 
Anopille on kerrottu, ja muutamalle läheisimmälle ystävälle joille muutenkin kerron kaiken, kerroin. Ainoa missä en halua asiasta puhua ennen kuin ollaan ns. turvallisemmilla vesillä, on työpaikka. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Muuten en koe että tarvitsisi asiaa salailla. Jos tässä käy huonosti, sille ei sitten voi mitään.
 
Mies on ainut joka tietää 🤔 ei varmaan ennen ultraa kellekään kerrota 😅 juhannuksesta toki tulee hyvin jännittävä
 
Mies on ainut joka tietää 🤔 ei varmaan ennen ultraa kellekään kerrota 😅 juhannuksesta toki tulee hyvin jännittävä
Erilainen juhannus siis sullakin.:Eyes:
Vaikkei valehdella pitäisi, niin kaikkea se raskaus teettää! Käytin kekkereissä alkoholista kieltäymisen perusteena kipeää poskihammasta. Alkava migreeni on myöskin oiva apu kaikenmoiseen. No tuossa syksymmällä kaikki ymmärtänevät kesävaivojeni syyt ja tulen pyytämään noita suojalausumiani myös reilusti anteeksi.
 
En osaa yhtään ajatella millon sitä kertoisi.. tulee varmasti tosi yllätyksenä perheille. Tai ainakin omalle. Jään heinäkuussa lomalle, joten töissä on pakko kertoa elokuussa heti loman jälkeen. Sitten voi rennosti ihan julkisesti olla raskaana 😅 varmaan kylläkin loman aikana tulee kerrottua porukoille nt-ultran jälkeen, mikä ajoittuu kivasti keskelle lomaa luultavasti. Lapsille en tiedä miten/milloin haluaisin kertoa, toisaalta he kyselevät koko ajan ja 7v jo huomasi mamavitamiinit, joista totesi asian laidan niinkuin se on, mutta kiistin vielä itse asian. Lapsen ovat kuitenkin sellaisia hölösuita 😆
 
En osaa yhtään ajatella millon sitä kertoisi.. tulee varmasti tosi yllätyksenä perheille. Tai ainakin omalle. Jään heinäkuussa lomalle, joten töissä on pakko kertoa elokuussa heti loman jälkeen. Sitten voi rennosti ihan julkisesti olla raskaana 😅 varmaan kylläkin loman aikana tulee kerrottua porukoille nt-ultran jälkeen, mikä ajoittuu kivasti keskelle lomaa luultavasti. Lapsille en tiedä miten/milloin haluaisin kertoa, toisaalta he kyselevät koko ajan ja 7v jo huomasi mamavitamiinit, joista totesi asian laidan niinkuin se on, mutta kiistin vielä itse asian. Lapsen ovat kuitenkin sellaisia hölösuita 😆
Me kanssa pohditaan tota, että millon kerrottas miehen 7v tytölle asiasta. Mutta päätettiin, että pitää tietää että kaikki on varmasti hyvin kunnes kerrotaan, ettei sitten tarvitse selitellä jos ei olisikaan.
 
Me kanssa pohditaan tota, että millon kerrottas miehen 7v tytölle asiasta. Mutta päätettiin, että pitää tietää että kaikki on varmasti hyvin kunnes kerrotaan, ettei sitten tarvitse selitellä jos ei olisikaan.
Meilläkin on uusperhekuviota, ja puolison 9-vuotias lapsi ei vielä tiedä uudesta pikkusisaruspuolesta. Muille läheisille on jo kerrottu, mutta mietin myös kuitenkin, pitäisikö lapselle kertoa vasta varmemmilla viikoilla. Jos kaikki ei menekään hyvin, tuntuisi vaikealta puida hänen kanssaan sitä, että vauvaa ei tulekaan.
 
En osaa yhtään ajatella millon sitä kertoisi.. tulee varmasti tosi yllätyksenä perheille. Tai ainakin omalle. Jään heinäkuussa lomalle, joten töissä on pakko kertoa elokuussa heti loman jälkeen. Sitten voi rennosti ihan julkisesti olla raskaana 😅 varmaan kylläkin loman aikana tulee kerrottua porukoille nt-ultran jälkeen, mikä ajoittuu kivasti keskelle lomaa luultavasti. Lapsille en tiedä miten/milloin haluaisin kertoa, toisaalta he kyselevät koko ajan ja 7v jo huomasi mamavitamiinit, joista totesi asian laidan niinkuin se on, mutta kiistin vielä itse asian. Lapsen ovat kuitenkin sellaisia hölösuita 😆
Vaihda ne mamat purkista toiseen, tai hanki kirpparilta dosetti. Semmonen mulla töissäkin vitamiinilatauksela varustettuna mukana.
 
Takaisin
Top