Raskaudesta kertominen

Vaihda ne mamat purkista toiseen, tai hanki kirpparilta dosetti. Semmonen mulla töissäkin vitamiinilatauksela varustettuna mukana.
Mä jo sanoin syöväni niitä siksi, kun oon äiti ja että jaksaisin 😆
Me kanssa pohditaan tota, että millon kerrottas miehen 7v tytölle asiasta. Mutta päätettiin, että pitää tietää että kaikki on varmasti hyvin kunnes kerrotaan, ettei sitten tarvitse selitellä jos ei olisikaan.
Sama ajatus, tiedän että lapset innoissaan jo odottaa milloin saavat sisaren, niin olisivat liian pieniä ymmärtämään miksi ei tule, jos jotain olisikin pielessä. Tai toki 7v jo ymmärtää, mutta ehkä ei sellasta harmia haluaisi sitten lapselle saada asiasta. Ja kiva sitten näyttää vaikka ultrakuva vauvasta, niin konkretisoituu lapsillekin minkä näköinen tyyppi mahassa on.
 
Ei vielä olla kerrottu kenellekään, eli puoliso ja minä vasta tietää. Ei oikein haluta kertoa ennen kuin tiedetään että kaikki on ok ja keskenmenoherkin vaihe on ohitettu. Toisaalta nyt sitten itse tarvitsisin hirveästi jonkinlaista tukea. Raskaus on toivottu ja suunniteltu, mutta ensimmäinen ja mulla on aika pahoja pelkoja. Mietin pitäisikö kertoa kaverille jolla on lapsi jo, mutta en oikein sitten kuitenkaan uskalla, kun tuntuu että jos jokin menee pieleen se on helpompaa käsitellä yksityisesti puolison kanssa.
 
Oon kertonut läheisimmille ystäville, ja anopille on mainittu asiasta. Ollaan heille kuitenkin avoimesti puhuttu lapsettomuus- ja hoitoasioista, joten ei malteta pitää plussaa salaisuutena. 😄 Sitten jos taas käy huonosti, niin on myös tukea saatavilla.

Tänään varmaan pakko mainita yhdelle kaverille, jonka kanssa en ole niin läheinen, koska ollaan menossa bisselle. Hän varmasti kyllä arvaa heti kun huomaa että otan alkoholittoman juoman 😂
 
Kerrotaan perheille varmaankin pukemalla esikoinen isosisko-paitaan 😄 Kavereille tarttee kertoa varmaan jo hyvissä ajoin, koska polttarit lähestyy 😅
 
Ei ajateltu miehen kanssa kertoa muille ennen nt-ultraa, ellei tule sellainen tilanne, että parempi kertoa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mutta koitan keksiä tekosyitä, jos tarjotaan jotain kiellettyä yms. Jotenkin sitä haluaa päästä edes vähän varmemmille viikoille.
 
Ei vielä olla kerrottu kenellekään, eli puoliso ja minä vasta tietää. Ei oikein haluta kertoa ennen kuin tiedetään että kaikki on ok ja keskenmenoherkin vaihe on ohitettu. Toisaalta nyt sitten itse tarvitsisin hirveästi jonkinlaista tukea. Raskaus on toivottu ja suunniteltu, mutta ensimmäinen ja mulla on aika pahoja pelkoja. Mietin pitäisikö kertoa kaverille jolla on lapsi jo, mutta en oikein sitten kuitenkaan uskalla, kun tuntuu että jos jokin menee pieleen se on helpompaa käsitellä yksityisesti puolison kanssa.
Toivottavasti tänne kirjoittelu ja täältä saatava vertaistuki auttaisi pelkoihin! Ja varmaan neuvolasta saa apua myös 💗
 
Meillä tähän mennessä vaan mies tietää. Ja esikoinen, mutta hän on vasta 10kk, joten hän ei tiedä tietävänsä 😂.

Ollaan just saavuttu Suomeen lähes 6 viikon lomalle, ja oleskellaan siis omien vanhempien luona/kesämökillä, joten saa nähdä kuinka kauan pysyy salassa 😬. Jos ei oltais Suomessa, niin sit kerrottais niin kuin esikoisestakin, eli NT ultran ja NIPTin jälkeen. Nyt haluttaisiin toki kertoa uutiset perheelle kasvotusten, kun täällä ollaan, mutta idealisti vasta varhaisultran jälkeen. Mutta ihme on jos sinne asti pysyy salassa! Alkoholittomuuden voinee selittää jet lagillä näin alkuun, ja sillä, että esikoinen tulee lähes joka yö samaan sänkyyn, ja alkoholi ei sovi perhepetiin. Kaikkein ”riskikkäintä” on kahvin juonti. Mä oon esikoisen syntymän jälkeen juonut puoliksi kofeiinitonta kahvia, ja äiti kysyi jo pari päivää sitten, että pitäiskö hänen varata sitä valmiiksi, niin sain sanottua, että oon edelleenkin tosiaan juonut sitä, että kivahan se olisi. Ehkä se ei siis herätä epäilyjä? Esikoisen kohdalla kahvi vaan ei enää maistunut rv6 eteenpäin, joten jos nytkin käy samoin, niin sitä onkin sit vaikeampi selittää….
 
Sain videotallenteen pienestä möykystä ultrasta, missä näkyi sydämen pamppailu. Heti tekee mieli kertoa esikoiselle ja näyttää video 😁 muuten ei ole kyllä kovinkaan suuri hinku kertoa kellekään, eikä kyllä nyt perhettä ihan lähitulevaisuudessa tavata, että pääsisi kertomaan.

Meillä oli toissaviikkona työporukan illanistujaiset, mihin sitten luonnollisesti kuului alkoholi. Luojan kiitos kaikki jo valmiiksi tietää etten tykkää alkoholin mausta, niin sain itselleni lasin limua ilman epäilyjä. Kauheita tilanteita kyllä, kun tuntuu perusoletus olevan se, että otetaan alkoholia ja ihmetellään jos niin ei sovi.
 
Toivottavasti tänne kirjoittelu ja täältä saatava vertaistuki auttaisi pelkoihin! Ja varmaan neuvolasta saa apua myös 💗
Hiukan joo. Nyt on mennyt pari päivää jo itkemättä. Hiukan tää pahoinvoinnin alkaminen taas pahensi tilannetta kun tuli sellainen olo että tätä tää nyt sitten on tästä eteenpäin. :disappointed-face:
 
Yritetään pitää salassa nt ultraan asti, tosin mulla kun jo useampi raskaus niin maha alkaa pömpöttää yleensä jo kahdeksannella viikolla, täytyy vaan yrittää pitää löysiä vaatteita 😅🥰
 
Mä niin haluaisin kertoa vasta varmemmilla viikoilla 10+ , mutta vaikeeta se tulee olemaan ja tarvii ottaa kaikki vähäsetkin näyttelijän lahjat käyttöön.
Juhannus, omat synttärit, firman kesäjuhlat, festarit....jne edessä enkä ikinä siideristä oo kieltäytyny 🙈 Mä en vaan tajua miks alkoholittomissa juomissa lukee kissankokosilla kirjaimilla se 0,0%° 😅
 
Meidän piti oottaa ultraan (30.6.) ennenku kerrotaan, mutta en malttanut enää olla hiljaa niin kerroin tänään mun äitille, isälle ja sisaruksille. Kaikilta ihana vastaanotto.❤️
Kuulemma jo yks sisko oli epäillyt ettei mulla oo kaikki kunnossa kun olin niin kummallinen kun nähtiin tällä viikolla 😅 ei oikein ole pokerinaamaa 🙈
 
Olen kertonut muutamalle ystävälle, ketkä ovat olleet matkassa mukana ja tietoisia yrittämisestä. Muille kerromme vasta nt-ultran jälkeen. 🙂
 
Täälläkin kerrottu muutamille kavereille ja juhannuksena luultavasti miehen kavereille, kun ollaan menossa mökille yhdessä eikä siellä voi koko viikonloppua piilotella tätä asiaa kun ei voi juoda alkoholia😅 lisäksi vanhemmille on kerrottu. Minusta on kivempi että lähipiiri tietää elämästä ja jos nyt sattuisi jotain niin senkin sitten voi sanoa ja muilla on helpompi lohduttaa kun tietää tilanteen etukäteen, ettei tavallaan tule kahta yllätystä samaan aikaan🙈😌
 
Täälläkin kerrottu muutamille kavereille ja juhannuksena luultavasti miehen kavereille, kun ollaan menossa mökille yhdessä eikä siellä voi koko viikonloppua piilotella tätä asiaa kun ei voi juoda alkoholia😅 lisäksi vanhemmille on kerrottu. Minusta on kivempi että lähipiiri tietää elämästä ja jos nyt sattuisi jotain niin senkin sitten voi sanoa ja muilla on helpompi lohduttaa kun tietää tilanteen etukäteen, ettei tavallaan tule kahta yllätystä samaan aikaan🙈😌
Meillä kanssa miehen kaverit tulossa meille juhannukseksi. Onneksi olen ollut jo pidempään sellainen, etten juo paljoa alkoholia, joten en usko että tuo puoli ihmetyttää. Ainoastaan se mietityttää, jos olen kovin pahoinvoiva/oksennan, että kerrotaankin sitten, koska tätä voi olla aika hankala salailla.
 
Mä niin haluaisin odottaa sille viikolle 12, että voi kertoa kaikille. Paras ystävä tietää jo, se sai heti miehen jälkeen kuulla, kun tietää että käytiin hoidoissa. On niin helpottavaa kun voi edes jollekin puhua asiasta, vaikka asia voi mennä vielä mihin suuntaan tahansa.
Viikonloppuna pitäisi mennä juhlimaan juhannusta miehen vanhemmille, mutta mä en taida uskaltaa mennä kun tiedän että siellä varmasti on alkoholillista juomaa tarjolla. Ja sitten ne ihmettelee kun ei ota vaikka mies tarjoutui olemaan myös ilman syyllä että ryhdyttiin absolutisteiksi 🙈 Menisi varmasti läpi, mutta siellä on varmasti kesäkuohari odottamassa poksautusta.
 
Mä niin haluaisin odottaa sille viikolle 12, että voi kertoa kaikille. Paras ystävä tietää jo, se sai heti miehen jälkeen kuulla, kun tietää että käytiin hoidoissa. On niin helpottavaa kun voi edes jollekin puhua asiasta, vaikka asia voi mennä vielä mihin suuntaan tahansa.
Viikonloppuna pitäisi mennä juhlimaan juhannusta miehen vanhemmille, mutta mä en taida uskaltaa mennä kun tiedän että siellä varmasti on alkoholillista juomaa tarjolla. Ja sitten ne ihmettelee kun ei ota vaikka mies tarjoutui olemaan myös ilman syyllä että ryhdyttiin absolutisteiksi 🙈 Menisi varmasti läpi, mutta siellä on varmasti kesäkuohari odottamassa poksautusta.
Mitä jos otatte lehtikuohua tmv alkoholitonta messiin?
 
Mäkin selvisin mun omista valmistujaisista sillä että join itse vain lehtikuohua. Toki me kerrottiin mun vanhemmille edeltävänä iltana, mutta se ei ollut alunperin kyllä tarkoitus. Olisi todennäköisesti mennyt läpi silti, kukaan vieraistakaan ei ihmetellyt että juon holtitonta (vähän eri väristä kuin meidän holillinen). Lehtikuohu on sitä paitsi sata kertaa parempaa kun holillinen kuohuva!
 
Toistaiseksi vain minä ja mies tiedetään. Haluttaisiin kertoa vasta varhaisultran jälkeen molempien puolien isovanhemmille, mutta silloin ei tule ihan hetkeen mahdollisuutta kertoa kasvotusten kun ovat kesälomareissuilla, että en tiedä. Ollaan esikoisen kanssa ensi viikko mökkeilemässä mun vanhempien kanssa, eli ainakin jos pahoinvointi alkaa, kuten esikoisesta, niin melkein pakko kertoa 🙈
 
Takaisin
Top