Raskaudesta kertominen

Me ei olla kerrottu vielä kellekään. Ollaan pidetty koko yritystietokin vaan meidän välisenä.
Asutaan perheistämme aika kaukana ja oltais menossa käymään ”kotopuolessa” rv 9+ jotain. Kahden viikon päästä olis nyt se alkuraskauden ultra ja sikäli mikäli syke löytyy ja neuvola-ajan saa varata, kerrotaan sillon rv 9 jo perheille.
On vaan semmonen riski, että etenkin isäni on todennäköisesti innokas päivittämään asiaa somessa, joten meidän täytyy varmaan asettaa tarkat rajat sen suhteen. Itse kun ei haluta somessa julistaa ennenkuin kriittiset rajat on umpeutunut...

Miehen lisäksi yksi työkaveri tietää ja kahdelle kaverille olen kertonut. Pakko oli jollekin avautua ja helpottui olo kylä kun ihan yksin ei tarvitse asiaa miettiä :)

Täällä oli eilen melko lähellä paljastuminen miehen siskolle. Hän tuli kylään kahden kakun kanssa ja sanoi: "Näissä on sitten molemmissa tuorejuustoa, että jos joku on raskaana niin ei voi näitä syödä". Siinä sitten pikaiset googlettelut asiasta ja useammassa eri lähteessä asia oli ok niin uskalsin vähän syödä enkä paljastunut :grin Hän myös kyseli, milloin meidän yhteen tyhjään makkariin tulee pinnasänky :wideyed:

Me yritetään salata mahdollisimman pitkään koska mä oon vielä koeajalla töissä. Kerrotaan sit kun vatsa paljastaa, toivottavasti siis lähempänä puoli väliä :D

Kerroin miehelle heti kun tulin vessasta ja yhdelle parhaista ystävistä sitäkin aiemmin - jo vessasta käsin kuvaviestillä lavuaarin reunalla nököttävästä plussatikusta. :grin

Meillä on takana yksi tuulimunaraskaus, jolloin asiasta oli kerrottu läheisimmille ystäville ja parille isovanhemmalle, yhteensä vajaa 10 ihmiselle. Jälkikäteen koin, että ne joille olin itse kertonut raskaudesta olivat ihmisiä joiden kanssa halusin purkaa oloa tuulimunan jälkeen muutenkin. Ja ne joille mies kertoi olivat yhtälailla niitä hänen läheisimpiään. Eli ei kaduttanut kertominen vaikka kävikin huonosti. Aiotaan varmaan samalle porukalle kertoa nytkin melko ajoissa. :)

Ollaan kerrottu vanhemmille ja parille läheiselle kaverille. Sen yhden keskenmenon jälkeen ei jaksa salailla paitsi töissä.

Miehelle kerroin heti hailurasta ja sit seuraavana päivänä ku tuli selkee plussa niin kerroin parille läheiselle työkaverille. Töissä on pakko kertoa heti kun mun työhön kuuluu kemikaalialtistusta. Toivottavasti tällä tietävien porukalla selvitään varhaisultraan asti kun edellisestä raskaudesta ja keskenmenosta tietää kaikki työpaikalla ja se on vähän epämukavaa... Sillon olin ehtiny kertoa myös äitille ja siskolle ja nyt mietin että missä vaiheessa kertoisin nyt heille kun tiedän että kovaa odottavat kuulumisia. Toisaalta en tiedä onko mitään väliä enää vaikka kertois ja menis kesken ku se on kerran jo koettu.

Itse koen sen niin, että jos moni saisi tietää keskenmenostani, niin kokisin, että asia olisi ”pinnalla” koko ajan. Ei salailukaan aina mukavalta tunnu, sillä joskus on tarve puhua, mutta itselleni tämä salailun tie sopii kuitenkin paremmin...

Mä kerroin nyt vähän vahingossa äidille puhelimessa, olin ajatellut vasta muutaman viikon päästä kun nähdään. Huh, eipä tarvi sitäkään jännittää enää. :D

Mä kerroin tänään vahingossa äidille. Mies tietty tietää ja mun ystävä joka kans odottaa. Kellekkään ei kyllä kerrota sitten tarkkaa päivää.
Yritetään pitää hyvin salassa niin pitkään kun mahdollista.

Missä vaiheessa olette muuten aikoneet kertoa työnantajalle?
Periaatteessahan velvoitetta kertoa ei ole, mutta itse työskentelen hoitoalalla ja sellaisessa paikassa, jossa olisi varmasti hyvä tietää tämä asia työtehtävien kannalta ainakin jossain kohtaa.

Mä ajattelin kertoa töissä vasta varhaisultran jälkeen, ellei tule pakottavaa tarvetta sitä ennen. Meillä on satunnaisesti työtehtäviä joihin liittyy röntgensäteilylle altistumista, ja jos tuollainen tilanne tulee niin paljastuu ainakin kyseisessä työvuorossa oleville kun täytyy kieltäytyä, mutta niitä on onneksi hyvin harvoin.

Missä vaiheessa olette muuten aikoneet kertoa työnantajalle?
Periaatteessahan velvoitetta kertoa ei ole, mutta itse työskentelen hoitoalalla ja sellaisessa paikassa, jossa olisi varmasti hyvä tietää tämä asia työtehtävien kannalta ainakin jossain kohtaa.

Minäkin olen hoitoalalla! Olin ajatellut pitää salaisuutena ainakin nt-ultraan asti. Meillä alkaa kesälomien suunnittelu suurinpiirtein maaliskuun lopussa jolloin ajattelin pamauttaa että kesäloman jälkeen en olis tulossa takasin

Minäkin olen hoitoalalla! Olin ajatellut pitää salaisuutena ainakin nt-ultraan asti. Meillä alkaa kesälomien suunnittelu suurinpiirtein maaliskuun lopussa jolloin ajattelin pamauttaa että kesäloman jälkeen en olis tulossa takasin

Jee, useampi hoitsu! Mä olen nyt määräaikaisella sopimuksella toukokuulle saakka ja Tehystä sain jo vastauksen että raskaus ei saa olla syy sopimuksen jatkamatta jättämiselle.
Itse olen töissä paikassa, jossa käsitellään solunsalpaajia. Tästä syystä mietin, että missä vaiheessa paljastaa työnantajalle.

Mä niin toivon, että saisin tehdä samoin omassa paikassani! Hoitoalalla minäkin!:)

Meillä vaihtu esimies jonkin aikaa ennen kun aloin odottaa esikoista (poika syntyny 04/17) ja silloinkin panttasin tietoa tosi kauan vaikka mulla onkin vakkarityö. Itseasiassa mä sanoin viimeiseksi asiaksi äippälomalle jäädessäni että tuun raskaana takasin :smiley-bounce022:dance018:gen014

Mä kerron aikaisintaan nt-ultran jälkeen, ellei tuu pakottavaa tarvetta aiemmin kertoa. Saas nähdä!

Mä kerroin kaverille eilen, nyt se innoissaan suunnittelee meidän lapsien tulevia häitä, kun meidät LA:t on 1,5 viikon erolla :grin:grin Päätettiin myös, että kerrotaan tuleville isovanhemmille. Näin omaa äitiä jopa kahdesti tänään, mutta en uskaltanut vielä kertoa :hilarious:

Jee, useampi hoitsu! Mä olen nyt määräaikaisella sopimuksella toukokuulle saakka ja Tehystä sain jo vastauksen että raskaus ei saa olla syy sopimuksen jatkamatta jättämiselle.
Itse olen töissä paikassa, jossa käsitellään solunsalpaajia. Tästä syystä mietin, että missä vaiheessa paljastaa työnantajalle.

Mulla oli määräaikainen sopimus viime raskauden aikaan ja sillon työnantaja ilmotti ettei mun sopimusta jatketa vaan etsitään uus, luottamusmiehen ohjeen mukaan pyysin perustelua ja olikin sattunut ”virhe” ja sain jatkoa sopimukselle.. että saa kyllä olla skarppina ite näissä!

Mulla oli määräaikainen sopimus viime raskauden aikaan ja sillon työnantaja ilmotti ettei mun sopimusta jatketa vaan etsitään uus, luottamusmiehen ohjeen mukaan pyysin perustelua ja olikin sattunut ”virhe” ja sain jatkoa sopimukselle.. että saa kyllä olla skarppina ite näissä!

Juu tästä syystä mäkin jo etukäteen kysyin Tehystä neuvoa, kun on saanut näistä raskausgateista lukea mediassa...

Takaisin