Raskaudesta kertominen

Neljä yötä ultraan on, laskin aivan itse eilen kun näin mahani valtavano_O... Mutta siis nyt meni hermo tähän haluun ostaa jotain konkreettista ja niinpä ostin eräältä kirpulta rintapumppu/muovikippo/tuttipullo/varaosa pläjäyksen, kun oli tosi hyvään hintaan. :) Ja siis facekirpulta... missä on monia mun kavereita, jotka on äitejä... Taisin sitten kerralla paljastaa itteni, kun semmosia kyttääjiä me kirpparimammat kuitenkin ollaan. :D
 
Me ajateltiin että kerrotaan vasta kun tiedetään kumpi tulossa, mutta enhän minä lörppäsuu jaksanut sinne asti odottaa :D Nyt tietää omat vanhemmat ja miehen perhe. Muut saa tietää kuhan alkaa näkyä.
 
Juu, nekin me ajateltiin oottaa, että jos jotain sattuis, nii ei tarttisi selitellä kellekkään.
 
Mites muilla raskaudesta kertominen somessa? Itsellä on tää ollu mietintämyssyssä hetken, kun ei jaksaisi erikseen kaikille ilmoitella :D
 
Uutiset perheelle check! Reaktiot oli kyllä aikalailla semmosia kuin oltiin osattu odottaakin. Kummankaan puolella ei ole mitään maailman tunteellisimpia vanhempia, joten meidän kammoksumaa yltiömääräistä hössötystäkään ei tullut. Hieman taisi ylläri olla vähän kaikille. Omalla äidillä loksahti suu auki ja hetken itseä keräiltyään sai sanottua onnittelutkin. Viikonlopun aikana on päässy yllättymisestä eroon ja nyt ollaan voitu vaihtaa ajatuksia pienokaisesta jo ihan hyvin. On ollu kyllä mukava kysellä vähän äidin omia kokemuksiakin, kun ei niitä aikaisemmin oo samaan tapaan tajunnu pohtia. Hyvillä mielin saa nyt kyllä olla, kun on uutiset kerrottu kaikille perheenjäsenille. Parhaat ystävät on asiasta myöskin tietoisia ja lopuille kavereille kerrotaan sitten, kun heitä sattuu näkemään.

Omalla kohdalla tuo some on kyllä ainakin osittain nounou. En ajatellu facebookissa kertoa raskaudesta lainkaan. Saa nähdä, tuleeko asiaa ilmoitettua sitten vauvan synnyttyä. Itsellä on tuo facebookin käyttö muutenkin niin vähäistä, ettei se ole ensisijainen kanava kertoa tällaisia asioita. Instagramissa saatan asiasta jollain tapaa mainita jo raskausaikana, mutta sielläpä mulla ei olekaan facebookin kaltaista laumaa ihmisiä seuraajalistalla. Oon tuota lapsen kuvaamista miehen kans miettiny ja molemmat ollaan sitä mieltä, ettei haluta laittaa lapsen kuvia someen niin, että kuvissa olis näkyvissä lapsen kasvot. Mitäpä muut on asiasta mieltä?
 
Muokattu viimeksi:
Itse kerroin facebookissa esikoisesta vasta kun molempien perheenjäsenet tiesi. Toisen kanssa en ole vielä asiasta ilmoittanut, mutta oikeastaan siellä kaikki kaverini ovat läheisiä ja ei puoli tuttuja juurikaan ole. Kuvia laitoin esikoisesta nettiin, en nähnyt siinä mieheni kanssa mitään väärää. Muutkin ystäväni ja tuttuni tekivät niin
 
Mulle toi some on vähän nounou tällä hetkellä. Kaikki lähimmät ihmiset tietää ja facessa mulla kavereita sellaisiakin joiden kanssa ei pahemmin enää olla yhteyksissä niin en tiedä haluanko heille tätä ainakaan vielä tiedoksi saattaa. Katsoo sitten vauvan syntymän jälkeen jos sitten haluaa kertoa somessakin.
 
Mä ajattelin laittaa rakenneultrakuvasta kuvan someen, mun kaikki Face-kaverit on kuitenkin tuttuja ja paljon sukulaisiakin joiden kaa vähemmän tekemisissä niin saavat sitten hekin tiedon. Ja oon laittanu tytöstä kuvia jokusen. Viimeks kerroin somessa vasta kuukausi ennen la:ta.
 
Meillä kans ajatuksena jakaa uutinen fb:ssä rakenneultran jälkeen, meillä ei kummallakaan oo kavereina edes puol tuttuja tai työkavereitakaan. Oon aina ollut tosi tarkka mitä sielä jaan ja kenet ystäväksi hyväksyn. Mulla on paljon sukulaisia ympäri savoa jotka ovat fb:ssä, niin helmpompi sinne jakaa kuin jokaiselle erikseen ilmoittaa. Me ei myöskään haluta lapsesta kasvokuvaa nettiin, ennenkun hän itse osaa päättää haluaako sinne vai ei. Mua henkilökohtasesti ihmetyttää ihmiset, jotka jakaa jokapäivä pelkkiä lapsikuvia ajattelematta yhtään sitä, että kuvia ei ikinä saa netistä pois ja ties kuka tai mikä niitä voi katsella. Ei pahalla ketään kohtaan, joka niitä sinne laittaa. On vaan mun näkemys asiasta :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: mkm
Mun on hirveen helppo vastata tähän ku en ees oo facessa.. enkä myöskää halua lasteni kuvia sinne, mistä on saanu mummon kans vähä vääntää että ei..
 
Toistaiseksi en aio julkistaa asiaa FB:ssä. Mietin, että ehkä joltakin kesäreissulta voi laittaa kuvan, jossa maha näkyy. Panttaan asiaa ainakin niin kauan, kunnes esimies tietää. Toisaalta musta on kiva kertoa ihmisille henkilökohtaisesti, joten somejulkistus ei siinäkään mielessä ole tarpeen. Mulla on FB:ssä neljä erilaista julkisuustasoa: esim. joidenkin entisten oppilaiden ei tarvitse tietää mun elämästä mitään, joten ne eivät myöskään nää juuri mitään mun kuvista tai päivityksistä. Ammatillisesti olennaisia asioita saan jakaa aika laajalle joukolle, mutta monesti päivityksiä tai kuvia näkevät vain sellaiset tyypit, joille mun olisi luontevaa myös soittaa.

Ollaan puhuttu tästä kuvien jakamisesta miehen kanssa. Päädyttiin siihen, että yritetään rajoittaa. Jostain syystä meitä vähän vaivaa se, että FB:llä on kuvien käyttöoikeus, vaikka FB ei sitä oikeutta käyttäisikään. Meidän on, ehkä ensikertalaisuuden vuoksi, myös kauhean hankala hahmottaa sitä, missä vaiheessa lapsen kanssa pitäisi puhua siitä, mitä hän haluaa itsestään vanhempiensa FB-sivujen kautta kerrottavan. Siksi ollaan ajateltu, että yritetään kertoa mahdollisimman vähän missään vaiheessa. Ollaan kuitenkin puhuttu siitä, että vauvan syntyminen voidaan aikanaan julkistaa kuvalla. Nämäkin ovat mielestäni sellaisia juttuja, joihin ei oikein ole olemassa yhtä oikeaa mallia. Eri ihmisille erilainen some-käyttäytyminen on luontevaa, ja kyllähän siihen sekin vaikuttaa, millainen joukko ihmisiä viestin FB:n kautta saisi.
 
Meilläkin ollaan jo puhuttu kuvien jakamisesta fb:ssä, ite oon paljon varautuneempi asian suhteen ku mies. Lopullista päätöstä ei asiaan olla saatu, mutta onhan tässä aikaa. Ultrakuvia en ole laittamassa, enkä varsinaisia mahakuviakaan. Profiilikuvan vois uusia kun jaksaa, mutta siinäkään en ajatellut mahaa tuoda esiin.

Oon vaan niin laiska/haluton kertomaan kaikille erikseen niin joku päivitys someen tuntuu helpolta ratkaisulta.
 
Me tiedotimme esikoisesta facessa siinä kohtaa kun lapsi oli syntynyt. Yksi kasvokuva laitettiin ristiäisten yhteydessä ja sen jälkeen pari kuvaa missä kasvoja ei näy. Me emme myöskään halua, että kasvokuvia laitetaan ja tarkkaan harkiten muutenkin julkaistaan kuvia. Mua ei niinkään pelota, että joku käyttäisi kuviani vääriin tarkoituksiin, mutta henk. koht. minua ärsytti itseäni todella paljon nuorena, kun vanhempani juttelivat asioistani puolitutuille ja näyttivät valokuvia. Voin kuvitella miten oma lapseni voisi todella suuttua, jos olisin jakanut koko hänen elämänsä facebookissa. Epäreilua lasta kohtaan, kun hänellä ei ole mitään päätäntävaltaa tällaisesta asiasta. Onneksi sukulaiset ovat kunnioittaneet päätöstämme, eivätkä hekään laita lapsestamme kuvia nettiin. Myönnän kyllä että suuri kiusaus olisi laittaa lapseni kuvia faceen, onhan se oma lapsi maailman suloisin :wink
 
Me ei pääasiassa laiteta lapsen kuvia faceen. Joissain kuvissa lapsi näkyy, mutta kuvan pääasia on joku muu juttu. Meillä on erikseen sellanen "perheryhmä", jossa on vaan läheisimmät sukulaiset, sinne laitetaan välillä kuvia lapsesta. Sit meillä on salainen blogi, jota lukee joukko sukulaisia ja kavereita, ehkä 20-30 hlöllä on lukuoikeus, mutta alle 10 käy säännöllisesti. Siellä on paljon kuvia ja tekstiä. Raskaudesta en aio erikseen facessa kertoa, mutta ei mua haittaa jos se jostain päivityksestä tms. käy ilmi.

Periaate on kuitenkin facessa se, että lapsi saa isompana itse päättää mitä itsestään nettiin laittaa. Mummot laittaa joitain kuvia, enkä ole sitä kieltänyt, mutta oon kyllä sanonut, että me ei itse haluta laittaa.
 
Meillä ei ole esikoisesta yhtään kuvaa facessa. Jossain vaiheessa mietin sellaista profiilikuvaa, missä olisi hepusta näkynyt takaraivo, kun itse olin siinä kivasti. Päätin sitten kumminkin, että ei mitään. Juurikin siitä syystä, että facella on kuviin käyttöoikeus aina. Myöskään muualla netissä ei ole ollut lapsesta kuvia.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top