Toistaiseksi en aio julkistaa asiaa FB:ssä. Mietin, että ehkä joltakin kesäreissulta voi laittaa kuvan, jossa maha näkyy. Panttaan asiaa ainakin niin kauan, kunnes esimies tietää. Toisaalta musta on kiva kertoa ihmisille henkilökohtaisesti, joten somejulkistus ei siinäkään mielessä ole tarpeen. Mulla on FB:ssä neljä erilaista julkisuustasoa: esim. joidenkin entisten oppilaiden ei tarvitse tietää mun elämästä mitään, joten ne eivät myöskään nää juuri mitään mun kuvista tai päivityksistä. Ammatillisesti olennaisia asioita saan jakaa aika laajalle joukolle, mutta monesti päivityksiä tai kuvia näkevät vain sellaiset tyypit, joille mun olisi luontevaa myös soittaa.
Ollaan puhuttu tästä kuvien jakamisesta miehen kanssa. Päädyttiin siihen, että yritetään rajoittaa. Jostain syystä meitä vähän vaivaa se, että FB:llä on kuvien käyttöoikeus, vaikka FB ei sitä oikeutta käyttäisikään. Meidän on, ehkä ensikertalaisuuden vuoksi, myös kauhean hankala hahmottaa sitä, missä vaiheessa lapsen kanssa pitäisi puhua siitä, mitä hän haluaa itsestään vanhempiensa FB-sivujen kautta kerrottavan. Siksi ollaan ajateltu, että yritetään kertoa mahdollisimman vähän missään vaiheessa. Ollaan kuitenkin puhuttu siitä, että vauvan syntyminen voidaan aikanaan julkistaa kuvalla. Nämäkin ovat mielestäni sellaisia juttuja, joihin ei oikein ole olemassa yhtä oikeaa mallia. Eri ihmisille erilainen some-käyttäytyminen on luontevaa, ja kyllähän siihen sekin vaikuttaa, millainen joukko ihmisiä viestin FB:n kautta saisi.