Raskaudesta kertominen muille

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ar94
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähän liittyen, milloin te kertoisitte appivanhemmille ja erityisesti vanhemmille lapsille (17v, 13v, 11v ja 5v)? Kovin tätä itse pohdin...
Mun puolison siskon lapset (10-14-vuotiaita) on meille tosi läheisiä, mutta silti aiotaan kertoa heille vasta nt-ultran jälkeen. Perheen aikuisille kerrottiin jo jouluna, mutta haluttiin lapset säästää mahdolliselta pettymykseltä. Nt-ultran jälkeen on jo niin pieni todennäköisyys keskenmenoon, että sitten varmaan kerrotaan kaikille lopuille tutuille 🤩

Mies oli kertonut vanhemmilleen, olivat kuulemma oikein iloisia (mies heidän ainoa lapsensa ja nyt ensimmäinen lapsenlapsi tulossa) ja haluavat auttaa kaikessa mahdollisessa ☺ Eipä tässä nyt mitään erityistä apua ainakaan vielä tarvita, nytkin (13+1) ravaan ympäri Eurooppaa työreissaamassa joten en ehkä kehtaa kotonakaan heittäytyä aivan sohvaperunaksi.
Mutta oikein hyvä noin, että hän kertoi heille itse. Jotenkin mua olis ahdistanut olla siinä tilanteessa mukana kun on niin henkilökohtainen asia kyseessä.

Muokattu viimeksi:
Me ollaan kerrottu jo molempien perheille sekä läheisille ystäville joulun aikoihin. Ite kerroin töissä esihenkilölle jo rv7 jotta saisin neuvolakäynnit työajalle sekä kun oli pahoinvointia joka vaikutti välillä mun työsuoritukseen jos jouduin makoilla puolet päivästä sohvalla. Nt-ultran jälkeen kerron muille työkavereille ja sit kaikki kenen haluan tietävän niin tietää. Loput saa sit tietää sitä mukaan kun nähdään.

Kerroin jokunen aika sitten omalle perheelle ja äitini sitten kailotti muille sukulaisille asiasta🙄😂 Miehen perhe ei vielä tiedä, saa sitten itse kertoa kun siltä tuntuu. Toivottavasti nyt kuitenkin ennen elokuuta mainitsee asiasta…🫣

Kerroin jokunen aika sitten omalle perheelle ja äitini sitten kailotti muille sukulaisille asiasta🙄😂 Miehen perhe ei vielä tiedä, saa sitten itse kertoa kun siltä tuntuu. Toivottavasti nyt kuitenkin ennen elokuuta mainitsee asiasta…🫣
Mun äiti on ollut hyvinkin tarkka siitä että mä saan itse kertoa kaikille just silloin kun haluan, mutta kuulemma oli vähän pokassa pitelemistä kun mummi oli asiasta puhelimessa udellut 😂 mummille on toki tarkoitus kertoa ihan pian mutta en o vielä saanut aikaiseksi 😂

Ymmärrän et on innoissaan mut musta on jotenkin törkeetä jos käy sukulaisille kertomaan ilman eksplisiittistä lupaa 😅 tavallaan ymmärrän kavereiden juoruamisen paremmin kun ”löyhempi” joukko mut sukulaisille tietoa haluu kyllä ite säännöstellä plus myös saada nauttia kertomisesta :D

Ja mikä siinä on kun miehet ei oo niin fiiliksissä kertomassa asiasta? Ei oo konkreettista muistutusta vielä kun maha ei näy ja ei okseta koko ajan? 😅

Ymmärrän et on innoissaan mut musta on jotenkin törkeetä jos käy sukulaisille kertomaan ilman eksplisiittistä lupaa 😅 tavallaan ymmärrän kavereiden juoruamisen paremmin kun ”löyhempi” joukko mut sukulaisille tietoa haluu kyllä ite säännöstellä plus myös saada nauttia kertomisesta :D

Ja mikä siinä on kun miehet ei oo niin fiiliksissä kertomassa asiasta? Ei oo konkreettista muistutusta vielä kun maha ei näy ja ei okseta koko ajan? 😅

Nojoo, osasin jo odottaa, että äiti haluaa ’hehkuttaa’ kaikille tätä asiaa😅

Ja en kyllä tiedä! Kuulemma ei ole ollut oikeaa hetkeä🤔 Ja hälläkin on äitinsä vähän samanlainen, että juoruaa sitten kaikille😂

Pitääpä muistaa sanoa omalle äidille, ettei sitten hehkuta missään facebookissa asiasta edes sitten kun saa luvan kertoa muille sukulaisille 😅 itse olen somessa niin olematon etten halua että kaikki puolitutut tietää samantien. Ehkä korkeintaan sitten kun lapsi on syntynyt.

Tästä vauvasta ei tiedä vieläkään kukaan mitään 😅🫣
Täällä sama, toki mies kyllä tietää.
Ollut niin paljon vastoinkäymisiä raskauksien suhteen, että haluan odottaa ultraan asti, myöskin tämä alkuraskaus oli melkoinen, että toivon siellä jotain elämää silti olevan.
Vaikea ollut pitää salaisuutta lapsilta, mutta parempi sitten kun saadaan varmuus.

Ihana että on muitakin jotka panttaa raskaustietoa. Välillä tulee morkkis kun salaan asian vielä mutta juurikin turvallisemmille vesille pääsyä haluan odottaa ennen kuin kerrotaan edes lähipiirille ja varsinkaan esikoiselle jolle olisi hankala selittää jos jotain kävisi kun toinen odottaisi innoissaan 🫣

Joo kieltämättä vähän morkkis tulee itselläkin, lähinnä lapsille kertomattomuudesta. Vaikka kyllä varmasti ymmärtäisivät niin voisivat ottaa sen aika raskaasti.
Me ei olla aiemmissakaan raskauksissa pidetty kiirettä kertoa. Mulla tätä raskautta edelsi keskenmeno ja kerkesin jo parille ystävälle kertoa mut nyt oon ollu ihan 🤫

Aattelin kertoa tällä viikolla töissä pomolle. Tuntuu että siihen keskusteluun pitäisi hirveästi jotenkin valmistautua, mutta siis pitääkö?? 😅 onko muilla vinkkejä, kannattaako mun osata jo kysyä jotakin tiettyä tai kertoa jotakin muutakin kuin että millon on laskettu aika 🤷‍♀️

@ar94 Riippuu ehkä millaista työtä teet🤔 Itse kerroin myös hyvissä ajoin, kun pitää esim. Työvaatteita tilata ja käyttää ompelijalla. Meillä kun ei ole erikseen esim. Äitiyshousuja.

@Reetu Teen toimistotyötä pienessä firmassa, ei ole työvaatteita tai mitään riskejä ja pitäisi olla mahdollista tehdä normaalisti hommia äitiyslomaan asti. Veikkaan että ei aio palkata ketään mulle sijaiseksi vaan koittaa pärjätä itse. Kuinkahan pian pitää päättää ja kertoa äitiysloman/vanhempainvapaan jne pituus?

@Reetu Teen toimistotyötä pienessä firmassa, ei ole työvaatteita tai mitään riskejä ja pitäisi olla mahdollista tehdä normaalisti hommia äitiyslomaan asti. Veikkaan että ei aio palkata ketään mulle sijaiseksi vaan koittaa pärjätä itse. Kuinkahan pian pitää päättää ja kertoa äitiysloman/vanhempainvapaan jne pituus?
Mun mielestä lakisääteinen on 2kk ennen alkamisajankohtaa, eli äitiysvapaa viim 2kk ennen ja mahdollinen hoitovapaa viim 2kk ennen alkua. Korjatkaa toki joku jos oon väärässä.
Mutta töissä pääsevät tietty helpommalla jos osaat heittää aiotko olla suunnilleen pelkät äippävapaat vai mahdollisesti sen jälkeen vielä vuosia kotona. Satavarmaks sun ei tarvi kuitenkaan vielä pitkään aikaan niitä päättää eikä kertoa 😊

Näin minäkin muistelen ja taisi olla niin, että 2kk ennen töihin paluuta pitää ilmoittaa milloin palaa töihin (mahdollisimman sekavasti selitettynä🤣).

Ennen nt-ultraa tiesi miehen (heh) lisäksi kaksi mun ystävää, kun halusin vähän tsemppiä raskaustestin tekoon. Ultran jälkeen kerroin niille ystäville ja kavereille joiden kanssa olen liki päivittäin yhteydessä ja siskolleni. En tiedä kertoiko mies vielä kellekään. Lapsille kerrotaan myöhemmin, ihan vaan siksi, että on hiiiirmu pitkä aika odottaa elokuuhun asti. Yleensä ollaan rakenneultran jälkeen, mutta nyt ovat isommat jo niin isoja, ettei taida pystyä salailemaan mahan kanssa sinne asti.

Takaisin