Raskaudesta kertominen muille

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ar94
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiva aihe keskustelulle!

KUn kerroin miehelle muutama tunti testin tekemisen jälkeen, hän kysyi heti "Miksi kerroit jo nyt? Olisit pitänyt salaisuutena niin pitkään kuin pystyy!" Ja tällä kannalla hän taitaa olla sukulaistenkin kanssa.

Olen kertonut yhdelle toisella paikkakunnalla asuvalle ystävälleni. Töissä kertominen jännittää kaikista eniten. Varmaan siinä vaiheessa on pakko, kun kesän lomia aletaan suunnitella 🫣

Kun lapsia on jo viisi, niin pelkään ihmisten reaktioita: sellaista suurperheisiin kohdistuvaa stigmaa, että ajatellaan minun kiusaavan toisia kun olen poissa työelämästä ja muut tekevät sillä aikaa töitä. 😔
Eikai kukaan tosissaan noin ajattele? 🤯 Koska tuommoset ajatukset voi jättää ihan omaan arvoonsa ja kertoo enemmän siitä ajattelijasta. Ihan hirveä ajatus.

Eikai kukaan tosissaan noin ajattele? 🤯 Koska tuommoset ajatukset voi jättää ihan omaan arvoonsa ja kertoo enemmän siitä ajattelijasta. Ihan hirveä ajatus.

Kiitos ❤️ Ei kai tuollaista tarvitsisi olla. Enimmäkseen suhtautuminen on onneksi ollut ystävällistä. Olen vain tosi herkkä aistimaan toisten asenteita, joten pienetkin viittaukset siihen, että osittainen hoitovapaani on "lusmuilua" tms. jäävät mieleen. Onneksi on lakisääteiset oikeudet perhevapaisiin, niin niihin uskaltaa nojautua. 🙏🏼

Pohjimmiltaan suomalainen yhteiskunta ei ole kovin lapsimyönteinen. Enemmän arvoa annetaan sille, että naiset ovat töissä kuin sille että he synnyttävät ja hoitavat lapsia. Ja lapsililuku vaikuttaa myös - on paljon kielteisiä käsityksiä suurperheistä. Ja ihan kommentoinniksi asti. Mutta on iso perhe niin ihana asia ja myös tärkeä juttu yhteiskunnalle, että olen valmis olemaan silmätikkuna. Jospa asenteet vähitellen muuttuisivat, kun lapsista alkaa oikeasti olla pulaa.

Me kerrotaan minun vanhemmille ensimmäiseksi mutta vasta helmi-maaliskuussa kun päästään heidän luokse matkustamaan☺️ Heidän jälkeen sitten muille tärkeille ihmisille.

Mies haluaisi, että kerrotaan vasta tammikuussa, kun minulla eka neuvolakäynti. Oon vähän pihalla ku lumiukko kaikista termeistä yms, kun eka raskaus ja muutenkin tuli vähän yllätyksenä koko asia 😁 en edes tiedä tarkkaa laskettua aikaa! Ehkä se siellä sitten selviää…

Mutta eilen tuli jotenkin hirveä ahdistus, pelko ja ’yksinäinen’ olo, niin oli pakko kertoa parhaalle kaverille. Helpotti kyllä, kun sai ’oksennettua’ jollekin kaikki tuntemukset. Mies kyllä kuuntelee ja on tukena, mutta ei hän jotenkaa osaa sanoa niitä oikeita sanoja. Nyt alkaa itsekin pikku hiljaa jo tottua ajatukseen ja ei ahdista niin paljoa.

Ei kukaan tiedä mitään vielä ja toivoisin että pysyisikin näin toistaiseksi. 🫣 Vihasin esikoista odottaessa jatkuvaa kyselyä voinnista ja milloin lapsi syntyy ja joko tuntuu että pian käynnistyy 🫣🤣 tän viestin perusteella kuullostaa että kerrotaan kun muksu on ulkona 🫣😅😂 ootan ainakin ekojen neuvoloiden yli ja ehkä ainakin yhden ultran yli ennen kun osalle lähipiiristä kerrotaan 😅 ja esikoiselle yritetään kertoa myöhemmin eli kun ollaan varmemmilla vesillä 🫣
Töissä varmaan kesälomia suunnitellessa on ilmoitettava asia.

Ihan aluksi tuntui, etten malta odottaa päästä kertomaan esim. miehen vanhemmille, joille tämä on ensimmäinen lapsenlapsi. Nyt taas on sellainen fiilis, etten halua kertoa kenellekään 😅
3 ystävää tietää tästä, muille sanotaan luultavasti nt-ultran jälkeen jos vielä silloin on kaikki ok.

Meidän lisäksi tästä raskaudesta tietää kaksi mun ystävää. Muille läheisille ystäville olisin valmis kertomaan tässä muutamien viikkojen sisällä, he tietävät yrityksestä ja varhaisesta keskenmenosta.

Perheille haluttaisiin kertoa vasta nt-ultran jälkeen. Mun omassa perheessä on ollut paljon surua nyt viimeisen vuoden aikana, enkä haluaisi tuottaa sitä lisää, jos kaikki ei olisikaan ok. Toki myöhemminkin voi tapahtua mitä vaan, mutta todennäköisyydet alkaisi olemaan meidän puolella.

Joulu kyllä vähän stressaa ja huolettaa, miten molempien perheiden joulupöydissä pystyisin olla jäämättä kiinni - raa'at kalat ja maksalaatikko on ollut aina mun herkkua 😅

Meidän lisäksi tästä raskaudesta tietää kaksi mun ystävää. Muille läheisille ystäville olisin valmis kertomaan tässä muutamien viikkojen sisällä, he tietävät yrityksestä ja varhaisesta keskenmenosta.

Perheille haluttaisiin kertoa vasta nt-ultran jälkeen. Mun omassa perheessä on ollut paljon surua nyt viimeisen vuoden aikana, enkä haluaisi tuottaa sitä lisää, jos kaikki ei olisikaan ok. Toki myöhemminkin voi tapahtua mitä vaan, mutta todennäköisyydet alkaisi olemaan meidän puolella.

Joulu kyllä vähän stressaa ja huolettaa, miten molempien perheiden joulupöydissä pystyisin olla jäämättä kiinni - raa'at kalat ja maksalaatikko on ollut aina mun herkkua 😅

itse aion syödä hieman graafilohta, kunhan tuoretta ja ei ole kauaa seissyt pöydässä.

Aattelin kertoa tällä viikolla viel siskoille, sit joku päivä parille parhaalle ystävälle. Vanhemmille hieman myöhemmin. Lapsille kerrotaan varmaan ultran jälkeen.. Toisaalta halyis kertoo kaikille, toisaalta ei kellekään ja pitää miehen kaa salaisuutena mahdollisimman pitkään.. Jännittää kertoo, mitähän ajattelevat.. Vaikka toisaalta kyl aattelen, et ajatelkoot kyka mitä vaan, mein elämä, mein juttu ❤️

Todennäköisesti kerrotaan vasta nt-uä:n jälkeen. Epäilen kyllä vahvasti, että läheinen ystäväni on myös raskaana, joten jos hän kertoo uutisia tässä lähiaikoina, voi olla aika vaikeaa pitää omani salassa! Lisäksi viime raskaudessa kärsin kauheasta pahoinvoinnista viikoilla 6-18 ja olin sairaslomalla, joten jos vastaavaa ilmenee, voi olla tarpeen avata asiaa työpaikan suuntaan. 😬

Me kerrotaan molempien vanhemmille jouluna, vaikka ollaan ihan alussa vielä. Puolison vanhemmat tietää yhdestä aiemmasta keskenmenosta ja oma äiti oli pahoillaan kun en ollut hänelle kertonut ekasta keskarista ennen tuota meidän taaperoa. Niin nyt saa tietää alussa jo. On sitten itsellä helpompaa olla jouluna eikä tarvi selitellä miksei syö tai juo. Eikä tunnu kurjalta heille kertoa jos meneekin kesken, kun läheisiä ollaan ja tukea on luvassa. Ja saatetaan tarvita taaperolle vahtiakin ultrien ajaksi tai muuten apuja jos on huono vointi.
Ystäville kerron sitten fiiliksen mukaan kasvokkain kun nähdään. Someen ehkä joskus kesällä kun harvoin käytän muutenkin.

Minä harjoittelen kertomista jo sillä, että kirjoitan tänne. 🙈
RV 6+3 vasta menossa. Kuukautisten perusteella..
Talvella -23 kerroin ystävälle rv5 ja parille työkaverille rv7...
Molempien vanhemmille kerrottiin sitten kun pitikin tehdä lääkkeellinen tyhjennys... Kun ei ollutkaan mitään pientä kasvamassa... 💔

Nyt on erilaiset oireet.. mutta hirvittää tuo aiempi kokemus... Ajattelin varata varhaisultran rv9 jos mahdollista.. yritän soittaa neuvolaan maanantaina, jos ovat töissä vielä...

Nyt en ole kertonut miehen lisäksi raskaudesta muuta kuin täällä foorumilla.. ja täälläkin vain +35 haaveilevien ryhmässä... Ja nyt täällä..

Odotetaan ainakin varhaisultra..ehkä jopa rv12.. ja nipt vai mitä testejä niitä nyt onkaan...

Asiaahan ei helpota se, että vaikka oireet voimistuu, niin minulla on ollu tiputtelu/pyyhintävuotoa rv5 lähtien.. tarkkaa päivää en muista... Kipuja ei ole... Ja vuoto on todella vähäistä... Mutta mietityttää silti aina ajoittain.. nettiä on tullut luettua... Mutta käsittääkseni voi silti kaikki edetä ihan ok... 🙏🏻

Minä harjoittelen kertomista jo sillä, että kirjoitan tänne. 🙈
RV 6+3 vasta menossa. Kuukautisten perusteella..
Talvella -23 kerroin ystävälle rv5 ja parille työkaverille rv7...
Molempien vanhemmille kerrottiin sitten kun pitikin tehdä lääkkeellinen tyhjennys... Kun ei ollutkaan mitään pientä kasvamassa... 💔

Nyt on erilaiset oireet.. mutta hirvittää tuo aiempi kokemus... Ajattelin varata varhaisultran rv9 jos mahdollista.. yritän soittaa neuvolaan maanantaina, jos ovat töissä vielä...

Nyt en ole kertonut miehen lisäksi raskaudesta muuta kuin täällä foorumilla.. ja täälläkin vain +35 haaveilevien ryhmässä... Ja nyt täällä..

Odotetaan ainakin varhaisultra..ehkä jopa rv12.. ja nipt vai mitä testejä niitä nyt onkaan...

Asiaahan ei helpota se, että vaikka oireet voimistuu, niin minulla on ollu tiputtelu/pyyhintävuotoa rv5 lähtien.. tarkkaa päivää en muista... Kipuja ei ole... Ja vuoto on todella vähäistä... Mutta mietityttää silti aina ajoittain.. nettiä on tullut luettua... Mutta käsittääkseni voi silti kaikki edetä ihan ok... 🙏🏻
Vuodot on tosi ikäviä, mutta eivät tosiaan aina merkkaa mitään. Mulla oli meidän taaperosta alusta alkaen rv 20 saakka välillä vuotoja. Alussa useasti viikossa ja harveni kun raskaus eteni. Tutkittiin monesti eikä löytynyt esim. vuotelevaa hematoomaa. Veikkaus oli verisuonia pinnassa kohdunkaulalla ja ne meni välillä poikki. Kannattaa mielenrauhankin takia puhua tästä neuvolaan jos on huoli ja pyytää ultraa. Taisin itse saada kunnallisella useankin tarkistusultran.

Mikäli huominen testi vahvempi, kerron varmaan jouluna äidilleni, muille vasta myöhemmin. Olen kuitenkin puhumalla käsittelijä ja pelko ettei tämä pysy mukana on valtava. Meillä oli tarkoitus tammikuussa ottaa yhteyttä hoitotahdon uutta PASia varten, mutta tulikin yllätys. Edelleen ihan shokissa vaikka tiedän useita joilla toinen tuleekin luomusti.

Mä kerroin omille vanhemmille nyt joulun kunniaksi, kun varhaisultrassa oli varmistunut että toistaiseksi kaikki hyvin, ja (olennaisempana) olisi varmasti tullut ihmettelyä, kun ei jouluna viini maistu. :tears:

Lähimmälle ystäväpiirille ajattelin ensin kertovani uutenavuotena kun kokoonnutaan juhlimaan, mutta nyt on iskenyt sellainen paranoidius raskauden etenemisestä (kaksoset tulossa), että pohdin sittenkin odottamista rv 12 ultran jälkeen.

Takaisin