Raskaudesta kertominen muille

ar94

Silmät suurina ihmettelijä
Kiinnostaa kuulla kuinka aikaisin olette kertoneet / aiotte kertoa raskaudesta muille?

Meidän raskaudesta tietää tällä hetkellä vain minä, puoliso ja mun paras kaveri puolisoineen. Meillä tulee ensimmäinen kolmannes täyteen tammikuun lopussa, mutta kovasti ollaan mietitty uskaltaisiko jouluna kertoa tuleville isovanhemmille, sedille ja tädille... Olisi niin ihana jouluaattona paljastaa 🥹❤️

Mutta tosiaan taustalla yksi varhainen keskeytyminen, jolloin oltiin loppujen lopuksi tyytyväisiä että ei oltu keretty hehkuttaa kaikille. 😭

Me on kerrottu vanhemmille ja joillekin läheisille ystäville, joita on plussauutisen jälkeen satuttu tapaamaan. (Ja mä kerroin parille työkaverille, joiden kanssa kirjoitetaan projektihakemuksia ettei mun mahd. äitiysloma tule puskan takaa jos satutaan saamaan keväällä positiivinen rahoituspäätös). Edellisessä raskaudessa oli päätetty odottaa nt-ultraan ennen kuin kerrottaisiin omille vanhemmille, mutta kun siellä selvisikin keskeytynyt eikä sitten ollutkaan muuta kuin surullisia uutisia kerrottavana, niin aika haljua oli sekin.

Jos päädytään varhaisultraan ennen joulua ja sieltä tulee hyviä uutisia, jouluna ajattelin paljastaa mummolle joka varmaan kertoo asiasta sitten oman harkintansa mukaan sedille ja tädeille... vaikka tokihan häntäkin voi pyytää odottamaan muutaman kk:n ennen kuin asiaa levittää eteenpäin.

Itse haluaisin kertoa joulukuun aikana, mutta koska meillä on ennestään tammikuussa 6 vuotta täyttävä, jolle halutaan kertoa ennen muita, on odotettava ekaan ultraan. Lapselle ei kuitenkaan voi kertoa ennen kuin on vähän varmempaa, vaikka aikuisille voisikin. Tällä hetkellä ei tiedä muut kuin paras ystäväni.
Minusta olisu ihana ajatus, että poika saisi kertoa isovanhemmille ja muille pikkusisaruksestaan. 🩷

Mies on sitä mieltä että ei kerrota kenellekään että katotaan huomaako kukaan, mä haluaisin kertoa nyt jouluna jo koska sukulaiset varmaan ihmettelee miksi punkku ja graavilohi ei maistu. 🥹 Saa nähdä mihin päädytään, töissä pitää ainakin kertoa koska täällä tehdään välillä sikiölle vaarallisia hommia, ja eiköhän se juoru sitten siitä lähde liikkeelle. 😃

Me ollaan oltu ivf-hoidoissa, ja ollut pitkä prosessi kaikkine vaiheineen. Muutamat läheiset on tienneet tästä prosessista, niin ollaan sitten plussatestin jälkeen kerrottu uutiset. Elokuussa eka alkionsiirto johti kemialliseen raskauteen, ja siinä vaiheessa ehdittiin kertoa myös mun äidille, joka on käytännössä tulevan vauvan ainoa isovanhempi. Oli tietysti surullista kertoa ettei raskaus jatkunutkaan, mutta kyllä me silti tästä uudestakin raskaudesta pian plussan jälkeen kerrottiin. Ihmiset on onneksi tosi ymmärtäväisiä, ja painotan aina silti että riskit näin varhain on vielä suuret. 🙄

Mä oon kertonut vaan mun siskolle ja muille kertomista odotetaan sinne nt-ultraan asti. Varmaan niin että lapset saa sitten kertoa isovanhemmille.
Ehkä parille kaverille kerron jo varhaisultra jälkeen, mies ei oo sellanen että kokis tarvetta kavereilleen kertoa ennekun asia on julkista 😁

Mä oon kertonut yhdelle ystävälle, omille ja kumppanin vanhemmille ois suunnitelmissa kertoa jouluna. Silloin on toki vielä aikaista, mutta en tiedä pystynkö salaamaan asiaa joulunvietossa vanhempien luona ruoka- ja juomavalintojen sekä mahdollisen pahoinvoinnin takia 😅 Vielä tässä on toki aikaa, että saa nähdä, ehtiikö mieli muuttua!

Ihan ensimmäinen kenelle kerrottiin oli mun opettaja. Opiskelen päivätöiden ohella kultasepäksi, ja aikaisemmin vuotta olin melkein romahtanut koululla väsymyksestä IVF-hoitojen ja -lääkkeiden takia. Kerroin sitten opettajalle missä mennään ku mehut on ihan täysin loppu, ja työt ei ole hirveän laadukkaita. Hän oli oikein ymmärtävä, ja sanoi lopuksi, että kun saatte positiivisen tuloksen, niin en saa enää olla pajalla, ja opinnot pitää laittaa tauolle.

Meidän käyttämä juotosaine onkin H360FD-koodilla, eli voi vaurioittaa sikiötä ja epäillään heikentävän hedelmällisyyttä. Eli sen kanssa olen lätrännyt vaikka kuinka kauan samaan aikaan hedelmöityshoitojen kanssa... :Upside Down Face: Tätä kautta sai tietää myös opintoohjaaja.

Paljastin myös viikonloppuna omalle isälle, kun olin vähän siivoamassa vanhempien asuntoa, ja heittämässä roskaa pois. Vasta aikuisiällä olen tajunnut, että he tosiaan ovat hamstraajia, äiti ehkä se pahempi heistä. Ahdisti se kaikki tavaran määrä ja ahtaat käytävät, ja puhuttiin siitä miten tämän kämpän siivoaminen ja tyhjentäminen jää kuitenkin minun ja veljeni harteille. Sanoin, että mullakaan ei ehkä tuhottomasti ole aikaa tulevaisuudessa auttaa koska olen raskaana.

Vaimo kertoi töissä lähikolleegalleen :red-heart:

Muille kerrotaan varmaankin vasta ekan kolmanneksen jälkeen.

Muokattu viimeksi:
Me kerrotaan perheelle jouluna, nyt kertonut kavereille. Aikaisemmin pidettiin omana tietona nt-ultraan asti, mutta se oli todella raskasta salailla viikko tolkulla. Varsinkin kun olin niin huonossa kunnossa. Meitä juuri silloin pelotti keskenmeno, kun edellinen kkm todettiin nt-ultrassa. Sen käsittelemiseen meni todella kauan aikaa ja surtiin sitä aivan yksin.

Nyt halutaan taas kertoa aikaisin, jotta saadaan tarvittaessa apua ja tukea perheeltä, sekä ystäviltä. Tuntuu, että toisesta kertominen on helpompaa, kuin esikoisesta.

Töihin palailen tammikuun lopulla ja kerron heti (jos raskaus jatkuu) esihenkilölle ja tiimille sitten tilaisuuden tullen. Kuitenkin kaikki raskauteen liittyvät käynteihin saa käyttää työaikaa, niin reilua kertoa heti esihenkilölle 😊

Kiva aihe keskustelulle!

KUn kerroin miehelle muutama tunti testin tekemisen jälkeen, hän kysyi heti "Miksi kerroit jo nyt? Olisit pitänyt salaisuutena niin pitkään kuin pystyy!" Ja tällä kannalla hän taitaa olla sukulaistenkin kanssa.

Olen kertonut yhdelle toisella paikkakunnalla asuvalle ystävälleni. Töissä kertominen jännittää kaikista eniten. Varmaan siinä vaiheessa on pakko, kun kesän lomia aletaan suunnitella 🫣

Kun lapsia on jo viisi, niin pelkään ihmisten reaktioita: sellaista suurperheisiin kohdistuvaa stigmaa, että ajatellaan minun kiusaavan toisia kun olen poissa työelämästä ja muut tekevät sillä aikaa töitä. 😔

Me ajateltiin kertoa perheille jouluna. Tällä hetkellä mun paras ystävä tietää ja mies kertoi muutamalle läheisimmälle ystävälleen. Meillä on varhaisultra 19.12 ja jos siellä kaikki ok, niin kerrotaan sitten perheille jouluaattona. Töissä varmaan sitten tammikuussa kun mulla on pari työreissua tässä alkuvuonna ja ainakin kanssamatkustavien + esimiehen on hyvä tietää kaiken varalta.

Tiedän, että vielä on riski tulla km, mutta ystävät ja perhe on kuitenkin sellaisia, joille kertoisin siitäkin. Olen itse todella avoin muutenkin elämän hyvistä ja huonoista asioista. 😅 Haluan pitää läheiset mukana hyvissä ja huonoissa hetkissä.

Mä olen kertonut niille, joille on lohdullista laittaa viesti ja tarvittaessa purkaa asiaa, mikäli ultrassa paljastuu ikäviä uutisia.
Kun tein ekan haamun, soitin videopuhelun ystävälle et näkeekö hänkin sen viivan. Äiti ja sisko (ja osa hänen perhettään) tietää.

Olen siis itsellinen äiti, ja tarve jakaa omaa polkua jollekin on suuri.

Meillä tietää vain mun sisko. Tämä vain siksi että on joku muu miehen lisäksi kenelle purkaa asiaa jos tulee km. Muille (perheelle, parhaat ystävät) kerrotaan nt ultran jälkeen ja loput saavat arvailla mahasta 😂 mulla takana keskenmeno (viikolla 12) vuosia sitten ja kemiallinen viime kuussa joten ei ole hinkua kertoa asiasta ennen kuin olisi hieman varmempaa..

Me kerrotaan perheelle jouluna, nyt kertonut kavereille. Aikaisemmin pidettiin omana tietona nt-ultraan asti, mutta se oli todella raskasta salailla viikko tolkulla. Varsinkin kun olin niin huonossa kunnossa. Meitä juuri silloin pelotti keskenmeno, kun edellinen kkm todettiin nt-ultrassa. Sen käsittelemiseen meni todella kauan aikaa ja surtiin sitä aivan yksin.

Nyt halutaan taas kertoa aikaisin, jotta saadaan tarvittaessa apua ja tukea perheeltä, sekä ystäviltä. Tuntuu, että toisesta kertominen on helpompaa, kuin esikoisesta.

Töihin palailen tammikuun lopulla ja kerron heti (jos raskaus jatkuu) esihenkilölle ja tiimille sitten tilaisuuden tullen. Kuitenkin kaikki raskauteen liittyvät käynteihin saa käyttää työaikaa, niin reilua kertoa heti esihenkilölle 😊

Tää vois niin olla mun tekstiä ❤️

Mä oon joillekin ystäville/läheisille kertonut, töissä joillekin työkavereille joiden työhön mun vointi voi vaikuttaa. Tosiaan kun pahoinvointi vaikuttaa omaan vointiin niin paljon ja tarvittaessa on apuja pakko pyytää läheisiltä. Ja jotenkin tukea tarvitsen nimenomaan tässä vaiheessa, kun vielä toisaalta haluaisi asian pitää salassa. Ristiriitaista.

Toisaalta kokemus myös keskenmenosta ja keskeytyneestäkeskenmenosta. Niiden sureminen toisten tuella on itselleni ollut tärkeää, joten...
Katsotaan milloin isommat lapset saavat tietää ja sitä myöten kaikki muutkin ympärillä 😀

Tää on niin kiva lukea miten muut aikovat kertoa, kun tapoja niin monia ja kaikilla niin hyvät perusteet. Näinhän se menee, että jokainen tekee just niinkuin itse parhaaksi kokee.

Esikoisen kohdalla isovanhemmat saivat tietää vasta nt-ultran jälkeen ja töissä kerroin vasta rakenneultran jälkeen.
Tällä kertaa olis kiva kertoa jouluna ainakin miehen vanhemmille, tämä on heidän ensimmäinen lapsenlapsensa. Jouluna muutenkin ihmettelisivät miksi en juo ollenkaan viiniä yms. Mutta katsotaan nyt uskaltaako vielä tuossa vaiheessa sanoa mitään vai vetoanko kuskinhommaan tms.
Esihenkilölle haluaisin kertoa melko aikaisin, koska mun olis pakko saada työkuormaa ja stressitasoa hallintaan enkä välttämättä jaksaisi reissata kovin paljoa.

Ollaan kerrottu molempien perheille ja yhdelle mammakaverille. Sellaisille joiden kanssa myös puhuisin jos hommat ei menekään putkeen. Varhaisultran jälkeen kerron varmaan parhaille ystäville, toinen kärsii lapsettomuudesta niin ei jotenkaan ”turhaan” halua aiheuttaa hänelle voimakasta tunnemylläkkää, jonka tiedän olevan tulossa. 🥹 muille sitten nt-ultran jälkeen. Esihenkilölle kerron tällä kertaa jo varhaisultran jälkeen jos kaikki ok, kun neuvolassa tiiviimpää seurantaa tiedossa niin saa sitten työajalla käydä. 🤭

Mä kerroin tänään jo esimiehellekin kun on Suomessa käymässä, asuu toisella puolella maailmaa. Tiesi kyllä jo ivf-hoidoistakin, kun pieni yritys niin tärkeää pystyä ennakoimaan tulevaa. Tässä ivf-hoitojen alkana on niin ehtinyt kyllästyä keksimään kaikkia verukkeita miksi esim. lasillinen skumppaa ei sovi, niin jotenkin nyt vaan haluaisi olla jo avoin 😅

Takaisin