Raskaudesta kertominen, milloin ja miten?

Nyt raskaudesta ei tiedä muut kuin minä ja mieheni, aion kyllä kohtapuoliin yhdelle ystävälle asian jakaa, hän tietää yrityksestäkin. Perheille aiotaan kertoa jouluna, aattona on rv 9+1. Jos siis kaikki menee hyvin. Varhaisultra varattu 21.12. Nyt tuli sellainen suunnitelma mieleen, että jos hyvällä tuurilla aattoaamuna saisi kotidopplerilla sydänäänet kuuluville ja nauhalle, olisi esim. lahjojenjaon yhteydessä kiva ilmoittaa, että tässä olisi vielä yhdet jouluterveiset. Ja soittaa nauha katsellen, kuka tajuaa ensin, mistä on kyse. :happy:
 
Äidille piti kertoa heti kun toinen testi näytti positiivista, muuten tietää vaan aviomies ja läheisin ystävä.

Me ollaan menossa jouluna jenkkeihin miehen perheen luokse. Vähän suunnittelin, että jos pääsisi just ennen sitä varhaisultraan, ja voisi sitten antaa ultraäänikuvan kehyksissä joululahjaksi. Olis niin paljon kivempaa kertoa uutiset kasvokkain kun puhelimessa :happy: Lopuille sukulaisille vois sitten varovasti kertoa, kun ollaan vähän turvallisemmilla viikoilla..
 
Oltiin eilen illalla mun mummin 80v synttäreillä, ja oltiin varmasti ihan läpinäkyviä miehen kanssa kun tarjoiltiin kuohuvaa ja molemmat kieltäydyttiin tyyliin "ei nyt vaan tee mieli" :oops: No, sillä hetkellä kuulemassa ei ollut kuin mun äiti, joka niitä juomia tarjoili, muut ei ilmeisesti huomanneet mitään. Ollaan miehen kanssa varmoja, et nyt mun äiti alkaa epäillä jotain kun ei ikinä kieltäydytä. Mutta eipä tuolla oikeasti oo merkitystä, ei vain päästä yllättämään sitten kun kerrotaan tai korkeintaan äiti kysyy suoraan onko meille tulossa vauva, jolloin myönnetään :)
 
Laitoin positiivisen raskaustestin sellaseen kaulakorurasiaan ja paketoin kauniisti. Vietiin tulevalle vaarille myöhäisenä isänpäivälahjana. Se sitten avasi sen paketin ja vähän aikaa pyöritteli sitä kädessä ja kysyi että "mikä tää on? Kuumemittari?" :hilarious: voi että mua nauratti kun ei tullut mieleenkään ettei se ehkä tiedä mikä se edes on.
 
Kun kerroin miehelle plussasta ojensin sille testin ja se luuli sitä eka kans kuumemittariks :hilarious:
 
No miehelle äsken juoksin kertomaan ja herätin sen. [emoji23] En tiiä miten ja milloin muille kerrotaan. Joulusta tulee varmaan vaikea jos pitää salailla.
 
Molempien vanhemmat tietää. Muille kerrotaan sitten myöhemmin, jos ensimmäisessä ultrassa kaikki on hyvin :happy: Se toivottavasti ehtii olla ennen joulua.
 
Mun mies sano jo aikoinaan ennen meidän ekaa yhteistä lasta, että hän haluaa sit olla mukana kun tehdään testi, ei halua kuulla yhtään myöhemmin kuin mä :D
 
Mä lähetin kuvan mun roskishaamusta (luulin siis että oli negatiivinen ja jäi lavuaarin viereen reiluksi tunniksi. En tiedä milloin toinen viiva ilmestyi) mun miehelle mutta ei se mitään siitä uskonut. Tein sitten lisää testejä seuraavina päivinä mutta tyyppi usko vasta viikkoa myöhemmin ku tein digin ja siinä luki raskaana. :D :D

Ilmeisesti epäilevää sorttia...
 
Mä oon miettiny et miten yllättäisin molempien vanhemmat raskausuutisella. Oon miettiny ultrakuvan "paketointia", mut anopille tehtiin se jo viime kerralla joten sitä ei nyt viitti tehä. Tänään tuli mielren et jos paketois esikoselle paidan jossa lukee "ISOSISKO", samalla vois kattoo et ketkä tajuaa asian ekana :P
 
Moi, en tiedä, mihin ketjuun laittaisin, mutta löysin vihdoin tällaisen sivuston, josta näkee (kun laittaa laskuriin oman kiertonsa ym) koko raskauden ajalta viikot ja päivät, myös siis jos haluan nyt heti tietää, millä viikoilla olen vaikka tammikuun 22. päivä, niin sen näkee suoraan taulukosta. Itse mietin, et miten toi joulu ajoittuu ja millä viikoilla itse silloin olen... Oisko tästä hyötyä muillekin? :happy:

https://www.babymed.com/pregnancy-calendar-and-calculator-week-by-week

ja tässä taas merkattu noi kolmannekset

http://www.calculator.net/pregnancy-calculator.html
 
Mulla on kännyssä sovellus, muistaakseni preglife, jossa on myös tollanen kalenteri mistä näkee millä viikoilla oot minäki päivänä. Samaisessa sovelluksessa on myös raskausviikot, neuvola-välilehti ja sinne voi kirjottaa päiväkirjaa. Siellä on myös raskausjooga ohjeita ja supistuslaskuri :) sen sovelluksen etusivulla näkyy sitte päivittäin et mitkä viikot on menossa ja mitä kaikkea erikoista sillä rv:llä yleensä alkiossa/sikiössä tapahtuu.
 
Mulla on kännyssä sovellus, muistaakseni preglife, jossa on myös tollanen kalenteri mistä näkee millä viikoilla oot minäki päivänä. Samaisessa sovelluksessa on myös raskausviikot, neuvola-välilehti ja sinne voi kirjottaa päiväkirjaa. Siellä on myös raskausjooga ohjeita ja supistuslaskuri :) sen sovelluksen etusivulla näkyy sitte päivittäin et mitkä viikot on menossa ja mitä kaikkea erikoista sillä rv:llä yleensä alkiossa/sikiössä tapahtuu.
Joo mut noi kännysovellukset ei mun mielestä näytä tulevia päiviä, ei voi selata kuin kalenteria. Lisäksi ne edellyttää et sallii sovellukselle pääsyn omiin tietoihin, kuten valokuviin yms. joten jätin suosiolla lataamatta.
 
Muokattu viimeksi:
Tossa sovelluksessa on just sellanen kuukausi kalenteri systeemi, ja valitun päivän kohalla se näyttää mitä viikkoja on.
4acc109c33aa5299b920a3cc7b60106d

Mut tosiaan noi sovellukset vaatii sen pääsyn kaikkeen maholliseen.
Ite henk koht tykkään sovelluksista, ko en kerkii tietokoneella istuun, ni kännyn sovellukset sopii mulle :)
 
Meillä tein testin vain huvikseni, kun halusin kunnolla alkaa rypemään itsesäälissä, kun raskausoireet muistitti menkkaoireita ja olin varma, ettei tärppiä tullut.

Sitten aamuyöllä (koska aamupissa..) miehelle sanoin "haamu!!!". Raukka oli ihan pihalla kun oli puoliunessa, eikä älynnyt tilannetta kunnolla ennen kuin vasta iltapäivällä.. :hilarious:

Seuraava testi tehtiin niin oltiin kummatki hereillä ja ihan hölmistyneinä, kun viiva oli parissa päivässä tummunu..:cat:
 
Miehelle kerroin heti, kun haamun sain tikkuun.
Muutama ystävä tietää myös vaikka ihan todella alussa ollaankin - musta on kivempi ajatus, että voin puhua jollekin, jos raskaus ei etene tai mene suunnitelmien mukaan.

Vanhemmille en tiedä milloin kerron. Ehkä sitten ensimmäisen ultran jälkeen.
 
Miehelle toki heti, lähetin whatsapilla kuvan vessasta raskaustestistä. Äidille kerroin pari päivää sen jälkeen, puolivahingossa :) Mun oli tarkoitus mennä yhteen tutkimukseen, mutta sinne ei voi mennä jos on raskaana ja äiti hiillosti, että oonko käyny ja miksen ja milloin meinaan niin oli pakko sanoa. Tekis hirmusti mieli sanoa parille kaverille, mutta mies haluis hirveästi pitää homman salassa tyyliin jouluun asti. En meinaa jaksaa millään. Suunnittelen, että alkuraskausultraan joskus 7. viikon lopulla ja jos ja kun asiat on hyvin, kerrottais vanhemmille ja sit jouluna muille sukulaisille ja kavereille.
 
Haluaisin nyt pitää tämän raskauden salassa niin pitkään kuin vain pystyy. Mä en vain tiedä miten joulusta selviän paljastumatta. Oon ihan hirvee maksalaatikon ja graavilohen ystävä ja meillä porukat arvaa satavarmasti jos kieltäydyn niistä. Punaviiniäkin on ollut yleensä mun porukoilla joulupöydässä, aina sitäkin ottanut suurena punaviinin ystävänä. Ehkä otan puoli lasia ja maistelen muutaman kulauksen ja kaadan loput sopivan tilaisuuden tullen lavuaariin. Mut mitäs mä teen ton maksalooran ja kalan kanssa??
 
Kyllä maksaruokia saa syödä kohtuudella, itse ainakin aion syödä maksalaatikkoa jouluna. Kalaan en ota kantaa, kun en oo sitä koskaan oppinu syömään.
 
Minä en oo ikinä tienny että maksalaatikko voi kuulua joulupöytään, vaikka oon syöny jouluaterioita ties missä. Kuulema miehenki perheessä syödään maksalaatikkoa jouluna. En nyt meinaa päästä yli tästä, ihan sama kuin joku ois kertonu että makaronilaatikko on jouluruokaa :woot: aikas sivistävä tämä ketju :grin
 
Takaisin
Top