Raskaudesta kertominen, milloin ja miten?

Meillä esikoinen on nyt 1v10kk ja vielä ei olla miehen kanssa ääneen raskaudesta puhuttu hänen kuullen kuin kiertoilmauksin. Olisi tarkoitus kertoa hänelle, samoin kuin muille läheisille nt-ultran jälkeen. Verbaalisesti hän on lahjakas, niin oletan, että ymmärtääkin jo jonkin verran puhetta vauvasta, vaikka toki se varmasti on muutos, jota noin pieni ei voi varmasti käsittää ennen kuin vauva olisi täällä.
 
Tuo jouluna kertominen kuulostais tosi hyvältä tavalta kertoa! Meillä on ollut tapana, että mun vanhemmat puolisoineen tulee meille viettämään joulua, niin onnistuis helposti. Se vaan on vähän turhan aikaista. Edellisen kohdalla kerrottiin muille vasta raskauden puolivälin jälkeen. Mulla kun ei oo kummassakaan aiemmassa raskaudessa näkynyt kovin aikaisin ulospäin mitään, eikä oo ollut oikein oireitakaan. Miehen täti oli ehtinyt asiaa pohtimaan, kun en ollut kerran kylässä huolinut olutta. Me tosiaan miehen kanssa tykätään seurata, koska ympäristö huomaa :grin
 
Ai niin, yhdelle ystävälleni tekis ihan hurjasti mieli kertoa! Me oltiin viimeks yhtä aikaa raskaana, lasketuilla ajoilla 2kk eroa. Kesällä oli viimeks puhetta et samat suunnitelmat on taaskin. Hänkin toivoi kesävauvaa :) Muita raskaana olevia/yrittäviä mulla ei olekaan tiedossa.
 
Meidän piti mennä ens vkonloppuna pikkusiskolle kylään katsomaan niiden uutta asuntoa mutta torstaina tuli ilmoitus että niillä on enterokkoa itsellään ja lapsella. Luin netistä että voi aiheuttaa keskenmenoja joten pakko varmaan jättää kyläily väliin ja kertoa siskolle syy.
 
Meidän piti mennä ens vkonloppuna pikkusiskolle kylään katsomaan niiden uutta asuntoa mutta torstaina tuli ilmoitus että niillä on enterokkoa itsellään ja lapsella. Luin netistä että voi aiheuttaa keskenmenoja joten pakko varmaan jättää kyläily väliin ja kertoa siskolle syy.
Eikö tuo enterorokon välttely riitä ihan syyksi ettei mene kyläilemään, jos ei halua vielä paljastaa. Kyllä mie jätän väliin pikku flunssanki takia vierailut väliin :stop:
 
Entero on vaan niin rasittava ku tarttumisaika on tosi pitkä nii tuntuu ettei ikinä nää pikkusiskoa. Tää on heidän toka entero tässä muutaman kk sisällä jo. Mutta en kyllä todella mee sinne sitä hakemaan ku ollaan ite vältetty se vaikka mies onki päiväkodissa töissä.
 
Pitää nyt miettiä että kertooko silti vai ei. Vasta oon yhdelle kaverille kertonu joka ties yrittämisestä.
 
Minä kerroin siskolle, ihana oli nähdä sen reaktio :happy: Muut saa odottaa vielä ainakin joulukuulle, sillä ne ei osaa pitää salaisuuksia.
Mulla on joulukuussa synttärit niin suunnittelin, että kerron lopulle perheelle silloin antamalla niille kortit, joissa lukee "onneksi olkoon, sinusta tulee mummo" jne.
 
Meillä vanhemmat tietää ja paras ystäväni. Muuten oon vielä tosi varovainen kertomaan kellekään mitään. Toivoo että aika menisi pian eteenpäin ja olisi varmemmalla pohjalla koko juttu niin pääsisi yllättelemään ihmisiä :p
 
Tänään paljastin mun ystävälle mut häh mies oliko jo viime viikolla lapsia hakiessa päivästäni oli kuulemma ihan iloisena mies jutskaillu vaik luulin et sitä vähän jänskättää.
 
Tällä hetkellä miehen lisäksi tietää mun äiti. Sekä mun paras kaveri joka on myös raskaana.
 
Mä kerroin siskolle melkein heti ja äitillekkin pari päivää myöhemmin. Muille ei sitten olekaan mikään kiire kertoa, lapsillekkin kerrotaan varmaan vasta np-ultran jälkeen. Ovat toivoneet vauvaa meille niin kovasti, että haluan että ollaan vähän varmemmilla vesillä ennen kertomista. Varsinkin meidän kolmanneksi vanhin poika 11v ja toiseksi nuorin poika 6v toivovat vauvaa niin kovasti, että en halua aiheuttaa heille turhaa murhetta jos kaikki ei menisikään hyvin.

Ollaan tykätty pitää kolme viimeisintä raskautta mahdollisimman pitkään ihan oman perheen ja muutamien lähimpien ihmisten salaisuutena ja niin tehdään nytkin. Onneks on talvitakkikausi menossa niin mahan piilottelu on paljon helpompaa, mulla kun alkaa maha näkyä aikasin :grin
 
Mä nyt kerroin pikkusiskolle ku aattelin että kertoisin keskenmenostakin kuitenki. Onpahan nyt toinenkin kenen kaa höpötellä vauvajuttuja :)
 
Me ei olla kerrottu vielä kellekkään, enkä tiiä kerrotaankokaan ennen nt-ultraa. Sinne vaan on niin pitkä aika etten tiijä jaksanko oottaa niin kauan :D jotenki pelottaa kertoa ku ei tiiä mitä kaikke tässä voi vielä tapahtua.
Enkä kyllä jaksais anopin hössötyksiä heti alusta asti :D viime raskaudessa jo "kielsi" multa vaikka mitä heti ku sai kuulla et meille tulee vauva, olin sillon jotain rv 13 :)
 
Ei olla vielä kerrottu kenellekään. Esikoisesta kerroin joskus viikon 12 jälkeen, kun oli ollut ultra ja toisesta kerrottiin lähimmillekin vasta yli puolen välin, vaikka itse tiedettiin sieltä viikolta 4+ asti. Joka toinen vuosi on minulla ollut vauvauutisia nimenomaan jouluna ja näin on myös tänävuonna voisi olla. Aattelin että jouluna voisi kertoa, jos ollaan käyty varhaisultrassa. Niskaturvotus/-poimu-ultra tulisi olemaan joskus tammikuussa.

Eilen näin kaveria ja teki kyllä mieli kertoa. Ehkä jo parin viikon päästä, jos sinne asti päästään. Hän on kuitenkin tiennyt kesästä saakka, että yritämme lasta. Mietityttää kyllä kovasti, että eteneekö raskaus vauvan syntymään saakka vuodon vuoksi, jota ollut viikon. /4+4
 
Mun on pakko kertoa jo viikonloppuna rv7. Mun koko raskaus alkaa jo paljastumaan. Mun lantio ja kohtu on sellasessa asennossa että maha alkaa pullistumaan nestekertymistä niin pahasti ulos et näyttää siltä kuin oisin jo pidemmälläkin raskaana. Tarkoitus oli kertoa alkuraskauden ultran jälkeen eli ens viikon to mut en pysty enään valehtelemaan et oon vähän lihonnu:hilarious: mä oon ehkä maailman huonoin valehtelija.
Eli viikonloppuna kerrotaan mun isälleni ja mun veljille.
 
Ajattelin kertoa vasta nt-ultran jälkeen kaikille. Esikoisen kanssa äidille, siskolle ja parille kaverille kerroin melkein heti +testin jälkeen.
Nyt ajattelin, että voisi lähettää vain ultrakuvan viestillä ja LA siihen mukaan.
Esikoinen on 3 v ja varmaan hänelle aletaan puhumaan vauvasta sitten kun olen valmis siihen, että päiväkodin täditkin sen tietää :D
 
Kiiwi, mulla on vähän sama ajatus tuohon tuleville isoveljille kertomisen kanssa. Kerrotaan sitten vasta, kun meidän puolesta saa jo kaikki kuulla. Nuorempi nyt ei osaiskaan pitää salaisuutta (täyttää tammikuussa 3), mutta isompi on jo kuudennella luokalla koulussa ja osais varmasti pitää salaisuutena, mutta ei me haluta asettaa häntä sellaiseen tilanteeseen, jossa pitäis salata näin suuri asia :)
 
Mulla tietää nyt mun kaks hyvää ystävää, yks kaveri ja sisko puolisoineen.

Oon ajatellut et ehkä nt-ultran jälkeen vois paljastaa jotain Facebookissa pienen kuvan kera josta voi lukea jos osaa ni et vauva tulossa.
 
Seiska-viikolla olen ja ensimmäistä lasta odotan. Tehnyt pari kertaa tehnyt mieli lipsauttaa tieto ulos.. Ei vähiten silloin, kun kaveripariskunnalta tuli 12.viikon terveiset ultrakuvan kera :D Ei kuitenkaan vielä paljastettu vaan odotetaan mekin sinne 3 kk kohdalle, etenkin ku ensimmäinen neuvola-aikakaan ei ole vielä ollut. Mutta "joululahjana" voisi ilmoittaa läheisimmille kun silloin tulee 3 kk täyteen :)

Ilouutisten jakamisen rinnalla minulla on myös haastavampi ja velvollisuudelta tuntuva "kertomistaakka" joka liittyy harrastuksiin, kun raskaus eittämättä vaikuttaa myös bänditoimintaan. Miten bändikaverit ottaa asian.. se pelottaa.
 
Takaisin
Top