Raskauden toinen kolmannes!!

Tänään oli neuvola ja se sokerirasitus. Arvot oli kuulemma jopa hiukan alakanttiin joten ainakaan niistä ei tarvii huolehtia. Pikkasen se terkkari ihmetteli tota mun masun kokoa kun sf-mitta oli jo 28 senttiä. Menee reilusti käyrän yläpuolelle. Mulla on sit neukkulääkäri kahen viikon päästä ja siellä sit katotaan et tarviiko mennä tarkempiiin tutkimuksiin. Isohan toi mun massu on :)

Pitäs ukon saaha aikaseks otettua uus masukuva kun on edellisestä jo niin pitkä aika..
 
"Neukkulääkäri" [:D][:D]

Meillä ei ole edes mainittu kertaakaan mitään sokerirasitustestejä eli onko se nyt niin, ettei niitä tehdä sitten kaikkialla automaattisesti?
 
Miiuhoo Ei niitä mitenkään automaattisesti onneksi tehdä, siis niitä sokerirasitustestejä.
 
Miun kohdalla puhuttiin asiasta, koska tämä maha on niin julmetun iso, mutta kaksi kertaa kokoarviossa käynnin jälkeen todettiin että vauva on ihan tavallisen kokoinen (ei mikään "sokerivauva") vaikka maha onkin iso. Lisäksi miulla ei ole ollut ennen/ei ole nytkään ylipainoa, eikä myöskään sukurasitetta diabeteksen suhteen, joten ajatus sokerirasituksesta hylättiin tarpeettomana!
 
Ei välttämättä tehdä kaikille. Jos ei ole ylipainoa tai sukurasitteita tai muutenkaan muita viitteitä että  sokerit saattaa olla koholla tai nousta niin ei silloin välttämättä joudu [:)] Neuvolassa ne seuraa joka kerta virtsanäytteestä kuitenkin myös glukoosin määrää niin se sokerirasitus ei ole kaikilla välttämätön.
 
Tai näin olen ymmärtänyt [:)]
 
Ystäväni asuu lappeenrannassa, ja hänelle sanottiin että kun oot yli 25v niin rasitustesti tehdään siellä ainakin aina. Ystäväni siis 27v kuten minäkin eikä ylipainosta todellakaan tietoakaan!! Eli siis taitaa vähän vaihdella tuo käytäntö.
 
Terveisiä ekalta lääkäri käynniltä :) Aivan ihana lääkäri oli :D Sokerirasituksessa kävin eilen [:'(] paastoarvo: 4,7, 1h: 7,8, ja 2h: 7,8 eli kuulemma hyvät oli. Ihmettelin vaan tota kun 1h ja 2h sama arvo o.O mutta ei ne mitään siitä. Sf mitta oli melkein 30 ja laitto lähetteen ylimääräseen ultraan mammapolille =/ Saa nähä millon tulee kutsu, mutta nyt ollaan ainakin 2 viikkoa saikulla ja sitten katsotaan uudestaan. Painoa tullut alkupainosta +200g xD mutta kun on tämä lähtöpainokin tarpeeks iso niin ei kuulemma haittaa vaikka ei ole yhtään juuri noussut :) Muuten kaikki hyvin, mutta kohdun paikka oli niin mielenkiintonen että lähete ultraan sen takia, kuulemma alamaha "tyhjä", jos sen nyt noin voi sanoa. Poikittain päätelli masukin siellä olevan sydänäänten perusteella, päätä ei ainakaan alapäästä löytäny :)
 
Sokerirasitus on paikkakuntakohtainen. Tavoitteena kuulemma Vantaalla on alkaa tehdä se ihan jokaiselle raskaanaolevalle. Niin vain mullekin sanottiin että tehdään, vaikka yhtään sukurasitetta ei ole, ei ole ylipainoa eikä mitään muutakaan raskausdiabetekseen viittaavaa (ei ollut edes sokereita pissassa). Edelliset raskaudet täysin normaaleja...

Mun maha alkoi sitten ennen rasitusta kasvamaan hurjasti, joten lääkäri vähän aikaisti rasitusta ja hyvä niin. Raskausdiabeteshan mulla on ja nyt pistän insuliinia joka ilta. Edelleenkään mitään varsinaisia oireita ei oo paitsi ne verensokerien heitot jotka nyttemmin on pysyneet hyvin kurissa ton insuliinin ja ruokavalion takia.

Että ei kaikki rasitukseen joutuvat automaattisesti ole läskejä tai riskiryhmään kuuluvia kuten ennenvanhaan...
 
Inxu mullakin oli tunnin ja kahden tunnit arvot ihan samat (5,2). Ihmettelin sitä itsekin mutta neuvolantäti sanoi että jollain se vaan menee niin ettei siitä kannata huolestua. [:)]

Joo, sinne sokerirasituksiin joutuu/pääsee vähän erilailla eri paikkakunnilla. Mun kaveri sanoi että lääkäriliitossa on esitetty suosituksia, jotta ainakin jokainen yli 25-vuotias pääsis testeihin mutta resurssit ei vissiin joka paikassa riitä. Toisilla paikoilla taas pystytään testi tarjoamaan kaikille. [:)] En mä ainakaan kokenut sitä mitenkään huonona tai häpeänä vaan menin ihan mielelläni kun mahdollisuus siihen tarjottiin. [:)] Kuitenkin on havaittu ettei raskausajan diabetes katso äidin ikää, sukurasitteita eikä painoa, vaan se voi tulla kelle vaan. Mulla just yhellä kaverilla todettiin raskausajan diabetes vaikka on täysin normaalipainoinen, ei sukurasitteita ja ikää 27v, eli ainoa "riskitekijä mikä täyttyi oli toi yli 25 vuoden ikä. Eikä mun käsittääkseni se välttämättä näy edes virtsassa (ellei sitten jossain ole muutakin häikkää) koska muutenhan se varmaan havaittais kaikilla ihmisillä normaaleilla neuvolakäynneillä eikä veritestiä tarvittais. [8|]
 
Minä asun Lappeenrannassa ja olen 26v eikä rasitusta tehty. En väittänyt että vain läskeille tehdään rasitus, kerroin vain mitä minulle neuvolassa ja lääkärissä sanottiin.
 
Elikkäs. Oli neuvola tänään ja nyt informoin.

Vauva voi luultavasti hyvin,kun sydämensyke löytyi heti sieltä. Neuvolatäti sanoi,että "Vauva taitaa olla hereillä :)" Sitten se katsoi nyt ekaa kertaa mun Sf-mitan,joka on nyt 22cm, ja ennen mittausta kysyin,että "voidaanko me tällä kertaa mitata kohdunpohjan korkeus?" niin se sanoi,että "Joo tällä viikolla mittaillaan :)" että tuolla neuvolassa,he eivät aikasemmin ala mittailla vatsaa,kun viikoilla 24,koska aijemmin se koko voi vaihdella,niin nyt on kuulema sellain vaihe,että se kasvu pysyy yleisesti tasaisena.

Virtsanäyte oli puhdas [:)] ja painoa mulla on tullut neljässä viikossa,eli viime käynnistä 3 kiloa! Eli nyt painan 58,3 kg. [:)] Sanoi,että nyt sitä painoa alkaa tulla jo,kun aijemmat kerrat olen painannut aika samanverran joka käyntikerralla ja nyt sitten noin [:)]

Verenpaine oli parantunut huomattavasti viime kerrasta (102/55) ja nyt oli sitten 113/70. Hemoglobiinia ei otettu,kun on ollut hyvät lukemat aijemmin,niin sanoi,että seuraavalla kerralla otetaan sitten.

Vauvan sydämensyke 150 ja liikkeet ++. [;)]
Kerroin näistä mun harjoitussupistuksista,että niitä on tullut ja hän sanoi niinkun jotkut teistäkin,että ei ole vaarallista,mutta ei myöskään saisi liikaa tulla.
Olin niin huolissani,niin varasi mulle jo heti ens maanantaille neuvolalääkärille ajan,että katsoo sitten onko kohdunsuu mitenkään muuttunut viime kerrasta (Kiinteä,Kiinni ja pituus 3cm). Että siitä sitten.
Neuvolalääkäri olisikin ollut seuraavaksi,koska lauantaina tulee rv 26 niin siihen aikoihinhan on taas sen aika,mutta sain tosi aikaisen ajan ja ihan hyvä vaan. [:)]

Tällaista minun neuvolakäynnillä. [:)]

Ainiin ja ostin äskettäin jopa mittanauhan niin vatsanympärys on tänään nyt sitten 95cm. :)
 
Hei,miten täällä toukomammoissa on ollut niin hiljaista tänään? [:D]
Mulla on ollut niin tylsää,että olen oottanut jotain keskustelua,mutta ei kauheesti ole ollut juttutuulisia..[8|]
 
Tiiaa, hiljaisuudelle voi olla paljon syitä. Kun keskusteluja vertaa esim. sättiin, niin hautausmaahan tää on. Mut esim. mää käyn yleensä vain päivällä. Mää huomautin tässä yks ilta miehelle kun se istuu (apaattisena) tosi paljon iltasin koneella, en sanonu pahalla (tai ehkä vähän) että en ymmärrä enää mitä se netistä ettii kun tärkeimmät hankinnat on jo tehty. Se suuttu ja sano ettei ymmärrä mun vauvakeskusteluja. No, mä en sit iltasin viiti koneelle mennä vaiks ois vapaana. Nii, eikä mulla yleensä hirveesti oo ees sanottavaa [:D] tuppisormi kun taidan olla. 
 
Voi ei! [:D] Täälläpäin tulee välillä kanssa tuollaisia,että "Mitä sä siellä vielä olet?" ja sitten "Miks sie keskustelet noin kauan vauvafoorumeilla?" mutta ei meitin isäntä tästä ole mitään sillee sanonut,että tietää että tykkään kirjotella muiden samassa tilassa olevien kanssa :) Tuo oli siis vaan esimerkki.[:)]
 
Mun ukko sano eilen kun tutkin noita masukuvia että miten sä aina jaksat vatsoja katsella [:@] mutta kyllä se ymmärtää myös että haluan keskustella samassa tilanteessa olevien kanssa [:D] vois olla se ultra jo.. ei jaksa odottaa. varsinkin kun on saikulla niin todella tylsää [8|]
 
Mun mies ei ole kyllä puolella sanallakaan kommentoinut tätä foorumin selailua. Mä silloin alkuunsa hehkutin, miten hienoa on, kun saa netistä sitä ns. vertaistukea joten ehkä se silloin ymmärsi, että tämä on tärkeää [:)]
 
Alkoi mullakin sitten ne raskausajan vaivat (jatkuvan nälän ja turvotuksen lisäksi)... Karmee närästys! Jos ei meinaa oksentaa, niin kurkkuun jää se (polttava) hapokas tunne. Jugurtista ei ollut apua, mutta paljon näyttää vaikuttavan mitä syö.

Pieni pullottelee toispuoleisesti. Mahassa on vasemmalla usein selvä kohouma. Potkut tuntuu edelleen sivulle (oikealle) ja alas.

Mieskin on alkanut "huutelemaan" asukille (kuulisi varmaan vähemmälläkin). Mutta ei voi kunnolla puhella sille, kun ei tiedä kumpaa puhettelee, tyttöä vai poikaa! [:D] Pari viikkoa olisi seuraavaan ultraan...

Sain töissä neuvon innokkaasti osallistuvien sukulaisten suhteen (vaatetta, tavaraa): Ole röyhkeä ja pyydä rahana (vauvan omalle tilille)! Vaikka tallettaisivat pari euroa kerrallaan, niin se on järkevämpi kuin kymmenen ylimääräistä bodya joita ei ehdi käyttää!! Ja raha kasvaa korkoa.

Meillä mies haluaisi tietää mun käyttäjänimen, että voisi lukea! Mutten kertonut. Luulee vain että hänestä ainoastaan kirjoitan!
 
Mä en oikee tiedä onks mullakin jonkunlaista närästystä,kun istun sohvalla ihan normaalisti niin alkaa tuntua sellasta polttavaa kipua rintojen alapuolelta,kylkiluista ja se tuntuu sellaselta kun rintaliivien kaaret painais ihan älyttömästi,mut ei. Huomasin että se polttava tunne tulee masusta,mulla alkaa nähtävästi tuo kohtu nyt nousta ylemmäs,joten se puristaa vatsalaukun kasaan,niin voiskohan mahdollisesti johtua siitä? [8|]
sen myötä mun selkäänkin koskee,joten tekee tosi ilkeetä samaan aikaan. Tälläkin hetkellä tuntuu siltä.. [&:]
 
Mitä suuremmaks kasvaa, niin kyl siit paha olo tulee, ku kaikki sisäelimet on rytyssä.[:)] Mulla on tänää kans ollu sellanen kumma olo koko päivän. Närästää ja polttelee mahasta, mut ku heitän pitkäkseni, ni johan helpottaa. Nyt ihan siedettävä olo. Nälkä vaan kurnii, et kai mä heitän leivän suuhun ja sit saunomaan.[:D]
 
Joo niin miekii aattelin,että alkaa polttelee,kun menee elimet ruttuun[:D],mutta tekee TOSI ilkeetä! [&:] ainoastaan helpottaa silloin,kun käyn sänkyyn makaamaan tai sillee kunnolla makaa vaikka sohvalle,mutta selältään ei pysty olemaan. 
 
Takaisin
Top