Raskauden toinen kolmannes!!

Tänään oli neuvolakäynti pitkästä aikaa... nyt oli kiva käydä kun sai rauhassa jutella ja keskustella, aikaisemmin terkkari on vaan näytön takaa kyselly pikaiseltaan kysymyksiä kun opiskelija ottanu testit ja mittaukset...

Kaikki on hyvin, pikkasen liikkeet ei vielä tunnu niin selvästi että vois varmuudella sanoa mutta joskus makuulla ollessa näkee kyllä missä kohti hän luuraa :)

Kuukauden päästä olis rakenneultra, jossa ehkä sais selville sukupuolen jos pikkanen ei kovin häveliäs ole..

Mutta nyt viemään mattoja pihalle ja alkaa tätä kämppää puunaamaan joulukuntoon...

Rauhallista Joulua Kaikille!!!
 
Mulla maanantaina tuo neuvola ja jännittää kyllä aika paljon =) Ihanaa kun pääsee taas kuulemaan pikkasen sydänääniä. Viimeksi kuului todella vahvasti.
 
Jännittää tuo rakenneultra kyllä vielä enemmän. Ei ole siihenkään pitkä aika enää kun se on 13.1. Toivottavasti kaikki on kunnossa. Viimeksi kätilö ainakin sanoi että ihmettelee jos ei tule täysin tervettä 10apgar pisteen lasta. Isä ja äiti kun molemmat ovat näitä 10pisteen lapsia =D
 
Nyt ois sit puoliväli ylitetty. [:D] Ihana tunne, vaikkakin toisaalta tuntuu et on jo niin kauan ollu raskaana et toinen mokoma on ohi vasta joskus ikuisuuksien päästä. [&:]

No, loppuvuosi vierähtänee nopsaan. Tulee 5-henkinen perhe kolmeks päivää ja kun ne lähtee kotio haetaan se koiranpentu. Siinä ne viikot varmaan sit rupee vierimään ku aletaan sisäsiisteys-kasvatus.[;)]

Maanantaina on neuvola ja täytetään äitiysraha-anomukset sekä äitiyspakkauspaperit valmiiksi. Hoitaja sit lähettää ne muutamaa päivää myöhemmin kelaan kun tulee se 22 vkoa täyteen. Mahdetaankohan nyt mitata sit se sf-mittakin. Sitä mielenkiinnolla odottelen, et kui korkeella mennään käyrissä..
Keskiviikkona 30.12 on rakenneultra. Toivottavasti nähdään kumpi tulee. Haluisin niin kovin päästä heti alehyllyjä penkomaan joulun jälkeen.

Virtsaviljelyn tulokset tuli tänään ja oli ihan puhdas näyte. Viime viikolla oli valkuaista, leukosyyttejä ja jotain muutakin yhden plussan verran ja jouduin tekemään uudet näytteet maanantaiksi. Onneks oli kuitenkin nyt ihan normi. Viime keskiviikkona vähän pelästyin kun nettiä luin, et se valkuaisen nousu vois olla merkkinä raskausmyrkytyksestä ja myöhäsestä keskenmenosta/ ennenaikaisesta synnytyksestä. Onneks ei nyt kuitenkan ole syytä huoleen. Kaikki on hyvin!! [:D]

Sit lunta luomaan (rauhalliseen tahtiin toki) [;)]
 
Puoliväli täälläkin keikahti kumoon [:D] hurjaa, nyt jäljellä alkaa olla vähemmän viikkoja kuin edessä!!
 
Ihanaa, lumista ja rauhaisaa joulua teille kaikille!!!
 
 starletti Just niitä "onko-tämä-nyt-minkä-aiheuttamaa" -tuntemuksia on mullakin! Maha ottaa niin herkästi itseensä kaikesta syömisestä, ettei noista kuplista ja möyrimisistä tiedä! Mutta hiljaa se kyllä on... Maha siis. Eikä ilmat tule pihalle... Kai ne tuntemukset sitten voi vauvan aiheuttamiksi lukea! Muttei niistäkään riemua osaa repiä. Kuulostelee vain antaisko selvempää merkkiä.
 
Mun mielestäni ne vauvan liikkeet on vaan jotenkin erilaisia, kuin ilmakuplat mahassa. Alusta lähtien ne on tuntuneet vaan "jotenkin erilaisilta" vaikka kovin samantuntuisia ovatkin [:D] Tänään tais vaaveli masussa olla sitä mieltä, että ajelepas nyt äiskä varovasti kun lähdin tuolla postiautolla köröttelemään aamupäivällä lumen sekaan, potkiskeli muutamia kertoja kun ajelin <3

Hyvää ja oikein maukasta joulua kaikille, syökää ja voikaa hyvin [;)]
 
Voi Kettu sentään! Nyt huomasin että vatsaan on alkanut tulla raskausarpea [:@]. Viimeks tuli vaan rintoihin mut nyt näköjään saa mahakin omansa [:(]. No mitäpä sitä ei kärsis lapsiensa vuoksi... Ootteko muut vielä selvinneet ilman?
Tarvii alkaa varmaan rasvaileen enemmän että ei tulis kovin pahat.

Ikäviä uutisia mulla töissä kun kaksi työkaveria oli raskaana, toinen samoilla viikoilla kuin itsekkin ja toinen 6vkoa edellä. Edellä olevalle syntyi juuri tyttö vain viikoilla 27, lasten teholla on nyt sitten hoidossa vaikka tila kuulemma stabiili. Samoilla viikoilla olevalla oli alkanut paikat jo avautumaan ja joutui vuodelepoon loppuraskauden ajaksi sekä joutuivat ompeleet laittamaan että vauva pysyisi kyydissä vielä hiukan kauemman aikaa.
Onneksi on itse välttynyt moisilta...että kiitosmielellä täytyy olla.
 
Kamalaa.. Onneks se pikkunen 27-viikkonen pikkuihminen kuitenkin selvis. Ja peukkuja pidetään et voimistuu siitä päivä päivältä ja pääsee kotio parin kuun päästä.

Tollasta mä just oon pelänny kokoajan et vauva syntyy pienenä keskosena tai sit ommellaan paikat umpeen ja maataan sairaalassa loppuaika. Onneks toistaiseksi menny kaikki hyvin, vaikka joitain pieniä "oireita" aina välillä ilmaantuukin.

Tänään touhusin tunnin pihalla ja lunta tuli lapioitua oikeen urakalla. Taisin vähän liikaakin innostua, mut en onneks tullu kipeeks. Mies vähä kauhisteli ku tuli töistä, et kui oon noi rankkaa työtä tehny.. Hän meillä normaalisti kolaa pihan. No ei onneks alkanu tällä kertaa supisteleen.

Sitä maagista 24 viikon rajaa odottelen ku sit on jo kuitenkin mahdollista vauvan selviytyä jos sattuis liian aikaisin syntymään. Nyt kun ei vielä ois mitään mahiksia. Toivotaan toki että pysyis masussa ihan sinne huhti-toukokuun vaihteelle asti. [:D]
 
Hei,

Jos joku asian kokenut kerkiää ja jaksaa vastaamaan niin oisi kiva [:)]

Meillä maanantaina aamusta tuo käynti neuvolassa jolloin katsotaan noi äitiysavustukset yms..
Kysyisinkin että mitä asiapapereita tarvitsee ottaa mukaan, jos jotain tarvi ja mitä kaikkea siellä siis käsitellään..??

Onko mahdollista saada paperit kotia jotta niitä sitten kotosalla voi täytellä ja laittaa eteenpäin kuuluviin kohteisiin vai täytyykö ne täyttää siellä sillä hetkellä?
 
Heips!
 
Jouluilta ollaan taas palailtu. [:)] Tosin vähän ankeissa tunnelmissa kun sisko erosi pitkäaikaisesta poikaystävästään ja oon tämmösenä lohduttavana olkapäänä ollut viime päivät. [:(] Mutta muuten oli ihana olla joulu läheisten kanssa ihan rauhassa. [:)]
 
Vauweli mun käsittääkseni et tarvi sinne mitään ihmeitä mukaan vaan ne paperit voi ihan itse toimittaa sinne Kelaan. Ainakii mulle sanottiin vaan että saan sen todistuksen jotta voin sitten itse hakea niitä tukia. [:)] Ja sinne kelan tukineuvontaan voi soittaa ja kysyä sieltä ohjeet jos niitten papereitten täytössä on ongelmia. Lomakkeet ja hakemukset pystyy myös täyttämään netissä mutta se neuvolasta saatava tositus tarttee sitten postittaa tai viedä Kelalle erikseen. [:)]
 
Voi kauhee supernova! Toivottavasti pikkuinen selviää ja toinen pysyy riittävän kauan kyydissä. [:o] Kyllä hirvittää kun muutamilla kavereillakin on puolet raskaudesta mennyt vuodelevossa ennen aikaisen synnytyksen pelossa. Täytyy toivoa että oma pikkuinen pysyis sinne loppuun asti kyydissa ja vointi hyvänä.
 
Vauveli mä kanssa totesin että vois olla hyvä antaa nää raskaimmat lumityöt jo muille. Aatonaattona olin koirien kanssa aamulenkillä ja takasin tullessani huomasin että taloyhtiön muut asukkaat teki lumitöitä. Mäkin sitten reippaana nappasin kolan ja rupesin hommiin (meillä aika iso yhteinen piha-alue omien pihojen ja autokatosten lisäksi, jossa aura käy harvoin). Olin kyllä edellisenä päivänä tehnyt melkein kaks tuntia lumitöitä ilman mitään ongelmia mutta nyt en ollu syöny mitään aamupalaa vaan suoraan heräämisen jälkeen tein puolen tunnin lenkin ja sitten tunnin lumitöitä. Yhtäkkiä rupes pyörryttämään ihan kauheesti ja maha meni ihan kivikovaksi (supistus?). Raahustin siitä suoraan sohvalle juomaan makeeta mehua ja nostin jalat ylös. Olo helpotti äkkiä mut pelästytti kyllä ja tajusin ettei ihan samalla lailla voi iteltään vaatia kun aiemmin. [&:] Ainakin tarttee aamupala syödä vastaisuudessa ennen rehkimistä. [;)]
 
Ai nii, supernova, ei oo vielä tullut raskausarpia mutta sen verran arpeutuva ihotyyppi mulla on että meinasin ens kerralla apteekista ostaa sitä jotain supervoidetta raskausarpiin. [;)] Toistaiseksi on ehkä pelastanut se, että mun maha ei ihan timmi oo ennestääkään ja makkarat on sitä jo vuosia löysyttäneet. Kuitenkii ihoa kutittaa tosta mahan päältä ihan tolkuttomasti vaikka rasvaan päivittäin rasvaisella perusvoiteella (tai välillä ihan kosteusvoiteella) ja nyt iho alkaa olla sen verran pinkeenä että on varmaan vaan ihan ajan kysymys milloin eka ratkeaminen tapahtuu. Yks kaveri kerto että se apteekin aine on tosi hyvää että sille ei enää sen käytön aloittamisen jälkeen tullu ainuttakaan arpea vaikka ennen sitä tuli kauheesti. [:)] Vaikka toisaalta pienet arvet on aika vähäinen huoli jos vaavi muuten saadaan terveenä ja ajallaan maailmaan. [:)]
 
Mä olen ollut nuorena reippaasti ylipainoinen ja saanut arpia jo silloin, joten mua ei muutama lisää huoleta tipan vertaa [:)] rasvaan kyllä itseäni päivittäin, mutta en mitään ressiä ota noista raskausarvista!

Mä rehkin tässä kans yhtenä päivänä itselleni supistukset, aamulla tehtiin remppaa ja kantelin roskaa peräkärryyn ja tein siinä samalla lumityöt. Lähdettiin siitä sitten miehen kanssa pienelle lenkille ja aikas rauhassa sai kävellä kun heti veti vatsa pinkeeksi...että ehkä sitä tosiaan pitää uskoa hyvällä ja jättää noi roskasäkkien raahaamiset tuolle miehelle [:D]
 
Mulle on kyllä tullut niitä arpia jo vaikka pyöreyttäkin on. Alavatsaan tullut tosi isoja ja navan molemmille puolin sit vähän pienempiä ja vaaleampia. Olen kans rasvannut päivittäin mut ei mitään vaikutusta. Toisaalta se tuntuu hassulta et on jo niitä tullut kun mahdun kuitenkin edelleen kevyesti omiin housuihin...alkuraskaudesta tippu 10kg pahoinvoinnin takia paino. Minkä nimistä se ihmevoide on? Vois kokeilla :)
 
 
 
Ai pitääks supistuksen tullessa rauhoittua? [8|] Nyt kun paha olo on hellittänyt, liikun sen mitä viitsin enkä oo supistuksista välittänyt. Niitä kun tulee pötköttäessäkin eikä ne oo kipeitä, paisuu vaan masu. Mies on kyl antanu mun tehä lumitöitä ku sanoin, että pitäähän mun liikkua. Tosin lumilapiolla lykin ku en oo koskaan tykänny isoista kolista ku oon sen verran matalaa sorttia. Oon alkanu pelata tasapainopelejä Nintendolla. Ajattelin, että ois hyvä treenata ku muutenkin keho muuttuu. Oikee jalka on selvästi huonompi ja kehon painopiste on siirtynyt normaalia taaksemmaksi, oisko masulla osuutta asiaan...
 
Terkkuja neuvolasta ja rakenne-uä:stä! Sf-mitta oli kasvanut tasan kuukauden takaisesta 16cm:stä jo 26cm:n ja näytti käyrä huitelevan aika korkialla [;)]
Muuten kaikki oli oikein hyvin. Ultrassa kaikki mitat oli himpun verran suurempia kuin piti ja kätilö laski että la aikaistuisi näin ollen 7.5. Kovasti koitettiin tiirata että mitkä vehkeet pikkukaverilla on, kätilö sanoi että suurella todennäköisyydellä pieni pippelisankari siellä mahassa asustaa [:)]
 
Koitin tähän lisätä masukuvan, mutta järjestelmä sanoo tiedoston olevan liian suuri...
 
Terveisiä ultrasta :) Kovasti masukki siellä jumppasi jalkojaan ja imi peukkuaan mutta kriittisiä paikkoja ei suostunut näyttämään, eli sukupuoli selviää toukokuussa :) Kaikki oikeilla paikoillaan ja oikean kokosia :) Hyvän kokonen taapero vaikka sitä painoa ei ole vieläkään lähtenyt tulemaan x)
 
No niin.. Rv 22+1 neuvolakäynti takana ja lippusia lappusia laitettavaksi sairauskassan kautta Kelaan niin saa sitten etuuksia ajallaan ja äitiyspakkauksen [:)].
Ei onneksi tarvinnut olla mitään papereita mukana. Perus neuvolatarkistus ja sitten korvat tarkkana kuuntelua kaikesta mitä täytyy muistaa.
Nyytti oli tuuppimassa sydänäänilaitetta kun neuvolan täti alkoi tuuppimaan masua geelin kera. Toinen herätettiin uniltansa ja sen jälkeen hereillä onkin aikaajoin tuuppinut ja kääntyillyt ympäriämpäri.
En ole vielä laulellut vaikka musiikkia tulee kuunneltua, mutta tässä sen Nyytin lähiaikoina pitäisi alkaa kuulemaan niin voisi äitiliinin lauluskelut olla paikallaan [;)].
Sen se erottaa että äitille tuupitaan kun laittaa kättä masulle, mutta isin käsille ei anneta paljoa tuuppimisnäytteitä vielä [:D].
 
Takaisin
Top