Raskauden paljastaminen ja salaaminen

Oon kertonu siskolle ja yhdelle läheiselle ystävälle. Sit kahdelle kaveripariskunnalle, joiden kanssa kesäsuunnitelmia tiedossa.

Laajempi tiedotus ja perheet ajateltiin hoitaa sitten ekan kolmanneksen jälkeen. Joku hauska tapa ois kyllä kiva keksiä 😊.

Millaisia hauskoja ideoita täällä porukalla on paljastukseen? Haluaisin kanssa keksiä jotain spessua.

Epäilen, että mun täti saattoi arvata (taas 🤣), kun meillä oli isoimman synttärijuhlat pari viikkoa sitten. Keskimmäisen kohdalla oli arvannut, kun olin kuulemma ollut "väsynyt sillä tavalla kuin moni alkuraskaudessa on". Hän on tehnyt pitkän uran neuvolalääkärinä, vaikea jymäytettävä. No arvatkaa vaan, väsyttikö taas aivan vietävästi - ja vielä sama tilanne, eli isoimman synttärit 🙄 Tein raskaustestinkin vasta ko. päivän iltana, että aivan alussa ollaan (LA tammikuun lopussa). Hyvä kun ei ennen meitä arvannut (jos nyt siis arvasi). Olin kumminkin siis itse homman väsymyksen perusteella arvannut.

Katotaan, milloin oikeesti kerrotaan suvulle. Ehkä vasta nt-ultran ja nipt:n jälkeen 🤔 Töissä yritän varmaan pimittää ainakin lomien yli.

Muokattu viimeksi:
Millaisia hauskoja ideoita täällä porukalla on paljastukseen? Haluaisin kanssa keksiä jotain spessua.
Me mennään mun vanhempien kans mökkeileen juhannuksena ja ollaan hoidettu puolison kans perinteisesti juhannuksen viinit. Ajattelin, että ostetaan viinipullo ja askarrellaan siihen oma etiketti tyylillä "tulevien isovanhempien juhannusviini" ja sit viedään se niille, et "ootteko tämmöstä ennen maistanu?". Jos siis vaan huomisen varhaisultrassa kaikki on hyvin.

Muokattu viimeksi:
Me ollaan juhannuksena kertomassa miehen porukoille. Mies ehdotti, et vois alkuun hämätä sillä, et sanottais jotain "Meillä olis vähän kerrottavaa..." ja sit kerrottais, et ollaan päästy kouluun opiskelemaan 😆 He kun ehkä arvaa tai ovat huomanneet et yritys on ollu meillä päällä, et saattavat odottaa ennemmin vauvauutisia 😅 Kouluun hakemisesta ei oo tullu mainittua.

Edelleen olis sit tarkoitus vauvauutinen paljastaa kuopuksen big sis -paidalla. Et pitää se vaihtaa sille päälle sit jossain kohti. 🤔 Ja katsoa tajuavatko 😅 Luultavasti eivät 😆

Me kerrottiin jo tosi alkuvaiheessa vanhemmillemme miehen tahdosta (oli niin innoissaan raskaudesta heti). 🤭 Heiltä oli tosi lämmin vastaanotto.
Mukava että heille voinut asiasta puhua ja kysellä apua. 🥰
Lopuille läheisille kerron sitten aikaisintaan NT ultran jälkeen, sitten kun aika ja tilanne on sopiva. ❤️

Me ollaan juhannuksena kertomassa miehen porukoille. Mies ehdotti, et vois alkuun hämätä sillä, et sanottais jotain "Meillä olis vähän kerrottavaa..." ja sit kerrottais, et ollaan päästy kouluun opiskelemaan 😆 He kun ehkä arvaa tai ovat huomanneet et yritys on ollu meillä päällä, et saattavat odottaa ennemmin vauvauutisia 😅 Kouluun hakemisesta ei oo tullu mainittua.

Edelleen olis sit tarkoitus vauvauutinen paljastaa kuopuksen big sis -paidalla. Et pitää se vaihtaa sille päälle sit jossain kohti. 🤔 Ja katsoa tajuavatko 😅 Luultavasti eivät 😆
Tää kuulostaa huipulta suunnitelmalta 😁

Teittekö näin? 😄

Mä oon kertonut jo monille kavereille, mutta ei oo mitenkään kummemmin julkistettu asiaa.

Parille ystävälle olen kertonut. Nt-ultran jälkeen kerrotaan lapsille ja he kyllä hoitavat asian tiedottamisen turhankin tehokkaasti. 😅

Nyt alkas olla ensimmäinen kolmas takana ja ollaan lähössä kesälomareissuun. Perheelle on siis vielä kertomatta.
Ajateltiin joko keksiä sopivat tuliaiset, josta asia käy ilmi. Tai sit jos ei onnistu tai löydy sopivaa tuliaista niin laittaa loppureissusta lomaterveiskuva, josta käy ilmi, että meitä olikin kolme reissussa 😍.

Mikä tuliainen ois sopiva? Sulkaarasia, jonka sisällä onkin ultrakuva? Body isovanhemmille ja isoisovanhemmille? Mun puolelta tää on eka lapsenlapsi, joten on iso uutinen.

Ollaan kerrottu alusta asti kaikista lähimmille ja oikeastaan vähän kaikille muillekin fiiliksen mukaan tässä kun ollaan nähty kamuja 😁 Mun oli aluksi vaikea pitää sisälläni sitä, koska halusin ehkä muilta vakuuttelua että tää on mahtava juttu, jee! 🙈 Mulla on pari ystävää joille on vaikeampi kertoa, kun heillä meneillään hoidot ja tilanteet muutenkin mutkikkaita, mutta varmaan tässä nt-ultran jälkeen alan kerätä rohkeutta.

Nyt alkas olla ensimmäinen kolmas takana ja ollaan lähössä kesälomareissuun. Perheelle on siis vielä kertomatta.
Ajateltiin joko keksiä sopivat tuliaiset, josta asia käy ilmi. Tai sit jos ei onnistu tai löydy sopivaa tuliaista niin laittaa loppureissusta lomaterveiskuva, josta käy ilmi, että meitä olikin kolme reissussa 😍.

Mikä tuliainen ois sopiva? Sulkaarasia, jonka sisällä onkin ultrakuva? Body isovanhemmille ja isoisovanhemmille? Mun puolelta tää on eka lapsenlapsi, joten on iso uutinen.
Jos löytyy joku isovanhempi-teemainen body niin sehän ois hauska🥺 Tai ihan vaan kohdemaan turistibody 😂 Toi suklaarasiakin kuulostaa tosi kivalta! Mekin paljastettiin esikoisesta joululahjan yhteydessä ovelasti kun sattui siihen sopivasti viikot että oltiin nt-ultrassa käyty.

Parille ystävälle olen kertonut. Nt-ultran jälkeen kerrotaan lapsille ja he kyllä hoitavat asian tiedottamisen turhankin tehokkaasti. 😅
Mun lapsi ei vielä ihan sisäistä tai muista, mutta silti vähän jännittää että alkaako taputella mun mahaa ja hokea "vauva, äitin mahassa" tms tässä ajan myötä kun aiheesta kumminkin jutellaan. 😅 Tai ennen pitkää varmaan joo ja tuskin ehtii kellekään sitä paljastamaankaan ennen kuin se on jo aika itsestään selvää kaikkien mielestä?😆

Mä menisin suklaarasialla tai mikä ikinä onkaan kyseisen maan tyypillinen herkku. 😊 Toi lomakuva juttu oli kans ihan hauska, kattoo raksuttaako ihmisillä, et kuka häh kolmas 😁😁😁🥰

En oo ikinä oikeen ymmärtäny sitä, et isovanhemmille annetaan vauvan vaatteita, kun eihän ne niillä tee mitään. Turhaa tavaraa vaan nurkkiin pyörimään ja ympäristö nyyh. Ja jos ne vaatteet ottas sit takas vauvalle, niin sekin vähän kiusallinen asetelma, et tässä sulle lahja, mut oikeestaan tää olikin meille, sori. 😅 Vaikka toki se uutinen siinä keskiössä. Mummolan varavaatteenkaan ei toimi, kun yhden koon body on niin lyhyen aikaa käytössä, et montako kertaa tulee sinä aikana mummolassa käytyä.

Ennemmin joku isovanhempi muki tms. Jota voivat kuitenkin käyttää normaalisti. Mut lähtökohtasesti suosisin jtn muuta kuin pysyvää tavaraa 🌎🥰

Teittekö näin? 😄
Joo tehtiin, olivat huomanneet paidan, mut eivät sanoneet mitään. Mies sit kerto eka opiskelu-uutiset ja sit vauva-. Omalle perheelle kerrottiin samalla tavalla osa tajus, osa ei. Salaisella puolella kerroin tarkemmin.

Siskolle soitin heti plussan jälkeen. Sen jälkeen olen aina kertonut, kun olen jonkun perheenjäsenen tai ystävän nähnyt kasvokkain. Töihin en ole vielä kertonut - joudun jättäytymään ainakin yhdestä projektista pois, jos tyyppi pysyy matkassa...

Olen hoikkarakenteinen ja minussa raskaudet näkyvät kutakuinkin heti, joten niitä on turha yrittää peitellä. Ja filosofiani aiheesta muutenkin on, että niin raskaudet kuin keskenmenotkin kuuluvat elämään ja ovat neutraaleja puheenaiheita omalla kohdallani. (Pitkä lapsettomuus ja terapia vaikuttanevat.)

Kerrottiin mieheni kanssa molemmat heti omille kavereillemme ja vanhemmille, sillä asia tuli niin yllätyksenä, että suu kerkesi käydä nopeammin kuin aivot miettivät. Kuitenkin olen iloinen että kerrottiin, sillä molempien perheet ja ystävät tukeneet ja iloinneet raskauden edetessä. Isovanhemmilleni ajattelin kertoa ensi viikolla, sillä mahaa vaikea siskon synttäreillä piilottaa. Veikkaanpa myös, että heinäkuun lopulla mieheni veljen rippijuhlissa hänen sukunsa saa selville🫣

Äidille kerroin heti kun ahoivointi alkoi että pystyi jollekin puhumaan(lue valittamaan).😆 Siskolle vasta ensimmäisen ultran jälkeen. Kavereille kerrottiin poikaystävän kanssa molemmat aika nopeasti. Suvulle en ole vielä kertonut olen miettinyt odottaisiko rakenneultraan.

Kenellekkään ei olla vielä kerrottu. Viikkoja 13+4. Varmaan tällä viikolla kerron äidille. Mahaakin alkaa jo olemaan.

Takaisin