Raskauden paljastaminen ja salaaminen

Tarkoitus olisi, että kerrotaan vasta ekan kolmanneksen jälkeen. Saa nähdä onnistuuko, sillä tähän mennessä jo on ollut muutama läheltäpiti-tilanne, jossa on ollut mahis paljastua raskaus. Esikoisesta maha tuli esiin vasta joskus rakenneultran jälkeen, joten ei ollut mitään ongelmia pitää alkuraskaus salassa. Toisen kohdalla maha tulikin jo hyvin alussa esille. Saa nähdä nyt miten tässä kolmannessa käy. Jos saisi piiloteltua kuitenkin ainakin sen nt-ultran ja sittenpä sitä voisi alkaa kertoa ihmisille.

Ei olla kerrottu vielä kellekkään ja tuskin vielä hetkeen kerrotaankaan. Vähän fiiliksen mukaan sit. Utelut ärsyttää ja saa ihan lukkoon, jos joku kysyy, koska en osaa valehdella 😬😮‍💨🤥

Huomaa, että alkaa sitä pikkuhiljaa olla jonkinmoista luottoa tän pikkukaverin kyydissä pysymiseen, kun meidän lähipiiristä aika moni jo tietää. Toisaalta meillä vaikuttaa paljon se, että omat perheenjäsenet ja monet parhaimmista ystävistä asuu sen 800km päässä ja kun kerran ollaan nyt kyläilyreissulla, niin sitä haluaa jakaa kasvotusten näin ison jutun. 🥹

Esikoisesta kerrottiin oikeastaan vasta nt-ultran jälkeen.

Mä mietin saako meidän esikoinen selville kun on aika hyvä näkemään asioita. Ja jos tulee pahoinvointia tai muuta niin siinähän helposti ”jää kiinni”.

Mielellään nyt odotettaisiin varhaisultraan. Mutta kun katsoin milloin meidän kantsis mennä niin se taitaa olla sit juhannusviikolla vasta. Että varmasti näkyy. Silloin ois 7+? Mutta mun pieni vauva pitäö mut kiireisenä nii nää viikot hujahtaa ihan hetkessä 😍

Mä mietin saako meidän esikoinen selville kun on aika hyvä näkemään asioita. Ja jos tulee pahoinvointia tai muuta niin siinähän helposti ”jää kiinni”.

Mielellään nyt odotettaisiin varhaisultraan. Mutta kun katsoin milloin meidän kantsis mennä niin se taitaa olla sit juhannusviikolla vasta. Että varmasti näkyy. Silloin ois 7+? Mutta mun pieni vauva pitäö mut kiireisenä nii nää viikot hujahtaa ihan hetkessä 😍
Kyllähän sulla jo aiemmin tulee 7+? Ainakin tonne plussatesteihin olit laittanu, et sul on tänään dpo 11 = 3+4. Eli 3vk päästä voi jo mennä eli kesäkuun alussa. Ja jos 7+ viikolle haluat, niin muutama päivä siihen päälle. 😊

Kyllähän sulla jo aiemmin tulee 7+? Ainakin tonne plussatesteihin olit laittanu, et sul on tänään dpo 11 = 3+4. Eli 3vk päästä voi jo mennä eli kesäkuun alussa. Ja jos 7+ viikolle haluat, niin muutama päivä siihen päälle. 😊
Ai niinkö? Mun laskurit antaa vähemmän viikkoja kun tuo. Pistin kierron pituuden 29 ku se vähän heitteli tuossa imetyksen ja pumppauksen loputtua. Mutta siis joo varmaan vois mennä aiemmin mutta haluan ehkä varman päälle kans ☺️

Ai niinkö? Mun laskurit antaa vähemmän viikkoja kun tuo. Pistin kierron pituuden 29 ku se vähän heitteli tuossa imetyksen ja pumppauksen loputtua. Mutta siis joo varmaan vois mennä aiemmin mutta haluan ehkä varman päälle kans ☺️
Joo jos laittaa laskuriin vaan menkat (ja kierron pituuden), niin se arvaa millon on ollut ovis/hedelmöittyminen. Eli menee usein pieleen. Hedelmöittymispäivä (ovis) on 2+0 ja siitä alkaa kehitys. Menkoilla ei oo mitään merkitystä. Eli jos on mikään haisu ovulaation ajoituksesta, niin kannattaa käyttää sitä, niin saa oikeet viikot.

Täähän onkin ärsyttävä, kun neuvolat kattoo vaan menkkoja, eikä kysele millon ovis on ollut ja niinhän ne viikot menee sit väärin. Silleen toki ymmärrettävää, kun kaikki ei tiedä oviksen ajankohtaa, mut menkat kaikki tietää. Ite ilmotin neuvolaan ihan väärän menkkapäivän, ku muuten olis viikon pielessä raskausviikot superaikasen oviksen takia. 😅 Ja kun noi verikokeet ja ultrat ym pitää saada tietyille viikoille. Aiemmissa raskauksissa on kans jouduttu kikkailee terkan kanssa menkkapäivästä, ku ei oo oma kierto ikinä osunu siihen neuvolan muottiin. Ja varhaisultrassakin jo vahvistettu ne oikeet viikot. 😅

Nt-ultrassa se sit toki viimestään korjaantuu, kun mitataan oikeet viikot. Joskin joissain paikoissa sitä ei korjata, jos ei eroa oo tietty määrä päiviä. Pääkaupunkiseudulla kyl korjataan, jos on yksikin päivä eroa, mut ite silti haluun, et viikot on alusta asti oikein. 😅

Ja pakkaa sekottaa viel se, et kaikki alkiot ei kasva tasan samassa tahdissa. Et sit nt-ultrassa voi ollakin ihan hassut viikot, joiden ei pitäis olla ees mahdollisia. Itellä esikoinen harppoi varhaisultrissa ja nt-ultrassa joka kerta itteään vähän isommaks ku piti. Ja laskettu aika siirty yhteensä viikon siitä mitä piti. 😅 Toka meni sit päivälleen aikataulussa 😅

Mut varhaisultran ajankohtaa miettiessä etenkin kantsii kattoo vaan ovista, koska menkoista voi mennä paljonkin pieleen. Ja voi tulla turhaa huolta, jos onkin liian pieni viikkoihin nähden, jos ollu myöhänen ovis tms. 😊

mulle neuvola antoi varhaisultran kun rv pitäis olla 6+0 menkkojen mukaan. Mut ovis oli muutama päivä myöhemmin et periaatteessa ultrassa ei kait ees oo noin paljon viikkoja. Oon kyl varautunut siihen et vielä ei välttämättä syke näy. Vähän ihmettelin et noin aikaisin antoi sen ultra-ajan. Sanoi kyl et on kerran viikossa tuo ultrausmahdollisuus et jos ens viikolla ei näy mitään niin sit ehkä seuraavalla viikolla.

Jäätiin tänään kiinni appiukolle, kun oltiin kahvilla. Ja vaikka suostuin juomaan kahvitkin, ihan sen takia ettei vielä jäättäisi kiinni. Mutta menin sitten mainitsemaan että närästää, en ajatellut että se siitä voisi arvata. Mutta niin vaan arvas 🙈😅 hän on kyllä muistakin arvannut melkein heti.

Mä olen kertonut mun siskolle. Soitin hänelle melkein heti testin tekemisen jälkeen. ☺️
Ei varmaan ihan hirveän kauaa mene, että kerron myös vanhemmilleni. Täytyy vaan vähän pohtia vielä, että missä järjestyksessä ja kenelle kerrotaan. Mulla on kaksi vanhempaanin lasta (2013 & 2015), joille on kans kerrottava. 🥰

Jäätiin tänään kiinni appiukolle, kun oltiin kahvilla. Ja vaikka suostuin juomaan kahvitkin, ihan sen takia ettei vielä jäättäisi kiinni. Mutta menin sitten mainitsemaan että närästää, en ajatellut että se siitä voisi arvata. Mutta niin vaan arvas 🙈😅 hän on kyllä muistakin arvannut melkein heti.
Mä en tiiä tietääkö appiukko, anopille kerroin ja ajattelin et se olis appiukollekin kertonut. Yks ilta nimittäin pyysin miestä tuomaan mulle mustikkamehukeittoa ja appiukko oli piipahtamassa meillä. Appiukko kyseli et onko mulla mahatauti. Sanoin et ei sellainen mahatauti 😂

Meillä appivanhemmat asuu samalla tontilla niin nähdään jatkuvasti joten aattelin et tuskin saadaan kovin pitkään salattua asia.

Mun esikoinen jo arvasi ja kerroin sitten myös toisiks vanhimmalle. Pojalle kerron tänään kahden kesken. Otti tän meidän edellisen vauvan uutisen aika raskaasti niin ajattelin varmuuden vuoksi kertoa kahden. On Kyllö onneks lämmennyt pikkuhiljaa tälle pikkusiskollensa ja on tullut jopa leikkimään hänen kanssa viime aikoina 🫶

Täällä vielä pohdinnassa, että milloin kerrotaan. Varhaisultra olisi viikon päästä, mut ajattelin että odotettaisiin nt-ultraan

Täällä vielä pohdinnassa, että milloin kerrotaan. Varhaisultra olisi viikon päästä, mut ajattelin että odotettaisiin nt-ultraan
Omat vanhemmat tietävät jo sekä mun läheisin ystävä, jonka kanssa ollaan oltu ystäviä jo 35 vuotta😊

Varmaan kerron vasta perheelle jos pääsen toiselle kolmannekselle asti. 😅 Mies saa tietää kun tulee kotiin töistä, tänään vain pitkä päivä hänellä että monta tuntia vielä odoteltavaa. Ja parille ulkomailla asuvalle kaverille jotka tietää yrittämisestä kerron varmaan illalla myös. 🥹

Täälläkin vielä pohditaan kertomista. Omalle äidille varmaan kerron ensi viikolla, arvaa kuitenkin heti. 😁

Lapsille tekisi mieli kertoa myös jo, mutta halutaan vielä odottaa jonkun aikaa. En usko, että pystytään pitkään salaamaan, nuorempi tytär varsinkin aina tarkasti katsoo, mun mahaa jostain syystä. On tosin nähnyt mun mahan turpoavan endon takia, joten ehkä ei heti epäile. 😅

Melkein tekisi mieli kertoa omalle isälle ja isän äidille. Eli mun isoäidille. Kun omat vanhemmat siis eronneet niin ei ole missään yhteyksissä että tiedän jos heille kerron äiti tai sisko ei saa vielä tietää. 🤣 Heidän reaktiotaan nimittäin pelkään vähän. Siskon kommentti viime viikolla oli kun vihjailin että voisi testin tehdä että eikö se olisi liian aikaista siis vauvan saanti kun olen miehen tuntenut vasta vuoden. Muutenkin isä ja isoäiti varmasti olisivat tukena jos jotain menee pieleen. 😭 Tosin tietty todella aikaista että ehkä odottelen vielä hetken. Ellei sitten vahingossa tule lipsautettua. 😅

Melkein tekisi mieli kertoa omalle isälle ja isän äidille. Eli mun isoäidille. Kun omat vanhemmat siis eronneet niin ei ole missään yhteyksissä että tiedän jos heille kerron äiti tai sisko ei saa vielä tietää. 🤣 Heidän reaktiotaan nimittäin pelkään vähän. Siskon kommentti viime viikolla oli kun vihjailin että voisi testin tehdä että eikö se olisi liian aikaista siis vauvan saanti kun olen miehen tuntenut vasta vuoden. Muutenkin isä ja isoäiti varmasti olisivat tukena jos jotain menee pieleen. 😭 Tosin tietty todella aikaista että ehkä odottelen vielä hetken. Ellei sitten vahingossa tule lipsautettua. 😅
Voi ei, onpa tylsä kommentti. Ton tuen takia ajattelin itsekin kertoa lähipäivinä omalle äidille. Hän on ainoita sukulaisia, joka tietää myös meidän haasteista lapsen saannin suhteen.

Mua myös vähän jännittää, mitä ihmiset ajattelee. 🫣 Lapsista luulen, että 12v on aivan innoissaan. Hän on varmasti kolme vuotiaasta lähtien toivonut pikkusisarusta. 13 vuotiaasta en osaa yhtään sanoa. 😅 Hän ei pidä huutavista lapsista, mutta ehkä se on eri kun on oma perheenjäsen?

Lipsautin isoäidille ihan ohimennen tavallaan vahingossa. No hän oli kovin iloinen. 😅 Sitten ohimennen sanoin apteekkarille myös. Kysyin siis että voiko panadolia miten käyttää raskauden aikana kun kävin ostamassa. Totesin vain että kiitos hyvä tietää koska juuri eilen sain tietää olevani raskaana. 🤣 Onnitteli hän kovasti. 😆

Takaisin