Raskauden paljastaminen ja salaaminen

Vähän kyllä jännittää kertominen! Ollaan oltu tosi pitkään yhdessä ihan vain kahdestaan joten kukaan tuskin osaa odottaa että meille tulee lapsi.

Parille ystävälle kerrottiin ja omalle siskolleni. NT-ultran jälkeen vanhemmille ja lähiperheelle. En tiedä, koska laajemmin..

Läheisille olen kertonut, mutta jännittää vähän töissä kertominen ja onnistunko pitkittämään rakenneultraan asti. Vatsa on nimittäin pullahtanut ihan selkeästi esille.

Koska te olette kertoneet töissä?

Läheisille olen kertonut, mutta jännittää vähän töissä kertominen ja onnistunko pitkittämään rakenneultraan asti. Vatsa on nimittäin pullahtanut ihan selkeästi esille.

Pahoinvoinnin takia jouduin HR:lle kertoon melkein heti😄 mutta en ole vieläkään kaikille kertonut töissä. Varmaankin lomien jälkeen joskus syyskuussa sitten ns. Virallisesti ilmoitan töihin kun rakenneultrakin alla. 😌

Itse kerroin ekana parhaalle kaverille samoin kuin mies omalleen. Tän jälkeen käytännön syistä työnantajalle. 11. viikolla kerrottiin sukulaisille, minkä jälkeen 12. viikolla tulikin sit osittainen keskenmeno… tästä ei sit kerrottukaan kellekään muille kuin parhaalle kaverille. Seuraavaksi raskaudesta sai tietää työkollegat työpaikalla.

Koko raskauden käytin sen mallisia vaatteita että eipä kukaan oikeastaan tajunnut että ees oon raskaana. Vatsa piiloutui hyvin mekon helmoihin vaikka olinkin aika ison kokoinen lopussa.

Lapsen ollessa puoli vuotias aloin puhumaan vasta ekaa kertaa siitä että lapsia olikin kaksi… silloin kun homma tapahtui niin olin kiitollinen että olin paljastanut vain raskauden enkä lapsien määrää. Mutta nyt myöhemmin mulle on tullut tarve mainita että heitä oli toinenkin. Vieläkään en oo sukulaisille kertonut mitään mutta oon aatellut että kerron jos tulee puheeksi.

Edit: tulevaisuudessa saa nähdä paljastanko raskautta kuin vasta aivan synnytyksen tienoilla. Uskon että tuun jälkikäteen kertomaan jos tulee keskenmenoja, mutta voi olla että mun aiempi kokemus aiheuttanut sen etten halua paljastaa asiaa tutuille kun asiat tapahtuvat.

Muokattu viimeksi:

En oo vielä töissä kertonu. Syyskuun alussa on työtekijöiden tapaaminen toimistolla, niin silloin tulee sit mahalla vähintään kerrottua. 😅 Esihenkilölle pitää jossain vaiheessa sit virallisemmin kertoa. Kattoo tuleeko jossain vaiheessa joku tilanne, et tulee puheeksi aiemmin. 🤔 Joillekin työkavereille tulee varmaan aiemmin kerrottua, jos satutaan joskus työpariksi. Aika paljon kuitenkin vaan yksin työskennellään kuka missäkin.

Ylläriluomuplussa oli niin epäromanttinen ja hämmentävä kokemus eräänä huhtikuisena maanantaiaamuna, että tuli samana iltapäivänä laitettua parhaalle ystävälle viesti: “Maailmalla on kyseenalainen huumorintaju.” ja valokuvat neljästä tekemästäni raskaustestistä. Ensimmäinen oli liuskatesti, kaksi muuta digitaalisia ja iltapäivällä tehty Clearbluen raskausviikot näyttävä testi. Hän on ollut koko pitkän matkan ja useat epäilyni rinnallani ja valanut uskoa siihen, että ihan hyvä äiti minusta tulee, vaikka olenkin suhtautunut ajatukseen äitiydestä vaikeillen ja huolestuneena.

Yhdelle kaverille tuli vahingossa paljastettua, kun varhaisraskauden vitamiinit olivat jääneet näkösälle. Hän myös vahingossa tuli paljastaneeksi yhteiselle kaverille tietävänsä raskaudestani, kun tämä asiasta yllättäen uteli - ja koska en tälle kaverille olisi halunnut raskaudesta vielä siinä vaiheessa kertoa mitään, tuli itselleni tosi kova pettymys, kun tämän ilouutisen jakaminen omassa tahdissamme tuntui tärkeältä. Ei oltaisi haluttu ainakaan ennen varhaisultraa kertoa kenellekään muille, kuin parhaalle ystävälleni, jonka kanssa lapsettomuushoidoista olemme usein puhuneet.

Viime viikolla kerrottiin appivanhemille (jotka myös tiesivät pitkästä yrityksestämme) sekä äidilleni. Appivanhemmat puhkesivat kyyneliin kun olivat tulleet kylään luoksemme ja poikansa tarjoili heille illalla drinkkejä sanoen, että tässä juomat teille, mutta puolisoni tässä jää nyt ilman, kun olemme raskausviikolla 17. Äidilleni taas paljastin asian valokuvia selaillessa: yllätys oli melkoinen kun suloisten koirakuvien seasta vastaan tuli valokuva varhaisultrasta. Hän otti uutiset vastaan yllättävän tyynesti todeten, että oli jo menettänyt toivonsa meidän suhteen, kun ollaan yli vuosikymmen oltu yhdessä kahdestaan.

Rakenneultran jälkeen uskallan ehkä kertoa avoimesti muillekin. Sisarukset ja isovanhemmat, kaveripiiri laajemmin. Tällä hetkellä pukeutumisvalinnoilla pyrin hämäämään asiaa ja luulen siinä onnistuneeni, vaikka kiloja onkin tullut jo melko monta lisää sitten kevään.

Muokattu viimeksi:
Kerroin pomolle jo nt ultran jälkeen, koska fyysisesti vaativa työ niin muutettiin lyhyempiä työputkia ja nostoapuja jo aikasessa vaiheessa. Rakenneultran jälkeen kerrottiin sitten muille julkisesti, koska koin sen helpompana kuin kohdata se keskustelu useasti puolituttujen kesken.

Meillä on lähes kaikki löheiset tietää kun vuosia oltu hoidoissa. Kerroin esimiehelle ja läheisimmille kollegoille jo joitakin viikkoja sitten, koska olen kehitystyössä paljon mukana ja aloitin vasta huhtikuussa ja olisi tuntunut kusipäiseltä odottaa koeajan loppumiseen saakka että hei kaikki suunnittelemamme asiat joudutte sitten keskenänne toteuttamaan 😅 Hyvin ottivat onneksi

Vielä ei kaikki tiedä, olen sitä mukaa kertonut kun ihmisiä nähnyt. Pitöisi alkaa laittamaan viestejä!

Takaisin