Raskauden jälkeinen paino ja masukuvat

Supernopeasti osa teistä on kyllä palautunut normipainoon. :eek: Mulla on lähtenyt tähän mennessä ehkä 11 kg, vielä on jäljellä raskautta edeltävään painoon 6-7, mutta toisaalta en pistäisi pahaksi, vaikka vähän senkin alle menisi. Mutta eipä ole mikään kiire, synnytyksestä vielä niin vähän aikaa (11 pv).

Mä en ole vielä tehnyt kuin muutamia kävelylenkkejä, nekin lähinnä hyötyjuttuja (tänään oltiin ekaa kertaa kaupungilla hoitelemassa asioita), että varsinaiset vaunulenkit ovat vielä edessä päin. Olen kyllä ollut ihan hyvävointinen, mutta huomaan, että ihan normaalissa hapessa en tosiaan vielä ole ts. pitää lisätä kävelyä&puuhailua vähitellen.
 
Jaahas, taisi alkaa menkat. Onhan siitä synnytyksestä jo reilu 6vko. Ehkä vajaan pari viikkoa ehti olla väliä jälkivuodosta.

Uskaltauduin myös kurkkaamaan alakertaa kunnolla. Onhan se vähän väljemmän näköinen. Treeniä vaan lisää!
Mullahi oli jo menkat ja synnytyksestä sillo oli 4 viikkoo aikaa..luulin että siinä menis pikkuse kauemmin va ei..Heti piti niittenhi tulla!
 
Mä kävin eilen pidemmän vaunulenkin. Illalla ja yöllä olikin sitten lonkka taas todella kipee. Täytyis muistaa ottaa vielä rauhallisesti...
 
Joo, juotua tulee ihan hyvin. Vettä 2-2,5l/vrk ja sen lisäks vähintään 1l/vrk sokeroimatonta mehua tai muita nesteitä. Eli yli 3l päivässä tulee juotua. Syötyäkkin tulee hyvin, aamupala, 2 ruokaa, välipala ja iltapala. Lääkkeethän mää lopetin synnytyksen aikana, joten niitäkää ei oo.. Ja ihan levänny ja virkee olo, kun aamusin saa sen pitkän unipätkän yöunien lisäks.

No, saa nyt nähä miten tää tästä etenee.
 
Joo, juotua tulee ihan hyvin. Vettä 2-2,5l/vrk ja sen lisäks vähintään 1l/vrk sokeroimatonta mehua tai muita nesteitä. Eli yli 3l päivässä tulee juotua. Syötyäkkin tulee hyvin, aamupala, 2 ruokaa, välipala ja iltapala. Lääkkeethän mää lopetin synnytyksen aikana, joten niitäkää ei oo.. Ja ihan levänny ja virkee olo, kun aamusin saa sen pitkän unipätkän yöunien lisäks.

No, saa nyt nähä miten tää tästä etenee.

Joo, no tosiaan stressi (myös painosta tai siitä, että ei laske) vaikuttaa, vaikka muut "palikat" olisivat kunnossa. Ja vaikkei mitään tiettyä stressin aihetta olisikaan (paitsi että uusi vauva joka tapauksessa on hieman, vaikka ei tuntisi itseään väsyneeksi tai stressaantuneeksi), niin elimistö ei harmi kyllä toimi ihan loogisesti siltä osin, että vaikka kalori=kalori ja pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa, niin yksilökohtaisia eroja on paljon. Luin toisesta ketjusta ikäviä olotilojasi ja kaikki tuollainen voi hyvin vaikuttaa, kun elimistön hormonitasot jo valmiiksi sekaisin raskauden ja synnytyksen ym jäljiltä.
 
Joo niinhän se taitaa olla. :sad001 valitettava tosiasia näköjään. No, kai se paino siitä ajallaan lähtee..
 
Tää ei nyt ihan tän otsikon alle mee, mutta raskauden jälkeiseen aikaan kuitenki.. onko muilla jälkivuoto muuttunu uudelleen veriseksi? Mulla alko olee jo semmosta ruskeeta limaa, mut tänään muuttu ihan semmoseks kuukautisvereksi. Enkä oo mitenkään erityisen paljoa liikkunut. Tänään 10 päivää synnytyksestä.
 
Voisinpa minäkin alkaa tänne kirjoittelemaan, kun synnytyksestä on 8 päivää :)

Painoa kertyi raskausaikana 21kg. Pieni pettymys oli, kun päästiin kahden päivän jälkeen kotiin ja painoa jäi synnärille vain 6kg (vauva painoi kuitenkin 4kg). Kotona viikossa lähtenyt 4kg, joten vielä on matkaa lähtöpainoon se 11kg. Vatsa on mielestäni palautunut yllättävän nopeasti, vaikka onhan se tuollainen tyhjä pussi.
 

Liitteet

  • 20160619_000045.jpg
    20160619_000045.jpg
    625.4 KB · Katsottu: 107
Iinama, mulla ainakin jälkivuoto on vaihdellu molempien synnytysten jälkeen. Välillä saattaa loppua hetkeks kokonaan ja sitte taas tulee... Kysyin siitä hyytymästä neuvolassa. Niin isokin on ok, jos ei tule muita oireita, kuten kuumetta, alavatsakipua yms.
 
Okei, musta tulee vainoharhanen tän haavan takia :D ajattelen koko ajan et nyt on sisäelimet rikki. Mut pitää mun varmaan soitella kättärille kun mä en edelleenkään tunne pissahätää vaan tulee semmonen kipu haavan kohdalle :eek:
 
Joo, kannattaa soittaa, niin sieltä osaavat sanoa onko ns normaalia ja koska normaali pissahätätunne palautuu.

Itse aamulla tuli flashback raskautta edeltävästä ajasta, kun kävin pissalla ja tajusin, että rakko oli TOSI täynnä. :D En muista, koska olis viimeksi saanut yhteen soittoon pissattua tuollaista määrää. Siitä huolimatta pissahätä ei mullakaan ollut mitenkään pakottava.

Sain muuten hyvän vinkin kätilöltä, jos tuntuu, ettei rakko tyhjene täysin: kun nojaa pissatessa tosi paljon eteenpäin, kohtu siirtyy vähän eri asentoon ja virtsarakko tyhjenee paremmin. Samoin sanoi, että voi auttaa, jos nousee välillä pöntöltä ylös ja istuu uusiksi, niin sitten saa tiristettyä loput.
 
Mä istuskelen kans yleesä useemma minuutin ja vääntelen yläkroppaa. Lisäks mun lantiopohjalihakset on tosi kireet/jumissa ja sekin vaikeuttaa tätä toimitusta...
 
Ei kiva ongelma, mutta harvemmin varmaan synnytyksen jälkeen noin päin. :D Saatko niitä muuten rentoutettua, siis vessatarpeiden ulkopuolella?
 
Niimpä :D oon koittanu nyt harjottaa niitä ja sillon onnistuu rentoutus, mut en tiiä sitte jännitänkö niitä huomaamattani koko ajan. Täytynee sit viimeistään jälkitarkastuksessa kysellä, jos ei ennen helpota. :)
 
Ihan kauhee tää mun maha. Muuten oon aika hoikka ja sit alavatsa hirvee pallo. Lähtispä tää :eek:
Synnytyksestä 19 päivää eli tiedän toki että saattaa mennä kuukausiakin, tuli vaan sellanen olo et tää jää tähän!
Lähtöpainoon 4kg (raskausaikama tuli n.14kg) mut ei ne numerot vaan peilikuva...
 
Mä oon päässy kaks kiloo alle lähtöpainon ja pallo on edelleen. :D Toivottavasti ei tullut jäädäkseen... :/ Kauheesti kun ei uskalla vielä vatsalihaksiakaan tehdä...
 
Mullakin on jo paino puoli kiloo vähemmän kuin raskauden alussa mutta maha ei oo palautunu. Torstaina tulee 6 viikkoo synnytyksestä. Toivotaan että se siitä jossain vaiheessa palautuu.
 
Nopea painonlasku lakkasi. Synnytyksestä on tasan kuukausi, jäljellä on 8 kg, jotka taitavat olla sitkeämmässä. Hpmf. Vatsaa en ole vielä murehtinut, koska vatsalihaksia tms. ei saa vielä tehdä.
 
Takaisin
Top