Raskauden jälkeen

Herkkuja joo! Etenkin pullaa :D

Jälkivuodot jatkuu kohtalaisen samalla tavalla, nyt vajaa 2 vkoa synnytyksestä. Toivon, että loppuis jo pian.. Supistukset oli aika kovia, mutta kohtu palautui tosi hyvin, joten ei väliä. Mä sain burana+panadol coctailin ja se auttoi pahimpaan.
 
mullakin pulla :D varsinkin korvapuustit! Leivoinkin niitä yks päivä :P noh, ehkä sitä saa hieman herkutella sillon tällöin, ite ainakin rentoutuu sillon (ah, äidin omat kahvituokiot) ja jaksaakin paremmin :)

mulla synnytyksestä lähtien alaselkä kipuillut. Varsinkin esim. Pikkulenkin jälkeen ja tuolilta ylösnoustessa vihloo. Kauanhan kolotuksia vielä luvassa..
 
Mulla jouduttiin leikkelee alapäätä synnytyksessä ja nyt haavasta lähtenyt tikkejä ja kävelykin tekee kipeää.. Istuminen ei tulis mieleenkään.. Nyt 11päivää synnytyksestä ja eilen illalla ihan itkua väänsin kun sattui niin paljon.. Vessassa en pysty käymää, jos en samalla suihkuttele, ettei pissaa menis haavaan.. Kyllä vähän kiroiluttaa.. 3x 1g pamol + 2-3x600mg burana.. Eikä auta.. :mad::sad001
 
Tsemppiä Tarisa! :/ tosi ikävää! Muistan kans tuon suihkuttelun hankaluuden, ku vessassa käynti sattui niin paljon!
 
Tsemppiä tarisa! Muistan kahdesta ekasta tuon välilihanleikkuun, sillon sitä harrastettiin lähinnä automaattisesti, eikä tosiaan ollu toipuminen kivaa, varsinki sit toisella kertaa puolentoista vuoden päästä, kun sama kohta leikattiin. Kannattaa suihkutella, se auttaa paranemistakin. Lohduttaudu sillä, et tämä on ohimenevää, vaikka välillä itkun puolelle menis!
 
Suihkutellu olen ja ilman hosuja yritän olla niin paljon kun mahdollista :) jospa se siitä! Mies on päivät töissä, niin joutuu vähän väliä nousemaan sohvalta ja sängystä, niin ei auta yhtään paranemista. Mutta nyt vkl mies vapaalla ja saa vähän enemmän levätä, niin auttaa ehkä vähän :)
 
Tsemppiä Tarisalle, koita jaksaa! Mä kans suihkuttelen samalla kun pissin vaikkei varsinaisia repeämiä olekaan. Kuitenkin nirhaumatkin kirvelevät ellei suihkuttele..
 
Täällä rintatulehdus :sad001 Suklaata menee, nam nam! Paino tippunu 12 kg, mut vielä 8 kg jäljellä, joten kannattais varmaan siirtyä terveellisempiin naposteluihin...
 
Lila-Aurora, millaista se tyypillinen tulehdusvuoto on? Mulla synnytyksestä 2 viikkoa. Vuoto ei ole kovin runsasta mutta oli jo vaaleampaa, nyt taas veristä ja limaista, tulee pienissä erissä, ison osan päivää voi olla ihan puhdas side. Maha ei satu eikä muutakaan. Mutta koska mahdollisesti vähän kalvoja saattoi jäädä kohtuun niin olen vähän ahdistunut jo valmiiksi. Jos en sitä tietäisi niin en olisi varmaan huolissaan. Tarvitsee varmaan ihan mielenrauhan vuoksi soittaa neuvolaan huomenna..
 
Mulla loppu niukka, rusehtava vuoto ja alko runsas, verinen (aluksi tuli hyytymiäki) just viikon, parin jälkeen synnytyksestä. Onneksi sitä kesti vain päivän ja viikko sellasta, että periaatteessa yhdellä siteellä ois pärjänny. Tosi niukkaa ja välillä luulin loppuneenki ja sit tuliki kirkasta taas. Koska kuumetta ei ole ollut (paitsi rintatulehduksen yhteydessä), eikä kipuja niin pidin normaalina. Kannattaahan se varmaan neuvolasta varmistaa, jos epäilyttää. Nyt 6 viikon jälkeen näyttäis vihdoin loppuneen. On vaan sellainen tunne, että menkat varmaan alkaa
 
Muokattu viimeksi:
Anna mullakin oli just noin et vuoto loppumaan päin ja suurimman osan päivästä ei edes vuotanut..sitten tuli viikon verran limasta vähän kun menkkavuotoa. Ei kuitenkaan tulehdusta vaikka kävi se itselläkin mielessä.
 
Vielä kolmannella viikolla mulla vuoto haisi sairaalta (omasta mielestäni), mutta luultavasti se tuli noista repeämistä.
Edelleen satunnaisesti hyytymää tulee vessakäyntien yhteydessä, mutta selkeästi vuoto on vähenemään päin.
 
No niin, taitaa olla ihan normaalia siis. Kuulostaa tutulta nuo teidän kuvaukset. En yhtään muista millaista esikoisesta oli, taisi olla samoin. Kiitos vastauksista, vertaistukea kaipasin. :) Seuraan tilannetta, mutta relaan vähän. :)
 
Mulla se tulehdusvuoto oli sellasta vähän oranssin väristä, ja se haisi ihan selvästi erilaiselta ku jälkivuoto tai menkat. En nyt sanois että pahalle (ei sellaselta vanhentuneelta silliltä..) mutta ihan selvästi erilaiselta. Muita oireitahan sitten oli kans vaikka kuinka, en vaan osannu yhdistää niitä tulehdukseen ennen kun olin jo saanu sen diagnoosin. Kohtuun tietty sattu, ja nousi kuume, niiden taki hakeuduin lääkäriin. Sit alaselkä oli kipee, pissatessa tuntui niinkun olis vti tulossa (vedin päivässä pari litraa karpalomehuakin kun aattelin et ois se vti..), olin vä-sy-ny (!!!) samanlailla ku alkuraskaudessa et silmät ei vaan meinannu pysyä auki! Lisäks olin ummella, koko kropan läpi meni usein kylmänväreitä, olipa vielä pahoinvointiakin. Eli melkein kaikki kohtutulehduksen oireet, mutta vasta kun kohtu oli niin kipee etten voinu kävellä niin tajusin ettäei oo kaikki hyvin.... Hyvä minä... :angry1
 
Kiva tietää että tollasista oireista tarvitsee olla huolissaan. Toivottavasti sulla lääkkeet puri hyvin. :)
 
No onneks puri sit lopulta! Mut noi oireet oli siis niin salakavalat, kun kaikille löysin jonkun selityksen
(selkä kipee = istunu niin paljon imettämässä
kylmänväreet = maidonnousun takia lämpöilen
pissaoireet = vti
väsymys = perus vauva-aikaa
ummetus = raskauden jälkeen normaalia
pahoinvointi... no sitä kyllä ihmettelin)
mutta kun tajusin et ne on tulehdusoireita niin tuumin kyllä että oli noi jotenkin erilaisia oireita kuitenkin. Siis selkäkipukin oli ihan erilaista ku se kipu mikä istumisesta tulee, toi oli lähempänä hermosäryn tunnetta.

Kauhee selitys. Oon vaan itekin edelleen niin ihmeissäni siitä kun yhtäkkiä oli kaikkee vaivaa, tuntu niin epäreilulta että just kun on päässy niistä rakausoireista eroon nii on fyysisesti kaikkee muuta ku hyvä olo. Onneks selitty tolla, nyt oon jo ihan uus (hyper-)ihminen!! ♡♡
 
Siis mää en kestä jos mulla kohta alkaa menkat!!!! Esikoisen jälkeen alko kun hän oli 3kk. Nyt vauva on kohta 9 vkoa ja menkkajomotukset on ollu selässä pari-kolme päivää ja finnejä mulla ei tuu muuten kuin yks ennen menkkoja ja nyt naamassa komeilee yks iso :hungover: ja mun tuurilla ne tietty alkaa sit vielä lauantaina kun on ristiäiset...
 
Milloin muuten yleensä alkaa menkat jos vauva täysimetyksessä? Miten ollut muilla? :) Ps. En siis mitenkään odota että alkais, kiire ei ole. Nyt kun vauva vie aikaa, hyvä kun aina suihkuun ehtii niin ei mitään *askaa oloa tähän tarvittais :D
 
Takaisin
Top