Raskauden jälkeen

Lila-Aurora

Sukkela juttelija
Tammikuunmammat 2015
Miten kroppa voi?

Jälkisupparit ja kohdun palautuminen, jälkivuoto, liikunta raskauden jälkeen jne jne jne...
 
Jälkivuodosta. Aluks oli ihan järkyttäviä määriä, siis jouduin sairaalassa ravaan koko ajan vessassa (heti kun pääsin sängystä ylös ja pääsin vaipoista - nekin vaihdettiin neljä kertaa sen about 20 tunnin aikana jonka makasin ennen ku pääsin jaloillen jne) ja käyttään aina kahta niitä iiiiiisoa sidettä! Mutta, lähti myöskin hiipuun nopeesti ja jo potilashotlassa ollessa vuodon väri muuttui tummanpunaisesta oranssihtavaan ja klöntikkäästä selkeesti laimeemmaks. Huomenna tulee viikko tosta maanantaista ja tänään on jo toinen päivä ilman vuotoo. Oon ihan äimänkäkenä! Muistan kyllä esikostakin ettei se vuoto kauaa kestäny (mutta että näin vähän?) ja sit aika pian perään alkokin jo ekat menkat. Että sitä odotellessa....

Mites muilla?
 
Miten, uudelleen synnyttäjät etenkin, ootte pärjänneet jälkisupistusten kanssa? Mitä kipulääke coctailia on teille sairaalassa antaneet? Mulla esikolta oli jo aivan jäätävät kivut aina imettäessä ja muutoinkin. Söin muistaakseni sillon litalginia ja panadolia yhtäaikaa sairaalassa ollessa, oli niistä vähän apua muttei juurikaan. Nyt sitten pelottaa kun monelta kuullut että ne vaan pahenee jokaisen lapsen myötä..
 
Mulla jälkivuoto jo aika mitätöntä (synnytyksestä 12pv). Sairaalassa järkytyin määrästä vaikka kätilöt rauhoittelivat jo siellä miten vähäistä Se oli. Siitä mietinkin miten runsasta Se voikaan olla pahimmillaan :D

Jälkisupistuksia mulla oli vaan sairaalassa ja niitäkin imetyksen aikana. Vähällä olen siis päässyt.

Olen joka päivä käynyt jo pienellä koiralenkillä kävelemässä. Ajoittain alaselkää vielä jomottelee, mutta tuntuu ihanalta liikkua edes vähän :) vaunulenkkejä odottaessa!

Yllätykseksi vielä: kroppa näyttää samalta kuin ennen raskautta. Vatsalihaksia tosin ei enää näy mutta kunhan kuntoilemaan taas pääsee niin eiköhän ilmesty :) painokin sama kuin ennen raskautta eli se n. 10kg jäi synnärille :wink
 
Jälkisuppareita oli sairaalassaollessa jonkin verran, tietysti pahimmat imettäessä. En kyllä muista että olis ollu mitenkään pahempia tän toisen kohdalla tai sit en vaa muista enää.. Lääkkeitä söin tietysti leikkauksen takia muutenkin. Mutta kuinka pitkään ne supistelut voi jatkua? Siis onko mahdollista että mua supistaa imettäessa iiiihan pikkusen vielä tällee viikonkin päästä, vai onko se jotain muuta?

Vaa'alla en oo ees käyny, mutta muuten maha kyllä on vähän röllykkänä tuossa roikkumassa. Selällään pitää maata kun antaa sektiohaavalle ilmakylpyä kun muuten haava muhii roikkuvan mahan alla. Kammottava etureppu, niin epäseksikäs olo - vaikka muuten seksihalut onkin palannut. Toisaalta tuntuu toi rölly tosta pikkuhiljaa palautuvan, ei ainkanaan vielä muista merkkejä.
 
Kyllä ne mulla ainakin sen viikon suunnilleen kesti..Tietenkin helpottaen ajan kanssa. Kyllähän se kohtu supistelee kunnes on entisellään ja kyllä siihen kai ainakin se viikko menee..viimeksi kun neukkutäti tarkasti sen sillon viikko synnytyksen jälkeen niin oli aikalailla palautunut..
 
En muista, että toisen lapsen jälkeen olisi ollut jälkisupistuksia, mutta nyt kolmannen kanssa ne oli aika ilkeitä. :sad001 Pahimpia juuri imettäessä ja kestivät reilun viikon. Buranaa sain sairaalassa, vähän ehkä auttoi. Jälkivuotoa tuli alkuun runsaasti, mutta jo kotiin lähtiessä, parin yön jälkeen vuoto oli aika vähäistä. Nyt kahden viikon jälkeen pärjää jo pikkuhousunsuojilla ja vuotoa tulee tosi harvoin.
 
Raskaana ollessakin mielitekoja oli mutta nyt imettäessä/kotona vauvan kanssa voisin vaan mässäillä kokoajan.. Tuntuu että jokapäivä pitää saada jotain hyvää. Mitenkä muilla?
 
Nojoo... Ei ne ollut jälkisupistuksia. Eikä tää mun selkäsärky johdu siitä että oon istunu niin paljon sohvalla (imettämässä), eikä oo vti tulossa (vaikkakaan kaks litraa puolukkamehua ei voi tehdä huonookaan).. Ja sit tää väsymys mitä oon ihmetellyt, tosiaan ne jälkisupistuksiks luulemani kohtukivut, ja tähän päälle tänään alkanut hirvee vuoto ja nyt kuumeen nouseminen.. Eli täällä on kohtutulehdus. Aamuun aattelin sinnitellä tai jos kipu yltyy hirveeks nii soitan vaikka lanssin. Vaikeeks (tai oikeestasn mahdottomaks) menis lastehoitojärkkäilyt tähän hätään... :sad001
 
Voi kakka! Kantsii ajoissa hakeutua joo lääkärille ettei tuu mitään vakavaa! Tsemppiä lila!
 
Voi ei :sad001
Onpa kurja tuuri, Lila. Toivottavasti suun kautta annettavat antibiootit riittää, etkä mene huonoon kuntoon. pystytkö pyytämään äitiäsi tai anoppia apuun tarvittaessa?
 
Joo siis sehän se probleema onkin kun miehen vanhin tyttö on kipeenä siellä anoppilassa, niin hoitojärjestelyt olis menny aika vaikeeks kun ei tietystikään vauvaa haluta nyt tän kipeen tytön lähelle. Meilläkin oli kaks vuotias tohon aikaan jo nukkumassa... Oma äiti asuu liian kaukana, vaikka tulishan sekin sieltä jos hengenhätä ois.

Nii ja soitin siis taysin ohjeiden mukaan sille osastolle missä olin, ja sieltä kätilö ohjeisti että voin odottaa aamuun jos kipujen kanssa pärjään. Kyllähän ne voimistui aika rytinällä sitten kun toi vuoto alkoi, mutta oon saanu kuitenkin nukuttua jne että ei tää ny ihan kestämätöntä oo. Lähinnä liikuessa se kipu yltyy.

Mutta eiköhän tää tästä! Ensireaktio oli vaan niin säikky.. Kiitos tsempeistä! ♡ Päivittelen tilannetta huomenna.....
 
Sain neuvolan kautta varattua ajan suoraa neukkugynelle niin ei tarvii mennä päivystykseen jonotteleen! Olis ollu neuvolan kotikäyntikin tänään niin sovittiin et samantien käydään näyttään tirpanaa siinä neuvolassa. Nyt tuli juostua labrassa pikaseen samalla kun käytettiin miehen isointa tylleröö lekurissa. (Siellä oli molemmissa korvissa korvatulehdus! :sad001 ) Aika on 13.30, ehtii täs just syödä ja imettää ja sit taas mennään....

Toisaalta helpottunu olo tietää että nää kaikki paskat oireet johtuu yhdestä ja samasta tulehduksesta, joka *sormet ristiin* TOIVOTTAVASTI tosiaan menee kerralla ohi kunnon lääkkeillä! Tuntu jo uuvuttavalta että vaikkei oo enää raskaana nii kaiken maailman kolotusta ja pissavaivaa ja väsymystä edelleen...
 
Sormet syyhyää tykätä, että sait kaiken hoidettua aika kivasti pois alta, mutta toisaalta ei voi tykätä kun olet kipeä ja isompi lapsi myös...
 
No, crp oli 11 eli se ei ollu koholla, mutta gyne sanoi että oireet puhuu kohtutulehduksen puolesta ja sisätutkimuksen yhteydessä sano että vuoto on tyypillistä tulehdusvuotoo. Flagyl- ja Kefexin-kuurit kymmeneks päiväks, pitäis alkaa pureen aika pian.

Mutta. Se perkeleen mutta. Ultrassa näkyi "jotain". Gyne sano et kun sektiosta on viikko niin on hankala sanoo et onko se vaan jotakin leikkaukseen liittyvää, vai onko kohtuun oikeesti jääny jotain. Kontrolliultra on sit ens viikon pe, ja jos edelleen näkyy niin sit kaavintaan. Toisaalta sektioiden jälkeen kohtuun harvoin jää mitään, muttei se mahdotonta oo. Vähän jännittää... :sad001
 
Toivotaan, että olis vaikka vaan joku hyytymä joka irtoaa itsekseen, tai muuta vaaratonta, mitä se ikinä sitten voikaan olla eikä tarvi operaatioon mennä. Toisaalta jos tarvii mennä, niin mulla on käsitys että melko pieni päiväkirurginen homma yleensä kyseessä, toki sulla on kohtu leikattu ja suljettu ja tulehdus päällä, mutta... Sormet ristissä sun puolesta.
 
Joo on mut kaavittu neljä kertaa ennenkin, eihän se iso operaatio oo - varsinkaan mihinkään sektioon verrattuna! Luottavainen mieli kuitenkin, vaikka pikkusen mietityttääkin.

Nyt pitää vaan toivoo et lääkkeet alkaa pureen ja lähtis ainakin kuume laskuun! Pikkusen täytyy imetyksiä kellottaa että saa aina lääkkeenoton jälkeen mahd pitkän välin ennen imetystä... Kyl tää tästä!
 
Hei ja takas aiheeseen! Kävin neuvolassa tänään vaa'alla (samalla jolla seurattiin raskaudenajan painonnousua) ja se näytti -7kg. Oon ihan tyytyväinen, ja uskon ettei ihan varsinaisesti tiputettavaks jää kaikki loput 9kg vaan että palautuminen on vielä kovasti käynnissä. Mun maharöllykkä näyttää arvoisan presidentti Ahtisaaren leualta silloin oman kautensa aikoihin. Mahaa onkin alettu kotioloissa kutsua tuttavallisesti Maraks. :D
 
Ja Kotimama, kyllä. Se suklaa!!! Eläisin Susu-patukoilla jos voisin. Edellämainutun yhdeksän kilon tähären koitan kuiteski pitää herkuttelut aisoissa.
 
Takaisin
Top