"raskaana ja rööki huulessa"

Heips! Olen raskaana jo 38+1, ja tupakoin aikoinaan 20-30 savuketta päivässä, eli aika himo röökaaja olin.
Yritin lopettaa monia kertoja, muttei onnistunut. Myöskin olin alkoholin suurkuluttaja, join siis vähintään muutaman sidukan yms. melkein jokaikinen päivä. Kun sain tietää olevani raskaana, tehtyäni siis positiivisen testin loppui tupakanpoltto ja ryypiskely kuin seinään.

Yhtä helvettiähän se on, mut itseäni ainakin yökötti jo pelkkä hajukin viikon päästä. Myöskin ajatus siitä, että voisin kessuttelullani vahingoittaa tulevaa lastani sai mut todentotta pysymään erossa.
En vaan kestäisi, sitä että oman tyhmyyteni takia, lapseni omaisi jo syntyessään esim. astman, tms.

En kyllä tuomitse ketään, joka päättää jatkaa polttamista raskausaikana ja sen jälkeenkin. Se on jokaisen oma päätös, mutta jos tahto riittää lopettamiseen, se oikeasti kannattaa. Jos lopettaa, se ei vaikuta vaan siihen lapsen hyvinvointiin vaan myöskin omaan.

Monen lääkärin mielipide on asiaan, että tietenkin kannattaa lopettaa, mutta jos OIKEASTI siitä tupakasta irti pysyminen aiheuttaa hirveää stressiä on ihan sama polttaako vai ei, koska se stressi ei todellakaan tee yhtään sen parempaa sille lapselle kuin tupakkakaan. Jos päättää jatkaa, vähentäminen kuitenkin kannattaa.

Ja Aramar: Aika naurettavaa tekstiä sinänsä!
 
Itse poltin n.14 vuotta, välissä ehkä muutaman kuukauden "lopettamisyritys". Nyt sitten positiivisen testin jälkeen polttaminen loppui kuin seinään! Ihan oikeesti! Ja tällä hetkellä kun oon ollu polttamatta n 2kk, on tuntemukset tupakkaa kohtaan todella vastenmieliset! Kadulla tupakanhaju ällöttää, samoin kaupassa kanssaihmiset haisee niiiiiin pahalle kun ovat just polttaneet. Jotenki koko meikäläisen ajatusmaailma on kääntyny katolleen tupakan suhteen. Jotenkin tuntuu että jopa säälin niitä ihmisiä ketkä polttaa, turmeleevat oman kroppansa ihan suotta, ja se rahanmäärä, vitsi että mulle on jääny rahaa paljon, paljon enemmän tilille kun kaikki ei mee röökiin. Ymmärrän että tämä saattaa kuulostaa teeskentelyltä tai jeesustelulta mutta näin oikeesti kävi mulle. Enkä missään tapauksessa haluu että lapseni haistaa kotona tuon inhottavan tupakan. Niinku neuvolantäti sano kivasti asian, että vauvan ei pitäs tottuu siihen että tupakka on "hyvä" tuoksu, tai "kotoinen", vaan että se lapsellekin alusta asti olisi pahanhajuinen.
 
Mulla ei kyllä mitään "ylimääräistä" rahaa ole tilille jäänyt, vaikka polttamisen lopetinkin. Kyllä se aina johonkin muuhun menee..[:D]
 
Hyvä aihe ja varmasti tärkeä monille!

Itse olen raskaana 10+3. Olin ennen raskautta tupakoinut 10 vuotta puolesta askista askiin päivässä. Välissä on ollut vain pari lyhyttä lopettamisyritystä. Positiivisen raskaustestin jälkeen ajattelin käyväni vielä yhdellä tupakalla, mutta jätin sitten senkin väliin. Alkoholiakin oli mennyt runsaasti, mutta senkin lopetin kuin seinään. En käyttänyt mitään nikotiinikorvaustuotteita toisin kuin aiemmilla lopetuskerroilla. Pidin mukana kaikenlaisia pastilleja, jotta oli jotain suuhunpantavaa kun alkoi tehdä mieli tupakkaa.

Nyt olen ollut lähemmäs kaksi kuukautta tupakoimatta, mutta mieli tekee edelleen. En ole kuitenkaan repsahtanut. Pahojen hetkien iskiessä olen etsinyt netistä tietoa tupakoinnin vaikutuksesta sikiöön ja todennut, että en yksinkertaisesti kykenisi tekemään sille pienelle ja avuttomalle olennolle mitään pahaa. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että aloitan tupakoinnin uudestaan synnytyksen jälkeen. Toivottavasti en kuitenkaan. Sitten on toki vuorossa imetysaika, joka puolestaan suojaa minua tupakoinnilta.

Valitettavasti joudun raskaudesta huolimatta syömään mielialalääkkeitä, eikä siihen tunnu olevan mitään vaihtoehtoa. Yhtään lisärasitusta en lapselle haluaisi.

Tupakoinnin lopettaminen oli kuitenkin ihmeen helppoa, alkoholista luopuminen vielä helpompaa. Kun ei juo, pystyy vastustamaan tupakanhimoakin ihan eri tavalla.

Toivottavasti te vielä tupakoivat pystyisitte lopettamaan, paitsi itsenne myös lapsen takia. Helppoa se ei ole, yrittäkää ihmeessä etsiä kaikki mahdollinen apu siihen. Tsemppiä!

Niin ja Aramar... Voi lol. Ei tuo moralisointikaan ole hyveeksi laskettavaa eikä takuulla auta ketään.
 
En moralisoi, en jeesustele enkä omista kukkahattua. Huvittavaa että näette asian niin. Minusta asia vain on niin älyttömän mustavalkoinen. Ei sen kummempaa.

Ja kyllä, pidän itseäni ehdottomasti parempana ihmisenä siinä mielessä että olen ehdoton päihteiden kanssa.

Minulla ei ole tapana kaunistella asioita tai komppailla ketään. Esitän asiat suoraan ja sydämestä. Eikä todellakaan kiinnosta mitä siitä olette mieltä.

Minusta lopettaminen on tasan omasta päästä ja kantista kiinni. Ei siinä muu auta.

Ja voihan sitä miettiä kumpi on idiootti; se joka polttaa vai se joka on polttamista vastaan...
 
Mä olin polttanut noin 12 vuotta tupakkaa viime syksyyn asti.. Plussauksen jälkeen aloin vähentää rankalla kädellä koska poltin 20kpl päivässä.. Rv 12 meni enää yksi päivässä ja np-ultran jälkeen sain lopetettua kokonaan!!![:)] En käyttäny mitään nikotiinipurkkaa tms vaan sain lopetettua ilman apuja vähentämällä! Nykyään en anna kenenkään polttaa mun autossakaan, enkä mene sellaisten tuttavien luo jotka polttavat sisällä asunnossa sillä en halua altistaa vauvaa passiiviselle tupakoinnillekkaan.. Alkoa en oo ottanu kertaakaan raskausaikana, en ees sitä yhtä, mieluummin hellepäivänä menee mehujätski tai mehu[:D]
 
Huh Aramar... Kuulostaa rankalta elämältä. Kukaan meistä ei ole toistaan parempi. Ei kukaan. Toivon että sydämesi kasvaa vatsasi myötä. Asiat voi esittää monella tapaa ja kuten huomaat, omasi ei taida auttaa ketään asiassa jonka puolesta yrität puhua.
 
Iloista odotusta meille kaikille<3

ps. Mieheni tuosta olkapään takaa pyysi välittämään viestin: " Tunne edes hieman myötätuntoa niitä ihmisiä kohtaan, jotka eivät jaksa kasvaa sinun korkeuksiisi, koska lapsesikin tulee tekemään virheitä ja kaipaa silloin myötätuntoasi."
 
Minä täällä huokailen. Luen siis edelleen näitä juttuja, vaikka meidän vaavi meni taivaaseen rv 7+6 :( Mutta niin, kyllä on lapsi oikein hyvä tupakoinnin lopettamisen aihe, itse pystyin vähentämään parhaimmillaan siihen viiten tupakkaan päivässä, kun normaalisti menee askillinen.
Ja kiihkoilijalle tiedoksi, kaikki meistä ei suunnittele ja tekemällä tee lapsia, jolloin et voi ennakkoon lopettaa tupakointia!

Mutta seurailen tätä keskustelua nyt vielä, jos saisin vinkkejä miten lopettaa, vaikken vielä omaa lasta ole saamassakaan.
 
Oih, tämä on kyllä voimakkaita mielipiteitä herättävä aihe. Itse olen sitä mieltä että kyllä, polttaminen raskauden aikanahan siis on tyhmää. Silti tunnen fiksuja ihmisiä, jotka ei vaan ole saaneet polttamistaan loppumaan, ja lapset ovat terveinä syntyneet onneksi, (miksi silti ottaa riskiä mutta..) en halua ketään syyllistää tai haaskaa omaa energiaani väittelyyn. Aramar, jos sinua ei kiinnosta mitä mieltä muut olemme, miksi kirjoittelet tänne hyökkäävän ja vihamielisen mielipiteesi ja käyt itseäsi komppaamassa? Suorastaan rasittavaa lukemista, enkä aio itse tänne enää eksyä. Oma pikkuinen pullahtaakin pian joten keskityn nyt häneen -en siis muiden tekemiin/tekemättömiin ratkaisuihin enkä ainakaan mihinkään rasittaviin väittelyihin. Hyvää kesää kaikille!
 
Wastis: Itse saanut vähennettyä kahdesta askista n. 5 tupakkaan/päivä. Mulla todettu aikanaan kaks suuntanen mielialahäiriö, johon ei oo lääkehoitoa raskauden aikana. Kysyin Lääkäriltä tosta tupakoinnista mielipiteen (Neuvolassa mulla lääkärinä mun oma lääkäri mikä hoitanut mua mielenterveydenkin kanssa) ja hän oli sitä mieltä että älä lopeta mutta vähennä. Liian paljon mullistusta ei kuulema tee psyykkeelle hyvää, ja äidin hyvin vointi tärkeää. Käyn myös juttelemassa psykiatrian-lääkärin kanssa TYKS:is, ennaltaehkäsemäs Synnytyksen jälkeistä masennusta. Samalla ne aina tekee alatietutkimuksen ja ultraavat. Kaikki on olllut todella loistavasti tähän saakka,eikä mitään poikkeavaa ole todettu.

Odotuksen iloa kuitenkin kaikille! Ja tosi hienoa että niinkin moni on päässy tupakasta eroon !

Nin4
 
ALKUPERÄINEN: Nin4
Mulla todettu aikanaan kaks suuntanen mielialahäiriö, johon ei oo lääkehoitoa raskauden aikana.


Miten niin ei ole lääkehoitoa raskauden aikana? Mulla sama diagnoosi, ja kaikista lähteistä kehotettiin jatkamaan lääkitystä entiseen malliin.
 
Ennen poltin noin 20 tupakkaa päivässä ja kun plussasin
vaihdoin kevyt tupakkaan (0,1 mg nikotiinia, 1mg tervaa ja 2mg hiilimonoksidia +muuta myrkkujä). Aluksi poltin alle 10 kevyt tupakkaa päivässä ja nikotiinista ei tullut pahoja vieroitus oireita vaikka poltin paaaaljon miedompaa tupakkaa.
Nyt sen 3 kevyt tupakkaa päivässä, nikotiini riippuvuudesta selvitty ;)
Tavottena on lopettaa mahdollisimman nopiaan kokonaan.
Karkkia menee enemmän ja parvekkeelle on mukava mennä istuskelemaan tuoremehulasin kanssa!

Onnea kaikille savuttomaan elämään!
 
Heippa! Tämä on mielenkiintoinen aihe ja siksipä kirjoitan myös oman mielipiteeni asiasta..Eli hienoa kuulla että todella moni on pystynyt lopettamaan tupakoinnin!! Itse olen polttanut monia vuosia,monta kertaa yrittänyt päästä irti siitä ja vähentänyt ja ollut jonkun aikaa polttamattakin useita kertoja, mutta olen niin riippuvainen siitä että vielä ei ole ollut tarpeeksi tahdon voimaa lopettaa kokonaan ja lisäksi olen tapa polttaja, muiden surassa on kiva poltaa..
Kun tein kolme vuotta sitten positiivisen testin vähensin tupakointia rankalla kädellä 3kpl paivässä tapaan, ja mulle sanottiinkin että kuin seinään ei kannata edes lopettaa koska vauva kokee myös kovat vierotus oireet mahassa asuessaan,ja lisäksi jos siitä aiheutuu kovaa stressiä niin sekään ei ole hyväksi vauvalle, eli kaikkein paras vaihtoehto olisi lopettaa kokonaan ennen raskautumista! Mutta se onkin paljon helpommin sanottu kuin tehty! Minulla on terve lapsi onneksi polttamisestani huolimatta ja myös minä olen perus terve ollut aina vaikka äitinikin on polttanut silloin kun on odottanut minua. Eli en paheksu enkä halveksi raskaus aikana polttavia mutta en myöskään kannata sitä! Kyllä minuakin hävetti polttaa maha pystyssä ja mietin monesti mahdollisia seuraamuksia.. Kun jotkut ihmiset olivat niin jyrkkiä asian suhteen. Todella paljon tsemppiä lopetusta yrittäville ja toivottavasti onnistutte siinä, mutta älkää tehkö lopettamisesta itsellenne kauheata stressiä ja liian rankkaa urakkaa,koska silloin se ei välttämättä onnistu.
 
Mulla meni kanssa muutama tupakka positiivisen testin jälkeen.. Ja joka kerta huono mieli tuli.. En kyllä ikinä pystynyt polttamaan koko tupakkaa, vaan heitin tupakan pois muutaman imaisun jälkeen. Loppujen lopuksi tuli jo siitä hajusta niin huono olo, ettei enää sitten tehnyt mieli..
 
Välillä toi tupakanhimo on ollut todella suuri. Olenkin tehnyt ristipistotöitä aina kun tupakanhimo yllättää. Töissä tuli sitten syötyä keksiä, kun tupakka tuli mieleen.. Sen takia mulla tuli alkuraskaudessa painoakin enempi.. Mandariinitkin korvasivat tupakkaa.. tällä hetkellä ne ei vaan niin hyviä ole..[:)]
 
Näin jopa unia siitä, että poltin tupakkaa. Aamuisin suuri helpotuksen huokaus, kun tajusin että oli vaan unta.. Nyt pelkään, että aloitan tupakoinnin, kun raskaus on päättynyt.. Vaikeinta on varmasti silloin, kun nautin alkoholia. Kyllä siitä tupakasta on niin vaikea päästä irti, etten haluaisi enää sitä aloittaa...
 
Tsemppiä Mirella! Ota päivä kerrallaan..[:)]
 
Otan nyt minäkin kantaa aiheeseen joka on puhututtanut paljon. Lopettaminen ei ole helppoa mutta kannattaa olla tiukkana. Kyllähän raskausaikana tupakoiville voi syntyä ihan terveitä lapsia mutta pitkäaikasvaikutukset voivat olla toiset. Täällä pn tullutkin jo esille että tupakoivien lapset ovat monesti pienikokoisia ja hermostuneempia ja nyt koko ajan tutkitaan lapsella kouluiässä esiintulevia tarkkaavaisuushäiriöitä ja ADHD:n yhteyttä raskausajan tupakointiin. Tekstini ei ole mikään syyttävä sormi todellakaan, olen itsekkin polttanut ,mutta jo aikoja sitten lopettanut. Mutta toivottavasti se antaisi teille kaikille polttaville odottaville vielä vähän potkua lopettamiseen, kuitenkin varmasti meistä jokainen haluaa pienoikaiselleen parasta ja terveyttää myös isompana. Tsemppiä kaikille!!!
 
Heippa!

Positiivisen testin jälkeen olen polttanut muutaman kerran. Nyt on rv 8+5. Multa loppu polttaminen meko helposti kun tajusin, että vauva kärsii siitä... Minusta on vastuutonta polttaa/käyttä alkoholia raskauden aikana, koska missään ei ole todistettu mitkä määrät ovat haitaksi vauvalle ja mitkä ei. Omantunnontuskat on mielestäni vaikiampi kestää kuin tupakanhimo.
En tosin koskaan ole päivittäin polttanut älyttömästi (max.10/pv) mutta kymmenen vuoden ajan...Ehkä tuo vähäinen määrä helpotti lopettamista. Nyt ei tee enää edes mieli ja tupakan haju tekee TOSI pahan olon.

Tsemppiä lopettamisessa!
 
Mä tein positiivisen testin tiistaina ja sen jälkeen oon polttanu yhteensä n. 10 tupakkaa. Ennen positiivista testitulosta poltin n. 8 vuoden ajan semmosen 10-15/pv.

tupakanhimo iskee välillä, mutta kun oon polttanut, on ruvennu oksettamaan niin paljon ettei hirveesti tee mieli polttaa. Muutenkin oksettaa hirveesti, etten halua lisätä tunnetta enää tupakalla.

Pahoinvointi on vähentynyt, mutta vielä en oo kokonaan pystyny polttamista lopettamaan. Mutta poltan enää vaan 2-3 päivässä. Tosin oon vasta viikon tienny olevani raskaana, mutta mä haluaisin heti lopettaa. Mä luulen, et ens viikolla se onnistuu ku on pois kotoa. Toivon todella, että onnistun!
 
Takaisin
Top