Raskaana 40v. molemmin puolin

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pioni77
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nipt tulokset soitettiin eilen. Terve tyttö tulossa. Mietin joko kertoisin äitille ja sisaruksille. Mut vielä taitaa pysyä salassa, kun ei joulunakaan nähdä.
Eli Verden kanssa mennään tyttö linjalla. Laskettuaikakin aika liki.

Pioni77 laatikoiden teko on helppoa, sekoittaa vain aineet sekaisin ja uuniin.

Heips!
Te, jotka olette olleet NIPT tutkimuksessa niin onko siihen ollut joku syy miksi tämä on tehty? Eli oletteko saaneet sen kunnan puolesta vai oletteko käyneet omakustanteisesti oman mielenrauhan vuoksi?

Me käytiin nipt-tutkimuksessa yksityisellä koska taustalla on kolme keskenmenoa ja haluttiin kaikki mahdollinen tieto mahdollisimman aikaisin ennen kuin raskaus näkyy kunnolla tai kerrotaan siitä lapsille tai kenellekään muulle. Mulla on aika epäilyttävä maha jo nyt rv 13+3, niin kerrottiin sitten lapsille ja molempien vanhemmille perjantaina.

Korjasin mun uuden la:n tuohon listaan:

jensan / 22.1 / 41 / TAYS / 1.
Lambi / 1.2 / 38 / VKS / 6.
L82day / helmi ? / 42
Pioni77 / 2.3 / 39 / OAS / 1.
Taimi 77 / 27.4. / 39 / K-SKS / 1.
Mama40 / 5.5 / 40 / KOS / 3.
Adele40+ / 14.6 / 45 / OAS / 6.
Verde / 30.6. / 39 / KOS / 3.
Sapiisakki / 4.7. / 39 / K-SKS / 3.
Dolcetti / 27.7. / 40

Kivaa tapaninpäivää!

Mulla iän perusteella nt:n jälkeen riskiluku oli 1:28 ja verikokeen jälkeen 1:78.
Kunnalliselta puolelta tarjosivat mahdollisuutta ni menin.

Me käytiin nipt-testissä ihan oman mielenrauhan vuoksi.
Ikäperusteinen riskiluku kun oli muistaakseni 1/65.
Niptin perusteella terve tyttö tulossa.

Aloin tuntea liikkeet kunnolla toissaviikolla (19+), ja nyt neiti sitten hilluukin aika tavalla. Tuntuu että joka puolella tuntuu töytäisyjä, miten ehtiikään joka suuntaan hosua [emoji4]

Vatsa alkaa olla jo aika iso, ihan hirvittää että miten isoksi tämä vuötärönseutu kasvaa kun nyt viikkoja vasta 21+3.. [emoji15]
Paino nousee aika nopeaan vaikka mitä tekisi tai söisi. Nyt tullut jo 6 kiloa. Aiemmissa raskauksissa (23 ja 26-vuotiaana) tässä kohtaa kiloja ei ollut ihan näin paljon kertynyt.
Huh.

Mulla toistaiseksi näyttänyt puntari miinusmerkkiä lähtöpainosta. Onneksi. Mut otinkin plussaa ennen kuin tulin raskaaksi :P
Mut vielä ehtii. Nyt 15+5.

Muokattu viimeksi:
Tyttöjä näköjään tulossa nipt-testissä käyneille. Onnea muillekin hyvistä tuloksista!

Mulla ei varmaan paino ole vielä noussut, mutta ei kyllä tarttiskaan kun on ennestään muutama ylikilo. Maha on kyllä viikkoihin (13+4) nähden aika mahtavan kokoinen...

Mulle oli tullut edellisessä neuvolassa vajaa 10kg, rv silloin 29+5. Vatsakaan ei enää toimi joka päivä niin tuntuu että paino ja mahan koko vaihtelee aikalailla... :) Vielä 15 aamua töitä!

Rv 30+5.

Hei! Mulle ei nipt-ultrassa kerrottu sukupuolta vaikka sitä kysyin, enkä edes tiennyt, että se on mahdollista saada tietää noin aikaisin! Ehkä rakenneultrassa sitten. Toisaalta ei sillä ole väliäkään. Tänään on janottanut niin kamalasti ja ihan jatkuvasti, että alkaa jo epäilyttää puhkeaako diabetes. Täytyy pyytää aika sokerirasitukseen, kun aikaisemmin en ole käynyt eikä pitäisi olla riskiäkään. Voihan se johtua kinkun ja suklaan syömisestäkin... Vaikka tänään olen pysytellyt erossa kummastakin. Taas pitää mennä juomaan lasi vettä.

Nipt-ultrassa? Vai tarkoitatko nt-ultraa?

Mua ei nipt käynnillä oyssissa ultrattu lainkaan, ainoastaan otettiin verikoe ja papereihin piti erikseen rastittaa jos halusi tiedon sukupuolesta.

jensan / 22.1 / 41 / TAYS / 1.
Lambi / 1.2 / 38 / VKS / 6.
L82day / helmi ? / 42
Pioni77 / 2.3 / 39 / OAS / 1.
Taimi 77 / 27.4. / 39 / K-SKS / 1.
Mama40 / 5.5 / 40 / KOS / 3.
Adele40+ / 14.6. / 45 / OAS / 6.
Verde / 30.6. / 39 / KOS / 3.
Sapiisakki / 10.7. / 39 / K-SKS / 3.
Dolcetti / 27.7. / 40
Pyrstötiainen / 31.7. / 38 / TAYS / 1.

Adele40+ en kyllä itsekään tiedä kumpi se noista lyhenteistä on... siis kävin siinä missä tarkistetaan niskapoimun turvotus (tms) viikoilla 10-12. Olisko se ollut nipt? Samalla se ultraaja lukaisi verikokeen tulokset ja laski todennäköisyydet joihinkin yleisimpiin kehityshäiriöihin. Ei olla mitään lukuja paperilla saatu eikä tietoa sukupuolesta. Oon tosi huono noiden lyhenteiden kanssa (ja vihaan siksi myös kaikkia OMG, KVG ja vastaavia ööö jutskia!)

Adele40+ en kyllä itsekään tiedä kumpi se noista lyhenteistä on... siis kävin siinä missä tarkistetaan niskapoimun turvotus (tms) viikoilla 10-12. Olisko se ollut nipt? Samalla se ultraaja lukaisi verikokeen tulokset ja laski todennäköisyydet joihinkin yleisimpiin kehityshäiriöihin. Ei olla mitään lukuja paperilla saatu eikä tietoa sukupuolesta. Oon tosi huono noiden lyhenteiden kanssa (ja vihaan siksi myös kaikkia OMG, KVG ja vastaavia ööö jutskia!)

Kyse taitaa tuolloin olla nt-ultrasta (=niskaturvotusultra). Tuossa vaiheessa tuolla testillä ei vielä sukupuolta pystytäkään arvioimaan, toisin kuin nipt-testillä, joka on puhtaasti verikoe (=kallis sellainen, otatetaan julkisella puolella vain jos täyttää tietyt kriteerit).

Miten NIPT tehdään ja mitä siinä tutkitaan?

Tutkimus tehdään ottamalla äidin käsivarresta verinäyte, joka lähetetään tutkittavaksi Kaliforniaan, Yhdysvaltoihin. Verikokeen voi ottaa missä tahansa raskauden vaiheessa raskausviikon 10 jälkeen.

NIPT- tutkimuksessa tutkitaan kromosomit 21, 18 ja 13 sekä sukukromosomit. Tutkimuksessa selviää, onko tiettyjä kromosomeja useampia (trisomia) tai vähemmän (monosomia) kuin kaksi. Näin ollen esimerkiksi trisomia 21 (Downin syndrooma), trisomia 18 (Edwardsin syndrooma) tai trisomia 13 (Pataun syndrooma) löydetään. Samasta verinäytteestä on mahdollista tutkia myös ilman erillistä maksua kromosomit 9 ja 16.

Copy paste.

Muistelen et viikolta 6 voi jo sukupuolen tutkia kromosomeista :)

Mulle tehtiin yksityisellä ns. laaja nipt, jolla tutkittiin Adelen mainitsemien kromosomien lisäksi yleisimpiä mikrodeleetioita (1p36, Wolf-Hirschhorn, Cri du Chat, Prader-Willi/Angelman, CATCH/Di George).

Olen pari päivää ollut tuntevinani hentoja liikkeitä ja eilen illalla ei enää ollut epäilystä. Aika samoihin aikoihin alkoi liikkeet, kuin vuosi sitten keskenmenneessä raskaudessa. Silloin olin varma liikkeistä 13+4, nyt 13+5. Toivottavasti tässä raskaudessa lopputulos kuitenkin parempi.

Kiitos tiedoista! En ole ennen kuullutkaan mikä tuo nipt-tutkimus on. Eli ihan normi nt-ultra vaan on mulle tehty. Tänään (-kin) ollut ihan kauhea väsymys. Pitäisi siivota, kun koko asunto on täynnä lasten leluja ja vaatteita ym roinaa, mutta en jaksa nyt pojan päiväunien aikaan muuta kuin maata sohvalla. Keittiökin pursuilee likaisia astioita ja jääkaapissa vanhaksi menneitä jouluruokia. Masentaa ja ahdistaa oma saamattomuus... Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, joten raskauden tuoma väsymys on vaan pieni lisä normaaliin verrattuna, mutta tänään se on ihan lamaannuttavaa! Voi kun pääsis talviunille...

Mua väsyttää yks kaks myös ihan kamalasti. Pitää kiinnittää huomiota syömisiin, muistaa D-vitamiini ja kalaöljyt. Hemppakin on alhainen mut silti meni viime viikot hyvin ja rautaa syön koko ajan. Lieköhän tuo tippunut taas. :(

Täällä vauva liikkuu hurjasti, maha pomppii ees taas. :) Eilen taisi olla hikka kun pomputteli niin tasaiseen tahtiin.

Tänään rv 31. :)

Mäkin oon sitä rautaa joutunut syömään molemmissa aikaisemmissa raskauksissa, joten varmaan vielä joudun kohta sen kuurin aloittamaan. Täytyy ostaa sitä nestemäistä mikä ei koveta vatsaa, kun ne pirun pukamatkin sieltä pian ilmestyy. Niitä en kaipaisi yhtään! Onneksi pahin väsymys meni ohi ja pääsin ulos lenkille. Ehkä nuo muutkin perheenjäsenet joskus oppii auttamaan äitiä siivouksessa niin sekin asia helpottaa. Kuitenkin on suurimmaksi osaksi asiat hyvin, joten mitä tässä valittamaan!

Tänään nukahdin ensimmäistä kertaa elämässäni istualleni sohvalle, kun katselin tv:tä pienimmäisen ollessa päiväunilla. Tekisi mieli lähteä happihyppelylle, vaan taitaa jäädä aika lyhyeksi reissuksi, kun mittari näyttää -20. Ja on niin liukastakin... eilen kaaduin ja satutin takaraivoni seinään, mutta mitä pienestä päänsärystä, kunhan vauvalla on kaikki hyvin. Mies on työmatkalla ja pojat tappelee sisällä, joten sinne ulos on nyt vaan lähdettävä!

Omg, kävitkö näyttäytymässä missään kaatumisen jälkeen? Meillä on pakkasta -22. Aiemmin oli -24. Leivinuunissa jo oli tulet ja takkaan laitettiin tulet kun tultiin kotiin. Isäntä lämmitti uunia ennen kuin lähti töihin. Viime vuonna tähän aikaan oli -28 C, hrrrrr.

Mullakin pullahti pukama ulos viikonloppuna, kiva. En tienny että sellanen on olemassakaan. Työnsin takasin sen ja toivotaan et pysyy siellä. Juon nyt kahvin sijasta teetä ja sehän kovettaa mahaa myös. Kuten banaanikin. Pitää vaihtaa omppuihin...

Nuha ja yskä vaivaa edelleen, alkoi kurkkukivulla uuden vuoden aatonaattona. Onneksi ei tullut kurkku kunnolla kipeäksi. Nenä on nyt ärsyttävästi tukossa. Yöksi laitettava otrivinia. Olisi edes vähän kuumetta niin saisi olla kotona hyvällä omalla tunnolla. Töissä taas hiton kiire ja ärsyttää. Joutasivat jo pärjätä ilman minua mutta ei, ylitöissä olin tänäänkin. Eipähän tässä ole kuin vähän päälle viikko ja lomat alkaa. :)

Takaisin