Raskaana --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on alakerrassa sauna, kylpyhuone, keittiö, olohuone, yksi makuuhuone ja eteinen. Tähti-73. Onko Teillä sisäänkäynti ylä vai alakerrassa ? Meillä on 2-kerroksinen vanha hirsitalo. Yläkerrassa 2 makuuhuonetta.

Tähti-73, oliko sulla eka neuvola tänään?? Muistinkohan oikein-hmm.. Miten meni?

Hei tähtipölyä :hello
Neuvola meni kivasti -informaatiota tuli:)
Olisin toivonut, että olisi ollut ultraus, mutta ei se kuulunut tähän ekaan neuvolakäytiin...

Meillä on alakerrassa sauna, kylpyhuone, keittiö, olohuone, yksi makuuhuone ja eteinen. Tähti-73. Onko Teillä sisäänkäynti ylä vai alakerrassa ? Meillä on 2-kerroksinen vanha hirsitalo. Yläkerrassa 2 makuuhuonetta.
Hei Maria:hello
Meillä sisäänkäynti alakerrassa, saunatilat- ja takkahuone, sekä makkari...yläkerrassa keittiö, olkkari, kaksi makkaria ( ->tuleva vauvanhuone:wink) ja ulkoterassi. 2-kerroksinen rivari, asutaan ihan luonnon keskellä, pensaita ja metsikköä vieressä..

Vauvaa en varmaan uskalla nukuttaa ulkona, sillä täällä liikuskelee paljon ilveksiä ( jopa pihoissa nähty) :depressed:

Tähti-73, koska sulla on niskaturvotusultra ? Onko se siellä neuvolassa ? Täällä ei ole Ilveksiä, mutta sisämaassa päin saattaa on ollut susia. Vapaana olevia kissoja täällä on paljon, kun ollaan haja-asutusalueella. Meiän oma kissa on periaatteessa sisäkissa, vaikka välillä karkaa ulos. Se voi olla ongelma, että miten estää kissoja kiipeämästä vaunuihin. Meilläkin talon sivussa on iso terassi, jossa voisi vauva nukuttaa. Pitäisi kuitenkin vahtii ettei naapurin kissat mene vaunuihin. Me asutaan pellon reunassa merenranta on 150 m päässä. Tässä on kyllä naapureiden taloja joka puolella. Mutta meillä on kuitenkin iso tontti 0,5 ha. Ei ne naapurit niin kauheasti häiritse.

Tähti-73, koska sulla on niskaturvotusultra ? Onko se siellä neuvolassa ? Täällä ei ole Ilveksiä, mutta sisämaassa päin saattaa on ollut susia. Vapaana olevia kissoja täällä on paljon, kun ollaan haja-asutusalueella. Meiän oma kissa on periaatteessa sisäkissa, vaikka välillä karkaa ulos. Se voi olla ongelma, että miten estää kissoja kiipeämästä vaunuihin. Meilläkin talon sivussa on iso terassi, jossa voisi vauva nukuttaa. Pitäisi kuitenkin vahtii ettei naapurin kissat mene vaunuihin. Me asutaan pellon reunassa merenranta on 150 m päässä. Tässä on kyllä naapureiden taloja joka puolella. Mutta meillä on kuitenkin iso tontti 0,5 ha. Ei ne naapurit niin kauheasti häiritse.

Hei Maria75:)

On varmaan hienoa asua meren tuntumassa:cool:

Meilläkin kissoja kuljeksii,..täällä kissan omistajat pelkää hieman noita ilveksiä. Keväällä meillä oli terassilla ilves, vaikka eihän ne yleensä ihmiselle mitään tee, varoa sopii silti...Näin täällä uudellamaalla:cat:

Niskaturvotus tehdään Hyvinkään Sairaalassa ja toivon saavani ajan ensiviikolle...:)

Laskettu aika on kesäkuun alkupuolella. Tarkkaa tietoa ei ole ja kaupunki ei kustanna yhtään ekstraa. Mielestäni yli 40v pitäisi ottaa erikoiskäsittelyyn, varsinkin kun hedelmäitysaika ei tiedossa. Oltiin tosiaan jo luovutettu...

Hei!:hello
Hämmästykseksi niskaturvotusultraan sai ajan vasta, kun 12viikkoa on täynnä...

Neuvolassa sanottiin, että 10 viikolle voi jo varata ajan....:eek:

Laskettu aika on kesäkuun alkupuolella. Tarkkaa tietoa ei ole ja kaupunki ei kustanna yhtään ekstraa. Mielestäni yli 40v pitäisi ottaa erikoiskäsittelyyn, varsinkin kun hedelmäitysaika ei tiedossa. Oltiin tosiaan jo luovutettu...
Olin myös yllättynyt, että ikään perustuvaa tarkempaa seurantaa ei ole. Vain perussairaudet huomioidaan. Pääsen kunnalliseen varhaisultraan epäsäännöllisen kierron perusteella.

Tervetuloa palstalle Muumiomamma!:)

Tottakai tänne mahtuu, koska sinulla on la?

Mulla on "alkuperäinen" mies, ollaan ryhdytty vasta neljänkympin jälkeen perustamaan perhettä, nuorena ei vaan ehditty.

Hyvää odotusta :Heartbigred

La olis 26.5.2016. Saa nähdä mikä on sitten ultran jälkeen.
Meniköhän tämä "lainaus" nyt ihan oikein? Vähän hakusessa tämä tekniikka :schoked025

Täällä vielä yksi nelikymppinen ilmoittautuu mukaan!!!

Viikkoja on nyt 28+1 ja kyseessä täysin yllätysraskaus. LA on siis tammikuun 12 ja Marian kanssa ollaankin tuolla tammikuun mammoissa vähän jo juteltu.

Lapsia on ennestään pian 8-v. kaksospojat, saatu aikanaan viimeisestä mahdollisesta IVF-hoidosta. Minulla on todettu paha PCOS ja lääkärit sanoneet suoraan, etten lasta luomusti saa ja hoidoillakin todella heikosti. Kuukautiset on aina tulleet ja menneet vähän miten sattuu, mutta tulleet kuitenkin tarvittavat neljä-viisi kertaa vuodessa. Mutta niinpä vain paria viikkoa ennen nelikymppispäivää tajusin olevani raskaana :).

Ja kun toukokuulla soitin neuvolaan, sain heti seuraavalle päivälle neuvolan ja neuvolalääkärin sekä seuraavalle viikolle ultran raskauden keston määritykseen. Lisäksi aikaisemman verenpainelääkityksen ja rv:lla 12 todetun radin kanssa tuli heti lähetteet äitiyspolille. Joten ainakin täällä Tampereella pidetään hyvä huoli tällaisesta vanhemmasta odottajasta...

Lisäksi noissa alkuraskauden ultrissa todettiin PCOS:n merkkien kadonneen ja kohdusta löytyi myooma. Kuulemma myös näin nelikymppisille naisille tulee joku hormonipiikki, kehot alkavat valmistautua vaihdevuosiin ja yllätysraskaudet ovat aika yleisiä.

Itse olen kyllä joutunut käyttämään lääkkeitä, verenpaine, allergia, astma ja myös närästyslääkkeitä. Radin myötä olen joutunut ottamaan myös sokerilääkkeet (ei kuitenkaan insuliinipiikkiä) ja lisä foolihapon. Eilen neuvolassa oli hemoglobiini laskenut 105, joten lisäksi vielä rautaa. Mutta joudun ajattelemaan, että kaikki nämä lopulta turvaavat sekä minun että vauvan terveyttä.

Täällä vielä yksi nelikymppinen ilmoittautuu mukaan!!!

Viikkoja on nyt 28+1 ja kyseessä täysin yllätysraskaus. LA on siis tammikuun 12 ja Marian kanssa ollaankin tuolla tammikuun mammoissa vähän jo juteltu.

Lapsia on ennestään pian 8-v. kaksospojat, saatu aikanaan viimeisestä mahdollisesta IVF-hoidosta. Minulla on todettu paha PCOS ja lääkärit sanoneet suoraan, etten lasta luomusti saa ja hoidoillakin todella heikosti. Kuukautiset on aina tulleet ja menneet vähän miten sattuu, mutta tulleet kuitenkin tarvittavat neljä-viisi kertaa vuodessa. Mutta niinpä vain paria viikkoa ennen nelikymppispäivää tajusin olevani raskaana :).

Ja kun toukokuulla soitin neuvolaan, sain heti seuraavalle päivälle neuvolan ja neuvolalääkärin sekä seuraavalle viikolle ultran raskauden keston määritykseen. Lisäksi aikaisemman verenpainelääkityksen ja rv:lla 12 todetun radin kanssa tuli heti lähetteet äitiyspolille. Joten ainakin täällä Tampereella pidetään hyvä huoli tällaisesta vanhemmasta odottajasta...

Lisäksi noissa alkuraskauden ultrissa todettiin PCOS:n merkkien kadonneen ja kohdusta löytyi myooma. Kuulemma myös näin nelikymppisille naisille tulee joku hormonipiikki, kehot alkavat valmistautua vaihdevuosiin ja yllätysraskaudet ovat aika yleisiä.

Itse olen kyllä joutunut käyttämään lääkkeitä, verenpaine, allergia, astma ja myös närästyslääkkeitä. Radin myötä olen joutunut ottamaan myös sokerilääkkeet (ei kuitenkaan insuliinipiikkiä) ja lisä foolihapon. Eilen neuvolassa oli hemoglobiini laskenut 105, joten lisäksi vielä rautaa. Mutta joudun ajattelemaan, että kaikki nämä lopulta turvaavat sekä minun että vauvan terveyttä.

Tervetuloa palstalle Maiju-75!:hello

Olipa aika yllätys raskaus, varmaan sulla kesti tovi uskoa todeksi!! :)

Hienoa saada tänne lisää kypsän iän odottajia, tilaa kyllä riittää:wink

Olin myös yllättynyt, että ikään perustuvaa tarkempaa seurantaa ei ole. Vain perussairaudet huomioidaan. Pääsen kunnalliseen varhaisultraan epäsäännöllisen kierron perusteella.

...tuo on totta, samaa vähän ihmettelin :rolleyes:

Hei!:hello
Hämmästykseksi niskaturvotusultraan sai ajan vasta, kun 12viikkoa on täynnä...

Neuvolassa sanottiin, että 10 viikolle voi jo varata ajan....:eek:

Hei Tähti-73,

Saattaa olla, että ultrataan vasta vk12+, jos vanhempana odottajana osallistut yhdistelmäseulontaan (siis 21-trisomia ja harvinainen 18-trisomia), siinä sulta otetaan verinäyte vk 9-11 ja ultrassa mitataan sikiön koko ja niskaturvotus vk 11-13.
Jos olisikin käynyt laskuvirhe hedelmöittymisen suhteen ja sikiö olisikin nuorempi kuin luullaan on vk 10 liian aikaisin, pelataan siis varman päälle..
Näin siis ainakin Helsingissä..

Varmaankin on ajateltu, että suuri osa meistä vanhemmista odottajista on jopa paremmassa kunnossa kuin puolta nuoremmat..
Äippäpolilla sitten tehdään alkuraskaudenultra ja siinähän se la sitten mittausten mukaan varmistetaan vk10-13.

Pakko kyllä myöntää, etten itse millään olisi jaksanut sinne saakka odottaa vaan oli pakko päästä yksityiselle ar-ultraan totetamaan, että kaikki ainakin tällä hetkellä ok.

Mä kävin jo viikolla 10 ultrassa, mutta silloin ei saatu niskaturvotusta mitattua, joten piti sitten seuraavalla viikolla käydä uudestaan ultrassa. Joten tavallaan parempi, jos ultra on vähän myöhemmin. Itse tietty oli malttamaton näkemään vauvan, kun mulla edellinen raskaus 3/ 13 oli tuulimuna. Ilmeisesti meillä 40-vuotiailla on joku hormoonipiikki tosiaan, kun minäkin yhtäkkiä tulin raskaaksi luomusti. Kaksi kuukautta sen jälkeen ,kun oltiin miehen kanssa käyty tutkimuksissa.

Hei kaikki! :hello
Kiinnostaisi kuulla, miten teidän miehet on ottaneet vauvanodotuksen?:rolleyes:

Usein mietin, miksi mies sanoo, että asia pelottaa häntä, vaikka onkin innostunut ja onnessaan.. ja ihan päivittäin puhutaan raskaudesta, sekä lähestyvästä vauvan syntymästä:smug:

Miestä ei selvästi pelota synnytys, vaan itse vauva!:eek: Vai onko se vauvakaan, vaan voiko olla ns. "uusi elämä", uusi rooli -isyys?:eek:

Mikä teidän näkemys on, ja onko tässä mun tekstissä yhtään mitään tuttua?:rolleyes:

Hei
Kiva löytää keskustelu, jossa on meitä vähän "vanhempia" tulevia äitejä:)Mahtuukohan tänne vielä?:) Itse olen vasta saanut tietää olevani raskaana...ja olo on epätodellinen! Ikää on jo 41 ja täytän jo keväällä 42v.

Tervetuloa palstalle s_m_k ! :flower

Hienosti mahdut mukaan:)

Mistäpäin olet?

Takaisin