Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tähti-73, oliko sulla eka neuvola tänään?? Muistinkohan oikein-hmm.. Miten meni?
Hei MariaMeillä on alakerrassa sauna, kylpyhuone, keittiö, olohuone, yksi makuuhuone ja eteinen. Tähti-73. Onko Teillä sisäänkäynti ylä vai alakerrassa ? Meillä on 2-kerroksinen vanha hirsitalo. Yläkerrassa 2 makuuhuonetta.
Tähti-73, koska sulla on niskaturvotusultra ? Onko se siellä neuvolassa ? Täällä ei ole Ilveksiä, mutta sisämaassa päin saattaa on ollut susia. Vapaana olevia kissoja täällä on paljon, kun ollaan haja-asutusalueella. Meiän oma kissa on periaatteessa sisäkissa, vaikka välillä karkaa ulos. Se voi olla ongelma, että miten estää kissoja kiipeämästä vaunuihin. Meilläkin talon sivussa on iso terassi, jossa voisi vauva nukuttaa. Pitäisi kuitenkin vahtii ettei naapurin kissat mene vaunuihin. Me asutaan pellon reunassa merenranta on 150 m päässä. Tässä on kyllä naapureiden taloja joka puolella. Mutta meillä on kuitenkin iso tontti 0,5 ha. Ei ne naapurit niin kauheasti häiritse.
Olin myös yllättynyt, että ikään perustuvaa tarkempaa seurantaa ei ole. Vain perussairaudet huomioidaan. Pääsen kunnalliseen varhaisultraan epäsäännöllisen kierron perusteella.Laskettu aika on kesäkuun alkupuolella. Tarkkaa tietoa ei ole ja kaupunki ei kustanna yhtään ekstraa. Mielestäni yli 40v pitäisi ottaa erikoiskäsittelyyn, varsinkin kun hedelmäitysaika ei tiedossa. Oltiin tosiaan jo luovutettu...
Tervetuloa palstalle Muumiomamma!:)
Tottakai tänne mahtuu, koska sinulla on la?
Mulla on "alkuperäinen" mies, ollaan ryhdytty vasta neljänkympin jälkeen perustamaan perhettä, nuorena ei vaan ehditty.
Hyvää odotusta
Täällä vielä yksi nelikymppinen ilmoittautuu mukaan!!!
Viikkoja on nyt 28+1 ja kyseessä täysin yllätysraskaus. LA on siis tammikuun 12 ja Marian kanssa ollaankin tuolla tammikuun mammoissa vähän jo juteltu.
Lapsia on ennestään pian 8-v. kaksospojat, saatu aikanaan viimeisestä mahdollisesta IVF-hoidosta. Minulla on todettu paha PCOS ja lääkärit sanoneet suoraan, etten lasta luomusti saa ja hoidoillakin todella heikosti. Kuukautiset on aina tulleet ja menneet vähän miten sattuu, mutta tulleet kuitenkin tarvittavat neljä-viisi kertaa vuodessa. Mutta niinpä vain paria viikkoa ennen nelikymppispäivää tajusin olevani raskaana :).
Ja kun toukokuulla soitin neuvolaan, sain heti seuraavalle päivälle neuvolan ja neuvolalääkärin sekä seuraavalle viikolle ultran raskauden keston määritykseen. Lisäksi aikaisemman verenpainelääkityksen ja rv:lla 12 todetun radin kanssa tuli heti lähetteet äitiyspolille. Joten ainakin täällä Tampereella pidetään hyvä huoli tällaisesta vanhemmasta odottajasta...
Lisäksi noissa alkuraskauden ultrissa todettiin PCOS:n merkkien kadonneen ja kohdusta löytyi myooma. Kuulemma myös näin nelikymppisille naisille tulee joku hormonipiikki, kehot alkavat valmistautua vaihdevuosiin ja yllätysraskaudet ovat aika yleisiä.
Itse olen kyllä joutunut käyttämään lääkkeitä, verenpaine, allergia, astma ja myös närästyslääkkeitä. Radin myötä olen joutunut ottamaan myös sokerilääkkeet (ei kuitenkaan insuliinipiikkiä) ja lisä foolihapon. Eilen neuvolassa oli hemoglobiini laskenut 105, joten lisäksi vielä rautaa. Mutta joudun ajattelemaan, että kaikki nämä lopulta turvaavat sekä minun että vauvan terveyttä.
Olin myös yllättynyt, että ikään perustuvaa tarkempaa seurantaa ei ole. Vain perussairaudet huomioidaan. Pääsen kunnalliseen varhaisultraan epäsäännöllisen kierron perusteella.
Hei!
Hämmästykseksi niskaturvotusultraan sai ajan vasta, kun 12viikkoa on täynnä...
Neuvolassa sanottiin, että 10 viikolle voi jo varata ajan....
Laskettu aika on kesäkuun alkupuolella. Tarkkaa tietoa ei ole ja kaupunki ei kustanna yhtään ekstraa. Mielestäni yli 40v pitäisi ottaa erikoiskäsittelyyn, varsinkin kun hedelmäitysaika ei tiedossa. Oltiin tosiaan jo luovutettu...
Hei
Kiva löytää keskustelu, jossa on meitä vähän "vanhempia" tulevia äitejä:)Mahtuukohan tänne vielä?:) Itse olen vasta saanut tietää olevani raskaana...ja olo on epätodellinen! Ikää on jo 41 ja täytän jo keväällä 42v.