Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sisätutkimus eikä taaskaan mitään edistystä. Lääkärin mielestä jos tää seuraavakaan ei tee mitään niin huomenna suoraan synnytysosastolle (sanoikohan peräti saliin) ja oksitosiiniktippaan. Mitähän mieltä tollasesta pitäis olla? Kuulostaa jotenkin tosi rajulta. Jos se oksitosiini olis hyvä vaihtoehto niin kai se olis tehty jo??

Lettuhei, Minulla autettiin viimeksi pari puuttumaan jäänyttä senttiä oksitosiinitipalla kun edistyminen loppui. Ei tullut mitään draamaa. Sanoin etukäteen kätilölle että mietitään nyt ensin vähän suunnitelmaa millä kivunlievityksellä jatketaan jos tulen kipeämmäksi ja sitten mietittiin. Ilokaasun sain viereen kaiken varalta siinä kohtaa ja sitä käytinkin jonkun verran. Oksitosiini voi olla ihan hyvä juttu ettei sinun tarvitse siellä päiväkausia odotella. Voimille käy sekin. Toivottavasti saat nukuttua. Voimia huomiselle! :)
 
Mä oon käsittäny et cylotecilla lyhennetään ja kypsytellään kohdunkaulaa. Oksitosiinilla sit availlaan. Mulle tarjottiin heti oksitosiinia, koska kohdunkaula oli "melkein" hävinny. "Melkein" oli mulle liian epätarkka määritelmä, ni en lähteny.
 
Mä oon käsittäny et cylotecilla lyhennetään ja kypsytellään kohdunkaulaa. Oksitosiinilla sit availlaan. Mulle tarjottiin heti oksitosiinia, koska kohdunkaula oli "melkein" hävinny. "Melkein" oli mulle liian epätarkka määritelmä, ni en lähteny.
Mulla toimittiin just näin ja välistä puhkastiin kalvot. Saliin siirryttiin cytotecin jälkeen. Oksitosiiniin sain ens epiduraalin mutten sit enää koska se saattaa pysäyttää etenemisen. Mun olossa silti oksitosiini ei ollut se paha vaan cytotec. Vauva tosin ei tykännyt oksitosiinista joten sit mentiin vauhdilla. Käyriä oli helpompi seurata salin monitorista kun osastolla. Tsemppiä Lettuhei vai joko saa onnitella?
 
Täällä ollaan edelleen. Illalla ja yöllä oli mun mielestä suppareita, käyrän mielestä ei. Suunnilleen 5min välein ja minuutin verran kerrallaan. Kesti tuntikausia. En saanut nukuttua nukahtamislääkkeestä ja jostain Panadolia vahvemmasta särkylääkkeestä huolimatta kun ne havahdutti mut aina kun meinasin nukahtaa. Sit sain tramalia kankkuun ja geelilämpötyynyt eteen ja taakse ja simahdin neljäksi tunniksi. Nyt aamulla noita on ollut edelleen mut ei yhtä kovia ja harvakseltaan. Oottelen sisätutkimusta että sais vähän tietää onko toi tehnyt mitään. Kohtuullisen hyvät fiilikset muuten paitsi sekä oksitosiini että emättimeen annosteltu cytotec pelottaa ja ne kai tässä on seuraavat vaihtoehdot. Ellei kohdunsuu sit oo kypsynyt sen verran että ne saa puhkaistua kalvot.

Se mun lempikätilö iltavuorosta väitti että Tampereella käynnistetään epäkypsässäkin tilanteessa yleensä salissa tosi pienillä annoksilla oksitosiinia ja skipataan koko Cytotec. En sit tiedä onko tossa perää??

Tänään on taas uus aamuvuoron kätilö ja sillä oli opiskelija mukana. En tiedä toivoisinko että lääkäri on sama vai eri kuin eilen aamulla. En tykännyt siitä yhtään ja se oli kovakourainen mutta ainakin se osais verrata tilannetta eiliseen paremmin kuin taas joku uus.
 
Voimia ja sympatiaa Lettuhei! :Heartred Kuulostaa yhtä hitaasti etenevältä sulla kuin mulla oli esikoisen kohdalla.
 
Lettuhei, ei sitä oksitosiinia mun mielestä kannata pelätä! Mulla on joka synnytyksessä annettu oksitosiinia ja se on pistänyt hyvin vauhtia toimintaan. Kyllä, supistukset on sillon rajumpia mutta tapahtuu kans. Ja usein oksitosiinin kanssa suositellaan suoraan epiduraalia niin voidaan laittaa isompi annostus oksitosiinia. Tai sit vaan aloitellaan hyvin pienellä annostuksella ja katotaan miten sun kroppa ja vauvan syke siihen reagoi. Mitä kivunlievitystä ite olet ajatellut/haluaisit? Pidän peukkuja sulle et yön supistelut olis kypsyttänyt ja avannut kohdunkaulaa hyvin. :) Ihan mielenkiinnosta, ootko seurannut sitä purppuraviivaa, onko pidentynyt? :D
Mulla on oikeen touhupäivä tänään! Toinen koneellinen pyykkiä kohta valmiina, astianpesukone käynyt kertaallleen, keitin vauvan tutit, laitoin hoitopöydän kuntoon (vaatteet on jo olleet pestyinä ja viikattuina laatikoissa mut nyt laitoin hoitoalustan, hygieniatuotteet, vaipat ja harsot paikoilleen) ja kaivoin ensisängyn patjan esiin ja pesin sen. Niin ja pesin mä heti aamusta kuopuksen rakkaan nallen, joka oli enemmän mustanharmaa kuin vaalean ruskea... :D Nyt nalle ottaa rauhassa löylyjä saunassa et ehtis kuivata ennen iltaa ja nukkumaan menoa. :)
 
Mulle pitäis aloittaa oksitosiini tosi pienellä annoksella. En kai oo tarpeeks auki epiduraalille, kun edelleen vain 2cm? Kohdunkaulaa oli nyt 1cm jäljellä eli vähäsen edistystä. Kalvot puhkaistiin puolisentoista tuntia sitten ja jos ei supistukset ala itsestään kunnolla tunnin sisään niin sit sinne saliin ja oksitosiinitippaan. Cytotecit ilmeisesti nyt ohi.

Mä en oikein tiedä mitä pitäis sanoo tosta kivunlievityksestä. Paitsi että varsinkin jos mennään oksitosiinin voimalla niin haluan että saan sen epiduraalin sitten kun tarvitsen eikä kahden tunnin päästä. Tässä synnytyksessä ei oo mitään luomua enkä usko että luomu-kivunlievityksillä pärjää ja sitä paitsi esim ammeet on pois suljettuja kun joudun olemaan piuhoissa oksitosiinin takia. Mulla on vuokra-Tens jota ajattelin alkuun. Kokeilin sitä eilen ja se toimii hyvin ainakin tollasiin lievempiin suppareihin. Muuten varmaan luotan kätilöiden suosituksiin.

En oo kyl yhtään seurannut purppuraviivaa eikä oo hajuakaan onko sitä yhtään. Mies lähti nyt syömään, pitää varmaan pyytää sitä tsekkaamaan kun tulee takas :)
 
Hyvä että jotain edistystä kuitenkin Lettuhei. :) Saatko liikkua nyt? Mua ainakin käskettiin viime synnytyksessä liikkumaan kun kalvot oli puhkaistu et lähtis supistelemaan kunnolla. Niin kauan kun kävelin käytävää edestakaisin tuli lieviä supistuksia mut heti kun pysähdyin ne loppu kuin seinään. Sit laitettiin oksitosiinia tippumaan.
 
Joo, saan liikkua. Joogasin vähän ja lapsivettä oikein tursui ulos. Sairaalan rytkyt kastui kokonaan kun meni ylibtosta maxisiteestä. Ne loput vedet alkaa olla aika ällön värisiä mut kuulemma normaalia näillä viikoilla eikä sitä väärää vihreää. Soittelen koko ajan kätilölle hermoheikkona varmistaakseni tota väriasiaa. Mulla on ajoittain supistuksia mut ne on aika nopeita ja epäsäännöllisiä. Tulee kesken liikkumisen ja myös levossa. Nyt lounaalla tankkaamassa tulevaan koitokseen.....
 
Voi Lettuhei! Onpa perseestä ny toi hidas toiminta! Paljon vitutusvoimaa sinne! Ei auta saatana itku markkinoilla! Ainaski ens vkolla sulla on vauva käsissä! Ainiin, aiemminkin ku lapsivedet meni! Täällä sanottiin, et 48 h sisällä vesien ekasta lirumisesta pitää alkaa synnyttelee, muuten on tulehdusvaara. Sulle on tehty streptokokki ja otettu tulehdusarvot säännällisesti? Mulla tihkui vettä, ni se oli käynnistelyehdotuksen syy 40+2. Streptokokki oli nega, muutoin ois saanu antibioottitipan 4h välein! Tulehdusarvot otettiin silti 12h välein, tokalla kralla joku olivähän kohollakin.
 
Hahaa, mä synnytän täällä autokauppaa ja kurkin samalla vähän väliä miten Lettuhein "kaupat" edistyy :D :D ;)

Joo, en oo millään autokauppa-alalla mutta tässä viime viikoilla on iskeny hirveä autokuume :-p ...no, ei se farmari hukkaan mee kun parin kuukauden kuluttua viimeistään tarvii taas kuskata vaunuja ja takapenkillekin tarvii kahden mukulan istuimet.
 
Mulle pitäis aloittaa oksitosiini tosi pienellä annoksella. En kai oo tarpeeks auki epiduraalille, kun edelleen vain 2cm? Kohdunkaulaa oli nyt 1cm jäljellä eli vähäsen edistystä. Kalvot puhkaistiin puolisentoista tuntia sitten ja jos ei supistukset ala itsestään kunnolla tunnin sisään niin sit sinne saliin ja oksitosiinitippaan. Cytotecit ilmeisesti nyt ohi.

Mä en oikein tiedä mitä pitäis sanoo tosta kivunlievityksestä. Paitsi että varsinkin jos mennään oksitosiinin voimalla niin haluan että saan sen epiduraalin sitten kun tarvitsen eikä kahden tunnin päästä. Tässä synnytyksessä ei oo mitään luomua enkä usko että luomu-kivunlievityksillä pärjää ja sitä paitsi esim ammeet on pois suljettuja kun joudun olemaan piuhoissa oksitosiinin takia. Mulla on vuokra-Tens jota ajattelin alkuun. Kokeilin sitä eilen ja se toimii hyvin ainakin tollasiin lievempiin suppareihin. Muuten varmaan luotan kätilöiden suosituksiin.

En oo kyl yhtään seurannut purppuraviivaa eikä oo hajuakaan onko sitä yhtään. Mies lähti nyt syömään, pitää varmaan pyytää sitä tsekkaamaan kun tulee takas :)
Mä liputan Tensille! Loistava
 
Lettuhei, joo vasta 3 cm kohdalla voi saada epiduraalin. Sinuna ottaisin, kun ilmeisesti koitoksesta saattaa tulla pitkä. On sitten enemmän voimia, kun saa epiduraalin avulla kivuilta vähän levättyäkin. Mulla tosin epi lopetti supistukset kuin seinään. Niitä sitten vähän vauhditettiin pienellä annoksella oksitosiinia, eikä se ollut ollenkaan paha kuten Jannakin sanoi (vaikka ensin sitä kovasti pelkäsin aiemman synnytykseni perusteella ja lykkäsin myöhemmäksi. Ois kyllä vaan pitänyt heti suostua, niin ois mennyt varmasti nopeammin.)
 
Toivottavasti Lettuheillä on tullut jo reippaasti edistystä. Meillä on poika kuumeessa niin en ole ehtinyt tänne kurkkimaan.

Muista että et ole siellä salissa yksin vaan voit aina neuvotella kivunlievitykset tilanteen mukaan. Toivottavasti loppusuora jo häämöttää! :) Paljon voimia!!!
 
Joo, saan liikkua. Joogasin vähän ja lapsivettä oikein tursui ulos. Sairaalan rytkyt kastui kokonaan kun meni ylibtosta maxisiteestä. Ne loput vedet alkaa olla aika ällön värisiä mut kuulemma normaalia näillä viikoilla eikä sitä väärää vihreää. Soittelen koko ajan kätilölle hermoheikkona varmistaakseni tota väriasiaa. Mulla on ajoittain supistuksia mut ne on aika nopeita ja epäsäännöllisiä. Tulee kesken liikkumisen ja myös levossa. Nyt lounaalla tankkaamassa tulevaan koitokseen.....
Aikamoinen urakka, sussa on nainen voimaa, usko pois! Tsemppiä jos puristus vielä jatkuu, vaan oiskohan beebis jo maailmassa. :)

Mulla on muuten molemmissa synnytyksissä ollut aika epäsäännölliset supistukset.
 
Mä käyn puolen tunnin välein kurkkimassa josko Lettuheistä kuuluis... Hyvin sä vedät. Varmasti!
 
Takaisin
Top