Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jahas. Ne haluaa huomenna alkaa käynnistellä cytotecilla. Kaikki siellä hyvin mut paikat niin epäkypsät että niitten mielestä muuten menee liikaa yli. Mun mielipide tähän on aika paljon pakkasen puolella. Aloin parkua siellä. Oon varma että kaikki tulee menemään päin helvettiä ja tää menee sektioon kumminkin. En silti halunnut sitä sektiotakaan vaatia kun alatiesynnytyksen kumminkin haluaisin, en vaan enää usko että siitä tulee mitään. Ne kirjas nyt sinne että jos näyttää siltä että pitkittyy niin ei väkisin yritetä, kai se on paras vaihtoehto tässä vaiheessa.

Koita olla miettimättä liikaa, vaikka se on varmasti vaikeaa..Äläkä suotta pelkää sektiota, vaikka omani ei sujunut ihan perfect, siellä missä synnytät on osaava ja aivan varmasti ihana hlökunta..Ja mä toivun omastani sitten kuitenkin tosi nopeesti ja olin lähes kivuton..

Ja vaikka täällä on moni käynnistys päättynyt sektioon, ei se silti tarkoita että automaattisesti kaikki kulminoituu siihen.Mene avoimin mielin ja paras palkinto odottaa siellä lopussa :-) Huomenna sulla on oma pikku tuhisija kainalossa ja se tunne kyllä hukuttaa kaikki muut asiat ympäriltä! Tsemppiä ja voimaa!
 
Lettuhei, nyt vaan kaikki ässät kehiin ja ulos lenkille jne jos vähän kypsyttäis paikkoja ja voitaiski aloittaa huomenna suoraan kalvojen puhkaisulla! :)
Ja kyllä nää hormonit tekee sen et itkee herkästi. Olin aamulla imetyspolilla ja tuli itku useamman kerran! Toisaalta tuli paljon hyvää infoa ja saatiin paljon kirjattua valmiiksi mun tietoihin ettei sitten synnytyksessä ja vuodeosastolla tarttis moneen kertaan selostaa kaikkea alusta asti mutta ihan niin helppoa koko juttu ei ollut kuin luulin et olis... :( Viime synnytyksen jälkeen yritin siis imettää ja lypsää vasemmasta leikatusta rinnasta mutta mitään ei tullut ulos. Ei tippaakaan. Sain todella hyvin apua vuodeosastolla olevilta imetyspolin työntekijöiltä mutta kyllä se oli rankkaa kun ensin pari päivää yritettiin kaikin keinoin saada maitoa tulemaan ja sit luovutettiin ja sain pari päivää tehdä töitä sen eteen ettei rinta tulehtuisi kaikesta tuotetusta maidosta millä ei ollut tietä ulos. Oli siis sekä henkisesti että fyysisesti rankkoja päiviä. Joku hoitajista/kätilöistä sanoi jossain välissä et ensi kerralla on helpompaa (jos haluan lisää lapsia) kun tiedetään ettei maito pääse ulos. Mun muistikuvan mukaan hän kertoi piikistä, joka voidaan antaa heti synnytyksen jälkeen vasempaan runtaan niin että se ei edes aloita maidon tuotantoa. En tiedä mitä olen kuullut tai ymmärtänyt väärin kun kuulemma sellaista piikkiä ei ole olemassa! :( Eli ainut keino on vaan pitää vauva ihokontaktissa oikealla rinnalla et se alkaa tuottaa maitoa ja samalla kylmää kaalinlehteä tai kylmägeelipussia vasemmalla rinnalla rintsikoissa. Oikeaa rintaa pitää hieroa ulkoa keskelle päin ja vasenta pois keskustasta. Eli helpommalla pääsen kuin viimeksi mutta ei kuitenkaan niin helpolla kuin oletin/toivoin. :( Kätilö sanoi, että kirjaa mun tietoihin isot huomiomerkit ja tekstin että kaikki mua hoitavat lukevat imetyspolin merkinnät.
Rinnan tulehtumisesta jo kaksi kertaa tän raskauden aikana hän oli kans huolissaan et tulehtuuko vielä uudestaan raskauden aikana ja mitä hormonimuutokset synnytyksen jälkeen saa aikaiseksi. Hän pyysi sitten lääkäriä käymään tarkistamassa ja juttelemassa ja mun tietoihin kirjattiin nyt siitäkin että jatkossa jos rinta tulehtuu (myös synnytyksen jälkeen) saan marssia suoraan ä-polille ja katsovat sitten otetaanko yhteys kirurgiin ja miten jatkohoito jos tulehduskierre jatkuu. Tää oli oikeesti helpottava tieto, et joku ottaa asian vakavasti eikä vähättele ongelmaa. :)
Kaikenkaikkiaan tunteellinen käynti. Nyt on niin tyhjäksi pumpattu olo. Ja vaikka viikkoja on vasta 34+4 on sellanen olo et nyt on kaikki hoidettu, nyt voi vauva syntyä rauhassa ja mä olen valmis siihen. :)
 
Onnea Susamama, olipas iso poika! Synnytys kuulosti kuitenkin tosi sujuvalta, peukut sille.

Peukut myös Lettuheille, toivottavasti käynnistys sujuu hyvin tai mikä parempi, vauva lähtisi tänä iltana itsestään tulemaan :)
 
Jahas. Ne haluaa huomenna alkaa käynnistellä cytotecilla. Kaikki siellä hyvin mut paikat niin epäkypsät että niitten mielestä muuten menee liikaa yli. Mun mielipide tähän on aika paljon pakkasen puolella. Aloin parkua siellä. Oon varma että kaikki tulee menemään päin helvettiä ja tää menee sektioon kumminkin. En silti halunnut sitä sektiotakaan vaatia kun alatiesynnytyksen kumminkin haluaisin, en vaan enää usko että siitä tulee mitään. Ne kirjas nyt sinne että jos näyttää siltä että pitkittyy niin ei väkisin yritetä, kai se on paras vaihtoehto tässä vaiheessa.
Mulla oli sama tilanne. Epäkypsä. Nyt rauhotut ja luotat ammattilaisiin. Jos asioiden edetessä epäröit jotain niin kysy siitä. Jos haluatkin tai johtaa sektioon ni omasta plsta on pelkkää positiivista sanottavaa kiireellisestä sektiosta. Tsemppiä. Koita rentoutuu niin etenee paremmin.
 
Mulla oli sama tilanne. Epäkypsä. Nyt rauhotut ja luotat ammattilaisiin. Jos asioiden edetessä epäröit jotain niin kysy siitä. Jos haluatkin tai johtaa sektioon ni omasta plsta on pelkkää positiivista sanottavaa kiireellisestä sektiosta. Tsemppiä. Koita rentoutuu niin etenee paremmin.
Itsellä ei myöskään sektiosta pahaa sanottavaa, vain sitä ennen olleista tapahtumista. Eli lyhyesti pyydä kätilöitä tarkistamaan tilanne riittävän usein, etkä anna niiden vain jättää sua yksinään sillä oletuksella, että hitaasti etenee. Cytotecin kanssa voi käydä kumminpäin tahansa. Joko kestää sen kolme päivää hissukseen avautua tai sitten homma räjähtää nollasta sataan alle 8 tunnin niin kuin mulla kävi. Ja mulla vielä viimeset 4->10cm alle tunnissa. Mutta tätä ei voi tietää etukäteen miten käy ekalla kerralla, joten varaudu kumpaan tahansa. Ja pyydä kipulääkitys ajoissa, jos näyttää että etenee nopsaan. Ite en tajunnu ja siitä tuli vittumaiset tunnit, kun päivystävä anestesia oli leikkurissa, enkä saanu epiä ennen kuin olin jo sen 10 cm auki. Onneks eivät tarkistaneet ennen laittoa, kysyivät vaan ponnistuttaako ja valehtelin pokkana että ei :smiley-angelic006
 
Jahas. Ne haluaa huomenna alkaa käynnistellä cytotecilla. Kaikki siellä hyvin mut paikat niin epäkypsät että niitten mielestä muuten menee liikaa yli. Mun mielipide tähän on aika paljon pakkasen puolella. Aloin parkua siellä. Oon varma että kaikki tulee menemään päin helvettiä ja tää menee sektioon kumminkin. En silti halunnut sitä sektiotakaan vaatia kun alatiesynnytyksen kumminkin haluaisin, en vaan enää usko että siitä tulee mitään. Ne kirjas nyt sinne että jos näyttää siltä että pitkittyy niin ei väkisin yritetä, kai se on paras vaihtoehto tässä vaiheessa.

Ei ole ihme että olet turhautunut kun olet joutunut odottamaan noin pitkään ja nyt vielä järkyttynyt käynnistämisestä. Sympatiaa kovasti sinne. Mielellä on niin suuri voima että yritä kuitenkin löytää huomisesta ne hyvät puolet. En tiedä mikä sopii sinulle mutta itse varmaankin juttelisin mahan asukkaalle tänään että huomenna aletaan tehdä työtä sen eteen että nähdään toisemme pian ja kaikki tulee menemään hyvin. On täysin mahdollista että kaikki menee hienosti ja tänäänhän on tarkastettu että vauvallakin on kaikki hyvin. Yritä tsempata itsesi positiiviseen mielentilaan tänään ja keskity huomenna olemaan mahdollisimman rento ja hengittämään hyvin. Älä mieti Cytotecia tai muitakaan ulkoisia asioita sen enempää vaan yritä keskittyä omiin tuntemuksiin ja kerro niistä tarpeen tullen. Jos hirvittää niin kerro sekin. Se että tässä ketjussa on ollut sektioita eri syistä ei tarkoita sitä että se tapahtuisi sinulle. Tällä hetkellä tiedät sen että vauvallasi on kaikki hyvin ja että huomenna häntä aletaan auttaa maailmaan. Molemmat ovat hyviä asioita! Voimia huomiseen ja ennen kaikkea usko itseesi synnyttäjänä! Täällä ollaan hengessä mukana!!!
 
Muokattu viimeksi:
Kiitti tsempeistä ja neuvoista. Täältä saa kyllä ihanasti tukea, en tiedä missä tilassa olisin ilman tätä ketjua. Jos avautuiskin huomiseks ees sen verran että ne sais ballongin laitettua ilman cytotecia niin olisin tosi tyytyväinen. Sit pääsis vielä kotiin odottelemaan. Mä varasin nyt ajan jollekin kiinalaiselle noitatohtorille akupunktioon tänä iltana jos se auttais tai ainakin rentouttais. Kätilötkin käski tekemään tänään jotain mukavaa, en tiedä tarkoittiko ne seksiä. :) Mut seksiä oli eilenkin eikä siitä vissiin sit mitään apua ollut. Lisäksi en enää kauheesti nauti siitä kun vattaan sattuu heti jos vähänkin käyttää lihaksia. Muutenkaan en tiedä mitä kivaa haluisin tehdä. Haluan vaan olla kotona ja nukkua tän pahan mielen pois.

Neuvoteltiin tossa että pitäiskö miehen ottaa vapaata ja päätettiin että ottaa vaikkei heti lähtiskään mitään tapahtumaan. On se kumminkin kivempi että on joku siellä tukena. Ja se voi sit hätyyttää kätilöitä jos ne yrittää hylätä meidät.

Pitääkin arvioida sairaalakassi uudestaan siltä varalta että tossa käynnistymisessä kestää. Ottaa enemmän viihdettä tms. Kätilöt ehdotti sitä. Ne oli muutenkin mukavia, onneks ei ollut sitä puhelinpäivystyksen kotkaa. Ja lääkärikin oli ihan mukava vaikka vaikuttikin vähän autistiselta. :)

Ihanaa että sait Janna tukea sieltä imetyspolilta! Harmi ettei se pistos sit onnistu, mut toivottavasti hoitohenkilöstö on sit ainakin ajan tasalla etkä joudu uudestaan samaan rääkkiin.
 
Kiitti tsempeistä ja neuvoista. Täältä saa kyllä ihanasti tukea, en tiedä missä tilassa olisin ilman tätä ketjua. Jos avautuiskin huomiseks ees sen verran että ne sais ballongin laitettua ilman cytotecia niin olisin tosi tyytyväinen. Sit pääsis vielä kotiin odottelemaan. Mä varasin nyt ajan jollekin kiinalaiselle noitatohtorille akupunktioon tänä iltana jos se auttais tai ainakin rentouttais. Kätilötkin käski tekemään tänään jotain mukavaa, en tiedä tarkoittiko ne seksiä. :) Mut seksiä oli eilenkin eikä siitä vissiin sit mitään apua ollut. Lisäksi en enää kauheesti nauti siitä kun vattaan sattuu heti jos vähänkin käyttää lihaksia. Muutenkaan en tiedä mitä kivaa haluisin tehdä. Haluan vaan olla kotona ja nukkua tän pahan mielen pois.

Neuvoteltiin tossa että pitäiskö miehen ottaa vapaata ja päätettiin että ottaa vaikkei heti lähtiskään mitään tapahtumaan. On se kumminkin kivempi että on joku siellä tukena. Ja se voi sit hätyyttää kätilöitä jos ne yrittää hylätä meidät.

Pitääkin arvioida sairaalakassi uudestaan siltä varalta että tossa käynnistymisessä kestää. Ottaa enemmän viihdettä tms. Kätilöt ehdotti sitä. Ne oli muutenkin mukavia, onneks ei ollut sitä puhelinpäivystyksen kotkaa. Ja lääkärikin oli ihan mukava vaikka vaikuttikin vähän autistiselta. :)

Ihanaa että sait Janna tukea sieltä imetyspolilta! Harmi ettei se pistos sit onnistu, mut toivottavasti hoitohenkilöstö on sit ainakin ajan tasalla etkä joudu uudestaan samaan rääkkiin.

Jos menet noitatohtorille niin pyydä näyttämään nilkasta (muistaakseni) se akupiste jolla voi stimuloida kehon omaa oksitosiinin tuotantoa. Opeta se sitten miehellesi. Myös yläselässä tai niskassa on jotain synnytystä auttavia pisteitä. Oksitosiini auttaa synnytystä ja endorfiinit lisäävät oksitosiinin tuotantoa. Jos taas keho erittää adrenaliinia (äiti säikähtää tms) niin kehon oma oksitosiinin tuotanto voi lamaantua. Endorfiineja saa kehoon vaikka hyvää musiikkia kuuntelemalla tai miestä pussailemalla kun kätilön silmä välttää. :)
 
Kiitti tsempeistä ja neuvoista. Täältä saa kyllä ihanasti tukea, en tiedä missä tilassa olisin ilman tätä ketjua. Jos avautuiskin huomiseks ees sen verran että ne sais ballongin laitettua ilman cytotecia niin olisin tosi tyytyväinen. Sit pääsis vielä kotiin odottelemaan. Mä varasin nyt ajan jollekin kiinalaiselle noitatohtorille akupunktioon tänä iltana jos se auttais tai ainakin rentouttais. Kätilötkin käski tekemään tänään jotain mukavaa, en tiedä tarkoittiko ne seksiä. :) Mut seksiä oli eilenkin eikä siitä vissiin sit mitään apua ollut. Lisäksi en enää kauheesti nauti siitä kun vattaan sattuu heti jos vähänkin käyttää lihaksia. Muutenkaan en tiedä mitä kivaa haluisin tehdä. Haluan vaan olla kotona ja nukkua tän pahan mielen pois.

Neuvoteltiin tossa että pitäiskö miehen ottaa vapaata ja päätettiin että ottaa vaikkei heti lähtiskään mitään tapahtumaan. On se kumminkin kivempi että on joku siellä tukena. Ja se voi sit hätyyttää kätilöitä jos ne yrittää hylätä meidät.

Pitääkin arvioida sairaalakassi uudestaan siltä varalta että tossa käynnistymisessä kestää. Ottaa enemmän viihdettä tms. Kätilöt ehdotti sitä. Ne oli muutenkin mukavia, onneks ei ollut sitä puhelinpäivystyksen kotkaa. Ja lääkärikin oli ihan mukava vaikka vaikuttikin vähän autistiselta. :)

Ihanaa että sait Janna tukea sieltä imetyspolilta! Harmi ettei se pistos sit onnistu, mut toivottavasti hoitohenkilöstö on sit ainakin ajan tasalla etkä joudu uudestaan samaan rääkkiin.
Päätä ittelles joku aikaraja, et kauanko jaksat käynnistystä ootella. Ja et jos kivut on jotain, ni sä teet sit jotain päätöksiä. Mulla pyörähtelee vuokaavio päässä sun puolesta...:couchpotato:. Mä melkeen lähdin oksitosiini-käynnistykseen kuudeksi tunniksi. Heti päätin et 6h katton, jos mtn ei oo tapahtunu, ni sektio. Sektiossa pääsee takuuvarmasti nopeemmin tapaamaan vauvan:grin! Onneks en lähteny, vauva ei olis sitä kestäny!

Niin, ja heti jos vauvan käyrät notkahtelee, ni mitä sitte teet. Annatko vauhdittaa lisää vai pyydätkö leikkauksen. Jos vauva ei meinaa laskeutua, ni mitä sitte teet? Kaikkee tällaista mä mietiskelin...
 
Jahas. Ne haluaa huomenna alkaa käynnistellä cytotecilla. Kaikki siellä hyvin mut paikat niin epäkypsät että niitten mielestä muuten menee liikaa yli. Mun mielipide tähän on aika paljon pakkasen puolella. Aloin parkua siellä. Oon varma että kaikki tulee menemään päin helvettiä ja tää menee sektioon kumminkin. En silti halunnut sitä sektiotakaan vaatia kun alatiesynnytyksen kumminkin haluaisin, en vaan enää usko että siitä tulee mitään. Ne kirjas nyt sinne että jos näyttää siltä että pitkittyy niin ei väkisin yritetä, kai se on paras vaihtoehto tässä vaiheessa.

Tsemppiä Lettuhei, huomiseen ! Onneksi sulla on mahdollista saada vielä muitakin käynnistystapoja kuin oksitosiinitippa. Sektiostakin selviää, vaikka sektiosta toipuminen saattaa olla raskasta.
 
Neuvoteltiin tossa että pitäiskö miehen ottaa vapaata ja päätettiin että ottaa vaikkei heti lähtiskään mitään tapahtumaan. On se kumminkin kivempi että on joku siellä tukena. Ja se voi sit hätyyttää kätilöitä jos ne yrittää hylätä meidät.

Lettuhei :) Tsemppiä :) Miehen (tai jonkun muun) läsnäolo on ihan erityisen tärkeää, voi vähän puhua sun puolesta ja auttaa monin tavoin... Ainakin henkinen tuki ;)
 
Lettuhei luota itseesi ja usko että kaikki menee hyvin. Jokainen synnytys on omanlaisensa niinkuin lapsetkin. Vartalosta kun ei tiedä tosiaan miten käyttäytyy .
 
Takaisin
Top