Lettuhei, nyt vaan kaikki ässät kehiin ja ulos lenkille jne jos vähän kypsyttäis paikkoja ja voitaiski aloittaa huomenna suoraan kalvojen puhkaisulla! :)
Ja kyllä nää hormonit tekee sen et itkee herkästi. Olin aamulla imetyspolilla ja tuli itku useamman kerran! Toisaalta tuli paljon hyvää infoa ja saatiin paljon kirjattua valmiiksi mun tietoihin ettei sitten synnytyksessä ja vuodeosastolla tarttis moneen kertaan selostaa kaikkea alusta asti mutta ihan niin helppoa koko juttu ei ollut kuin luulin et olis...
Viime synnytyksen jälkeen yritin siis imettää ja lypsää vasemmasta leikatusta rinnasta mutta mitään ei tullut ulos. Ei tippaakaan. Sain todella hyvin apua vuodeosastolla olevilta imetyspolin työntekijöiltä mutta kyllä se oli rankkaa kun ensin pari päivää yritettiin kaikin keinoin saada maitoa tulemaan ja sit luovutettiin ja sain pari päivää tehdä töitä sen eteen ettei rinta tulehtuisi kaikesta tuotetusta maidosta millä ei ollut tietä ulos. Oli siis sekä henkisesti että fyysisesti rankkoja päiviä. Joku hoitajista/kätilöistä sanoi jossain välissä et ensi kerralla on helpompaa (jos haluan lisää lapsia) kun tiedetään ettei maito pääse ulos. Mun muistikuvan mukaan hän kertoi piikistä, joka voidaan antaa heti synnytyksen jälkeen vasempaan runtaan niin että se ei edes aloita maidon tuotantoa. En tiedä mitä olen kuullut tai ymmärtänyt väärin kun kuulemma sellaista piikkiä ei ole olemassa!
Eli ainut keino on vaan pitää vauva ihokontaktissa oikealla rinnalla et se alkaa tuottaa maitoa ja samalla kylmää kaalinlehteä tai kylmägeelipussia vasemmalla rinnalla rintsikoissa. Oikeaa rintaa pitää hieroa ulkoa keskelle päin ja vasenta pois keskustasta. Eli helpommalla pääsen kuin viimeksi mutta ei kuitenkaan niin helpolla kuin oletin/toivoin.
Kätilö sanoi, että kirjaa mun tietoihin isot huomiomerkit ja tekstin että kaikki mua hoitavat lukevat imetyspolin merkinnät.
Rinnan tulehtumisesta jo kaksi kertaa tän raskauden aikana hän oli kans huolissaan et tulehtuuko vielä uudestaan raskauden aikana ja mitä hormonimuutokset synnytyksen jälkeen saa aikaiseksi. Hän pyysi sitten lääkäriä käymään tarkistamassa ja juttelemassa ja mun tietoihin kirjattiin nyt siitäkin että jatkossa jos rinta tulehtuu (myös synnytyksen jälkeen) saan marssia suoraan ä-polille ja katsovat sitten otetaanko yhteys kirurgiin ja miten jatkohoito jos tulehduskierre jatkuu. Tää oli oikeesti helpottava tieto, et joku ottaa asian vakavasti eikä vähättele ongelmaa. :)
Kaikenkaikkiaan tunteellinen käynti. Nyt on niin tyhjäksi pumpattu olo. Ja vaikka viikkoja on vasta 34+4 on sellanen olo et nyt on kaikki hoidettu, nyt voi vauva syntyä rauhassa ja mä olen valmis siihen. :)