Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Titti :) meillä matkaa anoppiin n.250km...että aika kaukana on, mutta mulla on hänen kanssaan ollut hyvät ja lämpimät välit aina ( siis nyt 27vuotta!) :)

Meillä mies on sitä mieltä, että lapset pitää hoitaa itse, eikä lähteä leffaan! Eli ei olisi hyötyä, vaikka anoppi ( miehen äiti) asuisi lähelläkin. Eri asia sitten, jos oltais menossa esim. ulkomaille ja tarvitsisi enempi hoitoapua, mutta silloinkin vauva varmaan olisi mukana matkassa :)
Tähti, meinaako sun mies, että ette sit noin 10 vuoteen käy kahdestaan missään? :wideyed: Siis jos ei voi hoitoon jättää lasta koskaan kenellekään? Teillä on ollu nyt lapsi vasta 3 kk, voi miehen mielikin vielä muuttua kun aikaa kuluu muutama vuosi... Me ainakin otetaan ilolla vastaan kaikki hoitoapu mitä saadaan, pitää välillä päästä pelkästään aikuisten kesken jonnekin ja parisuhdetta hoitaa. Mut tää on vaan mun mielipide ja kokemus. :) Ja ei se oo meillä ainakaan yksipuolista, isovanhemmat haluavat lapset luokseen myös. Ja esikoinen kovasti aina ikävöi isovanhempia ja odottaa koska pääsee sinne. Kaikki siis voittavat. :)
 
Paljon onnea pojasta Miiuli ja tsemppiä toipumiseen!

Muumimamma, kiva kuulla että toipuminen edistyy ja imetyshommat lähteneet hyvin käyntiin. Onneks sentään vältyit siltä epparilta ja imukupilta kaiken muun lisäks! Toi just risoo näissä jutuissa että väkisin yritetään alakautta vaikka alkaa olla selvää ettei se suju. Niinkuin toi Justmom10:nkin kokemus.

Mä en tiedä pitäiskö mun nyt vielä yrittää viime hetkellä ängetä pelkopolin asiakkaaks. En mä koe olevani erityisen peloissani. Onko se ainoo tapa saada jotain vaikutusvaltaa asioihin? Mä haluan kyllä yrittää alakautta synnytystä kun vauva nyt on kääntynyt oikeinpäin ja ei oo ilmeisesti mikään jätti. Mutta jos homma menee tohon, että ei etene niin en haluu väkisin runnoa, kun sektioon se menee sit kumminkin.

Jaiks, mä taidan olla seuraavana listalla nyt! Huhuh.

Mulle tuli jo ajat sitten liberokuponki mut mies hukkas sen lapun. Lähetin sinne nyt kyselyä että onko mitään tehtävissä.
Ei se varmaan ainoo keino oo, siis se pelkopoli. Mut se kertoo hlökunnalle et oot tosissasi miettiny asioita ja haluat ottaa selvää. Ja, se on infoo niille, et synnytystapa ei välttis oo perinteinen ja että mieli voi muuttua kesken kaiken. Näin mä sen ajattelin! Mulla lukee rekistereissä, et parisuhdeongelma, pelkopoli, synnytystapa-arvio, jne... joten tyhmempikin hogaa etten kaipaa yhtään ylimääräistä stressiä. Siksi se lääkäri ei varmaan mua sen enempää painostanutkaan siihen käynnistykseen, vaan jätti päätöksen kylmän rauhallisesti mulle.

Käytä vaan kaikki kanavat hyväksesi, kun niitä kerran on tarjolla. Eli mee pelkopolille, vaikkei varsinaista pelkoa olekaan. Mee edes "haistelee" et mitä siel on tarjolla. (Siis haistelee, ei haistattelee :joyful:.)
 
Hiukan ristiriitaset fiilikset neuvolalääkärin jälkeen... Toisaalta huojentunut olo että lääkärin mielestä ei mitään hätää ja saan jatkaa töissä. Kohdunkaula ok eikä tuntunut painetta, että vauva puskisi alaspäin. Harjoitussupparit kuuluu asiaan näin uudelleensynnyttäjällä ja käski vaan ottaa rauhallisesti ettei mitään pitkiä shoppailureissuja tai kanniskella mitään painavaa jne. Tosin heti alkuun kun kyseli supistuksista ja kerroin niin hän päivitteli että kylläpä supistelee paljon. Eikä varmaan koskaan ole tehty niin nopeaa sisätutkimusta kuin tämä. MUTTA sit kun luin mitä on kirjoittanut äitiyskorttiin niin en vaan voi ymmärtää miten hän on saanut tollaset tulokset?! Kortissa lukee et kohdunsuu kiinni, ruksi pehmeän ja kiinteän välissä (enemmän kiinteän puolella vielä), ja pituus 2,5-3cm. Mä ite siis kokeilin viime viikolla kohdunsuuta ja ihmettelen kyllä et jos se oli puoliks kiinteä vielä niin miltä pehmeän kuuluis tuntua??? Mun mielestä se oli niin pehmeä kuin olla ja voi. Ja kohdunkaulan pituutta en saanut tuntumaan ollenkaan vaan heti sen löllön kohdunsuun renkaan vierestä alko emättimen pohjan seinämä. Ja jos mulla oli vajaa 2kk sitten kohdunkaulan pituus ultrattuna 34mm et olis muka lyhentynyt alle sentin tässä välissä vaikka on suppaillut reippaasti?!? Ja sillon ultrassa jo sanottiin et ulkosuu on auki ja tunsin hyvin sormella miten sormi uppo sisälle niin miten se nyt lääkärin mielestä olikin kiinni? Ja sit lääkäri vaan sano et olishan se hyvä jos vauva pysyis sisällä ainakin äitiysloman alkuun saakka et koita nyt vaan ottaa rauhallisesti. Mutta ei saikkua. Just.
Onneks on ens torstaina ultra niin saa toisen lääkärin mielipiteen asiaan. Nyt on sellanen uhma päällä et melkeen toivon et ultrassa olis kohdunkaula tosi lyhyt ja auki ja pehmeä et sais näpäytettyä tälle lääkärille!
 
Mulla ei kyllä hirveesti ole luottoa noihin neuvolalääkäreihin. Eikö ne pääsääntöisesti ole yleislääkäreitä/terveyskeskuslääkäreitä, jotka vaan tekee vuoroa neuvolassa?
Sinänsä jos tilanne olis "tosi paha" tai selkee, nii luulis et sen huomais lääkäri kuin lääkäri... Et siinä mielessä pitää kyl olla huojentunutkin!

Onneks sulla Janna on suht pian se ultra ja saat toisen mielipiteen.
 
No niin hellou naiset täältä sairaalasta..Vauva on nyt reilun vrk ikäinen ja on tosi suloinen ja helppo..nukkuu melki koko ajan ja tapittaa mua ku o kainalossa tai tissillä..Rintakumin kanssa osaa nyt imeä..Maitoa ei vielä tule mut ruiskulla saa ja osaa imeä..on se uskomatonta et se vauva on tossa meidän sänkyjen välissä. Ollaan perhehuoneessa.

Mutta sitten siihen itse synnytykseen. Sektio oli 4h myöhässä, osastolla kiireellinen sektio just ennen meitä. Siinä vaiheessa kun pääsin saliin, olin ollut joku 13-14h syömättä ja juomatta. Spinaalipuudutus ei onnistunu heti ekalla pistolla ja joutu uudestaan pistää..Sain puudutusainetta ja sit romahti mun verenpaineet ja meinasin menettää tajunnan..Onneks tajusin heti et nyt ei o kaikki ok ja ehdin sanoa et nyt ei o kaikki kunnossa.

Saatiin paineet korjattua ja vauva syntyi..Kohtu ei alkanu supistuu kunnolla ja sain oksitosiinit vauhdilla vaikka olin nimenomaan sanonut et se pitää annostella hitaasti koska pelkään et en kestä sitä kun olen matala paineinen..Paineet romahti uudelleen ja vauva otettiin multa pois kun meinasin taas mennä tajuttomaksi.

Jotta tässä ei olisi tarpeeksi, en kestänyt morphin annosta sinne selkäytimeen vaan se nosti mun sykkeet 130-135 luokkaan ja ei meinannu sydän rauhoittua ollenkaan...heräämässä makasin hiestä märkänä ja luulin et kuolen sydäriin. En oo vieläkään toipunut siitä morphin annoksesta vaan oon täysin vuoteessa, jos yritän ylös sykkeet nousee heti sinne yli 120 ja paineet putoaa..oon ihan ku oisin huumeissa ja en hallitse omaa kroppaa ja en jaksa edes puhua..vauvaa hoitaa nyt mies ja mä otan sen vaan sit valvotusti mun viereen..Mutta kipuja ei ole haavassa kun ainoastaan jos yskin tai nauran/itken tai käännän kylkeä..Eikä jälkivuodosta tietoa..Olo on fyysisesti kamala mutta pojasta olen onnellisen sekaisin..
 
No niin hellou naiset täältä sairaalasta..Vauva on nyt reilun vrk ikäinen ja on tosi suloinen ja helppo..nukkuu melki koko ajan ja tapittaa mua ku o kainalossa tai tissillä..Rintakumin kanssa osaa nyt imeä..Maitoa ei vielä tule mut ruiskulla saa ja osaa imeä..on se uskomatonta et se vauva on tossa meidän sänkyjen välissä. Ollaan perhehuoneessa.

Mutta sitten siihen itse synnytykseen. Sektio oli 4h myöhässä, osastolla kiireellinen sektio just ennen meitä. Siinä vaiheessa kun pääsin saliin, olin ollut joku 13-14h syömättä ja juomatta. Spinaalipuudutus ei onnistunu heti ekalla pistolla ja joutu uudestaan pistää..Sain puudutusainetta ja sit romahti mun verenpaineet ja meinasin menettää tajunnan..Onneks tajusin heti et nyt ei o kaikki ok ja ehdin sanoa et nyt ei o kaikki kunnossa.

Saatiin paineet korjattua ja vauva syntyi..Kohtu ei alkanu supistuu kunnolla ja sain oksitosiinit vauhdilla vaikka olin nimenomaan sanonut et se pitää annostella hitaasti koska pelkään et en kestä sitä kun olen matala paineinen..Paineet romahti uudelleen ja vauva otettiin multa pois kun meinasin taas mennä tajuttomaksi.

Jotta tässä ei olisi tarpeeksi, en kestänyt morphin annosta sinne selkäytimeen vaan se nosti mun sykkeet 130-135 luokkaan ja ei meinannu sydän rauhoittua ollenkaan...heräämässä makasin hiestä märkänä ja luulin et kuolen sydäriin. En oo vieläkään toipunut siitä morphin annoksesta vaan oon täysin vuoteessa, jos yritän ylös sykkeet nousee heti sinne yli 120 ja paineet putoaa..oon ihan ku oisin huumeissa ja en hallitse omaa kroppaa ja en jaksa edes puhua..vauvaa hoitaa nyt mies ja mä otan sen vaan sit valvotusti mun viereen..Mutta kipuja ei ole haavassa kun ainoastaan jos yskin tai nauran/itken tai käännän kylkeä..Eikä jälkivuodosta tietoa..Olo on fyysisesti kamala mutta pojasta olen onnellisen sekaisin..
Nyt täytyy sanoo kyllä rumasana. Karmea kokemus oon tosi pahoillani. Varmaan ollut hirveän pelottavaakin :( Itse lääkeherkkänä uskon saavani fiiliksen noists reaktioista ja toi huumeissa-tunne tulee kyllä tänne asti fiiliksenä. Ainoa hycä puoli että vauva kunnossa mutta sun tilanne kaikki paineiden romahdukset ym ..todella pelottavaa. Onneksi olet kanssamme edelleen!
 
Mullakin laski verenpaine, mutta vasta sektion jälkeen epiduraalin takia. En onneksi sentään meinannut pyörtyä leikkaussaliin. Tsemppiä ja voimia toipumiseen Miiuli !
 
No niin hellou naiset täältä sairaalasta..Vauva on nyt reilun vrk ikäinen ja on tosi suloinen ja helppo..nukkuu melki koko ajan ja tapittaa mua ku o kainalossa tai tissillä..Rintakumin kanssa osaa nyt imeä..Maitoa ei vielä tule mut ruiskulla saa ja osaa imeä..on se uskomatonta et se vauva on tossa meidän sänkyjen välissä. Ollaan perhehuoneessa.

Mutta sitten siihen itse synnytykseen. Sektio oli 4h myöhässä, osastolla kiireellinen sektio just ennen meitä. Siinä vaiheessa kun pääsin saliin, olin ollut joku 13-14h syömättä ja juomatta. Spinaalipuudutus ei onnistunu heti ekalla pistolla ja joutu uudestaan pistää..Sain puudutusainetta ja sit romahti mun verenpaineet ja meinasin menettää tajunnan..Onneks tajusin heti et nyt ei o kaikki ok ja ehdin sanoa et nyt ei o kaikki kunnossa.

Saatiin paineet korjattua ja vauva syntyi..Kohtu ei alkanu supistuu kunnolla ja sain oksitosiinit vauhdilla vaikka olin nimenomaan sanonut et se pitää annostella hitaasti koska pelkään et en kestä sitä kun olen matala paineinen..Paineet romahti uudelleen ja vauva otettiin multa pois kun meinasin taas mennä tajuttomaksi.

Jotta tässä ei olisi tarpeeksi, en kestänyt morphin annosta sinne selkäytimeen vaan se nosti mun sykkeet 130-135 luokkaan ja ei meinannu sydän rauhoittua ollenkaan...heräämässä makasin hiestä märkänä ja luulin et kuolen sydäriin. En oo vieläkään toipunut siitä morphin annoksesta vaan oon täysin vuoteessa, jos yritän ylös sykkeet nousee heti sinne yli 120 ja paineet putoaa..oon ihan ku oisin huumeissa ja en hallitse omaa kroppaa ja en jaksa edes puhua..vauvaa hoitaa nyt mies ja mä otan sen vaan sit valvotusti mun viereen..Mutta kipuja ei ole haavassa kun ainoastaan jos yskin tai nauran/itken tai käännän kylkeä..Eikä jälkivuodosta tietoa..Olo on fyysisesti kamala mutta pojasta olen onnellisen sekaisin..
Huh, rankalta kuulostaa... Paljon voimaa toipumiseen - pikkuaskelin. <3
 
Missä ihmeessä noin amatöörimäistä? Ihan järkyttävää touhua !!!


Hyvinkäällä tämä..ja kaiken kruunaa vielä se, et vaikka sanoin heräämössä et olo on tosi heikko kun en ole 18h saanut mitään suun kautta, et josko vois saada vaikka mehukeittoa..tyly hoitaja vaan nakkeli niskoja et ei sulle mitn voida antaa ku oot huonovointinen et jos oksennus..olin niin heikossa kunnossa et mun vs oli varmaan matala ja tunsin et ois auttanu jos oisin saanu jtn ravintoa..normi oloissa oisin varmaan karjassu et nyt vittu sitä keittoa mut en jaksanu ja makasin vaan hiestä märkänä siellä..

Osastolla sain sit mehukeittoa ja vointi koheni heti. On Ollut melkonen reissu mut nyt sain katetrin pois ja pääsin jopa kävelemään vessaan..kyl tämä tästä. Mä oon itkenyt täällä ku oon pelännyt et mulle o käyny jtn siinä leikkauksessa ja ku oon ollut ihan huumeissa.. ja menihän sillä leikkaamalla lääkärillä muutes hanskakin rikki kesken leikkauksen joten sain iv-ab varmuudeksi joten varmaan tulee seura hiiva..
 
Hui mitä sähläystä ja vielä suunnitellussa sektiossa! Toivottavasti noi kamalat lääkeoireetkin menee pian ohi ja pääset kunnolla nauttimaan vauvasta
 
Huh huh Miiuli mitä olet saanut käydä läpi! Luulisi et suunnitellussa sektiossa ei vois mennä mitään pieleen, on suht rutiini-leikkaus lääkäreille! Mutta tietty kaikissa leikkauksissa on aina omat vaaransa ja inhimilliset (tai ajattelemattomat) virheet aina mahdollisia. Hyvä kun saitte perhehuoneen ja mies on sun apuna.
 
Miiuli, Kyllä raskaalta kuulostaa. :( Koita jaksaa siellä siitä huolimatta. Onneksi saitte edes perhehuoneen ja mies on mukana. Toivottavasti vointi lähtisi pian paranemaan ja pääsisitte kotiin sulattelemaan kaikkea tapahtunutta. Hyvä että edes vauvan vointi on hyvä. Voimia paljon!
 
Hyvinkäällä tämä..ja kaiken kruunaa vielä se, et vaikka sanoin heräämössä et olo on tosi heikko kun en ole 18h saanut mitään suun kautta, et josko vois saada vaikka mehukeittoa..tyly hoitaja vaan nakkeli niskoja et ei sulle mitn voida antaa ku oot huonovointinen et jos oksennus..olin niin heikossa kunnossa et mun vs oli varmaan matala ja tunsin et ois auttanu jos oisin saanu jtn ravintoa..normi oloissa oisin varmaan karjassu et nyt vittu sitä keittoa mut en jaksanu ja makasin vaan hiestä märkänä siellä..

Osastolla sain sit mehukeittoa ja vointi koheni heti. On Ollut melkonen reissu mut nyt sain katetrin pois ja pääsin jopa kävelemään vessaan..kyl tämä tästä. Mä oon itkenyt täällä ku oon pelännyt et mulle o käyny jtn siinä leikkauksessa ja ku oon ollut ihan huumeissa.. ja menihän sillä leikkaamalla lääkärillä muutes hanskakin rikki kesken leikkauksen joten sain iv-ab varmuudeksi joten varmaan tulee seura hiiva..

Jännä juttu, että mun aikaisempi synnytys oli myös Hyvinkäällä kuten tämäkin, mutta silloin vuonna 2014 se oli jotenkin tosi paljon parempi kokemus. Mulla ei tommosta rankkaa kokemusta ole alla, mutta muutamia juttuja jäi kyllä tästä synnytyksestä kaivelemaan ja josta olen jättänyt palautetta sairaalalle. Varmaan se kauhea kiire tehnyt hoitajista töykeitä ja stressaantuneita. Silloin kun menin sairaalaan, niin sillä viikolla yhtenä päivänä oli syntynyt 11 lasta, selittänee ehkä äksyilyä, mutta toki ammattitaito pitää tämmösissäkin tilanteissa säilyttää, ei oo muiden vika jos on kiirettä!

Onneksi selvisit hengissä ja äksyilyistä huolimatta osasivat hommansa sun tilanteessa. Anna sitten kovaa palautetta kun keskustelun aika tulee (mulle ei keritty pitämään keskusteluakaan vaan annoin palautteen sitten netin kautta).
 
Hurja kokemus Miiulilla! Ja kuten tässä muutkin on todenneet, onneksi olet hengissä ja vauva voi hyvin. Onnea!

Eipä tuota synnytystä voi mitenkään suunnitella. Vaikka olisi suunniteltu sektioon, voi tulla odottamattomia ylläreitä. Itse oon ajatellut, että en suunnittele mitään, toivon vaan, että synnytys hoituu normaalisti alakautta. Äiti on raihnainen synnytyksen jälkeen joka tapauksessa, mutta toipuu kyllä. Aika jännä miten paljon erilaisia stooreja tässäkin sakissa jo on.
 
Voi helvetti, että mua ottaa päähän tuo Miiulin kokemus, miten voi olla tommosta!!!:( Sitä käy ite nyt niin herkillä kaikkeen tämmöiseen, kun on oma paskajuttu just tapahtunu ja heti perään täällä tulee toinen ikävä episodi!! Toivottavasti nyt kaikki kääntyy parhain päin Miiulilla ja toivottavasti teidän muiden ei tartte kokee tämmöisiä juttuja!!

Ai niin, onhan täällä mullakin ollut pikanttina lisänä kaiken maailman lääkesähläykset!! Lääkäri määräsi mulle kipulääkkeet ja klexanet, sekä epiduraali katetrin (vai mikä se nyt on?!) poistamisen ihan päin persettä ja jos ei kätilö olis ollut tarkkana ja huomauttanu lääkäriä, niin en tiedä, mitä ois seurannut! Myös mun lääkkeitä on unohdettu pari kertaa tuoda ja oon ite joutunu kyselee perään, että pitikös mun esim.nyt päivällä saada kipulääkket, millos se klexane pistetään tms..? Sitten on tultu pahoittelemaan ja tuotu lääkkeet myöhässä, sekä jouduttu tekemään joku haittailmoitus! Ei sitä jaksa tässä puolikuntoisena kaikkee itekään muistaa ja huolehtia, kun tuo vauva pitää kuitenkin hoitaa ja esim jokainen sängystä ylös nousu on aivan helvetin tuskallista. Onneksi koko ajan on menty parempaan ja eilen olin jo lähes koko päivän jalkeilla, kun en vihti turhia petiin ja sieltä ylös kampeemisia harrastaa:(! Huomenna ehkä päästään kotiin, jos kaikki menee ok, mutta niin kauan täällä ollaan, kunnes kotona pärjään:)!! :) p.s.vattakin on alkanu pikkuhiljaa toimimaan, kiitos luumujen ja jonku mehuun sekoitettavan ihmejauheen..;)!! :)
 
Ihan järkyttävää kohtelua nykypäivänä! Miten ei huolehdita äidistä synnytyksen jälkeen!
 
Siitä keskusteltiinkin täällä aikoinaan, et äidit meinaa unohtua, jo synnytyksessä... Runnotaan vaan vauvaa pihalle vaikka saatana 24h ja äiti on ihan loppu. Sit ku vauva on pihalla, ni se lykätään äidille ja isä pääsee lepäämään?!?! Vitun vitun vittu, ku en ymmärrä tota!!! Ja suurin osa niistä hoitsuista on itsekin synnyttäneitä, en tajua miten vittu voivat olla noin typeriä.

Silleen meillä oli "onnea" siinäkin, et vauva oli keuhkojen kuivatuksessa ekat 4 pvää, ni mä sain toipuu kunnolla leikkauksesta! En ois missään nimessä ekan parin vuorokauden aikana jaksanut hoitaa vauvaa! Aloin kiinnostuakin siitä vasta noin vrk päästä.

Miiuli, mäkin pelkäsin ihan helvetisti just et jotain on menny leikkauksessa vikaan. Mitään syytä mulla ei ollu pelätä, mut koska olen sellainen...pelokas. Mua harmittaa se, ettei mulle raportoitu mitään verenpaineista tai koko homman kulusta leikkauksessa tai siellä heräämössä. Mullakin on sika alhaiset paineet (65/105 tai jotain) ja heräämössä se hoitsu istu melkeen 2h mun vuoteen päässä ja vahtasi paineita. Multa ei ees mitattu hb koko aikana, vaikka olin ollu rautakuurilla.

Ja niitä lääkkeitä pelkäsin myös, kun ei mtn hajua miten niitä kestän. Mä sain paniikkikohtauksen heräämössä ja näin painajais-valveunia. Sitte tuli kutina ja kylmä ja ne lämmitti mua sähköpeitolla. Kutina ja kylmä on normaaleita oireita kuulemma.

Tsemppiä ja toivottavasti sun mies on empaattinen ja osaa pitää susta huolta nyt ku häntä oikeesti tarvitaan. Melkeen ekaa kertaa sitten siemensyöksyn... Sellaiset terveiset multa hänelle! :salut
 
wyäääää... mullon ollut tässä pari pv ihan ihme fiilarit ja kovat pelot tän nykyisen raskauden vuoksi... Eilen päätin että tänään luen vanhasta blogista kuopuksen synnytyskertomuksen ja "kirjeet" vauvalle, joita kirjoitin pitkin raskautta hänelle. Voihan VALTAMERI ja kyyneleet, kun luin tämän... haluun nyt jakaa sen teillekin vaikkei koske tätä raskautta

TÄHTIVAUVAN SYNTYMÄ

Perjantaina 10.2 klo 22,lorahti eka satsi vettä.Olimme juuri katsoneet yyber tylsän leffan Pussikalja,joten ymmärrän,että äksöniä kaivattiin.
Soitin synnärille ja kysyin milloin ne haluu nähdä mua,ellei supistukset ala,ja la-aamuksi käskivät käyrille.Toivoin koko yön että alkais supistaa,en osannut nukkuu,vaan pakkasin viimein sairaalakassini ja laitoin vauvan vaatteet kasaan.Sitten yritin nukkua,mutta mielessä kummitteli se liikelaskenta,ja kun klo 5 heräsin jossain ihme paniikissa,ettei liikkeitä ollut juuri tuntunut,niin herätin miehen ja pyysin heittämään mua TAYSsiin.
SVO:lla menikin kivasti aikaa,lääkäri tarjosi jo tuolloin la-aamuna tippakäynnistystä,josta kieltäydyin kohteliaasti,sanoin että meen päiväksi kotiin mieluummin odottamaan spontaania käynnistymistä.Ja jos ei käynnisty,niin sunnuntai aamuna sitten...


12.2 sunnuntai aamuna oltiin SVO:lla 8.30,josta meidät vietiinkin heti neloskerrokseen saleille,jossa alkoi valmistelut.Käyrää otettiin ensin ihan pelkällään,sitten alettiin valmistella hommia,joista suurin osa aikaa menikin kanyylin saamiseen mun käteeni.Narkkari sen kävi lopulta laittamassa oikeaan käsivarteen sisäpuolelle...Ei se siinä kyllä häirinnyt,ihme kyllä.Ensin tiputettiin antibiootti,koska kalvojen puhkeamisesta oli jo 36 tuntia silloin,sitten aluksi vähän nestettä ja sitten supistusaine.Tiputukset aloitettiin 10.30 ja klo 11 on merkitty säännölliset supistukset alkaneeksi,eli synnytys alkaneeksi.

Lähtötilanne oli siis hintsusti 3cm auki ja kanavaa jäljellä.
Supistukset alkoivat aikalailla heti olla kipeitä,seurailin sitä tasaista mäkimaastoa joka piirtyi tietokoneen ruudulle kun sisäiset anturit oli napsastu vauvaan ja minuun.Jotenkin oli kiva katsoa siitä,että noin korkea,ja kestän tämän.Kellon ajoista ei ole mulla tässä vaiheessa mitään muistikuvaa,kun en ole virallista synnytyskertomusta nähnyt,joten mennään noin arvioin.Ja Samin muistikuvin.Tosin,ärähdin jo aika alkuvaiheessa ettei tarvi kellonaikoja mulle kommentoida,kun alkaa vaan ärsyttää...

No kätilölle olin hyvin selvittänyt,etten aikonut leikkiä sankaria,ja yrittää lääkkeetöntä synnytystä,koska Toivon synnytyksen tuskaisuus oli erittäin hyvin mielessä...eli kätilökin kyseli aika tiuhaan,tuntuuko,että haluan jotain.Lämpimät geelipussit pyysin sitten jossain vaiheessa,ja mies ne kerran uudelleenkin lämmitti,sitten oli 2-3 supistusta jotka kyllä meni hengitellen,mutta tuskanhiki alkoi sen verran jo päätä kuumottaa,että mietin niiden aikana,joko mä luovutan ja pyydän että puuduttakaa mut päästä varpaisiin...

Mies oli istunut mun takana sängyllä ja hieronut/puristanut harteita kun pyysin,se kompensoi kanssa alavatsalla ollutta kipua.Tätä ennen hän oli hieronut selkää ja päätä ja pitänyt lämpöpussia alaselällä,lopulta tosiaan nojasin häneen siinä istuen.

Juteltiin sitten kätilön kanssa selväksi,että aloitetaan PCP:llä eli kohdunkaulan puudutuksella,ja jos tarvitaan lisää,niin katsellaan sitten.Hän teki tutkimuksen tätä päätöstä ennen siis ja suositteli tähän "juuri oikeaan hetkeen" tätä puudutusta.Olin 4cm auki tässä kohtaa ja todellakin epätoivo meinas iskee...No nopsaa tuli lääkäri ja alkoi laittaa puudutusta(klo oli 13.30).Laiton aikana tuli 2 supistusta jolloin hommat pysäytettiin ja taas jatkettiin.Mutta voi taivas,se taivas kun ne kivut hävisi sen siliän tien.KAIKKI!!!! Minä vaan nojailin sänkyyn pää retkottaen,ja lepäsin ja huokailin ja hymyilin-kivut oli poissa.Vain jomotus ja kiristys kertoi supistuksesta.
Mies oli tietty puudutuksen laiton takia joutunut poistumaan paikaltaan,ja jäikin sitten sängyn vierelle seisomaan kun minä lepäsin.Jäin siinä jalat koukussa olemaan ihan siksikin,että tunnen paremmin mitä supistukset tekee.Puuduteen laiton jälkeen kätilö muuten pyysi lääkärin heti tutkimaan mut,ja olinkin jo 7cm auki,jolloin totesi että selvä,tässä alkaa siis rytinät kohta,ja alkoi laittaa vauvaa varten juttuja esiin.Ohjeisti Samin painamaan kutsukelloa kun pyytää,että saa apukädet sitten paikalle.En mä nyt olis uskonut,että vain muutama supistus,ja sain sanoa kätilölle että kyllä täs kohta ponnistetaan...Kerroin että tunnen kun vauva valuu luukulle.Kätilö kokeili ja sanoi että täysin auki,seuraavalla sitten ponnistetaan.
Hei c´moon,enhän mä nyt ollu valmis ponnistamaan,vastahan mä sain kivut pois.No joo tottakai olin valmis,mut aivan epätodellista,että nytkö se loppuu...

Jotenkin tuntui ihmeen pitkälle se ponnistus,kun vauva oli puoliksi ulkonakin jossain kohtaa ja ihmettelin vaan miksei sitä vedetä jo pois.Ponnistusaika oli kumminkin ollut 2 minuuttia,eli ei siinä oikeasti kauan mennyt.

Muru Kultaseni sai 9 laskeutumispistettä

Sitten numerologiaa
12022012
syntyi salissa 2
osastolla 2b oltiin huoneessa 2 paikalla 2 :D
syntymäaika 13.51 ja 51cm
paino 3500 ja pipo 35
 
Takaisin
Top