Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvällä mielellä täälläkin, vauva on tainnut taas kääntyä raivotarjontaan tai ainakin pää alaspäin, kun liikkeet tuntuu isoina tömähdyksinä ylävatsassa. Ja juhannus virkisti kivasti. Mulla on vielä 3 viikkoa töitä jäljellä, mutta eiköhän ne tule olemaan aika rentoja. Ilmastoidussa ja heinäkuulle hiljentyneessä toimistossa voi olla aika mukavaakin varsinkin jos tulee kovia helteitä. Tai toisaalta tällaisia koiranilmoja kuin tänään niin ihan sama vaikka onkin töissä.

31+4
 
Rv 22+2 ja vika työviikko ennen lomaa. Mä en oo kyl huomannu mitään ihmeellistä eroa hiuksissa raskausaikana - olishan se suotavaa jos paksuuntuisivat ja vahvistuisivat nyt...

Isäntä aloitti jo kesäloman ja lähtee huomenna sukuloimaan loppuviikoksi esikoisen kanssa - mun pitäs tietty ottaa tää tilaisuutena huilata ja nauttia siitä kuulusta omasta ajasta, mutta mulla on jo nyt vähän iksu tyttöä kun mietin etten näe sitä moneen päivään... :D
 
Minkälaisia fiiliksiä ja ratkaisuja muilla 2.+ muksun odottajilla on esikoisen/seuraavaksi nuorimman päivähoitojärjestelyistä? Likka on syksyllä 3-v. ja vähän tuntuis et sille olis hyvä olla jotain muutakin toimintaa kuin nyhjätä himassa äipän ja vauvan kans, mut en haluis vaihtaa hoitopaikkaa... Se taas pitäs tehdä jos haluu lyhentää hoitoaikaa alle 5...7 h/pvä /5 pv vkossa.
 
Minkälaisia fiiliksiä ja ratkaisuja muilla 2.+ muksun odottajilla on esikoisen/seuraavaksi nuorimman päivähoitojärjestelyistä? Likka on syksyllä 3-v. ja vähän tuntuis et sille olis hyvä olla jotain muutakin toimintaa kuin nyhjätä himassa äipän ja vauvan kans, mut en haluis vaihtaa hoitopaikkaa... Se taas pitäs tehdä jos haluu lyhentää hoitoaikaa alle 5...7 h/pvä /5 pv vkossa.
Ai miksi teillä pitää vaihtaa hoitopaikkaa Kimaira? Meillä esikoinen (reilu 2 vee) jatkoi samassa pk:ssa kuin aiemminkin, vaihdettiin vain sopimus max 5 h päivässä -sopimukseen. Sitte vähän fiilispohjalta, välillä oltu kaikki kotona. Mun mielestä on ollu hyvä, esikoinen saanu puuhata siellä, kun äiti ei ehdi ihan samalla tavalla koko ajan huomioimaan kuin ennen vauvaa. :) Tykkää olla siellä ja on voitu esim mennä vauvan neuvolaan silloin ihan rauhassa. Ja nyt ku vauva on ollu itkuisempi, ja esikoinen siitä selvästi häiriintyy, niin siellä on saanut siltä rauhaa ja esim rauhassa päässy päiväunille. Nyt toki aika nopeesti tuli tää kesätauko tietty, mut syksyllä sit taas.
 
Olipas hikinen yö...aamupäikkärit suju viileemmin...ja heräsin postiluukun kolahdukseen....Vauvan vaaka kirja ja cd tuli postista. Nyt treenailee ni vauvallakin on jotain huvia masussa . Rv 39+4.
Tämä on hyvä ostos :) Myös itseltäni löytyy ja töissäkin olen käyttänyt paljon! Voin lämpimästi suositella myös muita Soili Perkiön säveltämiä ja Hannele Huovin sanoittamia lastenlauluja (laulukirjoja) ja sitten kun niissä on vielä kirsikkana kakun päällä Kristiina Louhen kuvitus, niin ai että.., varsinainen mestari kolmikko.. :)
 
Ai miksi teillä pitää vaihtaa hoitopaikkaa Kimaira? Meillä esikoinen (reilu 2 vee) jatkoi samassa pk:ssa kuin aiemminkin, vaihdettiin vain sopimus max 5 h päivässä -sopimukseen. Sitte vähän fiilispohjalta, välillä oltu kaikki kotona. Mun mielestä on ollu hyvä, esikoinen saanu puuhata siellä, kun äiti ei ehdi ihan samalla tavalla koko ajan huomioimaan kuin ennen vauvaa. :) Tykkää olla siellä ja on voitu esim mennä vauvan neuvolaan silloin ihan rauhassa. Ja nyt ku vauva on ollu itkuisempi, ja esikoinen siitä selvästi häiriintyy, niin siellä on saanut siltä rauhaa ja esim rauhassa päässy päiväunille. Nyt toki aika nopeesti tuli tää kesätauko tietty, mut syksyllä sit taas.

Likka on perhepäivähoidossa, niin tällä hoitajalla ei kuulemma tule ryhmä täyteen jos yksi neljästä on vähemmän kuin 5-7 h/pv (joka arkipäivä). Eli pitäisi siirtyä päiväkotiin, ja se nyt tuntuu ihan pöljältä ratkaisulta, että sitten vaihtuisi kaikki hoitokaverit ja hoitopaikka jne. Jos kuulemma jää nykyiseen hoitopaikkaan, lomapäiviäkään ei saisi olla kuin max 1 per viikko, että perhepäivähoitaja voi suunnitella toimintaansa normaalisti.. o_O ...no, kyllä mä senkin ymmärrän, että aika säntillisesti siellä hoidossa sitten pitäisi käydä, että hoitaja osaa varautua ruuissa yms. kunkin päivän nuppilukuun.

Yksi likan hoitokaveri sai pikkusiskon talvella ja poika oli hoidossa tähän kesään asti normaalisti, mutta jos mä suoraan sanon niin aika vähän sitä kyllä näkyi pihassa. Olisiko sitten "ollut kipeenä" tai jotain - en tullut kyselleeksi. Nyt syksyllä se poika lopetti tai vaihtoi ryhmää, eli ei jatka tällä hoitajalla.
 
Meilläkin on vanha talo, jossa aika isot nuo ylläpitokustannukset. Siltikin ajattelin olla kotona elokuun loppuun 2017. Meillä mies jää sitten syksyllä 2017 isyyspäivärahalle ja hoitaa poikaa syksyn 2017 ja kevään 2018. Haaveilen jääväni vielä kesä-joulukuulla 2018 pojan kanssa kotiin. Olisin mielelläni ollut koko 3 vuotta pojan kanssa kotona, mutta siihen ei ole varmaan varaa. Meillä on täällä pieni päiväkoti, johon poika voisi mennä 3-vuotiaana. Päiväkoti on lähikoulun yhteydessä, joten samassa pihapiirissä jatkuisi pojalla koulutyö. Koulu on idyllinen 50 oppilaan puukoulu 1900-luvun alusta. Omalla ala-asteellani kaupunkilähiössä 80-luvun alussa oli 500 oppilasta. Ekaluokalla oli 24 oppilasta ja kolmannella luokalla 27 oppilasta. Siitä oli idylli kaukana, vaikka ihan hyviä muistoja kouluajoilta on jäänyt.
Minä rakastan vanhoja puutaloja/maalaistaloja ja olen koko ikäni asunut maalla ja tällä samalla kylällä, missä edelleen asutaan, jopa tässä samassa sukutalossa :) Vaikka ylläpitokustannukset ovat isot ja hommaa, remontoimista, pihatöitä yms.riittää valtavasti ympäri vuoden, niin en vaihtaisi tätä kyllä mihinkään muuhun, tähän on niin kasvanut ja juurtunut kiinni pienestä pitäen ja tämähän on ikään kuin elämäntapa :) Kyläkoulumme on vireä ja siinä on n.60 oppilasta ja koulun yhteydessä on myös päiväkoti, johon mahtuu n.20 lasta. Itse olen kyseisessä koulussa ala-asteen käynyt ja työskennellyt siellä muutenkin aikoinaan, joten kovin on rakas paikka minulle! Hartain toiveeni olisikin, että koulu säilyisi vielä vuosia ja oma lapseni saisi käydä päiväkodin, eskarin ja alakoulunsa tässä meille niin kovin tärkeässä kyläkoulussa :)
 
Meillä jatkaa poika samassa ryhmiksessä jossa kevään oli, kahtena päivänä viikossa klo 9-14.30. Poika tykkäsi olla siellä niin paljon, kun oli kavereita ja tekemistä, niin hyvä että saa jatkossakin viettää siellä edes vähän aikaa viikosta. Kotona voi olla vähän tylsää, kun äiti vain imettää ja vauva nukkuu. Nyt on lomaa reilu kk, ihanaa toki sekin.
 
Meillä myös esikoinen on päiväkodissa osa-aikaisesti. Hänellä on siellä kavereita ja pääsee niiden kanssa ulos/ askartelemaan jne, ja itse voi hoitaa neuvola- ym käynnit sinä aikana. Mielestäni ihan hyvä ratkaisu. Vietetään kuitenkin kaikki muu aika yhdessä, esikoinen ei siis juuri koskaan ole missään muualla hoidossa pk:n ulkopuolisella ajalla.

Mulla oli tänään synnytyksen jälkitarkastus. Keskusteltiin ehkäisystä, ja sanoin lääkärille, että en ole ihan varma, onko meillä lapsiluku täynnä vai ei. Totesin, että eipä tässä varmaan kauhean kauaa voi miettiä, kun alkaa ikä tulla vastaan. Olisitte nähneet lääkärin reaktion! Hyvä, ettei tuoliltaan pudonnut, kun purskahti nauramaan niin täysillä! Hän oli ihan, että "voi kuule, et todellakaan ole mikään vanha vauvoja tekemään, vielä pitkään aikaan!". Mä olin ihan hämmentynyt, lääkärin naureskelu mun ikäkriisille tuli niin vilpittömästi sydämen pohjasta. Sain reseptin Cerazetteihin, täytyy jossain vaiheessa miettiä, aloittaako vai ei.

Ihanissa paikoissa moni tuntuu asuvan, mä myös rakastan vanhoja taloja ja pienempiä kyliä. Asun tällä hetkellä Helsingissä, mutta olen lapsuuteni asunut maalla ja viihtyisin kyllä edelleenkin. Nykyään vaan sekä omat että miehen kaikki sukulaiset, ystävät, työpaikka jne on täällä, joten täällä on sitten kuitenkin meille järkevämpää.
 
Kaarinan kaupunki on päättänyt rajoittaa päivähoito-oikeutta jos jompikumpi vanhemmista on kotona. :( Ja vielä niin, että tällöin lapsi on oikeutettu päivähoitoon päivittäin klo 8-12. Vain poikkeustapauksissa voi käyttää muita aikoja. Meillä mies on lisäksi kotona joustavalla hoitovapaalla 2pvä/viikko, eli tyttö voisi olla hoidossa 3pvä/viikko. Ja hän on vasta 1v8kk vauvan syntyessä niin päätimme käyttää päivähoitopaikkatakuuta ja pitää tytön kotona äitiys- ja vanhempainvapaan ajan. Silloin hänelle taataan paikka samasta päiväkodista ja vauva on myös etusijalla jonossa.
 
Varhaiskasvatuslakiin tulee 1.8.2016 alkaen muutos subjektiiviseen päivähoitoon. Jokaisella lapsella on oikeus saada varhaiskasvatusta 20 tuntia viikossa. Kokopäivähoitoon on oikeus perheillä, joissa vanhemmat työskentelevät tai opiskelevat kokopäivätoimisesti. Eli meiän poika ei voisi saada kokopäivähoitopaikkaa, jos mies olisi työttömänä ja mä töissä kokopäiväisesti. Lapsella on tarpeen mukaan oikeus myös 20 tuntia laajempaankiin varhaiskasvatukseen. Näin sanotaan meiän kunnan varhaiskasvatuksen sivuilla.
 
Muokattu viimeksi:
Kaarinan kaupunki on päättänyt rajoittaa päivähoito-oikeutta jos jompikumpi vanhemmista on kotona. :( Ja vielä niin, että tällöin lapsi on oikeutettu päivähoitoon päivittäin klo 8-12. Vain poikkeustapauksissa voi käyttää muita aikoja. Meillä mies on lisäksi kotona joustavalla hoitovapaalla 2pvä/viikko, eli tyttö voisi olla hoidossa 3pvä/viikko. Ja hän on vasta 1v8kk vauvan syntyessä niin päätimme käyttää päivähoitopaikkatakuuta ja pitää tytön kotona äitiys- ja vanhempainvapaan ajan. Silloin hänelle taataan paikka samasta päiväkodista ja vauva on myös etusijalla jonossa.
Meidän kunta rajoittaa myös elokuusta alkaen, naapurikunta taas ei. Saatiin kuitenkin valita otetaanko 5pv/vko 4 tuntia (klo 8-12 tai 12-16) vai 3pv/vko 6-7 tuntia (8-15 paitsi yhtenä päivänä 8-14). Valittiin jälkimmäinen, kun sopii meidän rytmiin paremmin.
 
Varhaiskasvatuslakiin tulee 1.8.2016 alkaen muutos subjektiiviseen päivähoitoon. Jokaisella lapsella on oikeus saada varhaiskasvatusta 20 tuntia viikossa. Kokopäivähoitoon on oikeus perheillä, joissa vanhemmat työskentelevät tai opiskelevat kokopäivätoimisesti. Eli meiän poika ei voisi saada kokopäivähoitopaikkaa, jos mies olisi työttömänä ja mä töissä kokopäiväisesti. Lapsella on tarpeen mukaan on oikeus myös 20 tuntia laajempaankiin varhaiskasvatukseen. Näin sanotaan meiän kunnan varhaiskasvatuksen sivuilla.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus ja sen rajoitukset ovat juurikin kuntakohtaisia. helsingissä elokuun alusta kokopäivähoitokin olisi mahdollista, vaikka toinen vanhemmista olisi kotona, mutta halutessaan päivähoitopaikka voi määritellä kellonajat, minkä välillä lapsi voi hoidossa olla. Tällä hetkellä meidän päiväkoti ei ole määritellyt ja olemme itse kokeneet näppärimmäksi ajaksi noin 9.30-14.30, jolloin lapsi ehtii leikkeihin, saa lounaan, nukkuu päiväunet ja saa vielä välipalan päälle :) Siitä on sitten helppo suunnata vaikka porukalla puistoon
 
Mulla oli tänään synnytyksen jälkitarkastus. Keskusteltiin ehkäisystä, ja sanoin lääkärille, että en ole ihan varma, onko meillä lapsiluku täynnä vai ei. Totesin, että eipä tässä varmaan kauhean kauaa voi miettiä, kun alkaa ikä tulla vastaan. Olisitte nähneet lääkärin reaktion! Hyvä, ettei tuoliltaan pudonnut, kun purskahti nauramaan niin täysillä! Hän oli ihan, että "voi kuule, et todellakaan ole mikään vanha vauvoja tekemään, vielä pitkään aikaan!". Mä olin ihan hämmentynyt, lääkärin naureskelu mun ikäkriisille tuli niin vilpittömästi sydämen pohjasta. Sain reseptin Cerazetteihin, täytyy jossain vaiheessa miettiä, aloittaako vai ei.

Ihanissa paikoissa moni tuntuu asuvan, mä myös rakastan vanhoja taloja ja pienempiä kyliä. Asun tällä hetkellä Helsingissä, mutta olen lapsuuteni asunut maalla ja viihtyisin kyllä edelleenkin. Nykyään vaan sekä omat että miehen kaikki sukulaiset, ystävät, työpaikka jne on täällä, joten täällä on sitten kuitenkin meille järkevämpää.

Murrimur :) Mun on ihan pakko kommentoida, mullakin oli tänään jälkitarkastus. Ehkäisystä, kun puhuttiin, niin lääkäri sanoi, ettei tarvitse odottaa koko vuotta ( sektion takia) ja oli jopa sitä mieltä, että raskaaksitulo on jopa helpompaa:joyful::joyful:... ekan lapsen jälkeen, vaikka ikää onkin sitten jo enemmän....eikä tosiaan pitänyt vanhana!!:wideyed: Olin ihan että oho, mitä....:woot:

Sanoi, että nyt pitää tosiaan huolehtia ehkäisystä, jottei seuraava raskaus ala liian aikaisin...:hungry:
 
Luen tätä Vuoden mutsi kirjaa ja tässä jaetaan ihmiset kahteen kastiin; toiset ei kestä nälkää ja toiset ei unettomuutta....Mä en kestä kumpaakaan. Turvaudun siis apujoukkoihin, toivottavasti ne on valmiina. Oon kyllä 9kk niitä ajatuksella valmistellut. Meidän onni on se että kummankin vanhemmat ja mun isovanhemmat ja mun sisarukset asuu 10km säteellä meistä joten hoitoapuja riittää. Ja aion ottaa käyttöön taktiikan "vauvarytmistä"...kun hän nukkuu niin minäkin nukun/torkun/pilkin....oli sitten yö tai päivä. Rv 39+5. Huomenna neuvola ja lisää vyöhyketerapiaa....
 
Mä en kestä unettomuutta. Nälkään kyllä melkein tottuu kun tuntuu jokainen lapsukainen olleen sellainen, että just kun itse olet saanut lautaselle sapuskan, niin herää syömään. Onneksi tätäkään vaihetta ei nyt ihan hirveän kauan kestä ja mä rupesin jossain vaiheessa automaattisesti heräämään aamulla ennen vauvaa, niin sain kahvin juotua rauhassa (mikä oli todella luksusta silloin) ja käytyä vessassakin! :) Nyt täytyy yrittää valmistautua uudestaan samaan rumbaan kun kyllähän toi taapero jo nukkuu yöt ja syödäkin voi itse samalla kun syö itsenäisesti. Vähän kyllä hirvittää miten kaikki menee kun nyt on ollut niin seesteistä taaperon kanssa ja kaikki sujunut hyvin..vauva vähän sekoittaa meidän rytmejä, mutta eiköhän se sitten tästä taas..viimestään sitten kun ovat aikuisia :D
 
Se on kamala kun mä käyn täällä joka päivä tarkistamassa joko sirpasta kuuluis jotain ... Ehti tulla niin "tutuksi" tässä muutaman kk aikana....
Toivottavasti kuitenkaan mitään ihan kamalaa ei ole tapahtunut<3

Tsemppiä viimemetriläisille:) pian on nyytit sylissä<3
 
Takaisin
Top