Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olen tällä hetkellä helpottunut ja onnellinen..vaikka sanotaan aina ettei raha tee ketään onnelliseksi, niin väittäisin että kyllä tekee, jos on monet kuukaudet yrittänyt selvitä ihan minimi rahalla! :) Sain tässä kuussa ekan vanhempainrahan ja se tuntuu tosi ruhtinaalliselta summalta verrattuna kotihoidontukeen. Mies kun jäi työttömäksi, niin kaikki meidän säästöt meni kun ei kumpikaan saanut hirveästi tuloja ja mies maksoi melkein kaikki. Nyt voin vähäksi aikaa hengähtää ja ehkä käydä kampaajallakin (kun en ole itselleni tehtynä yhtään mitään koska rahapula) ennen vauvan tuloa..sais kesätukan :)
 
Raha ei ehkä tee onnellikseks mutta rahan puute kyllä tekee onnettomaks tai ainakin siitä aiheutuva stressi on sellasta että aika vaikee sitä on kompensoida muilla asioilla. Kiva että teillä helpottaa nyt Satru!

Mua ajoittain vaivaa etten oo oikeesti vielä miettinyt ja budjetoinut että millaset meidän tulot on kun mä oon vanhempainvapaalla ja sit seuraavaks mies hoitovapaalla. Ollaan nyt säästetty sitä varten mut oikeesti ihan vaan fiilispohjalta. Pitäis varmaan tehdä jotain laskelmia että tietäis pitääkö kiristää vyötä vai ei. Toisaalta ei ikinä voi olla varma miten menee ja onko esim molemmilla meistä koko ajan työ mihin palata. Kai sitä aina jotenkin pärjää.
 
Mä olen tällä hetkellä helpottunut ja onnellinen..vaikka sanotaan aina ettei raha tee ketään onnelliseksi, niin väittäisin että kyllä tekee, jos on monet kuukaudet yrittänyt selvitä ihan minimi rahalla! :) Sain tässä kuussa ekan vanhempainrahan ja se tuntuu tosi ruhtinaalliselta summalta verrattuna kotihoidontukeen. Mies kun jäi työttömäksi, niin kaikki meidän säästöt meni kun ei kumpikaan saanut hirveästi tuloja ja mies maksoi melkein kaikki. Nyt voin vähäksi aikaa hengähtää ja ehkä käydä kampaajallakin (kun en ole itselleni tehtynä yhtään mitään koska rahapula) ennen vauvan tuloa..sais kesätukan :)

Mun pitäisi jäädä hoitovapaalle ja kotihoidontuelle 18.10 alkaen. Kotihoidontuella pitäisi yrittää pärjäillä elokuun loppuun 2017 asti. Saimme onneksi isompaan asuntolainaan lyhennysvapaata vuodeksi. Kiitos pankinjohtajalle. Meillä mies ansiosidonnaisella, jos mies saisi töitä niin taloustilanne paranisi. En ole itsekään saanut käytyä kampaajalla, vaikka olen vanhempainrahalla. Mulla on lisäksi ollut kauhea hiustenlähtö nyt keväällä synnytyksen jälkeen.
 
Mulla työnantaja maksaa täyden palkan äitiysloman ekalta 72 päivältä ja sitten Kelan piikkiin loput. Vanhempainrahakausi loppuu 13.5 ja sen jälkeen pidän tältä kesältä säästämäni kaikki kesälomapäivät 40pv pois ja töihin takaisin sitten elokuussa 2017. Mies jättää isyyslomiaan sinne elokuulle 2017, niin ei tarvitse ihan heti laittaa pientä hoitoon, mutta viimeistään syyskuussa sitten sekin edessä. Tiukkaa tulee taloudellisesti olemaan seuraava vuosi ja lainanlyhennyksen,sekä tämän ison vanhan talon korkeiden asumiskustannusten takia minunkin on pakko palata töihin vuoden päästä, ei vain pysty jäämään kotihoidontuelle, vaikka niin mielelläni hoitaisin pientä kotona pitempäänkin. Toisaalta töissäkin odottaa vuoden päästä erittäin suurella todennäköisyydellä haasteellisemmat työkuviot ja "ylenemismahdollisuudet", joten lupasin jo ennen pois jäämistäni pomolle, että palaan 8/17 takaisin. :) Mutta onneksi sitä ei ole muutenkaan mihinkään luxukseen ikinä tottunut, niin eiköhän sitä jotenkin vuosi kituutella vähän vähemmälläkin.. :)
 
Raha ei ehkä tee onnellikseks mutta rahan puute kyllä tekee onnettomaks tai ainakin siitä aiheutuva stressi on sellasta että aika vaikee sitä on kompensoida muilla asioilla. Kiva että teillä helpottaa nyt Satru!

Mua ajoittain vaivaa etten oo oikeesti vielä miettinyt ja budjetoinut että millaset meidän tulot on kun mä oon vanhempainvapaalla ja sit seuraavaks mies hoitovapaalla. Ollaan nyt säästetty sitä varten mut oikeesti ihan vaan fiilispohjalta. Pitäis varmaan tehdä jotain laskelmia että tietäis pitääkö kiristää vyötä vai ei. Toisaalta ei ikinä voi olla varma miten menee ja onko esim molemmilla meistä koko ajan työ mihin palata. Kai sitä aina jotenkin pärjää.

Me kyllä tiedettiin että tiukkaa tulee olemaan, mutta ei haluttu vielä laittaa tyttöä hoitoon ja jotta sain olla tytön kanssa kotona, oli luovuttava sitten paljon muusta. Vaikka siis en todellakaan kadu sitä, ihan parasta aikaa ollut seurata pienen ihmisen elämän alkua ja usko vaan, kuinka monet hetket tuon pienen tytön ilo ja nauru on pelastanut :)Oli se silti yllätys, että niinkin tiukalle voi mennä, varsinkin kun tulin uudestaan raskaaksi ja sit ois pitänyt tehdä hankintoja. Viimeinen kuukausi oli kaikista pahin kun sain tuen vaan 10:ltä päivältä ja sitten vaihtui vanhempainraha joka tuli vasta kuukautta myöhemmin, mutta nyt voi sentään hankkia taaperolle toisen sängyn ja uuden lipaston, mistä ei voinut kun haaveilla vielä hetki sitten. Mutta uskon aina että asioilla on tapana järjestyä...eikä toi usko horjunut eikä horju sittenkään kun taas ollaan samassa tilanteessa :)
 
Mun pitäisi jäädä hoitovapaalle ja kotihoidontuelle 18.10 alkaen. Kotihoidontuella pitäisi yrittää pärjäillä elokuun loppuun 2017 asti. Saimme onneksi isompaan asuntolainaan lyhennysvapaata vuodeksi. Kiitos pankinjohtajalle. Meillä mies ansiosidonnaisella, jos mies saisi töitä niin taloustilanne paranisi. En ole itsekään saanut käytyä kampaajalla, vaikka olen vanhempainrahalla. Mulla on lisäksi ollut kauhea hiustenlähtö nyt keväällä synnytyksen jälkeen.

Teillä samanlainen tilanne sitten kuin meillä. Mies saa ansiosidonnaista, mutta ei se niin hyvä ole, että pelkästään sillä pärjäisi.

Imetätkö? Se ainakin mulla lisäsi hiusten lähtöä synnytyksen jälkeen ja oikeesti oli tosi karmeessa kunnossa hiukset kunnes tulin raskaaksi. Nyt ei taas lähde yhtään hiuksia ja on hyvässä kunnossa...tietää sitä että lähtee sitten kun poika on syntynyt. Siksi haluisin nyt lyhyen tukan äkkiä, että ois mahdollisimman helppohoitoinen vähän aikaa. Lyhyt tukka on jo pitkään ollut, mutta nyt päässyt rehottamaan :)
 
Siis kyllä me ollaan oltu ihan kusessa kun saan kotihoidontukea 280 e kuussa! Ja vaikka onkin as. Lainasta lyhennysvapaata . Ei riitä mihinkään..
 
Mulla alkaa äitiysloma 10.9. ja ilmoitin jo töihin että palaan töihin kesäkuun alusta vaikka vanhempainrahakausi on 24.7. asti. Olen kesäkuun töissä ja heinäkuun kesälomalla. Mies pitää loput vanhempainrahakaudesta kesä-heinäkuussa, sitten 6 viikkoa isyyslomaa ja vielä oma kesäloma päälle, eli töihin lokakuun alkupuolella. Sillon tulokas ehtisi ehkä just täyttää vuoden ennen kuin aloittaa päivähoidossa. Mies on nyt joustavalla hoitovapaalla kuopuksesta (töissä 3 pvä viikossa) ja jatkaa sitä näillä näkymin kunnes seuraava täyttää 3v. Lapset olis sitten siis 3 pvä viikossa hoidossa kuten kuopus nytkin on ollut. :)
 
Mulla on vähän ristiriitaiset fiilikset tuon töihin paluun suhteen, kun olen itse päiväkodissa töissä ja hoidan/kasvatan muiden lapsia ja sitten oma pitää viedä vieraalle hoitoon. Mutta se vähän lohduttaa, että tällä pienehköllä paikkakunnalla tiedän ja tunnen lähes koko varhaiskasvatuksen parissa työskentelevän henkilöstön ja he ovat todella ammattitaitoista väkeä ja hoito on varmasti hyvää ja laadukasta kaikille tämän kaupungin lapsukaisille, hoitajasta tai päiväkodista riippumatta.. :)
 
Mulla on lisäksi ollut kauhea hiustenlähtö nyt keväällä synnytyksen jälkeen.

Maria75 :) Mulla oli hiustenlähtöä raskaana, mutta muuttuivat entiselleen synnytyksen jälkeen. Mulla on paksut ja pitkät hiukset ja poika vetää letistä joka päivä :laughing002:laughing002:laughing002
 
Last edited by a moderator:
Maria75 :) Mulla oli hiustenlähtöä raskaana, mutta muuttuivat entiselleen synnytyksen jälkeen. Mulla on paksut ja pitkät hiukset ja poika vetää letistä joka päivä :laughing002:laughing002:laughing002
Mulla on molemmissa raskauksissa hiukset olleet tosi hyvässä kunnossa - paksut hiukset paksuuntuneet vain entisestään. Tosin väri on tummentunut. Imettäessä on sitten lähtenyt hiuksia. Muistaakseni se hiustenlähtö ei alkanut ihan heti, enkä nytkään ole vielä huomannut, että olisi alkanut. Saa nähdä, alkaako taas kohta...
 
Mulla on molemmissa raskauksissa hiukset olleet tosi hyvässä kunnossa - paksut hiukset paksuuntuneet vain entisestään. Tosin väri on tummentunut. Imettäessä on sitten lähtenyt hiuksia. Muistaakseni se hiustenlähtö ei alkanut ihan heti, enkä nytkään ole vielä huomannut, että olisi alkanut. Saa nähdä, alkaako taas kohta...

...mulla raskaana hiukset lakkasi jopa kasvamasta, eikä edes rasvoittuneetkaan. Hetkessä kasvoi paljon pituutta ja paksuutta, kun poika syntyi:binkybaby Kummaa:bored:
 
Imetätkö? Se ainakin mulla lisäsi hiusten lähtöä synnytyksen jälkeen ja oikeesti oli tosi karmeessa kunnossa hiukset kunnes tulin raskaaksi. Nyt ei taas lähde yhtään hiuksia ja on hyvässä kunnossa...tietää sitä että lähtee sitten kun poika on syntynyt. Siksi haluisin nyt lyhyen tukan äkkiä, että ois mahdollisimman helppohoitoinen vähän aikaa. Lyhyt tukka on jo pitkään ollut, mutta nyt päässyt rehottamaan :)

Satru :) Tuosta hiustenlähdöstä, mulla kävi ihan toisinpäin ja nyt hiukset taas kukoistaa :) Mulla kaikki "karvat" lakkasi kasvamasta raskaana, ei tarvinnut ees sheivata jne...laughing7laughing7laughing7

Niin ja en imetä, pumpulla pojalle maitoa antanut, sen mitä herunut...paljoa ei enää tule
 
Teillä samanlainen tilanne sitten kuin meillä. Mies saa ansiosidonnaista, mutta ei se niin hyvä ole, että pelkästään sillä pärjäisi.

Imetätkö? Se ainakin mulla lisäsi hiusten lähtöä synnytyksen jälkeen ja oikeesti oli tosi karmeessa kunnossa hiukset kunnes tulin raskaaksi. Nyt ei taas lähde yhtään hiuksia ja on hyvässä kunnossa...tietää sitä että lähtee sitten kun poika on syntynyt. Siksi haluisin nyt lyhyen tukan äkkiä, että ois mahdollisimman helppohoitoinen vähän aikaa. Lyhyt tukka on jo pitkään ollut, mutta nyt päässyt rehottamaan :)
Mä en ole imettänyt viikon 6 jälkeen enää, kun silloin loppu maidon tulo. Nyt kesän kynnyksellä alkanut hiusten lähtö. Tuolla tammimammoissa muillakin tammikuussa synnyttäneillä on ollut hiusten lähtöä, että ilmeisesti on jotain hormonaalista. Mulla on onneksi hiuksissa varaa mistä lähteä, kun on pitkät ja paksut hiukset. Raskausaikana mullakin kukoisti hiukset.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on vähän ristiriitaiset fiilikset tuon töihin paluun suhteen, kun olen itse päiväkodissa töissä ja hoidan/kasvatan muiden lapsia ja sitten oma pitää viedä vieraalle hoitoon. Mutta se vähän lohduttaa, että tällä pienehköllä paikkakunnalla tiedän ja tunnen lähes koko varhaiskasvatuksen parissa työskentelevän henkilöstön ja he ovat todella ammattitaitoista väkeä ja hoito on varmasti hyvää ja laadukasta kaikille tämän kaupungin lapsukaisille, hoitajasta tai päiväkodista riippumatta.. :)

Meilläkin on vanha talo, jossa aika isot nuo ylläpitokustannukset. Siltikin ajattelin olla kotona elokuun loppuun 2017. Meillä mies jää sitten syksyllä 2017 isyyspäivärahalle ja hoitaa poikaa syksyn 2017 ja kevään 2018. Haaveilen jääväni vielä kesä-joulukuulla 2018 pojan kanssa kotiin. Olisin mielelläni ollut koko 3 vuotta pojan kanssa kotona, mutta siihen ei ole varmaan varaa. Meillä on täällä pieni päiväkoti, johon poika voisi mennä 3-vuotiaana. Päiväkoti on lähikoulun yhteydessä, joten samassa pihapiirissä jatkuisi pojalla koulutyö. Koulu on idyllinen 50 oppilaan puukoulu 1900-luvun alusta. Omalla ala-asteellani kaupunkilähiössä 80-luvun alussa oli 500 oppilasta. Ekaluokalla oli 24 oppilasta ja kolmannella luokalla 27 oppilasta. Siitä oli idylli kaukana, vaikka ihan hyviä muistoja kouluajoilta on jäänyt.
 
Takaisin
Top