Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä ollaan kotiuduttu ja elämä alkaa taas tuntua normaalilta verrattuna sairaalassa oloon. Maitokin nousi saman tien. Sairaalasta johtuva stressi ja unettomuus sai sen kestämään näin kauan niin kuin omassa päässä koko ajan pähkäilinkin. Tytsy syö vieläkin laiskanlaisesti rintaa joten pumppaan aina lisäsatsin ja annan pullosta jotta saadaan paino nousuun. Muuten vauvan hoito isän kanssa yhteistyössä on ollut aikas helppoa. Imetysasioista saan varmaan stressata koko vauva ajan mutta sen oon nyt hyväksyny. Punnitaan nyt oma seurantana tyttö joka päivä. Ja siis siihen ei ole kukaan ulkopuolinen antanut ohjeita vaan oman mielenrauhan takia. Onneksi tuo isukki kalastaa niin löytyy sopiva vaaka :rolleyes::hilarious: Mun tissit on ihan valtavat :wideyed::grin Mutta se aiheuttaa myös ongelmia. Oikeastaan ainut hyvä imetysasento nyt on vauva makuultaan kainalossa. Onneksi on hyvä nojatuoli jossa on leveät käsinojat sitä varten. Tissien uusi koko on saanut nännit sojottamaan alaspäin (näytän ihan lehmältä :wtf:) niin muut asennot ei onnistu ilman että tissit on tuettava erikseen ja se on pirun hankalaa. Mutta eiköhän täs löydy muitakin tapoja tytön kasvaessa.
Neuvolan terkka tulee maanantaina käymään joten pitänee alkaa kasaamaan kysymyslistaa. Poistaa samalla mun hakaset. Itse pitää ottaa nyt lauantaina pois paineside (Pico) haavan päältä kun se saa olla max, 7 päivää siinä.
Oon kanssa miettinyt tutin käytön aloitusta. Joudun käyttämään rintakumia syöttäessä niin likka on ottanu sellasen tavan että kitisee tissille, hörppää laiskasti max 5 min ja käy nukkumaan rintakumi suussa. Saman tienhän tuon voi nukuttaa tutillakin kunhan vaan on varma että maha on täynnä.
Mukavaa, kun pääsitte kotiin! :) kivaa oloa ja tsemppiä!

Mä mietin kans tutti-juttua ja otin nyt parin viikon ikäisenä käyttöön, kun huomasin, että typykkä halus niin usein rinnalle ja alko vähän jännittää, että onkohan lopputulos sama kuin esikoisella oli eli ähkyyn syöminen ja vatsavaivakierre. Tämä typykkähän nimittäin saavutti syntymäpainoonsa alle viikossa ja sen jälkeen 3 päivässä tuli 200 g lisää painoa, joten ei ole kiinni siitä, etteikö saisi riittävästi ruokaa... Tosi hyvin otti tutin vastaan ja nyt oon pystynyt pitään syömisvälit 2-3 tunnissa ja yöllä välillä aavistuksen pidempäänkin . :)
 
Taas on eri käytäntöjä! Mulla terkka ei saanut missään tapauksessa sitä ja tikkejä poistaa vaan piti jaksaa istua autossa taas Helsinkiin ja Naistenklinikalla poistivat ne. Kotona sitä ei saanut tehdä. Porvoon sairaalan synnäri olisi käynyt myös mutta ne ei tahtoneet ottaa hommasta vastuuta vaan sanoivat et on sen yksikön homma jossa sektiokin om tehty.

Porvoon synnärihän ollaankin nyt sitten lopettamassa äänestyksen mukaan. Kuulitteko jo siitä? :angry

Marituuli :)
Mulla neuvolan terkka kävi kotona poistamassa tikit 6päivää synnytyksestä...Sairaalassa sanottiin, että pyydä terkan poistamaan ne mahd. nopeesti 5-7päivää synnytyksestä.

Mikä kiire noilla muuten on?

Ennen on ollut 10päivää, että saa tikkejä poistaa liikkuvalta alueelta.
 
Marituuli :)
Mulla neuvolan terkka kävi kotona poistamassa tikit 6päivää synnytyksestä...Sairaalassa sanottiin, että pyydä terkan poistamaan ne mahd. nopeesti 5-7päivää synnytyksestä.

Mikä kiire noilla muuten on?

Ennen on ollut 10päivää, että saa tikkejä poistaa liikkuvalta alueelta.

Nii sulla oli tikit eikä hakasia? Siinä tietty on jo yksi ero. Mulla taas on parempi et otetaan vasta maanantaina hakaset pois jolloin niiden laitosta on 9 päivää.
 
Mukavaa, kun pääsitte kotiin! :) kivaa oloa ja tsemppiä!

Mä mietin kans tutti-juttua ja otin nyt parin viikon ikäisenä käyttöön, kun huomasin, että typykkä halus niin usein rinnalle ja alko vähän jännittää, että onkohan lopputulos sama kuin esikoisella oli eli ähkyyn syöminen ja vatsavaivakierre. Tämä typykkähän nimittäin saavutti syntymäpainoonsa alle viikossa ja sen jälkeen 3 päivässä tuli 200 g lisää painoa, joten ei ole kiinni siitä, etteikö saisi riittävästi ruokaa... Tosi hyvin otti tutin vastaan ja nyt oon pystynyt pitään syömisvälit 2-3 tunnissa ja yöllä välillä aavistuksen pidempäänkin . :)

Myy75 : otin kans tutin käyttöön nyt 2viikkoisena ja on oiva apu esim. yöllä :) Mä vähän piilottelin pojan tuttia neuvolareissulla, kun terkka kotikäynnillä oli tiukkana, ettei tuttia saa mennä antaan pojalle viä aikoihin... Ajattelin, että toi terkka herppaa, jos vaan tietää, että Äiti on antanut tutin etuajassa, huhh.
 
Myy75 : otin kans tutin käyttöön nyt 2viikkoisena ja on oiva apu esim. yöllä :) Mä vähän piilottelin pojan tuttia neuvolareissulla, kun terkka kotikäynnillä oli tiukkana, ettei tuttia saa mennä antaan pojalle viä aikoihin... Ajattelin, että toi terkka herppaa, jos vaan tietää, että Äiti on antanut tutin etuajassa, huhh.
Joku suositus on just toi 2 vkoa ja eikö se perustu enemmän siihen, ettei sit haittaa imetystä. Ja sehän taas on lapsesta kiinni varmasti. Sittenhän pidemmän käytön vaikutukset on erikseen, että minkä verran on vaikutusta purentaan, hampaisiin, puheen kehitykseen jne. Mutta ymmärrän piilottelun, se sun terkkahan tiedetään :) :) Pitäiskö sun kysyy siltä joskus, että "kuule, miten noin niinku sun mielestä, onko joku asia raskaudessa ja lapsivuodeajassa menny oikeen hyvin?" :) :)
 
Myy75 : otin kans tutin käyttöön nyt 2viikkoisena ja on oiva apu esim. yöllä :) Mä vähän piilottelin pojan tuttia neuvolareissulla, kun terkka kotikäynnillä oli tiukkana, ettei tuttia saa mennä antaan pojalle viä aikoihin... Ajattelin, että toi terkka herppaa, jos vaan tietää, että Äiti on antanut tutin etuajassa, huhh.

Kurjaa, että pitää terkkarilta piilotella juttuja kun se on kuitenkin vain terkkari ja sinä lapsen äiti joka hoitaa vauvaa 24/7. Teekkareiden homma on kuitenkin ohjeistaa, antaa neuvoa, tukea..ei määrätä miten pitää elää. Jos vauva tarvii tuttia, niin se hänelle suokoot. Joillain vauvoilla on jo laitoksella tutti kun imemisen tarve on niin suuri jo heti.

Mä eilen ärähdin taas taapero puolesta neuvolassa, kun oli 3kk:ssa kasvanut 5 senttiä ja painoa tullut puoli kiloa ja sekään ei tyydyttänyt terkkari eikä lääkäriä. Aina sama keskustelu siitä, miksi lapsi on siro. Kyllä mä ottaisin yhteyttä neuvolaan jos olisin huolissani lapsen syömisestä, mutta kun en ole. Iloisempaa ja energisempää lasta saa hakea. Ja se lääkäri oli ihan järkky. Ei osannut yhtään käsitellä lapsia, likka pelkäsi sitä hulluna. Puhalsin pelin poikki kun rupesi hiipimään stetoskoopin kanssa likan takana. Siinä vaiheessa kun lapsi huutaa hysteerisena niin pitäis lekurin ja terkkarinkin lopettaa, mutta ei..jäi sydän kuuntelematta kun otin lapsen ja sain että nyt riittää rääkkäys.
 
Muokattu viimeksi:
Kurjaa, että pitää terkkarilta piilotella juttuja kun se on kuitenkin vain terkkari ja sinä lapsen äiti joka hoitaa vauvaa 24/7. Teekkareiden homma on kuitenkin ohjeistaa, antaa neuvoa, tukea..ei määrätä miten pitää elää. Jos vauva tarvii tuttia, niin se hänelle suokoot. Joillain vauvoilla on jo laitoksella tutti kun imemisen tarve on niin suuri jo heti.

Mä eilen ärähdin taas taapero puolesta neuvolassa, kun oli 3kk:ssa kasvanut 5 senttiä ja painoa tullut puoli kiloa ja sekään ei tyydyttänyt terkkari eikä lääkäriä. Aina sama keskustelu siitä, miksi lapsi on siro. Kyllä mä ottaisin yhteyttä neuvolaan jos olisin huolissani lapsen syömisestä, mutta kun en ole. Iloisempaa ja energisempää lasta saa hakea. Ja se lääkäri oli ihan järkky. Ei osannut yhtään käsitellä lapsia, likka pelkäsi sitä hulluna. Puhalsin pelin poikki kun rupesin hiipimään stetoskoopin kanssa lika takana. Siinä vaiheessa kun lapsi huutaa hysteerisena niin pitäis lekurin ja terkkarinkin lopettaa, mutta ei..jäi sydän kuuntelematta kun otin lapsen ja sain että nyt riittää rääkkäys.
Mikä tota neuvolan porukkaa vaivaa?! Hitto vieköön! Täytyy kyllä olla tosi onnellinen, kun on pääasiassa osunut kohdalla tosi kivoja, osaavia ja maalaisjärkisiä terkkoja :)
 
Joku suositus on just toi 2 vkoa ja eikö se perustu enemmän siihen, ettei sit haittaa imetystä. Ja sehän taas on lapsesta kiinni varmasti. Sittenhän pidemmän käytön vaikutukset on erikseen, että minkä verran on vaikutusta purentaan, hampaisiin, puheen kehitykseen jne. Mutta ymmärrän piilottelun, se sun terkkahan tiedetään :) :) Pitäiskö sun kysyy siltä joskus, että "kuule, miten noin niinku sun mielestä, onko joku asia raskaudessa ja lapsivuodeajassa menny oikeen hyvin?" :) :)

Kiitos Myy75, kun ymmärtät! :) :)

Yhden kerran toi tätsy sano jotain hyvää...ihan loppuraskaudessa tokas, että "onhan tää raskaus mennyt ihan hyvin ikään nähden"....Olihan jotain positiivista, mutta aika "vähättelevää", kun täysin ilman ongelmia meni koko raskaus...

Mulla ei ole tätä terkkaa kohtaan mitään vastaan ihmisenä, mutta noi jutut ja heitot, sekä puhetyyli kuin teinille, joka on tullut vahingossa raskaaksi...ne risoo:sour:
 
Mikä tota neuvolan porukkaa vaivaa?! Hitto vieköön! Täytyy kyllä olla tosi onnellinen, kun on pääasiassa osunut kohdalla tosi kivoja, osaavia ja maalaisjärkisiä terkkoja :)

Niin samaa mieltä... ihan tavallisista asioista tehdään väen väkisin monimutkaisia ja vaikeita, sen sillä saa aikaan..
 
Last edited by a moderator:
Mä eilen ärähdin taas taapero puolesta neuvolassa, kun oli 3kk:ssa kasvanut 5 senttiä ja painoa tullut puoli kiloa ja sekään ei tyydyttänyt terkkari eikä lääkäriä. Aina sama keskustelu siitä, miksi lapsi on siro. Kyllä mä ottaisin yhteyttä neuvolaan jos olisin huolissani lapsen syömisestä, mutta kun en ole. Iloisempaa ja energisempää lasta saa hakea. Ja se lääkäri oli ihan järkky. Ei osannut yhtään käsitellä lapsia, likka pelkäsi sitä hulluna. Puhalsin pelin poikki kun rupesi hiipimään stetoskoopin kanssa likan takana. Siinä vaiheessa kun lapsi huutaa hysteerisena niin pitäis lekurin ja terkkarinkin lopettaa, mutta ei..jäi sydän kuuntelematta kun otin lapsen ja sain että nyt riittää rääkkäys.

Satru :) kuullostaa siltä, että sullakin vähän "hysteerinen" terkka... meilläkin tuo sirous on aina tapetilla. Hetken helpotti, kun mies oli mukana ja vähän ojensi sen terkan näkemyksiä.

Selvähän se on, että vauvat on erilaisia, eihän muutenkaan kaikki ihmiset oo samasta puusta veistettyjä...mitä siinä on yhden terkan niin vaikeaa käsittää:bored:
 
Mä en yhtään muista miten mulla meni tikkien poisto sektion jälkeen... Sairaalassa (Kätilöopisto) en ainakaan käynyt poistattamassa, joten kaipa neuvolan terkkari sit ne poisti. Todennäköisesti sillon, kun käytiin ylimääräisessä painokontrollissa neuvolassa viikon iässä. Tikit siis oli ainakin mulla, ei hakasia. Tosi huomaamaton arpi jäi ja sekin onneksi niin alhaalla, että bikinit/alkkarit päällä arpi jää piiloon.
 
Muokattu viimeksi:
Mä en yhtään muista miten mulla meni tikkien poisto sektion jälkeen... Sairaalassa (Kätilöopisto) en ainakaan käynyt poistattamassa, joten kaipa neuvolan terkkari sit ne poisti. Todennäköisesti sillon, kun käytiin ylimääräisessä painokontrollissa neuvolassa viikon iässä. Tikit siis oli ainakin mulla, ei hakasia. Tosi huomaamaton arpi jäi ja sekin onneksi niin alhaalla, että bikinit/alkkarit päällä arpi jää piiloon.

Titti :) : Onko sulla iho tunnoton vatsan alueelta? Mulla oli loppuraskaudessa ja on vieläkin...myös siis tikkien kohdalta tunnoton, mutta tuskin liittyy niihin. Haava parantunut kyllä hyvin :)
 
Meillä pojalle oli annettu tutti jo sairaalassa vastasyntyneiden valvontaosastolla. :wideyed: Itse sitten annoin myös kotona ja aluksi imikin hanakasti. Tosin aina vain vähän aikaa ja sitten sylkäisi pois. Nykyään tutti on aina varalta mukana autossa tai vaunulenkillä ja välillä yritän sitä antaa mutta ei poika oikein huolikaan sitä. :wideyed: No toisaalta hyvä, eipähän tarvi vieroittaa tutista kuten muita lapsia, jollei ala huolia.. Joskus vain olisi helpompi että imisi tuttia ja nukahtaisi. Nyt haluaa aina sen maitopullon siihen hommaan.. Muuten on kyllä rauhallinen lapsi eikä paljon tarvitse rauhoittelua.
 
Kukkuu! Hitto ku on kiire näin ä-lomalla! Pitää varmaan laittaa kello soimaan puol kasi et ehtii tehdä jotain. Neljä tuntia meni kaupungilla, lounaalla, jädellä ja parissa kaupassa. Sitte pyykit sisään, perunat päälle ja kotin olla hyvä kotirouva et ruoka ois pöydässä ku mies tulee töistä. Aamupvällä koiralenkki, pyykit narulle, vessan pesu, omenapuun pelastus tuomenkehrääjätoukilta. Huhhuh!
 
Kyllä se telakalla on! Ollu varmaan eilisestä.

Mä muuten mittasin sen verensokerin tunti jätskin jälkeen, niinku mun täti ehdotti (käsiään hieroen). Se oli 6,1. Kirjotin oikeen ylös et "tunti suklaatuutin jälkeen." Viddu, ei saanu mua vieläkään fakkiin! :p:yuck::finger:
 
Kiitos Myy75, kun ymmärtät! :) :)

Yhden kerran toi tätsy sano jotain hyvää...ihan loppuraskaudessa tokas, että "onhan tää raskaus mennyt ihan hyvin ikään nähden"....Olihan jotain positiivista, mutta aika "vähättelevää", kun täysin ilman ongelmia meni koko raskaus...

Mulla ei ole tätä terkkaa kohtaan mitään vastaan ihmisenä, mutta noi jutut ja heitot, sekä puhetyyli kuin teinille, joka on tullut vahingossa raskaaksi...ne risoo:sour:

Kuulostaa jotenkin siltä, et sun terkka on sulle kateellinen jostain.. Ainakin käytös ja nuo heitot viittaa siihen. Ehkä hän olisi halunnut lapsen varttuneenpana tai siron vauvan aikanaan tai pitkän parisuhteen tai ylipäätänsä seksiä tai jotain vastaavaa. Ei tuo kyllä kovin sopivaa käytöstä hoiva-alan ammattilaiselta ole.:wtf:
 
Titti :) : Onko sulla iho tunnoton vatsan alueelta? Mulla oli loppuraskaudessa ja on vieläkin...myös siis tikkien kohdalta tunnoton, mutta tuskin liittyy niihin. Haava parantunut kyllä hyvin :)

Ei oo mulla tunnoton vatsan iho eikä missään vaiheessa ollutkaan. Mutta polvileikkauksem jälkeen oli koko polven ulkosyrjän iho tunnoton. Vissiin jotain hermovaurioita leikkauksessa tullut sanoi lääkäri. Tunto on kyllä pikkuhiljaa palautunut (9v leikkauksesta nyt), mutta vieläkin huomaan eron vasemman ja oikean polven tuntoaistimusten suhteen.
 
Takaisin
Top