Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miten ne mittas sydänääniä? vatsan päältä? Eiks ne mittaa myös vauvan päästä, mut jos se ei oo ollu kohdun suulla, ni ei oo voinu mitata siitä?

Miksi sulla käynnistettiin, vaikka ei ollu laskeutunut? Tai siis kuinka ylhäällä se oli? Oliko kuitenkin synnytyskanavassa? Kun oon käsittäny et se laskeutuminen tapahtuu aika ajoissa? Justmon, eikö sulla oo jo laskeutunukin? Mitätähhäh, oon iha sekaisin.

Koittiko ne Eclipse työntää sitä alemmas vattan päältä käsipelillä?

Mä opiskelen tässä kätilöksi samalla....:hilarious::grin
Kyllä mulla oli vauva vielä ylhäällä ts pää liikuteltavissa silloin tiistaina tyksissä. Mutta ns johtoviivassa tulossa alaspäin. Nyt itsellä tuntuu että on tullut alaspäin. Vatsan muoto muuttunut vielä enemmän ulkonevaksi ja rinnan alla on tilaa. Ja kävely vaikeaa kun on kuin olis keilapallo haarojen välissä:)
Ensisynnyttäjällä lasketuminen voi tapahtua jo viikkoja aiemmin, uudelleen synnyttäjällä on ihan tavallista että vauva on ylhäällä ihan h-hetkeen asti !
 
Kyllä mulla oli vauva vielä ylhäällä ts pää liikuteltavissa silloin tiistaina tyksissä. Mutta ns johtoviivassa tulossa alaspäin. Nyt itsellä tuntuu että on tullut alaspäin. Vatsan muoto muuttunut vielä enemmän ulkonevaksi ja rinnan alla on tilaa. Ja kävely vaikeaa kun on kuin olis keilapallo haarojen välissä:)
Ensisynnyttäjällä lasketuminen voi tapahtua jo viikkoja aiemmin, uudelleen synnyttäjällä on ihan tavallista että vauva on ylhäällä ihan h-hetkeen asti !
Mulla on tollanen keilapallo olo. Se tunsi sen pään viimeks mutta en tiiä oliko vielä kuin alhaalla. Tiistaina varmaan neuvolalääkäri kokeilee sitä sit.

Nyt on väsätty toivelista kätilölle. Ja pienet vauvan vaatteet pesty. On ne niin söpöjä. Valkkailin jo mitkä otetaan sairaalaan kotiutumisvaatteiksi. Sairaalakassi pitää vielä pakata itelle...

Toi nukkuminen on kyl blääh. Menin nukkuu klo 21 ja heräsin kolmelta syömään. Sit pyörin pari tuntia ja kuuntelin miehen krohinaa ja lähin koiran kanssa pihalle. Aika kiva ilma tänään tulos. Arska paistaa.
 
Mä kaivoin taas tilastoa. Sektioita tehtyv.2014: kiirreellisiä reilut 5000, suunniteltuja 3500, hätä vajaa 600. Mä ajattelin et suurin osa sektioista on suunniteltuja, mut ei, vaan nimenomaan noita kiirreellisiä. 16% synnytyksistä on sektioita.
 
Kyllä mulla oli vauva vielä ylhäällä ts pää liikuteltavissa silloin tiistaina tyksissä. Mutta ns johtoviivassa tulossa alaspäin. Nyt itsellä tuntuu että on tullut alaspäin. Vatsan muoto muuttunut vielä enemmän ulkonevaksi ja rinnan alla on tilaa. Ja kävely vaikeaa kun on kuin olis keilapallo haarojen välissä:)
Ensisynnyttäjällä lasketuminen voi tapahtua jo viikkoja aiemmin, uudelleen synnyttäjällä on ihan tavallista että vauva on ylhäällä ihan h-hetkeen asti !
Justmom, keilapallo haarojen välissä... Varmaan osuva vertauskuva! :joyful: Sitä odotellessa...
 
Sullakaan ei enää paljoo matkaa.... Mitkä fiilikset? Onko tehty synnytystapa-arvio? Ylimääräisiä ultria? Mitä kassiin? Mitä on toivelistassa? Entä kivunlivitys, mitä olit ajatellu, vai olitko mtn?

Joo vähiin käy.. Fiilikset on muuten ihan rauhalliset, mut vähän malttamattomat. Sais tulla jo. Tuo keilapallo haaroissa on aika kuvaava olotila xD Tietää sujuvia lenkkejä koiran kanssa..
Synnytystapa-arvioon pääsin joo, en muista kerroinko siitä jo. Maha on siis mulla yläkäyrien yläpuolella ollu aina, mut tytön kokoarvio oli tuolla 2,5kg eli vähän keskiarvon alapuolella (tais niillä viikoin olla 2,7kg). No se sopii mulle, koska kaikki muuten tuntui olevan ok. Tuon ultran lisäksi oon kerran käyny päivystyksessä, kun luulin, et lapsivedet tihkuu. Oli vk jo 31+ sillon. Ei onneks tihkunu.
Toivelistaa oon kehitelly, mut lähinnä siel on, että kertovat kaikesta mitä, miten ja miksi ja mitä vaihtoehtoja. Luotan niiden toimintaan kuitenkin, pakkohan se on.. Sama pätee lääkkeisiin. Aluks pelkäsin niitä kaikkia, kun luin niistä, mut taidan kuulua "kaikki mömmöt tänne" -synnyttäjiin. Ei niitä annettais, jos ne ois monille vaarallisia - toivon, ettei mullekaan. Puudutteissa mulla on ollu aiemmin ongelmia (yks ei riitä ja kestää toooooosi kauan ennen ku vaikuttaa ja sit hikoilee ne ulos heti), niin tästä mainitsen tietty, jos se vaikuttaa.
Kassia en oo pakannu, mut listaa on tehty seuraillen tätä keskustelua ja toista ketjua nimeltä Sairaalakassi. Tuntuu, et niin monet kamat on käytössä koko ajan, ettei voi pakata.

Parina yönä on alkanu tulee menkkamaisia jomotuksia alaselkään, jotka pitäny hereillä. Päivisin supistaa oikeestaan aina, kun on pystyssä tai vaikka istuukin kauan. Välillä vähän tuntuvamminkin jo, et pitää ihan pysähtyä. Mut loppuvat, kun pääsee makuulle. Tyttö onneks liikkuu pääosin selvästi, välillä lasken kuitenki ja saa töniä laskuihin sitä. Pitäisköhän alkaa touhuumaan vaan noidenkin jälkeen, jos vaikka syntyis nopeemmin.. Hmm.. :)
 
Onnea Eclipse tytöstä! :)
Samaa mietin kuin JostMom, ihmeen monta sektiota ollut. Lisääköhän ikä sektion riskiä?
Janna, Tilastoja tutkittuani, vastaus on kyllä, vähän. Ikäraja on se 35, ei niinkään 40. Kiir.sektiot nousee yli 10%:iin kun mennään yli 35v ikäluokkiin. Muoks: alemmissa siis 7-9%, eli tasainen nousu. Hätäsektioiden prosentit: pieni nousu iän myötä, ei paljon.

Yli 40v sektio-% on 25. Niissä saman verran suunniteltuja ja kiireellisiä, eli vajaat 12%. Hätäsektiot 1,6%.

Yli 40v. on ainoo ikäluokka, jossa suun.sektiot on enempi kuin kiirreelliset. Ollaan ihan ajattelevaa porukkaa! Näin tehdään tilastoja kauniimmiksi :) ! Tarkoitus yleensä varmaan on, että kaikki hätä ja kiirreelliset laskisi, se kertoo terveydenhoidon ennaltaehkäisevän työn onnistumisesta ja myös laadusta.
 
Muokattu viimeksi:
Joo vähiin käy.. Fiilikset on muuten ihan rauhalliset, mut vähän malttamattomat. Sais tulla jo. Tuo keilapallo haaroissa on aika kuvaava olotila xD Tietää sujuvia lenkkejä koiran kanssa..
Synnytystapa-arvioon pääsin joo, en muista kerroinko siitä jo. Maha on siis mulla yläkäyrien yläpuolella ollu aina, mut tytön kokoarvio oli tuolla 2,5kg eli vähän keskiarvon alapuolella (tais niillä viikoin olla 2,7kg). No se sopii mulle, koska kaikki muuten tuntui olevan ok. Tuon ultran lisäksi oon kerran käyny päivystyksessä, kun luulin, et lapsivedet tihkuu. Oli vk jo 31+ sillon. Ei onneks tihkunu.
Toivelistaa oon kehitelly, mut lähinnä siel on, että kertovat kaikesta mitä, miten ja miksi ja mitä vaihtoehtoja. Luotan niiden toimintaan kuitenkin, pakkohan se on.. Sama pätee lääkkeisiin. Aluks pelkäsin niitä kaikkia, kun luin niistä, mut taidan kuulua "kaikki mömmöt tänne" -synnyttäjiin. Ei niitä annettais, jos ne ois monille vaarallisia - toivon, ettei mullekaan. Puudutteissa mulla on ollu aiemmin ongelmia (yks ei riitä ja kestää toooooosi kauan ennen ku vaikuttaa ja sit hikoilee ne ulos heti), niin tästä mainitsen tietty, jos se vaikuttaa.
Kassia en oo pakannu, mut listaa on tehty seuraillen tätä keskustelua ja toista ketjua nimeltä Sairaalakassi. Tuntuu, et niin monet kamat on käytössä koko ajan, ettei voi pakata.

Parina yönä on alkanu tulee menkkamaisia jomotuksia alaselkään, jotka pitäny hereillä. Päivisin supistaa oikeestaan aina, kun on pystyssä tai vaikka istuukin kauan. Välillä vähän tuntuvamminkin jo, et pitää ihan pysähtyä. Mut loppuvat, kun pääsee makuulle. Tyttö onneks liikkuu pääosin selvästi, välillä lasken kuitenki ja saa töniä laskuihin sitä. Pitäisköhän alkaa touhuumaan vaan noidenkin jälkeen, jos vaikka syntyis nopeemmin.. Hmm.. :)
Kiitos raportista :cat:! Oot ehkä ketonutkin synnytystapa-arviosta, ei vaan muista kaikkee ja sit ku et kirjoittele joka pvä. Eli alatiesynnytys. Pian varmaan lähtee tulee, jos yölläkin supistelee. Neuvolaa on nyt kerran vkossa?
 
Sektio olis yhä vaan mulle kauhistus. Ymmärrän syyt mutta silti kauhistus omalle kohdalle.

Äh miten sitä voi joka aamu herätä pettyneenä ettei lähtöä tullut...
Aamukamman piikit vähenee mutta silti sitä odottaa että lähti itsellään tulemaan.

Loppuraskaus , ihan nämä viimeiset viikot, on kyllä tuskallisia. Ihan varmasti kaikilla mutta itse koen nämä päivät lähes sietämättömiksi. En halua valivali asennetta ottaa mutt pieni purnaus on nyt paikallaan!

Kuka löytäis meidän listan? yritin etsiä, katsoakseni missä kukakin menee mutten löytänyt :)

Yölento , paljonko sulla on nyt viikkoja, millainen vointi on ollut? Entä koska seuraava ultra?
 
Heippa! Mä tulin hiukan kurkkailemaan tänne mut en kyllä millään ehdi kahlata kaikkea läpi. On kyllä vilkas ketju.
Onnittelut synnyttäneille ja tsemppiä odottajille. Täällä valmistaudutaan ristiäisiin. Sitten pääsee siitäkin inasta ja kesälomaa oottelemaan(siis muiden lasten osalta)
Vauva on hyvä nukkumaan ja syömään ja muutenkin ihana.
 
Sektio olis yhä vaan mulle kauhistus. Ymmärrän syyt mutta silti kauhistus omalle kohdalle.

Äh miten sitä voi joka aamu herätä pettyneenä ettei lähtöä tullut...
Aamukamman piikit vähenee mutta silti sitä odottaa että lähti itsellään tulemaan.

Loppuraskaus , ihan nämä viimeiset viikot, on kyllä tuskallisia. Ihan varmasti kaikilla mutta itse koen nämä päivät lähes sietämättömiksi. En halua valivali asennetta ottaa mutt pieni purnaus on nyt paikallaan!

Kuka löytäis meidän listan? yritin etsiä, katsoakseni missä kukakin menee mutten löytänyt :)

Yölento , paljonko sulla on nyt viikkoja, millainen vointi on ollut? Entä koska seuraava ultra?
Mä tunnistan sun tunteen loppuviikkojen tuskasuudesta. Ei malttais yhtään oottaa.

Mä niin toivon että saan alateitse synnytettyä. Toki jos vauvan tai mun terveys on vaakalaudalla... mutta kovasti toivon välttäväni sektion.
 
Paljon onnea Tähtipölyä! Aika uskomattoman sujuva synnytys, hieno juttu!

Synnyttäneet
Maiju-75/ 30.12. / 47 cm 2820g P// alateitse/ 3.
Maria75/ 30.1. Rv 42+1/ 49 cm 3360 g P/ Tyks/ sektio/ 1.
Titti/ 9.2./ 50cm 3325 g P/ Js/ alateitse/ 2.
Satom/ 20.3./ 51 cm 3365 g P/ Kos/ alateitse/ 3.
Marituuli/ 24.3./ 48 cm 3000 g P/ Nkl/ sektio/ 3.
Sikuriini/ 30.3./ 52 cm 3780 g P/ Tyks/ sektio/ 3./
Catlin/ 8.5. rv 38+6/ 52 cm 3952 g P/ Kos/ alateitse/ 3.
Mamma-79/ 13.5. rv 39+2/ 52 cm 4090g T/ Tays/ alateitse/ 2.
Tähti-73/ 13.5. rv 38+2/ 47 cm 2400 g P/ Hyvinkää/ sektio/ 1.
Murrimur/ 14.5. rv 41+5/ 53 cm 3450 g P/ Kos/ alateitse/ 2.
Noel/ 15.5. rv 36+4/ 45 cm 2940 g P/ Tays/ alateitse/1.
Myy75/ 17.5. rv 41+1/ 51 cm 3795 g T/ Kos/ alateitse/ 2.
Tähtipölyä/ 20.5. rv 39+0/ 52 cm 2480 g T/ Kos/ alateitse/ 2.

Odottajat
Eclipse/ 25.5. T/ 1./ koks
Annami/ 5.6./ 2./ jyväskylä
Bamse/ 10.6./ 1./ oys tai oas
KuuKassius/ 13.6. T/ 1./ kos tai nkl
JustMom10/ 16.6. P/ 11./ tyks
MS74/ 30.6. T/ 1./ tyks
Tytti73/ .6.
Mrs75/ .6./ 2.
Kaarina73/ 6.7./ 2./ jorvi
Sirpa40/ 9.7. P/ 1./
Kisu75/ 10.7. T/ 5./ Hyvinkää
Satru/ 19.7. P/ 4./ Hyvinkää
Minni71/ 19.7. T/ 1.
Muumimamma-74/ 7.8./ 1./ Jyväskylä?
Miiuli77/ 13.8 - suunn. sektio 11.8. P/ 1./ hys
Lettuhei/ 25.8. T/ 1./ kos
Susamama/ 26.8. P/ 6./ Nkl tai Hyvinkää
Novelle/ 26.8. T/ 2.
Bobcat/ 29.8./
Tintsu/ .8./ 2.
Saara72/ 6.9./ 3.
Järvenhenki/ 9.9./ 1./ kaks
Ooo/ 6.10. T/ 2./ jorvi
Janna75/ 14.10. T/ 4./ tyks
Napu75/ 21.10./ 3./ koks
Kimaira/ 30.10./ 2./
Miilo/ marraskuu/ 4.
Yölento/ 9.11./ 3./ Tays
Sasi-76/ marraskuu??
Kevätpäivä/ joulukuu/ 4./
Mamma Mia/ 15.12./ 1./
Nuska76
 
Kiitos raportista :cat:! Oot ehkä ketonutkin synnytystapa-arviosta, ei vaan muista kaikkee ja sit ku et kirjoittele joka pvä. Eli alatiesynnytys. Pian varmaan lähtee tulee, jos yölläkin supistelee. Neuvolaa on nyt kerran vkossa?
Mä oon ootellu tuota joka vk neuvolaa, mutta jostain syystä maulla ei oo niin ollu. Joka toinen vaan. Viime viikolla oisin saanu ylimääräsen ajan, mit sen jouduin peruu sen synnytystapa-arvion takia. Ilmeisesti kaikki on hyvin arvojen, mittojen yms takia, että eivät näe tarpeelliseksi. Tai sitte liikaa porukkaa, ettei oo aikoja.
Ai niin, tuli tää vielä mieleen: Täällä siksikin odotan muuten malttamattomasti, että syntyis jo, kun Naistenklinikkahan on osittain suljettuna ja ne purkaa Kätilöopistolle. No viikko mun lasketun ajan jälkeen menee myös Porvoo kiinni ja nekin purkaa Kättärille osittain. Ni mitä, jos Kättärillä on ruuhkaa/sulku ja meikät saa lähtee synnyttää johonkin Utsjoelle asti..? Jorviin pääsykin vie varmaan toista tuntia ainakin, koska molemmat kehätiet on aivan tukossa.. Huoh.. :D
 
Niin ja oma neuvolakin menee kiinni kesäkuun aikana jossain välissä ja joudun siirtyy toiseen jälkitarkastusten osalta ainakin xD
 
Kiitos listasta MS. :)
Ja Sirpa, kiitos tilastoista! Jos nyt laskin oikein listaltamme niin 14. synnytyksestä 5 on ollut sektioita, eli vähän tää porukka on mennyt yli tilastojen. :D
JustMom, mulla on vähän samat tunteet et ymmärrän kyllä miksi sektioon päädytään mutta haluaisin kaikin tavoin välttää sen omalta kohdalta...
 
e
Sektio olis yhä vaan mulle kauhistus. Ymmärrän syyt mutta silti kauhistus omalle kohdalle.

Äh miten sitä voi joka aamu herätä pettyneenä ettei lähtöä tullut...
Aamukamman piikit vähenee mutta silti sitä odottaa että lähti itsellään tulemaan.

Loppuraskaus , ihan nämä viimeiset viikot, on kyllä tuskallisia. Ihan varmasti kaikilla mutta itse koen nämä päivät lähes sietämättömiksi. En halua valivali asennetta ottaa mutt pieni purnaus on nyt paikallaan!

Kuka löytäis meidän listan? yritin etsiä, katsoakseni missä kukakin menee mutten löytänyt :)

Yölento , paljonko sulla on nyt viikkoja, millainen vointi on ollut? Entä koska seuraava ultra?
Sulla ei oo yhtään kiireel.sektiota ollu? Se oiskin hyvä! Mä taas otan mieluummin suunnitellun sektion kuin kiireellisen.

Mä muuten otan ipädillä tosta listasta aina ruutukuvan, ni voi tarkistaa siitä aina tilanteet :cat:.
 
e

Sulla ei oo yhtään kiireel.sektiota ollu? Se oiskin hyvä! Mä taas otan mieluummin suunnitellun sektion kuin kiireellisen.

Mä muuten otan ipädillä tosta listasta aina ruutukuvan, ni voi tarkistaa siitä aina tilanteet :cat:.
Ei oo ollut yhtään sektiota ei:) kaikki säännöllinen alatie. Kerran sydän äänet katos yhdessä(6.) synnytyksessä ja mut komennettiin tiukasti mekka asentoon pyllypystyyn ja kätilö käski miestä ottaa "hälyytysnapin käteen" että käskystä soittaa jos lähdetään sektioon mutta sitten ne äänet löytyi ja tilanne normalisoitui ja vauva syntyi norm ponnistusvaiheen päätteeksi!
Muistan vaan etten osannut silloinkaan jotenkaan pelätä, luotin kätilöön ihan täysin.
 
Huh. Tuli kokeiltua kaikkea tässä synnytyksessä. Lopputulos kiireellinen sektio karmit paukkuen kun ei laskeutunut ja sydänäänet tipahti. Keskustelu myöhemmin mutta syynä ehkä virhetarjonta pään paukamasta päätellen.
Tyttö syntyi 1:51 ja strategiset 49cm ja 3486g. Lastenlääkäri tutki saman tien. Kaikki kunnossa. Pisteet 8/9. Itsellä vielä hyvä puudutus päällä joten nou hätä. Tissiä kokeiltu. Nyt kansliassa jotta saan otettua tirsat.
Paljon ja lämpimästi onnea, Eclipse! Voimia toipumiseen :)
 
Onnea Eclipse prinsessasta! Tänään uusilla voimilla söpöläisen hoitoon.

Oliko siinä sit toukokuiset vai meinaako joku vielä ehtiä?
 
Takaisin
Top