Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en oo aiemmin pelännyt sektiota mutta jostain syystä nyt on alkanut pelottaa. Ei itse leikkaus vaan haavan paraneminen. Multa leikattiin -09 tulehtunut kysta vasemmasta rinnasta ja se jouduttiin lopulta avaamaan kaksi kertaa lisää ennen kuin haava lopulta umpeutui tulehtumatta. Haava ei siis yksinkertaisesti umpeutunut. Lopulta siihen jäi sellanen nuppineulan pallon kokoinen reikä mikä ei meinannut millään umpeutua. Se oli aivan nännin alapuolella ja kirurgi sanoi lopulta että pitää koko nänni poistaa mutta se tehdään vasta kun en enää hanki lisää lapsia ettei haittaa imetystä. No sit ehkä vuos siitä se haava sitten lopulta umpeutui! Mutta imetys vasemmasta rinnasta ei todellakaan onnistunut, tippaakaan ei tullut ulos. Ja tuo haava oli suurimmillaan n 5x3cm ja 4cm syvä. Eli miten helevatin kauan jonkun 30cm pitkän sektiohaavan umpeutuminen kestäis?!? Täytyy mainita asiasta neuvolassa ja pyytää et mun tietoihin kirjataan et sektiota vältetään viimeiseen asti.

Onkaloituneet haavat paranee hitaammin kun ns.tavalliset haavat ja plus jos sulla on infektoitunut haava, niin se luonnollisesti hidastaa sen haavan paranemista.Harvoin sektiohaavat kestää viikkotolkulla parantua, mutta kaikki on aina yksilöllistä.Multa leikattiin joitain vuosia sitten selästä iso ja syvä lipooma, tuli syvä kuoppa ja tikkejäkin toistakymmentä.Meni vajaa vko ja haava oli ummessa ja tikitkin sai poistaa alle vkossa.Myös tietty se miten haavaa hoitaa, vaikuttanee paranemiseen kuten myös ravinto.On toki otettava huomioon mahdolliset perussairaudet ja/tai lääkitys joilla voi vaikutusta paranemiseen, mutta perusterve nuori ihminen kyllä paranee nopeasti.Otetaan puolestaan vaikka ikäihminen jolle tehdään proteesileikkaus, ei ne mummut vko tolkulla makaa vuoteessa, liikkeelle lähdetään 2. tai 3.pvänä ja haavat paranee yllättävänkin nopeasti.Jälleen, otettava taustat huomioon.
 
Kyllä mäkin pelkään sektiota ihan kamalasti. Taustalla tilanne joka ystävällä kävi ja sitten ihan käytännön syistä. Toipuminen, leikkaushaavan paraneminen, miten kun ei saa nostaa vauvaa painavempaa, miten hoidan isommat pienet lapset ja kun mies menee isyysloman jälkeen töihin jne jne
Että kaikin tavoin vältettävä asia. Mutta...
Ymmärrän myös jos siihen joudutaan. Siihen on varmasti sitten pätevä syy ja tod näköisesti sitten laskettu että sekä äidin että vauvan edun mukaista.

Tällä hetkellä en juuri muuta ajattele kuin "synny synny synny jo" ja se on oikeastaa aika tyhmää vaan ajatella sitä, sillä se jos mikä saa ajan kulkemaan vielä hitaammin. Vielä on viikkoja laskettuun aikaan ja tosiaan 7 viimeisintä käynnistetty joten aivan turha odottaa tämänkään itsellään tulevan. Silti kuuntelen kaikkia kehoni merkkejä joita on supistuksista kolotuksiin ja olen kuin pingottunut viulunkieli kokoajan.
Olo ei ole hemaiseva eikä mukava vaan nyt kolottaa hiukan joka paikkaa. Ei nää loppuraskaudet vaan helpotu ei vaan käyvät entisestään raskaammiksi.
Mutta siltikin odotan innolla sitä mukavaa synnytystä ja vauvaa, enemmän kuin mitään muuta:)

Tulipa pieni purkaus:)
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos Miiuli ja JustMom, helpotti jo hiukan. Sen unohdin mainita että osasyy siihen ettei mitkään mun haavat nykyään parane normaaliin tahtiin on mun krooninen suolistosairaus colitis (tai siihen käyttämäni lääkkeet, en tiedä kumpi sen aiheuttaa). Ja tähän asti kaikki kolme synnytystä olleet suht helppoja niin ei ole varsinaista syytä epäillä et joutuis nyt sektioon.
 
Kiitos Miiuli ja JustMom, helpotti jo hiukan. Sen unohdin mainita että osasyy siihen ettei mitkään mun haavat nykyään parane normaaliin tahtiin on mun krooninen suolistosairaus colitis (tai siihen käyttämäni lääkkeet, en tiedä kumpi sen aiheuttaa). Ja tähän asti kaikki kolme synnytystä olleet suht helppoja niin ei ole varsinaista syytä epäillä et joutuis nyt sektioon.
Colitis ulcerosa voi vaikuttaa niiden haavojen paranemiseen ja osaltaan ehkä myös se lääkitys..siinä myös ravitsemus korostuu, mutta se on sulla varmasti hallussa.Se on tosiaan niin yksilöllistä, mulla yks kaveri joka on yh niin oli alle 2vkoa sektiosta jo lenkillä ja hyvin pärjäs kotona vaikkei puolisoa ollutkaan, liikkuminen myös toimii kivun hoitona, vaikka kuulostaakin melko epäloogiselta..Kivun sallimissa rajoissa..En tunne omasta tuttavapiiristä ketään jolla olis sektion jälkeen elämä vaikeutunut mahdottomaksi, mutta varmasti on niitä kenellä on ollut vaikeuksia ja hankaluuksia.Ihan yhtä konkreettinen on sektionpelko kuin synnytyspelko ja minusta molempiin tulee suhtautua yhtä vakavasti..Se mikä on yhdelle tai viidelle hyvä ja sopiva ei välttämättä sovi sitten taas toiselle.
 
Mulla itse asiassa colitis sen verran lievä ettei varsinaista ruokavaliota tarvii noudattaa muuta kuin taudin ollessa aktiivinen, sillon pitää välttää joitakin ruokia.
Onko joku täällä ollut osittaisella tai joustavalla hoitovapaalla tai muutoin tietää miten se toimii, lähinnä miten lomat kertyy ja miten loman käyttö lasketaan?
 
Mulla itse asiassa colitis sen verran lievä ettei varsinaista ruokavaliota tarvii noudattaa muuta kuin taudin ollessa aktiivinen, sillon pitää välttää joitakin ruokia.
Onko joku täällä ollut osittaisella tai joustavalla hoitovapaalla tai muutoin tietää miten se toimii, lähinnä miten lomat kertyy ja miten loman käyttö lasketaan?
Mun työntekijät hoitoalalla on ollut. Ne on tehny 6h työpäiviä eli 30h vk taikka 4 työpv normipitusina. Kato Kelan sivuilta miten lomat määräytyy. Oisko siellä? Tietty tuntimäärä kuukaudessa pitää olla jotta lomapäiviä kertyy normisti. Se ei muistaakseni oo kovin suuri määrä ja tolla 30h ainakin kertyy lomat normisti.
 
MS, lähinnä nyt mietityttää tuleva kesäloma kun miehellä on viime vuodelta kertynyt täysi loma mutta on nyt osittaisella hoitovapaalla. Hän tekee nyt 3xvko 10-tuntisia päiviä. Eli kun hän pitää lomaa meneekö sillon 4x8h lomapäiviä viikossa ja päivä hoitovapaata vai miten? Kun pomon mielestä hänelle tulee hoitovapaasta huolimatta lomaa vaan tasan 4 vko...
 
Työssäolon veroisia päiviä pitää olla väh 14/kk tai sit yli 35h/kk. Työsuojelun sivuilta: "Äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainvapaan, tilapäisen hoitovapaan ja pakottavista perhesyistä johtuvan poissaolon aikana vuosilomaa kerryttävää työssäolonveroista aikaa on enintään 156 arkipäivää eli noin kuusi kuukautta." Eli jos on hoitovapaalla yli 156 pv, niin ylimenevältä ei lomaa kerry. Jos pitää kahdessa osassa, ni en tiedä lasketaanko noi päivät niistä yhteen.

Muoks: siis toi koskee vain tilapäistä hoitovapaata, eli lapsen sairaudesta johtuvaa. Ei nyt puheena olevaa. Hoitovapaa ei ole työssäolon veroista aikaa. Jossain työehtisopparissa voi olla, mut vaikee uskoa.
 
Muokattu viimeksi:
Työssäolon veroisia päiviä pitää olla väh 14/kk tai sit yli 35h/kk. Työsuojelun sivuilta: "Äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainvapaan, tilapäisen hoitovapaan ja pakottavista perhesyistä johtuvan poissaolon aikana vuosilomaa kerryttävää työssäolonveroista aikaa on enintään 156 arkipäivää eli noin kuusi kuukautta." Eli jos on hoitovapaalla yli 156 pv, niin ylimenevältä ei lomaa kerry. Jos pitää kahdessa osassa, ni en tiedä lasketaanko noi päivät niistä yhteen.
Koskeeko tää osittaista hoitovapaata?
 
Muuten ei! Toi koskee vaan tilapäistä hoitovapaata. Eli lapsen sairaudesta johtuvaa. Hoitovapaasta tai osittaisesta ei kerry lomia. Erton sivuilla oli näin. Tes:ssa voidaan määrätä toisinkin. Toi erto on tiukka työntekijälle.

Äitiyslomastakin kertyisi vain ton 6kk ajalta. Oliko niin,et tää muuttui just? Ennen kertyi koko 9kk:n ajalta.
 
Muuten ei! Toi koskee vaan tilapäistä hoitovapaata. Eli lapsen sairaudesta johtuvaa. Hoitovapaasta tai osittaisesta ei kerry lomia. Erton sivuilla oli näin. Tes:ssa voidaan määrätä toisinkin. Toi erto on tiukka työntekijälle.

Äitiyslomastakin kertyisi vain ton 6kk ajalta. Oliko niin,et tää muuttui just? Ennen kertyi koko 9kk:n ajalta.

Äitiysloma ainakin muuttui just huhtikuun alussa, niin, että lomaa kertyy noin kun laitoit.
Ja ainakaan mulle ei ole tullut hoitovapaalta lomaa ja hoitoalan tes on meillä käytössä.
 
Muuttui muistaakseni 1.4.2016 alkaen, koskee sen jälkeen alkaneita perhevapaita.

Osittaisuuksista en tiiä mut eikö nimenomaan tehdyt työtunnit/-päivät määrää paljonko lomaa kertyy?
 
Äitiysloma ainakin muuttui just huhtikuun alussa, niin, että lomaa kertyy noin kun laitoit.
Ja ainakaan mulle ei ole tullut hoitovapaalta lomaa ja hoitoalan tes on meillä käytössä.
Ei hoitovapaalta mutta entä osittaiselta koska sillon tekee töitä ja täyttää sen työssäoloehdon per kk.
 
Muuttui muistaakseni 1.4.2016 alkaen, koskee sen jälkeen alkaneita perhevapaita.

Osittaisuuksista en tiiä mut eikö nimenomaan tehdyt työtunnit/-päivät määrää paljonko lomaa kertyy?
Jep. Sen määrä itse asiassa se, mitä on työsopparissa. Jos SOPIMIKSEN mukaan tehdään töitä vähintään 14pv/kk, niin kun tää täyttyy ni kertyy kaikki lomat joka kk. Jos sopparin mukaan tehdään väh.35 h/kk, ni kun tää täyttyy, kertyy kaikki lomat joka kk. Jos sopparin mukaan tehdään vähemmän kuin noi, ni ei kerry lomaa, vaan vapaata, käytännössä samoin säännöin kuin lomia.
 
Ei hoitovapaalta mutta entä osittaiselta koska sillon tekee töitä ja täyttää sen työssäoloehdon per kk.
Jos kokoaikatyössä tulee se 14 työpvää/kk, ni kaikki lomat kertyy. Eli, jos oot 1pv/vko hoitovapaalla ni kaikki lomat kertyy, eiks nii?

Ja, onks sit niin, et jos oot sen 2pv/vko hoitovapaalla, ni ei tuu 14 työssäolopäivää kaikilta kuukausilta ja silloin lomia ei kerry? Jos työsopimus on kokoaikainen. Ei kai työsoppari muutu tossa kohtaa osa-aikaiseksi, vai muuttuuko?
 
Jos kokoaikatyössä tulee se 14 työpvää/kk, ni kaikki lomat kertyy. Eli, jos oot 1pv/vko hoitovapaalla ni kaikki lomat kertyy, eiks nii?

Ja, onks sit niin, et jos oot sen 2pv/vko hoitovapaalla, ni ei tuu 14 työssäolopäivää kaikilta kuukausilta ja silloin lomia ei kerry? Jos työsopimus on kokoaikainen. Ei kai työsoppari muutu tossa kohtaa osa-aikaiseksi, vai muuttuuko?
Noin mä sen ymmärtäisin.
 
Takaisin
Top