Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miten noin kilpirauhaset oireilee ? Mun serkulla oli raskauden jälkeen kilpirauhasen vajaatoiminta. Hän laihtui tosi paljon ja silmät pulistui. Hänellä lääkitys tuohon nykyään. Ilmeisesti toisellakin serkulla on sama ongelma, mutta ei ole lapsia. Mun mummolla on ollut struuma. Multa otettiin kilpirauhasarvot ennen raskautta ja silloin ei ollut mitään ongelmia.
Mä oon ymmärtäny et siinä tulee päinvastoin painoa aika paljon lisää. Yhdellä tutulla on se vaiva ja syyttää kilpparia painonnoususta. Oisko se sit kuitenkin ollu viinitonkka, se syypää:)?
 
Vitsi, mua naurattaa toi Justmomin "mukava synnytys". Minäpä otan tämän puheeksi tänään neuvolapsykologilla :happy:. Siinä meille tavoite! Raskaus paska, synnytys mukava. Joo, kyl mä ton hyväksyn :hilarious:!
 
Kilpirauhasesta: vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa, eli herkästi tulee painoa, väsyttää, hiukset ja iho voi huonosti jne kun taas liikatoiminnassa aineen vaihdunta lisääntyy, eli laihtuu. Ja myös silmien pullistuminen liittyy liikatoimintaan eli siihen struumaan.
Vajaatoiminta yleismpää ilmeisesti ja raskaus herkästi sotkee kilpirauhasta.
Itsellä käy vajaalla näin raskaus aikana. Nyt kolmas raskaus jossa mennään thyroxin lääkityksellä. Edellisten kahden syntymän jälkeen arvot normalisoituneet ja lääkitys purettu. Jännityksellä osotan miten käy tällä kertaa :)
 
Kilpirauhasesta: vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa, eli herkästi tulee painoa, väsyttää, hiukset ja iho voi huonosti jne kun taas liikatoiminnassa aineen vaihdunta lisääntyy, eli laihtuu. Ja myös silmien pullistuminen liittyy liikatoimintaan eli siihen struumaan.
Vajaatoiminta yleismpää ilmeisesti ja raskaus herkästi sotkee kilpirauhasta.
Itsellä käy vajaalla näin raskaus aikana. Nyt kolmas raskaus jossa mennään thyroxin lääkityksellä. Edellisten kahden syntymän jälkeen arvot normalisoituneet ja lääkitys purettu. Jännityksellä osotan miten käy tällä kertaa :)
Just noin mitä kuvailit. Itellä ennen diagnoosia kintut turpo limpuiks, aineenvaihdunta tosi hidas, ees taas hikoilua ja vilutusta, unirytmi ihan sekasin ja mieliala maassa. Diagnosoidussa vajiksessa raskauden plussattua pitää lääkitys heti nostaa ja arvoja seurataan jotta löytyy sopiva lääkitys. Joillain tilanne tasottuu synnytyksen jälkeen ja toisilla jää lääkitys. Mielenkiintosta on se että eri sairaanhoitopiireissä on eri viitearvot. Kolmisen vuotta sitten vaatimalla vaadin oireisiin thyroxinin ja Tykslabin mukaan arvot oli just viitearvojen reunalla mut Huslabin mukaan oisin saanu lääkkeen. Vetosin sihen enkä kyllä luovu niistä enää koska olotila muuttu niin paljon.
 
Kiva, meillon suukapulat, vähän ku epilepsia-kohtauksessa... :eek:

MS74, sun äijästä piti sanoo, et laita se heti kuriin! Kysy onkse miettiny millainen tyttö on, ja millainen se haluis et se ois, tai onkse ylipäätään miettiny mitään vauvasta ja perheestä ja mitä te sitte teette yhdessä ku se on maailmassa.

Mä koitin rutistaa tollasia asioita ku tääl alko oleen joo-joo-meininki. Kävi sit ilmi, et sitä huoletti eniten meidän parisuhde. Et heitänkö mä sen pellolle vuoden päästä ku en enää "tarvi" sitä ja tuun toimeen vauvan kanssa.

Mä kyl avauduin koko viikonlopun, välillä kiltisti ja välillä vähemmän kiltisti. Ja vitutuksesta sanoin, et se johtuu itse asiassa siitä, et ekaa kertaa homma ei mun käsissä, ei siis mitenkään. Ei voi enää perua eikä oo mitään takeita miten loppuraskaus ja synnytys menee. Mun elämä muuttuu peruuttamattomasti. Miehellä on AINA vaihtoehto hypätä pois junasta milloin vaan.

Näiden keskustelujen jälkeen mm.koira on viety pihalle joka ilta, ilman et mä pyydän. :wink Jotain ihan vähä meni perille.
Mun mies on tottelevainen ja hyvin 12v aikana koulutettu..se vaan unohtaa aika ajoin ja pitää taas muistutella. Sit jos on asioita joista se ei ymmärrä mitään niin sille on ok että mä päätän ja ohjeistan miten toimitaan. Sit se on tommonen JOO JOO kun se ei tajuu asiasta mitään. Sama jos lähetää reissuun ni mä oon selvittäny ja suunnitellu puol vuotta aiemmin kaiken etukäteen ja se voi kysyy viikkoo ennen että koska me lähettiinkää ja mihi ja päivää ennen että mitä mukaan....
 
Paljon sulla MS74 menee thyroxinia?
Itsellä 2 tabl/päivä, miedointa. Viime raskaudessa nostettiin 3 vai jopa 4:ään. Nyt pysynyt arvot ok näillä kahdella . Huomenna pitäis käväistä labrassa vielä viimeisen kerran raskauteen, mittauttamassa arvot.
 
Paljon sulla MS74 menee thyroxinia?
Itsellä 2 tabl/päivä, miedointa. Viime raskaudessa nostettiin 3 vai jopa 4:ään. Nyt pysynyt arvot ok näillä kahdella . Huomenna pitäis käväistä labrassa vielä viimeisen kerran raskauteen, mittauttamassa arvot.
Mulla menee nyt 1x0.1mg ja 1x0.25mg. Sillä saatiin arvot tasaantumaan mutta oli niin pienestä kii että nyt meen labraan aina klo 7 aamulla syömättä ja tietty lääkettä en ota. Alkuraskaudessa kävin labrassa klo 7 tai 8 tai 8.30 niin ne heitteli..mahdollisimman vähän pitäs olla valveillaoloaikaa ennen labraa. Ennen raskautta pärjäsin 3/4tbl tuosta 0,1mg.
 
Mulla turposi jalat viime synnytyksessä ja kun asiaa ihmettelin, niin vastaus oli että se on ihan normaalia. Mulla meni ainakin nesteitä suoneen ja sit kun en liikkunut juurikaan, niin illalla jalat oli kun oisin saanut jonkun mummon jalat. Meni ohi kun rupesin kävelemään ja nostele niitä ylös usein.
 
Niin joo tosta synnytyksen jälk turvotuksesta. Nuorempana en sitä muista, sujahdin farkkuihin synnytyksen jälkeen :wink mutta nyt viimeisten ja vähän vanhempana saatujen vauvojen jälkeen on kyllä alkanut megaturvotus synnytyksen jälkeen. Joku kätilö sanonut että liittyis maidon nousuun. Mutta että siis on täysin normaalia :)
 
Mun mies on tottelevainen ja hyvin 12v aikana koulutettu..se vaan unohtaa aika ajoin ja pitää taas muistutella. Sit jos on asioita joista se ei ymmärrä mitään niin sille on ok että mä päätän ja ohjeistan miten toimitaan. Sit se on tommonen JOO JOO kun se ei tajuu asiasta mitään. Sama jos lähetää reissuun ni mä oon selvittäny ja suunnitellu puol vuotta aiemmin kaiken etukäteen ja se voi kysyy viikkoo ennen että koska me lähettiinkää ja mihi ja päivää ennen että mitä mukaan....
Hahhhahhh! Just tollanen, voin kuvitella tyypin! Mä oon koittanu tulla enempi tollaseksi, joka kyselee et mihin....? Se on paljon hauskempaa ja stressittömämpää ku joku toinen on ajatellu sun puolesta kaiken. Nyt tää "kierroksessa oleva" onkin enempi sellainen, joka osaa itekin ajatella. Jos mä en suunnittele, ni se hoitaa sen. Mulla on tietty viimeinen sana:p, eli mä sit hyväksyn tai ehdotan jotain muuta. Mut joo, edellisessä elämässä mulla oli just tollanen joo-joo mies ja mä väsyin ihan totaalisesti siihen kahden puolesta ajatteluun. Ymmärrän hyvin, et siihen muistutteluun väsyy välillä! Ja siis eihän siltä koskaan kokonaan välty. Putkiaivoilla vaan on aivot narikassa säännöllisesti. :wacky:
 
Hahhhahhh! Just tollanen, voin kuvitella tyypin! Mä oon koittanu tulla enempi tollaseksi, joka kyselee et mihin....? Se on paljon hauskempaa ja stressittömämpää ku joku toinen on ajatellu sun puolesta kaiken. Nyt tää "kierroksessa oleva" onkin enempi sellainen, joka osaa itekin ajatella. Jos mä en suunnittele, ni se hoitaa sen. Mulla on tietty viimeinen sana:p, eli mä sit hyväksyn tai ehdotan jotain muuta. Mut joo, edellisessä elämässä mulla oli just tollanen joo-joo mies ja mä väsyin ihan totaalisesti siihen kahden puolesta ajatteluun. Ymmärrän hyvin, et siihen muistutteluun väsyy välillä! Ja siis eihän siltä koskaan kokonaan välty. Putkiaivoilla vaan on aivot narikassa säännöllisesti. :wacky:
Mä sanonkin sille usein ettei sun ongelmas oo muu kun se että hän on mies! Miehet ei vaan pysty samaan kun naiset. Hih.
 
Mulla turposi jalat viime synnytyksessä ja kun asiaa ihmettelin, niin vastaus oli että se on ihan normaalia. Mulla meni ainakin nesteitä suoneen ja sit kun en liikkunut juurikaan, niin illalla jalat oli kun oisin saanut jonkun mummon jalat. Meni ohi kun rupesin kävelemään ja nostele niitä ylös usein.

Satru:)
mulla varmaan tosiaan sama..yön yli nukuin jalat koholla, niin sukat mahtuu nyt jo jalkaan:grin...Nyt vaan kävelemään ja pitää juoda paljon! Eli, juu synnytykseen liittyy "mummonjalat"!:joyful:

Maria-75:)
Päästään tänään lopullisesti kotiin, koska vauvan hemoglobiini on laskenut:)
Neuvolatäti on tänään tulossa kotikäynnille vauvaa katsomaan, sekä poistaa sektiotikit mahanahasta.
 
Mä sanonkin sille usein ettei sun ongelmas oo muu kun se että hän on mies! Miehet ei vaan pysty samaan kun naiset. Hih.

Mä oon yllättynyt mihin kaikkeen mies kykenee, kun vauva maailmaan pullahtaa!!:grin
Tämä mies sanoi vuosia sitten, ettei käsitä vauvoista mitään, eikä osaa edes auttaa hoidossa....mutta mitä?! Kyllä on haukkana huolehtimassa, valvoo yölläkin ja leikittelee vauvaa...saan jopa ohjeita miten vauvaan kosketaan:joyful:
 
Tähti, poistetaanko tikit näin nopeasti?! Hui, mulla menis ainakin kolme viikkoa tollasen haavan umpeutumiseen... Miten pitkä sektiohaava muuten ylipäätään on?
 
Niin joo tosta synnytyksen jälk turvotuksesta. Nuorempana en sitä muista, sujahdin farkkuihin synnytyksen jälkeen :wink mutta nyt viimeisten ja vähän vanhempana saatujen vauvojen jälkeen on kyllä alkanut megaturvotus synnytyksen jälkeen. Joku kätilö sanonut että liittyis maidon nousuun. Mutta että siis on täysin normaalia :)

Kiitos JustMom10:)
Okei! Eli liittyy sitten varmasti synnytykseen:)

Mulla turvotus on vaan jaloissa, muutoin alkanut laihtua ihan vauhdilla.... maha se pienenee silmissä:p
 
Tähti, poistetaanko tikit näin nopeasti?! Hui, mulla menis ainakin kolme viikkoa tollasen haavan umpeutumiseen... Miten pitkä sektiohaava muuten ylipäätään on?

Juu, heti kuulemma pois. Haava on jotain 30cm silmämäärin
 
Mä oon yllättynyt mihin kaikkeen mies kykenee, kun vauva maailmaan pullahtaa!!:grin
Tämä mies sanoi vuosia sitten, ettei käsitä vauvoista mitään, eikä osaa edes auttaa hoidossa....mutta mitä?! Kyllä on haukkana huolehtimassa, valvoo yölläkin ja leikittelee vauvaa...saan jopa ohjeita miten vauvaan kosketaan:joyful:
Ehkä se konkretisoituu sit kun vauva syntyy. Mä tiedän että mun mies on täydellinen isä mun lapselle ja turvallinen. Mun tai lapsen ei koskaan tarvii pelätä että toinen ois paha tai kävis käsiks. Itellä ei oo niin hyviä muistoja omasta varhaislapsuudesta joten arvosta suuresti sitä. Saa hän muute ollakki sit vähä hölmö. Onneks mä oon ite niin täydellinen. Jaa juu muuten rv 34 ja mul on tunnin pääst neuvola. Pakko pirättää pissaa ny.
 
Mä en oo aiemmin pelännyt sektiota mutta jostain syystä nyt on alkanut pelottaa. Ei itse leikkaus vaan haavan paraneminen. Multa leikattiin -09 tulehtunut kysta vasemmasta rinnasta ja se jouduttiin lopulta avaamaan kaksi kertaa lisää ennen kuin haava lopulta umpeutui tulehtumatta. Haava ei siis yksinkertaisesti umpeutunut. Lopulta siihen jäi sellanen nuppineulan pallon kokoinen reikä mikä ei meinannut millään umpeutua. Se oli aivan nännin alapuolella ja kirurgi sanoi lopulta että pitää koko nänni poistaa mutta se tehdään vasta kun en enää hanki lisää lapsia ettei haittaa imetystä. No sit ehkä vuos siitä se haava sitten lopulta umpeutui! Mutta imetys vasemmasta rinnasta ei todellakaan onnistunut, tippaakaan ei tullut ulos. Ja tuo haava oli suurimmillaan n 5x3cm ja 4cm syvä. Eli miten helevatin kauan jonkun 30cm pitkän sektiohaavan umpeutuminen kestäis?!? Täytyy mainita asiasta neuvolassa ja pyytää et mun tietoihin kirjataan et sektiota vältetään viimeiseen asti.
 
Satru:)
mulla varmaan tosiaan sama..yön yli nukuin jalat koholla, niin sukat mahtuu nyt jo jalkaan:grin...Nyt vaan kävelemään ja pitää juoda paljon! Eli, juu synnytykseen liittyy "mummonjalat"!:joyful:

Maria-75:)
Päästään tänään lopullisesti kotiin, koska vauvan hemoglobiini on laskenut:)
Neuvolatäti on tänään tulossa kotikäynnille vauvaa katsomaan, sekä poistaa sektiotikit mahanahasta.

Maltoitko olla kysymättä tädiltä mitä mieltä hän on sun suunnattoman suuresta sokeri vauvasta?:laughing001
 
Takaisin
Top