Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Suomessa syntyy joku 55 000 - 60 000 vauvaa vuodessa. Neljä kuollutta synnyttäjää on aika vähän, en ees jaksa laskea miten pieni todennäköisyys. t. perusinsinööri

Vaikka kyllä mä olen itsekin ollut kerran se tilastollinen mahdottomuus kun naistentautien polilla olin se epätodennäköisistä epätodennäköisin tapaus kaksosraskauden kanssa, joista toinen alkio oli jäänyt torveen. Onneks ei käynyt pahasti, mutta kyllä silloin itselläkin kävi mielessä hoitovirhesyyte tai edes näpäytys aiempia hoitaneita lääkäreitä kohtaan, jotka eivät toista alkiota munatorvesta huomanneet ultraäänelläkään...
 
Muokattu viimeksi:
Kaikki on mahdollista ja lehtien tapa uutisoida asiat on vähintäänkin arveluttavaa..Olen sairaanhoitaja ammatiltani ja voin sanoa ettei tässä työssä sen enempää kuin kätilönkään työssä tuijotella tilastoja, kaikkiin operaatioihin liittyy riskejä yhtälailla kuin suojatien ylittämiseen.Jos niitä alkaa liiaksi miettimään ei saa kuin oman mielen sekaisin.Meillä on suomessa melko varmasti maailman parhaimmat ja pisimmälle koulutuksen saaneet kätilöt joiden ammattitaitoa ihaillaan myös maailmalla..
 
Suomessa syntyy joku 55 000 - 60 000 vauvaa vuodessa. Neljä kuollutta synnyttäjää on aika vähän, en ees jaksa laskea miten pieni todennäköisyys. t. perusinsinööri

Vaikka kyllä mä olen itsekin ollut kerran se tilastollinen mahdottomuus kun naistentautien polilla olin se epätodennäköisistä epätodennäköisin tapaus kaksosraskauden kanssa, joista toinen alkio oli jäänyt torveen. Onneks ei käynyt pahasti, mutta kyllä silloin itselläkin kävi mielessä hoitovirhesyyte tai edes näpäytys aiempia hoitaneita lääkäreitä kohtaan, jotka eivät toista alkiota munatorvesta huomanneet ultraäänelläkään...
Perinataalikuolleisuus eli kuolleena syntyneet yli 22 vko sikiöt ja 1. vkon aikana kuolleet: promille on 3,9 eli vähän (v 2014). Kätkytkuolemia oli vuonna 2014 yhteensä 14kpl. Äidit: 5,2 kuollutta 100.000 syntynyttä vauvaa kohden.

Neuvolassa puhuttiin kätkytkuolemista. Neuvolatäti sanoi, että tupakoitsijoiden pitää aina pestä kädet enne vauvan käsittelyä. Myös tupakoitsijoiden vaatteet sisältää haitta-aineita,joita vauva pääsee hengittää, eli vähintään harso väliin, jos ottaa vauvan olkaa vasten. Sekä, vauvan ei tulisi olla samoissa lakanoissa kuin tupakoitsijan, koska niitä hengitettäviä haitta-aineita on tupakoitsija iholla, hiuksissa, jne. Vauvan hengityselimet on niin mikromaalisen pienet, et pienikin määrä tollasta voi olla sille kohtalokasta. Samasta syystä varmaa ne pesuaineet pitää olla herkälle iholle? Ja, mä kuulin, et vanhoista sängyistä yms. kannattaa vaihtaa aina patja, ku ei tiedä missä sitä patjaa on säilytetty. Mulla on pinnasängyssä vanha patja, joka nyt siis menee vaihtoon varmuuden vuoksi. Mulla on siinä jo pestyt lakanatkin, ne menee uudestaan pesuun. Samoin vaihdoin vaunujen patjan. Neuvolatäti oli samaa mieltä, että on ihan fiksua.

Isukki täällä alkoi vuoden vaihteessa polttaa uudelleen, ei polta nyt siis mun nähden, ettei mulla hermo repee siitäkin. Eilen puhuttiin asiasta, ja kätkytkuolemasta. Se sanoi lopettavansa sitte ku jäädään lomille. Oli jo hyvässä vauhdissa mun kaa ja jauhoi purkkaa, mut sitte ite sössi tän homman vuoden vaihteessa, ni vitutukseen alkoi uudelleen. Olisin mäkin aloittanu vitutukseen uudestaan, ellen ois paksuna.
 
Mä kyllä haluan välttää sektion kaikin keinoin. En pelkää itse leikkausta millään tapaa, mut on leikattu niin monta kertaa eri jutuista johtuen. Mutta nyt kun mulla on krooninen suolistosairaus niin joko itse sairaus tai sen lääkitys aiheuttaa sen että kaikkien haavojen parantuminen kestää tuplasti kauemmin kuin normisti. Eli en haluis kokeilla kuinka kauan sektiohaavan paraneminen mulla kestäis ja kuinka monta komplikaatiota siihen matkalle mahtuis. :(
 
Me päästään vauvan kanssa kotiin tänään ❤️

Vähän joutui maanittelemaan, kun vauvalla paino on laskenut aika paljon ja mulla itselläni hemoglobiini edelleen vaan 78. Mutta lupasin imettää supertiheästi ja käydä tällä viikolla neuvolassa punnitsemassa vauvaa ja lupasin pysyä tolpillani pyörtymättä ja syödä lisärautaa, niin lupa heltisi!
 
Toi kätkytkuolema on pelottava. Mun on välillä ihan pakko varmistella, että hengittäähän vauva, jos se nukkuu ihan tyynenä ja liikahtamatta. Varsinkin alkuaikoina piti jatkuvasti tarkistella.
 
Lähinnä" note to self" mietiskelyä.
Mullahan tää raskaus alkoi ei niin selkeästä tilanteesta, eli kahdet edelliset menkat oli mitättömät. 30.9 tein raskaustestin joka oli selkeän positiivinen.
13.8 ja 13.9 edelliset menkat. No neuvola ensin merkkas viimeisiksi kk ton 13.8 kun seuraaavat oli niin niukat, melkeen olemattomat.ja kun positiivinen easkaustesti ei olisi sopinut yhteen 13.9 alkaneiden menkkojen kanssa. Varhaisultrassa sitten lääkäri sai lasketuksi 12-16.6 mutta monen mittauksen jälkeen päätyi että laitetaan se 16.6.16 kun on niin kivan näköinen luku. Mikä silloin muakin nauratti että joo laitetaan se. Mut sitten np ultrassa sikiö oli 4 päivää isompi ja r ultrassa jo 6 päivää isompi suhteessa laskettuun aikaan. Mutta eivät muuttaneet la kun ei täyttynyt se viikko eroa.
Nyt siis vaan pohdin että onkohan mun la ihan päin puuta?! Kun vauva rv 34 vastasi kooltaan rv 36??? Mun täytyy ottaa tää puheeksi ja muistuttaa siitä alun epämääräisyydestä. Sitäkin suuremmalla syyllä kun vauva nyt tuntuu viikkoihin nähden isolta.
 
Lähinnä" note to self" mietiskelyä.
Mullahan tää raskaus alkoi ei niin selkeästä tilanteesta, eli kahdet edelliset menkat oli mitättömät. 30.9 tein raskaustestin joka oli selkeän positiivinen.
13.8 ja 13.9 edelliset menkat. No neuvola ensin merkkas viimeisiksi kk ton 13.8 kun seuraaavat oli niin niukat, melkeen olemattomat.ja kun positiivinen easkaustesti ei olisi sopinut yhteen 13.9 alkaneiden menkkojen kanssa. Varhaisultrassa sitten lääkäri sai lasketuksi 12-16.6 mutta monen mittauksen jälkeen päätyi että laitetaan se 16.6.16 kun on niin kivan näköinen luku. Mikä silloin muakin nauratti että joo laitetaan se. Mut sitten np ultrassa sikiö oli 4 päivää isompi ja r ultrassa jo 6 päivää isompi suhteessa laskettuun aikaan. Mutta eivät muuttaneet la kun ei täyttynyt se viikko eroa.
Nyt siis vaan pohdin että onkohan mun la ihan päin puuta?! Kun vauva rv 34 vastasi kooltaan rv 36??? Mun täytyy ottaa tää puheeksi ja muistuttaa siitä alun epämääräisyydestä. Sitäkin suuremmalla syyllä kun vauva nyt tuntuu viikkoihin nähden isolta.
Se siis voi syntyy kans ihan kohta jo
 
Toi kätkytkuolema on pelottava. Mun on välillä ihan pakko varmistella, että hengittäähän vauva, jos se nukkuu ihan tyynenä ja liikahtamatta. Varsinkin alkuaikoina piti jatkuvasti tarkistella.

Mä ratkaisin tämän pelon nörttinä niin että ostin Nanny kätkythälyttimen. Tulevaisuus sitten näyttää saanko siltikään nukuttua vai tuijotanko mukulaa kaiket yöt :rolleyes:
Ostin hälyttimen tori.fi ja myyjä sanoi että toimii siihen asti kunnes vauva alkaa kääntyilemään enemmän unissaan. Sitten alkaa tulla hälyjä koko ajan jos kierähtää hälypatjan reunalle. Mutta saahan sillä mielenrauhaa onneksi yli puoleksi vuodeksi ja ehkä sitten nukuttuakin jos vauva vaan nukkuu...
 
Mä ratkaisin tämän pelon nörttinä niin että ostin Nanny kätkythälyttimen. Tulevaisuus sitten näyttää saanko siltikään nukuttua vai tuijotanko mukulaa kaiket yöt :rolleyes:
Ostin hälyttimen tori.fi ja myyjä sanoi että toimii siihen asti kunnes vauva alkaa kääntyilemään enemmän unissaan. Sitten alkaa tulla hälyjä koko ajan jos kierähtää hälypatjan reunalle. Mutta saahan sillä mielenrauhaa onneksi yli puoleksi vuodeksi ja ehkä sitten nukuttuakin jos vauva vaan nukkuu...
Onko joissain kätkythälyissä itkuhälytin samassa? Onko sulla sellanenkin. Ei toi iltasanomien juttu mitään mut parun täällä nyt yhtä Kaksplussan juttua peiton alla. Älkää menkö lukee....mä haluun tollasen hälyttimen kans. Jos pienellä investoinnilla saa mielenrauhan niin kyllä kiitos.
 
Onko joissain kätkythälyissä itkuhälytin samassa? Onko sulla sellanenkin. Ei toi iltasanomien juttu mitään mut parun täällä nyt yhtä Kaksplussan juttua peiton alla. Älkää menkö lukee....mä haluun tollasen hälyttimen kans. Jos pienellä investoinnilla saa mielenrauhan niin kyllä kiitos.

Mulla on itkuhäly erikseen. Sen voi sitten laittaa vaunuihin ym. Kätkythälytin on lähinnä tarkoitettu pinnasängyssä toimivaksi yöaikaan.
Muokkaus. Kätkythälytintä ei siis ole helppo siirrellä sängystä toiseen. Se pedataan lakanan alle.
 
Mulla on itkuhäly erikseen. Sen voi sitten laittaa vaunuihin ym. Kätkythälytin on lähinnä tarkoitettu pinnasängyssä toimivaksi yöaikaan.
Muokkaus. Kätkythälytintä ei siis ole helppo siirrellä sängystä toiseen. Se pedataan lakanan alle.
Mäkin haluun ton. Ihan saletisti valvon mäkin. Mä tein sitä koiranpennun kanssakin :eek:, et voisin kuvitella et ihmislapsen kanssa myös...

Se siis hälyttää jos vauva ei liiku? Mikä varoaika siinä on? Onksulla itkuhälytin kameralla? Mä en oo vielä hommannu, isukki vähän otti sen projektikseen :meh:, uskon ku nään...

Jaa, ootteko lukenu paljon noita vauvalehtiä? Mä en yhtäkään. Hyi MS74, miten siellä tollasia juttuja on? Ala lukeen Wallanderia! Mulla on jotain 5kpl Lee Childia venttaamassa äitiyslomaa :). Ne on kyl siinäjasiinä et pystynkö lukeen...jonku sivun joutuu aina hyppää yli ku menee väkivaltaiseksi.

Perkele, neuvolatäti laitto meiliä et sokerit oli pissakokeessa koholla. Että "synttäriherkuttelu paljastui". Mitkäköhän arvot oli? Onko ne samaa arvomaailmaa ku verestä? Saatana, jos ne oikeesti lähtee kohoomaan. Onksiinä jotain perää, et loppuraskaudesta käy näin, Justmom ku sullakin lähteny kohoomaan?
 
Onko joissain kätkythälyissä itkuhälytin samassa? Onko sulla sellanenkin. Ei toi iltasanomien juttu mitään mut parun täällä nyt yhtä Kaksplussan juttua peiton alla. Älkää menkö lukee....mä haluun tollasen hälyttimen kans. Jos pienellä investoinnilla saa mielenrauhan niin kyllä kiitos.
Onko 40+ so what pinosta? :( sielä ainakin ihan kamalia uutsia...
 
JustMom, kannattaa ottaa puheeksi jos vauva kerran vaikuttaa isolta jo nyt. Ettei ehdi sitten kasvaa jättiläismäiseksi. Ja mainitse minkä kokoisia sun aiemmat on olleet vaikka ovat syntyneet etuajassa.
 
Mäkin haluun ton. Ihan saletisti valvon mäkin. Mä tein sitä koiranpennun kanssakin :eek:, et voisin kuvitella et ihmislapsen kanssa myös...

Se siis hälyttää jos vauva ei liiku? Mikä varoaika siinä on? Onksulla itkuhälytin kameralla? Mä en oo vielä hommannu, isukki vähän otti sen projektikseen :meh:, uskon ku nään...

Jaa, ootteko lukenu paljon noita vauvalehtiä? Mä en yhtäkään. Hyi MS74, miten siellä tollasia juttuja on? Ala lukeen Wallanderia! Mulla on jotain 5kpl Lee Childia venttaamassa äitiyslomaa :). Ne on kyl siinäjasiinä et pystynkö lukeen...jonku sivun joutuu aina hyppää yli ku menee väkivaltaiseksi.

Perkele, neuvolatäti laitto meiliä et sokerit oli pissakokeessa koholla. Että "synttäriherkuttelu paljastui". Mitkäköhän arvot oli? Onko ne samaa arvomaailmaa ku verestä? Saatana, jos ne oikeesti lähtee kohoomaan. Onksiinä jotain perää, et loppuraskaudesta käy näin, Justmom ku sullakin lähteny kohoomaan?
Just kävin neukussa noiden muutaman arvon takia keskustelemassa. Sanoi että normaalia et näin loppuaskaudesta keho väsyy ja isuliinin luonnollinen tuotanto vähenee ja sokerit voi nousta vaikka ei suoranaisesta diabeteksestä olis kyse...
 
Onko 40+ so what pinosta? :( sielä ainakin ihan kamalia uutsia...
Ostin ton Kaksplussan lehden. Pitkästä aikaa lehti jossa on asiaakin. Hyviä juttuja...ja koskettavia. Ihana juttu Sami Kurosesta. Söpöö! Ja se itkutarina oli kun pari lähti synnyttää ja sydänäänet loppu. Kuristu napanuoraan ja siin kerrottiin synnytys ja siunaus yms. Huoh.
 
Aijuu ja oli Kaksplussassa juttu perätilasynnytyksistä ja millon ne perätilassa olevat johtaa sektioon....hmmmm....voiskos tää ihan ite kääntyy jo. Oikeestaan jos vauvan hapensaanti on turvatumpi sektiolla niin se on mulle ok mutta sit mietin sitä että jos me halutaankin toinen perään ni venyykö se "luvan" saanti...
 
Ostin ton Kaksplussan lehden. Pitkästä aikaa lehti jossa on asiaakin. Hyviä juttuja...ja koskettavia. Ihana juttu Sami Kurosesta. Söpöö! Ja se itkutarina oli kun pari lähti synnyttää ja sydänäänet loppu. Kuristu napanuoraan ja siin kerrottiin synnytys ja siunaus yms. Huoh.
Aa ihan lehdestä luettua. Tuolla kaks plussan keskustelupalstalla on yks äiti just menettänyt vauvan kötkytkuolemaan :( ajattelin jos tarkoitit sitä :(
Kyllähän sitä on herkillä näin loppuraskaudesra ja itku tulee pienemmästäkin...
 
Takaisin
Top