Raskaana --40+++

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sirpa, mä ompelin niitä kuola/ruokalappuja ite kuopukselle. Ostin useampaa eri kuvioista/väristä trikookangasta, kutakin 20cm muistaakseni ja leikkasin ja ompelin sit aina kaks yhteen. Joihinkin laitoin vielä muovitetun froteen kankaiden väliinkin. Ja neppareilla vaan kiinni niskasta. Niitä oli sit läjä just kun vauva alko maistella kiinteitä ja ihan vaan kuolaamiseen kans.
Mun täytyy tonkia kangasvarastot läpi. Kanttinauhaa mulla ainakin on. Hitto, pitäiskö kaivaa ompelukone naftaliinista nyt sitte. Siinähän sitä hommaa ois. mulla ois muutenkin muutama tyyny ja istuinpäällinen päällystettävänä.

Hei! Mä oon muuten säästäny yläasteella tekemäni potkuhousut ja villapaidan! Ne tulee käyttöön!
 
En huomannut ite mitään. Mun verenpaine nousi yllättäen ja vaikka pissanäyte oli puhdas neuvolassa päätyivät (th ja lääkäri mietti pitkään mitä pitäisi tehdä) lähettämään mut ä-polille kontrolliin kun pelkäsivät raskausmyrkytystä. Verikoe oli puhdas myös mutta ultrattaessa lääkäri totes että yks pieni lätäkkö lapsivettä enää jäljellä! Olis lähettänyt mut suoraan synnytyssaliin käynnistykseen mutta siellä oli ruuhkaa niin sain odottaa osastolla seuraavaan aamuun. Vähän väliä sen illan ja yön tarkkailtiin vauvan sykettä.
 
Ok kiitos. Mä joskus mietin että voiko sen jostain itse huomata että vettä olis paljon tai vähän. Mulla oli viidennessä vettä ylärajoilla jonka vuoksi sitten käynnistettiin. Mutta en osannut sitä itse mitenkään aavistella. Pelkäsin lähinnä vaan isoa vauvaa kun vatsa oli järkyttävän iso. Rv 38 sf oli muistaakseni 40. Mutta vauva oli sitten ihan normaalin kokoinen 3,7 kg
Myöhemmissä raskauksissa oon joskus miettinyt onko vettä vähänlaisesti kun vatsa ollut hyvin pinkeä. Mut koskaan ei ole ainakaan asiaa ultrassa huomattu.
 
JustMom10 voiko vettä olla myös liikaa? Mulla rakenneultrassa sanottiin, että vettä on paljon ja nyt mun vatta on tosi iso. Vko sitten rv 35+1oli sf -mitta 36. Lähete äippäpolille kyllä tuli ja menossa sinne ensi vkon pe.
 
JustMom10 voiko vettä olla myös liikaa? Mulla rakenneultrassa sanottiin, että vettä on paljon ja nyt mun vatta on tosi iso. Vko sitten rv 35+1oli sf -mitta 36. Lähete äippäpolille kyllä tuli ja menossa sinne ensi vkon pe.
Juu vettä voi olla myös liikaa. Ilman syytä huoleen. Joskus se voi olla merkki jostain häiriöstä ihan samoin kun että vettä liian vähän mutta useimmiten vaaratonta. Äidille tukalaa :)
 
Ja raskausdiabetes usein lisäänlapsiveden määrää. Jos ei radia ole todettu ja huomataan että vettä paljon, usein lähtee lähete sokerirasitukseen
 
Kiitti tiedoista JustMom10! Nyt sit vaan oottelen tota äippäpolikäyntiä. Luin muuten tosta vau.fi odotus -kirjasta, että tällä vkolla pitäis olla kohtu korkeimmillaan ennenkuin laskeutuu. Mulla on jo ollut monta viikko vatsa ihan alhaalla ja vauvan pää painaa virtsarakkoa. Olisko niinkuin lähtökuopissaan siellä. Mul on kyllä sellainen tuntuma, että tulee pikkasen ennen laskettua aikaa. Saa nähdä.
Onko muilla muuten jalkaterät kipeenä.? Mulla etenkin oikean jalan jalkapöytä ja jalkapohja ihan älyttömän kipeä. Vaikea kävellä ja tuntuu kuin olis suurinpiirtein murtunut. Mut olen ajatellut, et turvotus jotenkin puristaa ja kipeyttää lihaksia siellä.

Rv36+0
 
Kiitti tiedoista JustMom10! Nyt sit vaan oottelen tota äippäpolikäyntiä. Luin muuten tosta vau.fi odotus -kirjasta, että tällä vkolla pitäis olla kohtu korkeimmillaan ennenkuin laskeutuu. Mulla on jo ollut monta viikko vatsa ihan alhaalla ja vauvan pää painaa virtsarakkoa. Olisko niinkuin lähtökuopissaan siellä. Mul on kyllä sellainen tuntuma, että tulee pikkasen ennen laskettua aikaa. Saa nähdä.
Onko muilla muuten jalkaterät kipeenä.? Mulla etenkin oikean jalan jalkapöytä ja jalkapohja ihan älyttömän kipeä. Vaikea kävellä ja tuntuu kuin olis suurinpiirtein murtunut. Mut olen ajatellut, et turvotus jotenkin puristaa ja kipeyttää lihaksia siellä.

Rv36+0

Catlin:)
mulla oli alkuraskaudessa vasen jalkaterä ja jalkapöytä tosi kipee, ei astua meinannut pystyä. Oli siteessäkin, kun lääkäri luuli murtumaksi, eivät uskaltaneet ottaa röntgeniä.
Se meni itsellään ohi parin kolmen viikon päästä...outo vaiva oli, jotenkin liittyi raskauden nivelien löystymiseen.
 
Heippa taas!:)

Tuleeko teillä paikat oikein kipeiksi yön aikana?:rolleyes: Nykyään joka aamu sattuu:sad001 ..Lonkat kipeytyy, etenkin jos ei herää kääntämään riittävän usein kylkee, niin kyllä on kipee:sad001

Ilmeisesti pitäis liikkua enemmän päivän aikana, mutta millä, kunnei enää tahdo päästä, paitsi ne hassut pari kilsaa
 
Tähti, mulla tuli yön aikana loppuraskaudessa (viimeiset 1,5 kk) paikat kipeäksi. Erityisesti alaselkään tuli semmosta iskias-tyyppistä kipua, joka säteili pakaraan. Keskellä yötä kun heräsi vessaan, niin tuntui ettei kävelemään pääse, sama aamuisin sängystä noustessa. Päivän mittaan se helpotti kun liikkui enemmän, mutta pitkä paikallaan olo sai ton aikaan. Synnytyksen jälkeen vaiva hävisi. Eli ei oo onneksi ikuista. :)
 
Tähti, mulla tuli yön aikana loppuraskaudessa (viimeiset 1,5 kk) paikat kipeäksi. Erityisesti alaselkään tuli semmosta iskias-tyyppistä kipua, joka säteili pakaraan. Keskellä yötä kun heräsi vessaan, niin tuntui ettei kävelemään pääse, sama aamuisin sängystä noustessa. Päivän mittaan se helpotti kun liikkui enemmän, mutta pitkä paikallaan olo sai ton aikaan. Synnytyksen jälkeen vaiva hävisi. Eli ei oo onneksi ikuista. :)

..joo, noustessa ei käveleen meinaa päästä:sad001

Päivän mittaan helpottaa.
 
Mulla on nyt ihan juuri samoja vaivoja! Öisin alempana oleva lonkka puutuu pahasti, ja liikkeellä ollessa iskias-tyyppinen kipu vasemmassa "yläpakarassa". Vaikeuttaa liikkumista, ja välillä vasen jalka pettää kokonaan... Uuh.

Tänään alkoi rv 38, eli meikäläisen vauva on nyt virallisesti täysiaikainen, syntyipä hetkenä minä hyvänsä!

Puolestani saisi kyllä tullakin vaikka tänään :) meillä on kaikki valmiina. Vaan eipä ole synnytyksen käynnistymiseen liittyen näkynyt oireen oiretta; ei limatulppaa, lapsivettä, supistuksia, mitään... Ei auta kun odotella ja koittaa pystyä jotain puuhailemaan, selkäkivuista huolimatta.
 
Mulla on nyt ihan juuri samoja vaivoja! Öisin alempana oleva lonkka puutuu pahasti, ja liikkeellä ollessa iskias-tyyppinen kipu vasemmassa "yläpakarassa". Vaikeuttaa liikkumista, ja välillä vasen jalka pettää kokonaan... Uuh.

Tänään alkoi rv 38, eli meikäläisen vauva on nyt virallisesti täysiaikainen, syntyipä hetkenä minä hyvänsä!

Puolestani saisi kyllä tullakin vaikka tänään :) meillä on kaikki valmiina. Vaan eipä ole synnytyksen käynnistymiseen liittyen näkynyt oireen oiretta; ei limatulppaa, lapsivettä, supistuksia, mitään... Ei auta kun odotella ja koittaa pystyä jotain puuhailemaan, selkäkivuista huolimatta.

Murrimur:)

Jännittää niin sun puolesta, koska alkaa tapahtua!:) Tsemppiä:)
 
Voi ei, menin syömään vuohenjuustopatongin kahvilassa, ennen kun huomasin, että olisko saanut syödä?!:sad001:eek:

Nyt jäi vaivaan, ettei vaan tuu jotain listeriaa:oops: Että osaankin olla ajattelematon, ihan suutuin itelle:mad::sad001
 
Voi ei, menin syömään vuohenjuustopatongin kahvilassa, ennen kun huomasin, että olisko saanut syödä?!:sad001:eek:

Nyt jäi vaivaan, ettei vaan tuu jotain listeriaa:oops: Että osaankin olla ajattelematon, ihan suutuin itelle:mad::sad001

Listerian saaminen tuollaisesta on niin epätodennäköistä Suomessa että älä huolehdi turhaan. Täällä elintarviketurvallisuus on oikeasti todella korkea.
 
Mulla ailahtelee mieliala nyt niin ettei tahdo pysyä perässä! Viikkoja nyt 14+3 ja yhdeksän päivää pitää jaksaa odottaa seuraavaan ultraan et näkee onko kaikki edelleen kunnossa vai löytyykö jotain poikkeavuutta. Sit mahdollinen lapsivesinäyte vielä päälle. Lauantaina olin jo aivan varma ettei tästä mitään tuu, varmasti jotain löytyy että joudutaan keskeyttämään, oli pakko kuunnella dopplerilla sydänäänet et rauhotuin edes vähän. Eilen sitten selailin jo kalenteria ja mietin koska vois pitää ristiäisiä... Mä tuun hulluks tätä menoa!
 
Listerian saaminen tuollaisesta on niin epätodennäköistä Suomessa että älä huolehdi turhaan. Täällä elintarviketurvallisuus on oikeasti todella korkea.

Kiitos Eclipse!:)
Vähän helpotti, mutta eihän noista tiedä onko pastoroitua, mitä patongin väliin pistävät..
 
Tähti-73jotain tollasta ajattelin jalkakivun olevan. Mut tosiaan vaikea edes astua jalalla. Tänään vähän sellanen olo, et huoh...valtava, kömpelö vatsa, joka vaikeuttaa liikkumista, linkkaan toista jalkaa ja sitten sain vielä flunssan. Nyt pakollisten asioiden hoidon jälkeen makailen ja lepäilen suosiolla loppupäivän. Ja mulla myös lonkat kipeytyy yöllä. Pitää herätä vessaan ja vaihtamaan kylkeä monta kertaa yössä.

Noi kahviloiden tarjottavat on muuten hankalia raskausaikana. Melkein kaikissa leivissä ja salaateissa jotain juustoja, joita ei saa syödä. Ainakin kasvissyöjänä vaikea keksiä, mitä ottais.
 
Takaisin
Top