Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Suskikitten Tämä
Donaferty kiinnostaa minuakin. Oletko ottanut sitä muiden raskausvitamiinien lisäksi vai vain sitä? Olen tämän kevään syönyt myo-inositolia ja foolihappoa raskausvitamiinin mukana, mutta luin että Donaferty sisältää näitä kumpaakin. Eli periaatteessa saan jo näitä nykyisellään.
Mikä raskausvitamiini sulla on?
Itse syön nimittäin myös donafertya, mutta se on aika kallis (1 kk satsi n. 35 €). Olen koittanut etsiä vaihtoehtoja, mutta vähän liian hankalaksi tuntuu menevän, enkä löytänyt halvempaakaan vaihtoehtoa. Useissa valmisteissa on myös inositolia, eikä myo-inositolia. Donafertyssä on myös valmiiksi annosteltuna myo-inositolia 4 g (2 g / ps).

@Evannu tsemppiä :sad-face::Heavy Black Heart:

@Kali pyydä tk:sta lähete kilpirauhaslabroihin. Sano vaikka että olet huomannut oireita. Kilpirauhasen vajaatoimintaa seurataan terveydenhuollossa huonosti ja labrojen otto on pitkälti omasta pyynnöstä kiinni. Minulla raskaudet ei ole arvoja nostaneet ja 25mikrog. annosnosto plussaamisen jälkeen on riittänyt koko raskauden ajalle, mutta nämähän on tosi yksilöllisiä. Raskauden jälkeen kuitenkin neuvolasta saa lähetteen vielä yhteen arvojen seurantaan, kun lääkeannos palautuu raskautta edeltävälle tasolle. Onhan sinullakin tuon elokuisen jälkeen tullut muutos annokseen, kun olet keskenmenon jälkeen palannut aikaisempaan annokseen, joten kannattaa ehdottomasti mittauttaa arvot.

@Suskikitten eikös Donaferty myös tasoita PCOS:ta sairastavien kiertoa tuon munasolujen laadun lisäämiseksi? Mutta tosiaan varmasti sitä parempi hyöty mitä nopeammin ottaa käyttöön.

@Toiveikkaana Ei oo elokuun jälkeen tullut muutosta muuten annokseen että se on se 150 mikrogrammaa johon kesäkuussa nostettiin normi annoksesta, joulukuussa keskenmenneessä nostin annosta kun sanottiin että nosta se siihen 200 mikrogrammaan. Ja kun kesken meni laskin takaisin 150 mikrogrammaan. Raskauksien aikana aina kun käsketty nostaa nostanut 200 sen annoksen eli 2 tablettiin. Epäilys on vaan ettei se riitä. Pitää varmaan ensi viikolla soittaa ja pyytää lähete niihin labroihin, en ihan puhdin kautta viitsisi vaan maksaa melkein 90 euroa niistä. Katsoin että aika kalliit verikokeet sitä kautta, kun kuuluisi kumminkin ne aina tietyin väliajoin tarkistaa julkisella.

@Toiveikkaana Ei oo elokuun jälkeen tullut muutosta muuten annokseen että se on se 150 mikrogrammaa johon kesäkuussa nostettiin normi annoksesta, joulukuussa keskenmenneessä nostin annosta kun sanottiin että nosta se siihen 200 mikrogrammaan. Ja kun kesken meni laskin takaisin 150 mikrogrammaan. Raskauksien aikana aina kun käsketty nostaa nostanut 200 sen annoksen eli 2 tablettiin. Epäilys on vaan ettei se riitä. Pitää varmaan ensi viikolla soittaa ja pyytää lähete niihin labroihin, en ihan puhdin kautta viitsisi vaan maksaa melkein 90 euroa niistä. Katsoin että aika kalliit verikokeet sitä kautta, kun kuuluisi kumminkin ne aina tietyin väliajoin tarkistaa julkisella.
Olethan siis labrojen jälkeen joulukuussa nostanut annosta 200 mikrogrammaan ja keskenmenon jälkeen laskenut annoksen takaisin 150 mikrogrammaan ilman että TSH-arvoa on katsottu noiden muutosten jälkeen. On siis varmasti syytä tarkistaa arvot. Itse ainakin oon saanut lähetteen tk:sta ihan helposti, kun oon laittanut Maisassa viestiä että on alkanut olla vajaatoimintaan viittaavia oireita. Laita siihen että joulukuun annosmuutosten jälkeen ei ole TSH:ta katsottu.

@Evannu muakin kiinnostaa mitä valmisteita käytät samasta syystä kuin @Vaaveilija a. Donaferty on kallista, mutta tuntunut olevan ainoa missä tuntuu olevan juuri myo-inositolia.

@Toiveikkaana voi olla että auttaa PCOSää kiertoa tasaavasti kans. Tiedän että donafertyä tarjotaan PCOSään, mutta en tiedä miks. Tiedän että on tutkimuksia, missä todistettu myo-inositolin auttavan munasolujen laatuun. Kierrosta en tiedä, mutta jos se on vaikuttanut positiivisesti niin sit sehän on voitto.

Jotenkin kovemmiksi yltyneet jo iltapäivällä alkaneet krampit alavatsalla. Tai ei edes ehkä kramppeja vaan sellaista pistävää kipua tuntunut varsinkin nyt kun maannut hetken pidempään sängyssä. 🤔 Voisiko olla jopa jotain lupaavaa kipuilua? Vai huono merkki että vuoto tekee tuloaan lugesteronien läpi? No en tiedä sitten. 😖

Kaipa pitäisi nukkumaan mennä jo kun kello yli 11, mutta nyt sitten ei väsytä yhtään. 😅

Kysyn heti tästä! Miten saitte ensikäynnin jo noin pian, kun alle vuosi yritystä? Ikääkin sulla reilusti alle 30 vielä. Milloin otitte yhteyttä lääkäriin ja julkisen kautta vai työterveys vai miten? Mä en ottanut viel mihinkään yhteyttä, kun täällä sanottiin, että alle vuoden yrityksen jälkeen ehdot ei viel täyty ja lähete palaa bumerangina takasi.

Vai onks sulla PCOS pitkä kierto?

Meillä siis alkaa ens viikolla yk 11, niin oon tääl niin holleilla, että siksi kyselen. 🙈
Oonkin täällä aiemmin kertonut (täällä niin vilkasta keskustelua, että ymmärrettävästi menee osa ohi 🤗), että ollaan hyvin pieneltä paikkakunnalta, jossa syntyvyys hyvin pientä ja neuvolaan/gynelle pääsee suht. helposti. Kävin kystakontrollissa ja otin asian puheeksi, gyne sano ettei ole vuoden aikaikkuna niin tarkka. Aloitellaan siis labroilla ja simppatutkimuksella oman neuvolan kautta ja sit toki täytyy se vuosi olla täynnä, mikäli/kun ohjaudutaan erikoissairaanhoidon piiriin tarkempiin tutkimuksiin/hoitoihin. Jotain hyötyä tänne tuppukylään muutosta 😅 Vielä täällä kuitenki neuvolapalvelut saa paikkakunnalta.
Ja ei, ei oo mulla PCOS:ää tms todettu.

@Kali miten ihmeessä sulta ei oo otettu useammin labroja? Mulle laitettiin heti 2 vuoden kestolähete ja opastettiin, että pitää heti mennä labroihin, jos tuun raskaaksi, ja varata soittoaika lääkärille lääkkeen nostoa varten. Käyn tosin nyt 3kk välein muutenkin tsekkaamassa arvot, kun tota lääkitystä saa nostella edelleen vähän väliä.

ON: Tiputtelee näköjään edelleen, mutta todella niukasti. Kai tässä jotkin mahdollisuudet on raskautua, vaikka en jotenkin usko.

@Evannu jossain viestissä sanoit, että sulla oli esikoisen raskautumiskierrossa kans vuotoa, niin kauanko se kesti?

Täällä dpo6 lähti käyntiin ja pääsemme jännittämään alkaako kuukautiset vai ei. Veikkaan että jos Lugesteron ei onnistu pitää niitä loitolla, niin alkaisivat huomenna. Jos en käyttäisi lugeja niin tänään alkaisi verinen tiputtelu. Ainakin on ollut nyt kuukautisten merkit eli hormonaalista tunneailahtelua ja vatsa turvonnut. Alavatsaa ehkä hiukan arempi, mutta voi kans olla mun mielikuvitusta. Mulla ei koskaan tuu tuon ihmeellisempiä ennen kuukautisia 😅

Onneksi pahin vauvakuumeisuus helpotti jo ja nyt enemmän sellainen seesteinen "tulee jos on tullakseen, kun en voi vaikuttaa enää mitään" fiilis.

Oonkin täällä aiemmin kertonut (täällä niin vilkasta keskustelua, että ymmärrettävästi menee osa ohi 🤗), että ollaan hyvin pieneltä paikkakunnalta, jossa syntyvyys hyvin pientä ja neuvolaan/gynelle pääsee suht. helposti. Kävin kystakontrollissa ja otin asian puheeksi, gyne sano ettei ole vuoden aikaikkuna niin tarkka. Aloitellaan siis labroilla ja simppatutkimuksella oman neuvolan kautta ja sit toki täytyy se vuosi olla täynnä, mikäli/kun ohjaudutaan erikoissairaanhoidon piiriin tarkempiin tutkimuksiin/hoitoihin. Jotain hyötyä tänne tuppukylään muutosta 😅 Vielä täällä kuitenki neuvolapalvelut saa paikkakunnalta.
Ja ei, ei oo mulla PCOS:ää tms todettu.
Mult oli tosiaan menny ihan ohi. Mut ihanaa, että pääsette edes noihin alkututkimuksiin ja että oot päässy gynelle. ❤️ Mä heitin ton PCOS:n tohon loppuun lähinnä disclameriks, että jos sul olis se, ni sithän vuoteen voi hyvinkin mahtua alle 12 kiertoa.

Omanapaa: Kp 21, dpo 8. Lämmöt oli kivasti noususuunassa, mutta eilen ja tänään vähän laskenu. Eiköhän ne menkat sielt ala tosiaan viimeistään torstaina. 🥱

En oikein tiedä, miten sitä osais olla toivomatta laisinkaan.

@Vaaveilija @Suskikitten Muotoilin varmaan huonosti, mutta siis syön myo-inositolia jauheena purkista ja sitten folirenia ja perus Orionin raskaus multivitaa. En siis yhtä valmistetta, joissa kaikkia näitä. Eli kyllä on mullakin varaa parantaa vitamiinien /ravintolisien suhteen. Sen mitä eilen tutkin aiheesta niin kokeiluun lähtee ainakin ubikinoli, tuplana foolihappo, sinkki, B-12, D3 ja Omega.
Kokemusta myös geleestä, ja esikoisen kierrossa käytössä olikin geleet+ inositoli (ei myo) ja foolihappo. Mutta en usko että se gelee sopii parhaiten mun tapaukseen, kun ongelma ei tosiaan ole raskautua vaan munasolujen laatu. Ainakin unikinolin, sinkin ja myo-inositolin luin parantavan munasoluterveyttä. Varmasti tietysti folaatti/foolihappokin.

@Syssymyssy Mulla kesti vain sen 2 päivää ja noin 4 päivää sen jälkeen ovuloin. Muistan kyllä, että noin 2 päivänä kului ihan useampi kunnon side, niin paljon vuosin.

En tehnyt testiä heti aamusta, tein sen äsken toisella vessakäynnillä, mutta mitäs siinä muka näkyisi kuin se 1 viiva?? 🥴 Huomenna testaan tyhmänä taas, mutta en usko että siinä mitään silloinkaan näkyy. Näemmä nega kierto taas... Ja joo voihan se vielä muuttua kun "vasta" dpo10. Ennemmin jo dpo10... Ei ilmeisesti dpo6-7 olevat oireilut mitään ollut, ainakaan mitään siihen plussaan liittyvää. 🤷‍♀️ Alkaa jo kyllästyttää tämä paska yrittäminen jälleen kerran ja jälleen kerran mietin pitäisikö luovuttaa?

//Sori en huomannut @Syssymyssy en tiedä miksi ei oteta verikokeita useammin tai nyt hetkeen ollenkaan, musta tuntuu muutenkin että mua ei hoideta millään tavalla tällä hetkellä, ei kilpirauhasen suhteen varsinkaan ei edes mielenterveyden suhteen. Luvataan vaan ja mitään ei tapahdu nykyään. 😔 Pitäisi varmaan vaatia enemmän. Meen vaan ihan lukkoon jos kieltävän päätöksen saan niin siinä tilanteessa en sitten mitään osaa vaatia.

Muokattu viimeksi:
Mäkin olen miettinyt tuota kilpirauhasarvoa. Mulla oli talvella se 2,54 ja lääkäri totesi vain, että viitteissä on eikä tehdä mitään. 🤷🏼‍♀️ Pitää varmaan käydä tutkimuksissa taas jos/kun ei raskautta ala kuulua.

Pitäisiköhän ostaa clearbluen se surkea early detection testi? Kun muistin juuri että näin unta siitä testistä nimenomaan ja sain sillä selkeän vahvan viivan siinä unessa. 🤣 No en oikeasti taida, vituttaa vaan jos siihen se surullisen kuuluisa selkeä viivanpaikka tulee....

Aamun testit mitkä tein, medigoon herkän ja pregcheckin. En tosin tiedä miksi tein pc:n testin kun ei ne mulla herkkinä toimi. Ja medigoon herkkään kuivutessaan ei mitään tullut eli täysin negatiivinen ei viivanpaikkaa onneksi. Pc:n testiin kuivutessaan alkoi ilmestyä viivanpaikka. En tiedä itkeäkkö vai nauraa taas... 🙄 Olisi varmaan se apteekin herkkä ultra testi kannattanut mieluummin vain yksistään tehdä.

Mikäs dpo sulla onkaan menossa @Kali ?
En löytäny sitä yhtä sivustoo joka kerto prosentteja, mut pikagooglauksella löysin tän:
IMG_2391.jpeg

Tuntuu et kaikki on tosi maansa myyneitä täällä, mikä on kyllä hyvin samaistuttavaa. Tai ehkä oon ite päässy vähän eteenpäin jo hyväksymisvaiheeseen, et tää ei näköjään vaan tuu onnistumaan ja se on ihan fine. En jaksanu panostaa patjojen tamppaamiseen vaikka oviksen tikutinkin (lähinnä päästäkseni niistä testeistä eroon). Katoin eilen euroviisuja punaviinin kanssa täysin huolettomasti (ei oo vauvaa johon vois vaikuttaa (ja vaikka oiskin ni ei oo viel voinu kiinnittyy)). Ois kyllä tosi ironista jos nyt tärppäis. 🙃

Koita @Kali olla pari päivää testaamatta. Sinuna en tänään enää mitään testejä tekisi. Jos herkät testit on ollu nega. Mulla näkyi plussa raskaudessa vasta dpo 14. Eli periaatteessa sulla on vielä toivoa, mutta lopullinen tuloshan ei muutu miksikään, vaikka testaat tänään 10.llä eri testillä. Säästä rahaa ja pettymyksen tunnetta mikä tulee, kun testillä näyttää negaa ja odota pari päivää? Ylihuomenna herkän testin tulos on jo luotettava.

@Adela Dpo10 on tänään... Vertaan vaan omaan aikaiseen plussaan jonka sain päivällä tehtynä jo noin parin tunnin pidätyksellä dpo9. Kun mulla myöhäisemmät plussat olleet kemiallisia, jotka ekaksi näkyneet noin dpo12 alkaen... Niin silläkin mietin vaan että vaikka plussa tulisi nyt myöhemmin taas ajattelisin varmaan että kemiallinen sitten pakko olla. 🥴

@problemsolved En mä tänään ajatellutkaan testata enään. Ei se tänään voisi edes mitään näyttää tiedän sen, jos aamun tokalla vessakäynnillä mitään näkynyt vaikka kuinka pidättäisin nyt. 😔 En kumminkaan siinä välissä juonut kuin puolikkaan lasin vettä... Toisaalta voisi olla hyvä idea olla huomenna testaamatta ja odottaa tiistaihin jolloin kaiken lisäksi olisi mun ja miehen tapaamisen vuosipäiväkin. 😅 Toki jos se nega vieläkin niin vähän päivää pilaa, mutta onneksi mies on töissä alku iltaan niin ehkä jotenkin saan koottua itseni siihen mennessä jos nega aamulla.

Ei oikein voi verrata viivojen vahvuuksia tiettyinä dpo päivinä edes omista alkaneista raskauksista, sillä kiinnittymispäivä (+ tietty virtsa) vaikuttaa siihen vahvuuteen niin paljon. Jokainen oma raskaus on erilainen, puhumattakaan muiden henkilöiden raskauksista. Kannattaa pyrkiä ottamaan jokainen kierto omanlaisenaan, ilman vertailua :red-heart:

@Adela Dpo10 on tänään... Vertaan vaan omaan aikaiseen plussaan jonka sain päivällä tehtynä jo noin parin tunnin pidätyksellä dpo9. Kun mulla myöhäisemmät plussat olleet kemiallisia, jotka ekaksi näkyneet noin dpo12 alkaen... Niin silläkin mietin vaan että vaikka plussa tulisi nyt myöhemmin taas ajattelisin varmaan että kemiallinen sitten pakko olla. 🥴

@problemsolved En mä tänään ajatellutkaan testata enään. Ei se tänään voisi edes mitään näyttää tiedän sen, jos aamun tokalla vessakäynnillä mitään näkynyt vaikka kuinka pidättäisin nyt. 😔 En kumminkaan siinä välissä juonut kuin puolikkaan lasin vettä... Toisaalta voisi olla hyvä idea olla huomenna testaamatta ja odottaa tiistaihin jolloin kaiken lisäksi olisi mun ja miehen tapaamisen vuosipäiväkin. 😅 Toki jos se nega vieläkin niin vähän päivää pilaa, mutta onneksi mies on töissä alku iltaan niin ehkä jotenkin saan koottua itseni siihen mennessä jos nega aamulla.
Mut eiks se dpo9-kerta ollu kun oli kaksoset? Ja toi mitä @Aurinko88 sano et ei voi verrata edes omia raskauksia keskenään. Oon kans lukenu sen monesta eri lähteestä. Pidä ihmeessä väliä testaamisesta. Tsemppiä näihin loppukierron päiviin! 🌈❤️

Mulla on nyt menossa kiertopäivä 28. Edellisessä kierrossa kp 24 oli ovistuntemuksia ja limaa ja kierto oli 42 päivän pituinen. Tässä kierrossa ei ole ollut mitään ovistuntemuksia eikä CB:n lilat testit ole missään vaiheessa edes vilkkuneet. 😖 Oon tehnyt niitä nyt päivittäin 13 päivän ajan. Joko en siis ovuloi tai ovulaatio oli paljon viime kiertoa aiemmin. Laskurin mukaan 42pvän pituisessa kierrossa voisi ovulaatio olla kyllä vasta kp 30, joten kaipa jatkan vielä testailua liloilla. Toissapäivänä ja eilen tuli pyyhkiessä ihan aavistus todella vaalean beigeä vuotoa. Ajattelin että olisi enteillyt menkkoja mutta ei tänään ole enää tullut mitään.

Takaisin