Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Kali Kokeile ihmeessä, jos saisit/saisitte sieltä apuja. Ehdottomasti kannattaa ainakin yrittää! Se voi välillä olla niin lääkäristäkin kiinni miten hän arvioi ja päättää saako apuja vai ei. Vaikka eihän se niin saisi mennä. Toivotaan siis parasta! Ja pyydä samalla ferritiinikontrollia herkällä crp:llä jos mahdollista. Samaa mieltä olen tuosta, et tutkimuksien tekeminen on eri asia kuin hoitoihin lähteminen. Niiden mahdollisten tutkimusten tulosten perusteella voi sitten vasta miettiä mitä haluaa tehdä. Toki olisi hyvä, jos olisitte yhtämielisiä asiasta. On tää kätevää kun voi wolttailla vaikka raskaustestejä nykyään! 😁👍🏻

Edit taas koska tää ei antanut mun kirjoittaa enempää, kännyn näppis jymähti jotenkin.

@Vaaveilija Kiitos vastauksesta! Oot kyllä oikeassa tosta, et sit vast myöhempi pissi ois parempi. Mä vaan yleensä juoksen pissalla vaikka tunninkin välein aamun jälkeen, niin luulen et mun on vaikea pidättää sitä 4 tuntia. Nytkin tuntuu siltä, et pakko mennä kohta pissalle, vaikka vasta 3h kulunut edellisestä, vaikken oo ees juonut paljoa. Et kumpi sit on tärkeempi: pissa rakossa vähintään 4h vai kellonaika? Ehkä toi kellonaika?

Muokattu viimeksi:
@Toiveikas odottelija ei hitsi mikä jännitysnäytelmä! Mä nään kans noissa tänään aamulla julkaisemissasi kuvissa jotain, paitsi alimman kuvan toka alimmassa tikussa (siinäkin ehkä, jos oikein syynää ). Teitkö digitestiä?
No on tämä kyllä yhtä jännitysnäytelmää.
Sain ajan verikokeisiin ja nyt oottelen tuloksia. Neuvolasta olivat sitä mieltä et vaihtoehdot on keskenmeno ja tyhjennys ei vaan oo vielä alkanu. Tai sit toi ”hook effect” eli et arvot on jo niin pilvis ettei tuo pysty sitä enää havaitsemaan. Et nyt ollaan tilantees missä asiat voi olla ihan ääripäästä toiseen🫣🤣

Lapsettomuushoito asiat etenee!!! Woopwoop!!
Eli sielä on tapahtunu jotain sekaannusta ja meidän lähete naistentaudeille on jääny johonki hukkapiiloon. Mutta soittopyyntö on nyt jätetty meitä haastatelleelle lääkärille ja sitä kautta varmaan saadaan lähetteet jatkotutkimuksiin. Huisin jännää🤩🥰 pyysin ultraa, mutta neuvolasta eivät oikee osannu sanoa kelle sellanen ultraus kuuluis. Se asia nyt jäi roikkumaan, mutta ehkä jos tämä lapsettomuusasia tästä etenee niin sekin asia sit varmasti tulee ilmi. Ja ehkä tuo kohtu jossain vaiheessa ultrataan🤷🏻‍♀️

@Zebra , hoitsu Felicitakses kyl neuvoi, et suurin osa tykkää testaa aamulla, ja ton paketin ohjees kai luki, et vois testaa milloin vaan, et ehdottomasti ei oo väärin testaa aamulla, mutta mä haluan pelaa varman päälle. 😁 Viimekierrossa itse nimittäin sain negan cb:lla aamupissasta, mutta posin iltapäivällä. Tosi on se, että todennäköisesti olisin saanut sitten seuraavan päivän aamulla cb:llä kyllä posin, mutta olisin joutunut odottamaan yli puoli vuorokautta nähdäkseni sen! 😅

@Vaaveilija Joo ohjeissa luki, että voi testata mihin aikaan päivästä vaan. Mulla on pcn ovistestien testaamisen perusteella nopea huippu, et ohi se voi kai helposti mennä. Pitääpi muistaa, et näitäkin voi testaa vaikka 2x päivä jos tulee negasta huolimatta oireita myöhemmin päivällä.

Just tännekin palstalle kirjoitin jonnekin viimeksi, että kirjoitan lapulle ylös kaiken mitä piti kysyä. No en kirjoittanut! 🙄 Piti kysyä, et ei varmaan sellainen hyvin hissukseen laihdutus yritysaikana haittaa? Ymmärrän, et jos vedetään kovaa kalorivajetta jne. niin siitä voi olla haittaa, mut jos tyyliin jättää herkut pois ja syö fiksummin ja vähän kevyemmin (kasvispitoisemmin) niin luulis edistävän pikemminkin kun ylipainoa kuitenkin on.

@Zebra tuohan kuulostaa vain hyvältä elämäntapamuutokselta, että syöt terveellisemmin ja monipuolisemmin kuin aiemmin. En ole lisääntymisterveyden asiantuntija, mutta vaikea uskoa, että siitä mitään haittaa olisi...

Ja ymmärrän täysin, että aina unohtuu kysyä asioita, kun käy lääkärissä. Mäkin kirjoitan puhelimen muistiinpanoihin aina kaikenlaista, mutta sen sit jotenkin tohdi kaivaa puhelinta esiin ja alkaa kysellä. jos joskus äitiysneuvolaan pääse, niin toivottavasti silloin sitten. : )

@Vaaveilija Joo ohjeissa luki, että voi testata mihin aikaan päivästä vaan. Mulla on pcn ovistestien testaamisen perusteella nopea huippu, et ohi se voi kai helposti mennä. Pitääpi muistaa, et näitäkin voi testaa vaikka 2x päivä jos tulee negasta huolimatta oireita myöhemmin päivällä.

Just tännekin palstalle kirjoitin jonnekin viimeksi, että kirjoitan lapulle ylös kaiken mitä piti kysyä. No en kirjoittanut! 🙄 Piti kysyä, et ei varmaan sellainen hyvin hissukseen laihdutus yritysaikana haittaa? Ymmärrän, et jos vedetään kovaa kalorivajetta jne. niin siitä voi olla haittaa, mut jos tyyliin jättää herkut pois ja syö fiksummin ja vähän kevyemmin (kasvispitoisemmin) niin luulis edistävän pikemminkin kun ylipainoa kuitenkin on.
Mun mielestä cb-digi on niin kallis, että testasin ensin pc-liuskalla. Kun huomasin, että testiviiva oli lähes yhtä tumma kuin kontrolliviiva, niin tein vain digillä sitten varmistuksen samasta näytteestä. Halvemmalla pääsee noin, kun Prismassa 10 pc-liuskaa on jotain 7 € kai, vs. 10 cb-digiä tais olla jotain 35 €.

Pientä päivitystä
Täällä hcg tasot noussut viime torstain lukemasta (128) tänään aamulla otettuun verikokeeseen tuloksin 801. Uskoisin että ihan hyvä nousu? Ja ottaen huomioon mun pitkän kk kierron et mun menkat on periaatteessa nyt 5päivää myöhässä jos on 35päivän kiertoon uskominen mikä yleensä on. Huomenna vasta saan neuvolaan soittoaikaa 🥹 mut oli tuskainen viikonloppu silti odottaa.

Ja tosiaan sunnuntaina (eilen) cb digi näytti viikot 2-3. Edellinen ja ensimmäinen digi näytti 1-2 viikot 11.4 tehtynä eli nämäkin menisi oikein nousun suhteen😮‍💨

Jäin miettimään mitä mies sanoi silloin viime kuussa, että ei välttämättä montaa kertaa yritettäisi. Olen monta kertaa meinannut ottaa puheeksi, että onko tosiaan näin. No nyt tänään miettinyt tässä että onhan siinä pointti koska yli 16 kuukautta, ensi kuussa kun uusi kierto alkaa 17 kuukautta olemme yrittäneet ja tuloksena vain monta keskenmennyttä... Että kannattaako tässä kauaa enää yrittää jos emme hoitoihin mene/pääse edes. En tiedä haluanko itsekkään sittenkään yrittää enään kauaa. Vaikka joo taukl voisi tehdä hyvää. Ei, koska tunen itseni ja silloin vaan miettisin koko aja että meni kierto hukkaan tauotellessa. 😵‍💫 Jos sitten taas luovutamme kokonaan on eri asia, vaikka sitten lapsettomaksi jäätäisiin niin tiedän että katkeroituisin lopullisesti ja sattuisi entistä enemmän nähdä muiden lapsia varsinkin vauvoja.. 🙄 Kuten viime kierron lopussa vai tämän kierron alussa mietin jo.

Tälläisiä kierron lopun ajatuksia taas.... Turhaa tässä enään toivoa dpo12 kun jo.

//Lisään nyt tähän ajatuksia mitä tuli kun juttelin miehen kanssa. Mua harmittaa ihan helvetisti ei vaan itseni puolesta, vaan miehen myös. Kerroin että en enään usko tästä kierrosta plussaan ja hänen ilmeensä oli todella surullinen. Mainitsin että viikonlopuksi haluan kun testaan vielä dpo14 negatiivisen niin yhtä minttukermalikööriä jota olisi nyt saatavilla taas. Hän kuitenkin sanoi että ei kai noin kannata ajatella vielä kun hänen mielestään vielä aikaista kun vasta dpo12. 😕 Surettaa kyllä jos hän vielä elättelee toivoa, kun ei tässä toivoa enään ole.

Muokattu viimeksi:
@Toiveikas odottelija Voi vitsit miten raastavaa! Toivottavasti saat selvyyden pian.

@Kali lähetän virtuaalisen halauksen 🫂 Ootko muuten sitä ferritiiniä kontrolloinu et onko se noussut ja miten paljon?

Mä kävin tänään kp11 ultrassa katsomassa miten letrot on vaikuttanut. Siellä oli oikealla puolella kaksi 17 mm rakkulaa. Hieno homma! Mies on jo toiveikas et kaksoset saadaan 😂 Lääkäri toki sanoi, et riski siihen on pieni ja olis se kyllä varsinainen plot twist jos näin kävis. Toki kaikkien riskien takia toivon ihan yhtä vauvaa vaan.

Kysyin sit lääkäriltä samalla, et suosittelisiko hän mulle aukkaria. Totes, et toki sen voi katsoa ja katsotaanko heti. En ollut ottanut mitään kipulääkettä etukäteen, kun en osannut arvata, että se onnistuisi nyt heti 😬 Vähän hirvitti. Päätin kuitenkin et toki tehdään, ni tietää sit onko nää kevyet hoidot kaikki ihan turhaa jos ne tuubat onkin tukossa.

Onneks oli mies mukana, niin sain puristaa hänen kättä. Kyllähän se kipeältä tuntui, mut kovimmat kivut onneks vaan hetken. Huono olo tuli kuitenkin, mut siitäkin selvittiin vähän lepäilemällä. Jännästi kipu tuntui ensin voimakkaasti vasemmalla, vaikka oikeaan tuutattiin nestettä, et tää selittää just sitä et en tiiä kummalla puolella oikeasti oviskaan tapahtuu kun kipu säteilee. Noh, enivei, oikea tuuba oli oikein kivasti auki, kun purskahti oikein nestettä. 👏🏻 Vasen luultavasti auki kun siellä jotain nestettä näkyi, mut ei samalla lailla tursunut ulos kuin toisella puolella.

Nyt sit tänään ekaa kertaa aloitan digiovistestien teon. Ovis voi olla jo huomenna tai sit ke-to lääkärin arvion mukaan. Jotenkin taas vähän toiveikkaampi olo tän yrityksen suhteen kun aukkarista ja letroista hyviä uutisia 😌 Toisaalta ei olla onnistuttu tähänkään mennessä, vaikka tuubat ilmeisesti auki olleet, mut jos sieltä nyt sit hämähäkinseittien jämät on huuhdeltu menemään ja jopa kaksi munasolua tyrkyllä. Toivottavasti olis ihan kelvolliset/kelvollinen vuorossa 🤞🏻

Edit. Tyhmä kysymys: Clearblue digitaalisen (pinkki) ovistestin ohjeissa lukee, et pitää testata joka päivä samaan aikaan. Nyt tänään olis tarkoitus vielä testata joskus klo 14 aikaan viimeistään, mut huomisesta alkaen haluaisin kyl testata ihan aamusta. Ei kai näissä mitään "muistia" ole mikä menis sekaisin jos testaankin eri aikaan? Jossain hedelmällisyysmonitorissa se on vissiin tarkkaa, mut näähän on eri juttu.
Hyvältä kuulostaa tuo lääkärikäynti. Toivotaan että tämä olisi teidän kierto. ❤️

Mulle lääkäri sanoi että jos Letrozol-kierron ultrassa näkyy kaksi kypsyvää follikkelia, tulisi jättää yritys väliin riskiraskauden (kaksosraskauden) välttämiseksi. 🤔 Ihmettelin tuota kommenttia... En ole siis vielä lääkitystä saanut, mutta näin sanoi ensikäynnillä.

@Maana Mannila Juurikin näin maalaisjärki sanoo. Tässä kun yritystä on jo tovi takana, eikä ikäkään ole puolellani, alkaa vaan miettiä välillä ihan hassun kuuloisiakin juttuja. Just ettei nyt vaan onnistu sabotoimaan tätä kaikkea jollain ihme jutulla mitä ei ole tullut ajatelleeksi. Kun jostain oon lukenut, ettei ainakaan hoitojen aikana ole syytä laihduttaa.

@Vaaveilija Ne on kalliita! Mäkin tein vielä PCn liuskatestin tänään samasta pissistä kuin se digin. Aivan olematon testiviiva PCssä ja digi tyhjä ympyrä, eli sen puoleen näyttävät samansuuntaista tulosta. Ajattelin ehkä vähän samantyylistä toteutusta, et liuskottais eka ja sit ku alkaa tummuu ni digittäis, mut toki se plussa voi tulla sit nopeestikin. Tilasin nää digit netistä, oli tarjouksessa 25e paketti niin ei ollut ihan niin suolainen hinta onneksi.

@Haaveilija99 Ihana kuulla, että hcg on noussut hyvin ❤️😍

@Kali Tosi rankkaa teillä. Ehkä kuitenkin yrittäisin vielä ajatella, että ehkä se pysyvä plussa on sieltä vielä tulossa. Toisilla se kestää vaan luvattoman kauan ja toiset voi tarvita apuja sen saamiseksi. Toivottavasti saisit myös sitä keskusteluapua uudella paikkakunnalla. Se voisi vähän helpottaa sun oloa. 🫂

Voihan se olla, että mies esimerkiksi näkee miten tää yritys vaikuttaa suhun ja on siitä huolissaan ja siksi puhuu ettei enää yritettäis kovin kauaa? Vai onko hän itse sanonut, ettei hän omista lähtökohdista enää halua yrittää?

@Toiveikkaana Oho. Onpa eroja ohjeissa. Meidän gyne sanoi, et nyt on kaksin verroin mahdollisuus raskauteen, mutta riski kaksosiin on pieni. Varmaan kun ottaa huomioon iän (40) ja sen ettei vuodessa ole plussan plussaa tullut, vaikka vähän keltarauhastukeakin käytetty. Ootteko te yksityisellä vai julkisella? Me yksityisellä.

@Maana Mannila Juurikin näin maalaisjärki sanoo. Tässä kun yritystä on jo tovi takana, eikä ikäkään ole puolellani, alkaa vaan miettiä välillä ihan hassun kuuloisiakin juttuja. Just ettei nyt vaan onnistu sabotoimaan tätä kaikkea jollain ihme jutulla mitä ei ole tullut ajatelleeksi. Kun jostain oon lukenut, ettei ainakaan hoitojen aikana ole syytä laihduttaa.

@Vaaveilija Ne on kalliita! Mäkin tein vielä PCn liuskatestin tänään samasta pissistä kuin se digin. Aivan olematon testiviiva PCssä ja digi tyhjä ympyrä, eli sen puoleen näyttävät samansuuntaista tulosta. Ajattelin ehkä vähän samantyylistä toteutusta, et liuskottais eka ja sit ku alkaa tummuu ni digittäis, mut toki se plussa voi tulla sit nopeestikin. Tilasin nää digit netistä, oli tarjouksessa 25e paketti niin ei ollut ihan niin suolainen hinta onneksi.

@Haaveilija99 Ihana kuulla, että hcg on noussut hyvin ❤️😍

@Kali Tosi rankkaa teillä. Ehkä kuitenkin yrittäisin vielä ajatella, että ehkä se pysyvä plussa on sieltä vielä tulossa. Toisilla se kestää vaan luvattoman kauan ja toiset voi tarvita apuja sen saamiseksi. Toivottavasti saisit myös sitä keskusteluapua uudella paikkakunnalla. Se voisi vähän helpottaa sun oloa. 🫂

Voihan se olla, että mies esimerkiksi näkee miten tää yritys vaikuttaa suhun ja on siitä huolissaan ja siksi puhuu ettei enää yritettäis kovin kauaa? Vai onko hän itse sanonut, ettei hän omista lähtökohdista enää halua yrittää?

@Toiveikkaana Oho. Onpa eroja ohjeissa. Meidän gyne sanoi, et nyt on kaksin verroin mahdollisuus raskauteen, mutta riski kaksosiin on pieni. Varmaan kun ottaa huomioon iän (40) ja sen ettei vuodessa ole plussan plussaa tullut, vaikka vähän keltarauhastukeakin käytetty. Ootteko te yksityisellä vai julkisella? Me yksityisellä.
Mekin yksityisellä. Meillä toki on luomusti kolme lasta ja gynen mukaan ollaan hedelmällisiä, eli ehkä se syynä. Onhan meillä myös kohtukuolema taustalla, joten ehkä senkin puolesta ohjeistaisi välttämään riskiraskautta. Letroja gyne ajatteli ovulaatiota parantamaan, jolloin hänen mukaansa luteaalivaihe pitenisi itsekseen.

@Zebra yritä muistaa ens kerralla kysyä, mutta ei terveellisistä elämäntavoista varmaan haittaakaan ole — kun tarkoitus ei sullakaan ole vetää koville miinuskaloreille vaan tasapainottaa syömisiä ym. Toivotaan, että saisitte hoidoista nyt apua ja pikkutyypin syliin. 😍

@Vaaveilija ja @Zebra mulla taas on ollut ihan päinvastainen taktiikka eli tehnyt eka CB:n digillä, ja kun se antaa pysyvän hymyn, siirtynyt PC:n liuskatesteihin. 🙈 Oon tehnyt näin, koska CB:n ohjeissa sanotaan, että huippu voi jäädä tunnistamatta, jos aloittaa testaamisen liian myöhään. No en ole onnistunut tulemaan raskaaksi, joten ehkä tää mun tapa ei oo suositeltavin. 🤣

Omanapa: tänään ollut ihan hirvittävä päänsärky koko päivän, ja kitalaessa on jännä tunne. Samallainen oli, kun käytin kortisonipitoista nenäsumutetta sairastaessani flunssan viime kuussa. Kielessä kans hassu tunne.

Ei nuo varmaan mitään tarkoita, kun vasta dpo 5.

// Lisäys: ja nukuin tosi huonosti ja levottomasti. Näin jotain tosi sekavaa unta vihloville hampaille tarkoitetusta hammastahnasta, jota saa vai reseptillä. Merkki oli Colgate.

Muokattu viimeksi:
Takaisin