Onpa tÀÀllÀ jaettu huisin mielenkiintoisia ajatuksia! NÀmÀ (siis perheellisyys, valittu lapsettomuus, elÀmÀn ja aatteelliset muutokset lasten myötÀ) ovat sellaisia teemoja, joita olen paljon pohtinut itsekin.
Minulla on todella paljon ystÀviÀ ja tuttuja lÀhipiirissÀ, jotka ovat aikuisiÀllÀ pÀÀttÀneet etteivÀt halua lapsia, tai joiden kanssa olemme yleisesti puhuneet aiheesta paljon. Moni on elÀnyt kaksikymppisenÀ ajatuksella "joskus sitten, mutta ei vielÀ", ja ovat nauttineet elÀmÀstÀÀn ilman lapsia. Sitten kolmenkympin jÀlkeen on alkanut mietityttÀÀ, ettÀ kun edelleen tuntuu samalta - lapsia sitten joskus, mutta ei vielÀ. Itsekin erottuani pitkÀstÀ suhteesta (yli 8 vuotta, ja tÀysin aikuisiÀllÀ) mietin pitkÀÀn ettÀ haluanko oikeastaan edes perhettÀ, vai onko se vain sellainen ympÀristön minuun luoma oletus. Olen jo lapsesta saakka tiennyt haluavani perheen, mutta johtuiko se siitÀ, ettÀ niin meitÀ pieniÀ tyttöjÀ silloin kasvatettiin? Naimisiin miehen kanssa, omakotitalo ja lapsia. Miksei siitÀ elÀmÀstÀ voisi nauttia vaikka tarvittaessa yksin, eikö elÀmÀllÀ voi olla muutakin tavoitetta, kuin lisÀÀntyminen?
No, itse sen ankaran sinkkuajan pohdiskelun myötÀ tulin siihen tulokseen ettÀ kyllÀ minÀ aidosti haluan lapsen ja Àidiksi, vaikka sitten itsellisenÀ. Ehdin jo tutkiakin aihetta aika paljon, kunnes sitten sattumalta tapasinkin nykyisen mieheni (en ole deittailevaa tyyppiÀ ja edellinen suhde jÀtti sellaiset arvet, etten ollut varma haluanko enÀÀ ikinÀ parisuhteeseen). En koe, ettÀ tarvitsen lasta tehdÀkseni elÀmÀstÀni mitenkÀÀn tÀydempÀÀ tai hakeakseni sille tarkoitusta, mutta ehkÀ pohjimmiltaan koen, ettÀ elÀmÀni tarkoitus ja suola on perhe. ElÀÀ elÀmÀÀ, jonka jakaa itselleen rakkaiden ihmisten kanssa (myös ystÀvien, tottakai

).
Disclaimerina seuraavaan, etten ole sitÀ mieltÀ ettÀ lapsia tulisi hankkia vain siksi, ettÀ vanhalla iÀllÀ joku katsoisi perÀÀn - mutta kyllÀ minua myös surettaa vanhat ihmiset, joilla ei ole lapsia ja lapsenlapsia. LÀhipiirinsÀ voi totta kai rakentaa niin, ettei vanhanakaan jÀÀ ns. yksin, mutta se ei ole niin yksinkertaista. YksinÀisiÀ vanhuksia on niin kovin paljon, ja tuskimpa kukaan (tai ainakaan kovin moni) heistÀ on yksinÀisiÀ omasta tahdostaan. Ja voihan sitÀ toki jÀÀdÀ yksin, vaikka olisikin perhettÀ.
MitÀ tulee tÀhÀn aihepiiriin, jossa lapsen saanut alkaa kohdella lapsettomia eri tavalla kuin ennen, niin fiilaan! EivÀt kaikki, tietenkÀÀn, mutta tÀmÀ on niin mahdottoman yleistÀ.
TietenkÀÀn lapseton ihminen ei voi koskaan tÀysin samaistua lapsellisen ihmisen elÀmÀÀn, mutta en voi sietÀÀ sitÀ asennetta ettÀ "et sinÀ tiedÀ kun sinulla ei ole lapsia". Minulla on mennyt vÀlitkin yhteen entiseen hyvÀÀn ystÀvÀÀni siksi, ettÀ kun hÀnelle syntyi lapsi (melko nuorena), ei hÀntÀ yhtÀkkiÀ enÀÀ koskaan tullut nÀhtyÀ. HÀn perui tapaamisia viime tipassa vedoten aina lapseen ja siihen, etten vain ymmÀrrÀ millaista se on. Myös hÀnen poliittinen nÀkemyksensÀ muuttui liberaalista todella konservatiiviseksi, syynÀ taas "ymmÀrtÀisit jos sinulla olisi lapsia". VÀitÀn, ettÀ vaikka saisin kuinka monta lasta, en ikinÀ tule ÀÀnestÀmÀÀn oikeistopopulistista puoluetta (en myöskÀÀn halua siis tuomita niitÀ, jotka ÀÀnestÀvÀt, oma katsomukseni ei vain sovi siihen linjaan).
Lapsi varmasti mullistaa elÀmÀn ja uskon, ettÀ omatkin nÀkemykseni tulevat vielÀ muuttumaan, mutta toivon todella hartaasti etten sitten kadota aivan itseÀni Àityyteen. Myös lapsettomilla voi olla ymmÀrrystÀ perheen dynamiikasta, ja empatiaa. Myös lapseton voi ymmÀrtÀÀ, miltÀ taloudelliset vaikeudet tuntuvat - sellaisenkin kommentin olen kuullut rahasta valittaessani, ettÀ menot ovat ihan toiset perheellisenÀ, ettÀ mitÀs siinÀ valitat kun elÀt kahden aikuisen tulotaloudessa ilman lapsia (no, ehkei nyt ihan nÀin suoraan mutta tÀmÀ oli selvÀsti hÀnen mielipiteensÀ).
Sitten minulla on vastapainona muutama ihana ystÀvÀ, jotka eivÀt ole koskaan tehneet kommenteillaan minulle sellaista oloa, kuin olisin jotenkin "ulkopuolinen" ilman lapsia, tai etten voisi ikinÀ ymmÀrtÀÀ heitÀ ennen kuin minullakin on lapsia. Tai ettÀ minun arvoni olisivat jotenkin huonommat vain siksi, etten ymmÀrrÀ lapsettomana ihmisenÀ aidosta, oikeasta elÀmÀstÀ mitÀÀn.
Olipa rant, sellainen ajatusoksennus, onkohan siinÀ mitÀÀn tolkkuakaan. Aihe on tosiaan minulle melko tunteita nostattava.