Tähän väliin: vuoden 2027 äitiyspakkauksen haalarin ja makuupussin äänestys on alkanut!
https://www.kela.fi/ajankohtaista/m...ri-ja-makuupussi-nayttavat-aanesta-ja-vaikuta
Tästä on ehkä jo jossain muuallakin täällä foorumilla, mutta halusin linkata tännekin koska jos me täällä kirjoittelevat raskaaksi tänä vuonna tullaan, on äitiyspakkaus luultavasti joko 2026 tai 2027 mallia.
Nyt on niin ihanat kuosivaihtoehdot, että pitäisikö taktikoida raskautta loppuvuodelle (heko heko, ihan näin materialismionnellinen en ole, että äitiyspakkauksen kuosien mukaisesti ajoittaisin raskautta). Oikeastaan nuo kaikki miellyttävät omaa silmää, vai onko mulla nyt vaan niin karsea vauvakuume että hattaranhuttuisin silmalasein katselen kaikkea vauvoihin liittyvää...
Vuoden 2026 äänestyksessä oli kyllä maailman suloisin kuumailmapallohaalari, niin toivon että se valittaisiin.

No, sen julkistusta saa kaiketi odotella kesään.
Nopea kommenttini myös tämän viikonlopun keskustelunaiheeseen: meillä kun ei ole vielä aktiivisesti yritys päällä (tosin ehkä kohta saan sen raskausluvan, iik!), ei ole vielä tarvinnut kauheasti "elää pausella" - tosin huomaan miettiväni kyllä asioita kuten laskettelureissua ensi talvena, tatuoinnin ottamista, vierailua miehen aasialaisten sukulaisten luo... Ei uskalla tehdä päätöksiä, kun mitä jos kuitenkin olen sitten raskaana. Kesälle on kyllä jo varattuna yksi ulkomaanmatka, mutta eikös lentäminen alkuraskaudessa ole vielä ihan ok...
Alkoholia käytän ehkä vähän liian paljon, vaikka mikään ongelma se ei ole - lähes viikottain tulee kyllä juotua viiniä tai saunajuomia. Nikotiinituotteet tai muut päihteet eivät ole käytössä, mieheni taas tupakoi töissä. Kun alamme yrittää raskautta, koitan sitten painottaa hänelle entistä kovemmin tupakoinnin lopettamisen tärkeyttä (nalkutan siitä hänelle muutenkin, ja hän onkin vähentänyt) ja itse jätän alkoholin - läheiseni tosin saattavat arvata heti, että jotakin on tekeillä, jos kieltäydyn lasillisesta viiniä.

Mutta en tietenkään riskeeraisi vauvan terveyttä sen takia, että joku saattaa arvata että yritys on päällä.
Kofeiini on kenties se minulle vaikein asia, koska kahvia ja energiajuomia kuluu paljon. Enkä edes yleensä nauti niitä piristyäkseni, vaan olen jonkinlainen tapakuluttaja. Pitäisi vähentää, jotta lopettaminen sitten onnistuisi myöhemmin. Hiljattain oli uutisissakin miten synnytysyksiköissä on huomattu ilmiö, jossa äitien kofeiininsaanti on yleistymässä ja se heijastuu vauvoihin - taisi siitä olla jokin tutkimuskin.
Foolihappoa ja D-vitamiinia syön, koska olen ajatellut niistä olevan tosiaan muutenkin hyötyä. Foolihappohan ei varsinaisesti auta raskautumaan (ymmärtääkseni), mutta on tärkeä tuki mahdolliselle tulevalle vauvalle - eikä siitä ole lisäaineena mitään haittaa äidillekään, päin vastoin. D-vitamiinilisä on minulla ollut jo useamman vuoden käytössä, koska ilman sitä olen jatkuvasti pahassa puutostilassa - ilmeisesti diabeteksesta johtuva ihana lisävaiva sekin.
Kannattaa muuten muistaa myös C-vitamiini, jos tavoitteena on nostaa rauta-arvoja! Se auttaa rautaa imeytymään, ja ainakin minusta tuntui että oli ratkaiseva tekijä, jolla sain nuorempana ferritiiniarvot taas kohoamaan (söin silloin huonosti hedelmiä ja marjoja, kun elelin opiskelijabudjetilla).
//Edit: oho, ei se ollutkaan kovin "nopea" kommentti.