Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ah! nuo nivustuntemukset herätti mussakin tunteita. Esikoisen alkuraskaudessa oli niitä ja nyt tässä kierrossa alkoi kans joskus dpo 7+ ja heti tuli semmonen tunne että voiko olla ja olihan se! Ns. normikierrossa mulla ei niitä oo nimittäin 😅
Ähh toivon niiiin kovasti et nää on joku merkki ja sit kun uskaltaudun testin tekemään niin siellä viivat ois 🙈🙈onnea vielä plussasta 💫 tekee aina niin iloseks ku ihmiset saa positiivisia testejä 🌼

Tähän väliin: vuoden 2027 äitiyspakkauksen haalarin ja makuupussin äänestys on alkanut! :smiling face with heart-eyes: https://www.kela.fi/ajankohtaista/m...ri-ja-makuupussi-nayttavat-aanesta-ja-vaikuta

Tästä on ehkä jo jossain muuallakin täällä foorumilla, mutta halusin linkata tännekin koska jos me täällä kirjoittelevat raskaaksi tänä vuonna tullaan, on äitiyspakkaus luultavasti joko 2026 tai 2027 mallia.

Nyt on niin ihanat kuosivaihtoehdot, että pitäisikö taktikoida raskautta loppuvuodelle (heko heko, ihan näin materialismionnellinen en ole, että äitiyspakkauksen kuosien mukaisesti ajoittaisin raskautta). Oikeastaan nuo kaikki miellyttävät omaa silmää, vai onko mulla nyt vaan niin karsea vauvakuume että hattaranhuttuisin silmalasein katselen kaikkea vauvoihin liittyvää...
Vuoden 2026 äänestyksessä oli kyllä maailman suloisin kuumailmapallohaalari, niin toivon että se valittaisiin. :smiling face with heart-eyes: No, sen julkistusta saa kaiketi odotella kesään.

Nopea kommenttini myös tämän viikonlopun keskustelunaiheeseen: meillä kun ei ole vielä aktiivisesti yritys päällä (tosin ehkä kohta saan sen raskausluvan, iik!), ei ole vielä tarvinnut kauheasti "elää pausella" - tosin huomaan miettiväni kyllä asioita kuten laskettelureissua ensi talvena, tatuoinnin ottamista, vierailua miehen Aasiassa asuvien sukulaisten luo... Ei uskalla tehdä päätöksiä, kun mitä jos kuitenkin olen sitten raskaana. Kesälle on kyllä jo varattuna yksi ulkomaanmatka, mutta eikös lentäminen alkuraskaudessa ole vielä ihan ok...

Alkoholia käytän ehkä vähän liian paljon, vaikka mikään ongelma se ei ole - lähes viikottain tulee kyllä juotua viiniä tai saunajuomia. Nikotiinituotteet tai muut päihteet eivät ole käytössä, mieheni taas tupakoi töissä. Kun alamme yrittää raskautta, koitan sitten painottaa hänelle entistä kovemmin tupakoinnin lopettamisen tärkeyttä (nalkutan siitä hänelle muutenkin, ja hän onkin vähentänyt) ja itse jätän alkoholin - läheiseni tosin saattavat arvata heti, että jotakin on tekeillä, jos kieltäydyn lasillisesta viiniä. :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes: Mutta en tietenkään riskeeraisi vauvan terveyttä sen takia, että joku saattaa arvata että yritys on päällä.

Kofeiini on kenties se minulle vaikein asia, koska kahvia ja energiajuomia kuluu paljon. Enkä edes yleensä nauti niitä piristyäkseni, vaan olen jonkinlainen tapakuluttaja. Pitäisi vähentää, jotta lopettaminen sitten onnistuisi myöhemmin. Hiljattain oli uutisissakin miten synnytysyksiköissä on huomattu ilmiö, jossa äitien kofeiininsaanti on yleistymässä ja se heijastuu vauvoihin - taisi siitä olla jokin tutkimuskin.

Foolihappoa ja D-vitamiinia syön, koska olen ajatellut niistä olevan tosiaan muutenkin hyötyä. Foolihappohan ei varsinaisesti auta raskautumaan (ymmärtääkseni), mutta on tärkeä tuki mahdolliselle tulevalle vauvalle - eikä siitä ole lisäaineena mitään haittaa äidillekään, päin vastoin. D-vitamiinilisä on minulla ollut jo useamman vuoden käytössä, koska ilman sitä olen jatkuvasti pahassa puutostilassa - ilmeisesti diabeteksesta johtuva ihana lisävaiva sekin.
Kannattaa muuten muistaa myös C-vitamiini, jos tavoitteena on nostaa rauta-arvoja! Se auttaa rautaa imeytymään, ja ainakin minusta tuntui että oli ratkaiseva tekijä, jolla sain nuorempana ferritiiniarvot taas kohoamaan (söin silloin huonosti hedelmiä ja marjoja, kun elelin opiskelijabudjetilla).

//Edit: oho, ei se ollutkaan kovin "nopea" kommentti.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Muokattu viimeksi:
Tähän väliin: vuoden 2027 äitiyspakkauksen haalarin ja makuupussin äänestys on alkanut! :smiling face with heart-eyes: https://www.kela.fi/ajankohtaista/m...ri-ja-makuupussi-nayttavat-aanesta-ja-vaikuta

Tästä on ehkä jo jossain muuallakin täällä foorumilla, mutta halusin linkata tännekin koska jos me täällä kirjoittelevat raskaaksi tänä vuonna tullaan, on äitiyspakkaus luultavasti joko 2026 tai 2027 mallia.

Nyt on niin ihanat kuosivaihtoehdot, että pitäisikö taktikoida raskautta loppuvuodelle (heko heko, ihan näin materialismionnellinen en ole, että äitiyspakkauksen kuosien mukaisesti ajoittaisin raskautta). Oikeastaan nuo kaikki miellyttävät omaa silmää, vai onko mulla nyt vaan niin karsea vauvakuume että hattaranhuttuisin silmalasein katselen kaikkea vauvoihin liittyvää...
Vuoden 2026 äänestyksessä oli kyllä maailman suloisin kuumailmapallohaalari, niin toivon että se valittaisiin. :smiling face with heart-eyes: No, sen julkistusta saa kaiketi odotella kesään.

Nopea kommenttini myös tämän viikonlopun keskustelunaiheeseen: meillä kun ei ole vielä aktiivisesti yritys päällä (tosin ehkä kohta saan sen raskausluvan, iik!), ei ole vielä tarvinnut kauheasti "elää pausella" - tosin huomaan miettiväni kyllä asioita kuten laskettelureissua ensi talvena, tatuoinnin ottamista, vierailua miehen aasialaisten sukulaisten luo... Ei uskalla tehdä päätöksiä, kun mitä jos kuitenkin olen sitten raskaana. Kesälle on kyllä jo varattuna yksi ulkomaanmatka, mutta eikös lentäminen alkuraskaudessa ole vielä ihan ok...

Alkoholia käytän ehkä vähän liian paljon, vaikka mikään ongelma se ei ole - lähes viikottain tulee kyllä juotua viiniä tai saunajuomia. Nikotiinituotteet tai muut päihteet eivät ole käytössä, mieheni taas tupakoi töissä. Kun alamme yrittää raskautta, koitan sitten painottaa hänelle entistä kovemmin tupakoinnin lopettamisen tärkeyttä (nalkutan siitä hänelle muutenkin, ja hän onkin vähentänyt) ja itse jätän alkoholin - läheiseni tosin saattavat arvata heti, että jotakin on tekeillä, jos kieltäydyn lasillisesta viiniä. :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes: Mutta en tietenkään riskeeraisi vauvan terveyttä sen takia, että joku saattaa arvata että yritys on päällä.

Kofeiini on kenties se minulle vaikein asia, koska kahvia ja energiajuomia kuluu paljon. Enkä edes yleensä nauti niitä piristyäkseni, vaan olen jonkinlainen tapakuluttaja. Pitäisi vähentää, jotta lopettaminen sitten onnistuisi myöhemmin. Hiljattain oli uutisissakin miten synnytysyksiköissä on huomattu ilmiö, jossa äitien kofeiininsaanti on yleistymässä ja se heijastuu vauvoihin - taisi siitä olla jokin tutkimuskin.

Foolihappoa ja D-vitamiinia syön, koska olen ajatellut niistä olevan tosiaan muutenkin hyötyä. Foolihappohan ei varsinaisesti auta raskautumaan (ymmärtääkseni), mutta on tärkeä tuki mahdolliselle tulevalle vauvalle - eikä siitä ole lisäaineena mitään haittaa äidillekään, päin vastoin. D-vitamiinilisä on minulla ollut jo useamman vuoden käytössä, koska ilman sitä olen jatkuvasti pahassa puutostilassa - ilmeisesti diabeteksesta johtuva ihana lisävaiva sekin.
Kannattaa muuten muistaa myös C-vitamiini, jos tavoitteena on nostaa rauta-arvoja! Se auttaa rautaa imeytymään, ja ainakin minusta tuntui että oli ratkaiseva tekijä, jolla sain nuorempana ferritiiniarvot taas kohoamaan (söin silloin huonosti hedelmiä ja marjoja, kun elelin opiskelijabudjetilla).

//Edit: oho, ei se ollutkaan kovin "nopea" kommentti.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Hei kiitos linkistä, kävin ihailemassa ja äänestämässä! Oli kyllä tosi kivat kuosit.

Ja joo täälläkin muuten myös D-vitsku ollut jo useamman vuoden käytössä. Miulla on sellainen nestemäinen rauta, jossa c-vitamiiniakin runsaasti ja se imeytyy paremmin ihan jo siks et on nestemäinen. Eikä tee vatsalle pahaa!
Ja syön kyllä paljon hedelmiä ja vihanneksia et silleen pitäs ehkä muiden ku B- ja D-vitamiinien saanti olla kai taattu.
Mutta nyt yrityksen alotettua otin sit ihan raskausmonivitamiinin käyttöön varmistaakseni et kehossa on kaikki vauvan tartteemat ravintoaineet jo valmiiksi ennen raskautta.

Nopea kommenttini myös tämän viikonlopun keskustelunaiheeseen: meillä kun ei ole vielä aktiivisesti yritys päällä (tosin ehkä kohta saan sen raskausluvan, iik!), ei ole vielä tarvinnut kauheasti "elää pausella" - tosin huomaan miettiväni kyllä asioita kuten laskettelureissua ensi talvena, tatuoinnin ottamista, vierailua miehen aasialaisten sukulaisten luo... Ei uskalla tehdä päätöksiä, kun mitä jos kuitenkin olen sitten raskaana. Kesälle on kyllä jo varattuna yksi ulkomaanmatka, mutta eikös lentäminen alkuraskaudessa ole vielä ihan ok...

Hei kiitos linkistä, kävin ihailemassa ja äänestämässä! Oli kyllä tosi kivat kuosit.

Ja joo täälläkin muuten myös D-vitsku ollut jo useamman vuoden käytössä. Miulla on sellainen nestemäinen rauta, jossa c-vitamiiniakin runsaasti ja se imeytyy paremmin ihan jo siks et on nestemäinen. Eikä tee vatsalle pahaa!
Ja syön kyllä paljon hedelmiä ja vihanneksia et silleen pitäs ehkä muiden ku B- ja D-vitamiinien saanti olla kai taattu.
Mutta nyt yrityksen alotettua otin sit ihan raskausmonivitamiinin käyttöön varmistaakseni et kehossa on tosiaan kaikki vauvan tartteemat ravintoaineet jo valmiiksi ennen raskautta.

Onpa kivoja kuoseja äitiyspakkauksessa, kävin äänestämässä! :)

Mä oon vähän sellainen varusteurheilija, ja aiempien lasten kohdalla oon kyl mennyt all-in kaikkeen, vaunuhulluuteen, lastenvaatehulluuteen jne. Just viikkasin mun tytön pieneksi jääneitä ja varmaan viimeiseksi jääviä Mini Rodinin t-paitoja. Enää ei kelpaa äidin valitsemat vaatteet.. Mut yhden aikakauden loppu noista viimeisistä luopuminen on. Ei toki viime vuosina ole ihan niin aktiivista sekoilua ollut, mutta jossain vaiheessa kyllä kun puin noita samanlaisiin kuoseihin ja metsästin jotain tiettyjä vaatteita päiväkoti- ja joulukorttikuviin.

Vaunuja oon vähän katsellut, varsinkin ennen yk1, kun jotenkin olin luottavaisempi et voisin raskautua nopeasti. Mut nyt oon vähän hillinnyt, enkä ole enää katsellut etukäteen. Bugaboolla olis kyllä yks ihana sitruuna-kuosi vaunuihin, mut on poistumassa vissiin, sen mä ottaisin jos saisi valita :D. Mut kuten sanottua, ehkäpä ei nyt ole vielä ajankohtaista.

Mulla on nyt ehkä dpo1. En kyl jotenkin jaksaisi tätä edessä olevaa luteaalia, mulla on aika pahat pms-oireet. Oon tosi huonolla tuulella ja kaikki ottaa aivoon, ja uniin vaikuttaa mulla kans voimakkaasti..

Mulla ei ole maanista suhtautumista oikein muuhun kuin rintapumppuihin. 🤣 Meni nyt toisen lapsen kanssa vähän yli imetyksen yrittäminen ja sukelsin siinä kohtaa pumppauksen maailmaan.

Voi että, ehkä eniten koko vauvavuodessa odotan heti vauvan jälkeen pumppaamista. Monet inhoaa sitä, mutta mä saan siitä samalla tavalla hyvän olon kuin oikein ison finnin puristamisesta. 🤣🤣🤣 Mitä enempi saalista, sitä tyytyväisempi oon! Ihana excelöidä niitä määriä sovellukseen ja tarkkailla millä tavalla saa eniten irti.

Voi että sitä on sairas ihminen. Mieskin nauraa mulle, kun oon niin hullu noiden pumppujen kanssa.

Jospa hyppään ketjuun mukaan, vaikkei meillä varsinaista yritystä olekaan. 🫣 Ikää kuitenkin on, ja muutenkin raskaus olisi jo niin epätodennäköinen, ettei meillä ole aktiivista ehkäisyäkään. Tämä nyt kuitenkin jättää pienen toivon kipinän, että voisiko pieni ihme olla vielä mahdollinen. ☺️
Kun tällainen ajatus pääsee livahtamaan mieleen, on se hankala enää karistaa... ja huomasinkin yht'äkkiä eksyneeni tänne. 😅

Lapsia muuten on ennestään, enkä muista plussanneeni kuin vasta kuukautisten jäätyä pois. Aloitin testailut hyvissä ajoin ja testasin päivittäin, mutta aikaisin plussa taisi tulla päivää ennen kuin kuukautisten piti alkaa. "Myöhäisistä" plussista huolimatta, ne ovat johtaneet täysiaikaisiin raskauksiin.

Muokattu viimeksi:
Mulla ei ole maanista suhtautumista oikein muuhun kuin rintapumppuihin. 🤣 Meni nyt toisen lapsen kanssa vähän yli imetyksen yrittäminen ja sukelsin siinä kohtaa pumppauksen maailmaan.

Voi että, ehkä eniten koko vauvavuodessa odotan heti vauvan jälkeen pumppaamista. Monet inhoaa sitä, mutta mä saan siitä samalla tavalla hyvän olon kuin oikein ison finnin puristamisesta. 🤣🤣🤣 Mitä enempi saalista, sitä tyytyväisempi oon! Ihana excelöidä niitä määriä sovellukseen ja tarkkailla millä tavalla saa eniten irti.

Voi että sitä on sairas ihminen. Mieskin nauraa mulle, kun oon niin hullu noiden pumppujen kanssa.
Been there done that, vai miten se meni 🤭 Kaksosten synnyttyä käynnistin sairaalassa pumppaamisen heti, koska mulle oli tärkeää, että vauvat saa ainoastaa minun maitoa. Sehän tuotti sen vertan tulosta, että siellä oli hetken päästä pakkanen täynnä maitoa ja kysyttiin haluaisinko luovuttaa. Luovutin sen aikaa kun vauvat oli sairaalassa. Se on aika koukuttava tunne saada mahdollisimman paljon päivässä 😅 Luovutinkin 150l ja olen siitä tosi ylpeä, kun sain autettua muita keskosvauvoja 🥰

Hei mullakin on dpo5! Ja myös ärsyttää kaikki 😅 Oon arponu testaisinko torstaina ku ois dpo8 et onko siinä mitään järkeä ku mahikset että mitään näkyis on ihan olemattomat. Mut sit seuraava mahis on vasta tiistaina dpo13 ja jos sinne asti odotan ni ihan hyvin voin oottaa et alkaako menkat vai ei. Aiotko sä testailla vai ootella?
Mulla oli vähän samat että pääsiäisreissua pukkaisi niin joko to tai pe aamuna testaus tai pääsiäisen jälkeen, mutta sain miehen suostuteltua siihen ettei lähdettäisikään. Esikoisen raskaudessa dpo9 ei näkynyt vielä mitään, joten dpo10 on mitä nyt yritän odottaa. Mutta on kyllä kunnon luulot ja delulut tulilla kun muka tunsin jotain kohdussa jo tänään. Kaapissa olisi yksi ovistestien mukana tullut liuska ja onestepin liuska niin jos jommankumman uhraisi siihen dpo8 tai 9 kun en kumminkaan malta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: .

Mulla on eka letrokierto ja tuntuu kuin koko yrittäminen ois lähtenyt nollista ja ois viimein kunnon mahdollisuudet kun en varmaan ole ovuloinut kunnolla koko vuonna 2025.

Hei mullakin on dpo5! Ja myös ärsyttää kaikki 😅 Oon arponu testaisinko torstaina ku ois dpo8 et onko siinä mitään järkeä ku mahikset että mitään näkyis on ihan olemattomat. Mut sit seuraava mahis on vasta tiistaina dpo13 ja jos sinne asti odotan ni ihan hyvin voin oottaa et alkaako menkat vai ei. Aiotko sä testailla vai ootella?
Täällä kanssa dpo 5 ✨ Vielä pitäs toiset 5 päivää odotella todennäköisesti, kun edellisen ekan selkeän plussan sain dpo 10 🙏 Dpo 8 ja 9 sain haamuja kyllä.

Mulla tuli päivän mielipaha, itkin kun pakatessa loppuja tavaroita löysin ilmaiseksi saadut tutit ja tuttipullon jotka sain marraskuussa kun olin vielä raskaana ennen kuin tiesin että mennyt kesken. Teki mieli heittää pois.. 😪 Mies sanoi että ei nyt kannata... Pakko myöntää silmät aivan punaiset ja ympärykset myös itkin sen verran kauan ja paljon.

Meillä kun alkoi yritys niin ei ollut mitään mitä laittaa pauselle. Yritettiin raskautta ja mä yritin löytää töitä. Ajattelin että katsotaan kumpi tulee ensin. Vähän tuntui hömelöltä samaan aikaan toki yrittää ja etsiä töitä, mutta kun ei sitä koskaan tiedä kumpi osuu ensin kohdalle.

Mulla on D-vitamiini, foolihappo ja maitohapot käytössä. En oo vielä muuta ottanut käyttöön, mutta voi olla että jos tarpeeksi pitkälle yritys menee niin otan lisää konsteja pakkiin.

Kerkesin seurata keskustelua tovin täällä ennen tänne kirjautumista, mutten enää millään muista kerralla mitä kaikkea oli tarkoitus kommentoida. Vähän ripoitellen kommentoinkin, kun en kerkeä kerralla romaania tehtailla.

Ainakin tuosta elämän "tauottamisesta", niin meillähän ei ole virallista yritystä käynnissä... siitä huolimatta tämä tilanne kyllä ohjaa toimintaa jollain tavalla. Tosiaan tuolloin kierron jälkipuoliskolla skippaisin esim. vauhdikkaimmat juhlat kokonaan. Olen nimittäin heittäytyvämpää sorttia, joten himmailu aiheuttaisi ihmetystä... 🙄 Muutoin toimin arjessa kuten yleensäkin, eikä suurempia "paheita" ole kuin kahvi. Juhlissa tulee kyllä juotua ja tupakoitua, mutta nuo tilaisuudet jätän tarpeen vaatiessa väliin. Jokaisesta negakierrosta aion taas ehkäpä sitten "palkita" itseni noilla paheilla. 🙈

Hei kaikille ja anteeksi pyydän heti, että laitan vain omaa napaani 🙈

Tosiaankin minulla alkoi kovat nivuskivut ja sen jälkeen vuoto 14.3. Tämän jälkeen raskaustestin viivat hävisivät. Aivan kuten syksyisessä keskenmenossakin. Vuoto oli normaalia ja kierto olisi ollut sen kp 29.

Nyt ollaan miehen kanssa 2 vkoa pupuiltu ainakin sen joka toinen päivä 🙏
Päivä kerrallaan ja elämä katsoo, miten käy.

Nyt siis kp 17 ja olotiloissa ei mitään normaalista poikkeavaa.

Laittakaa viestiä, onko kukaan plussannut. Voi, kuinka toivon, että saisin kuulla niitä iloisia uutisia 🙏❤️

Kaikille uusille lämpimästi tervetuloa ❤️
Pahoitteluni, etten ehdi nyt lukea viestejä tänään. Kevät ja mahdottomat kiireet.

Hyvää iltaa!🤗
Nyt ehkä ehtii tälle vähän jotain rustailla. En tiedä onko mulla jotain menny ohi, mutta puhetta täällä ollu tuosta elämä tauottamisesta yrityksen ajaksi. Siihen voisin jtn mietteitä heittää.

Oon siis tosiaan kotona työtön työnhakija. Oon hakenu töitä kyllä työkkärin määräämän 1 paikan kuukaudessa. Jokasen hakemuksen jälkeen oon kyllä mietiskelly, että entäs jos nyt tuunki pian raskaaksi ja jäisinki tosi nopeesti äippälomalle. Mut kyllä sitä samaan aikaan toivoo, et niitä töitä tietysti sais. Oon lähinnä hakenu jtn kaupan alan hommia, myyjää, hyllyttäjää ja sen sellasta. Rentoa hommaa missä mahdollisesti pärjäis pitkällekki raskauden kans.

Oon tosiaan ammatiltani rakennusmaalari ja järjestyksenvalvoja, niin niiden osalta en oo uskaltanu oikeen mitään hakea. Mulle tarjottiin kyllä maalarin juttuja 2kk keikkatyönä, mut sit sieltä ei enää kuulunu mitään, ku ilmotin kiinnostukseni. Jv hommia oon hakenu/ilmottautunu yksille festareille kesäksi, mutta niistäkin sit helppo kieltäytyä/ilmottaa jos/kun en pääsekkää.

Alkoholin oon jättäny lähes kokonaan pois, en koe sitä tarvitsevani ja ahdistun siitä humalaisesta olosta joka kerta. Joskus harvoin saatan muutaman seurana ottaa (1-4). Mutta erityisesti ne oviksen jälkeiset viikot pyrin olemaan ihan täysin juomatta, (ja varsinki) jos tallettelut on osunu hyvin ovikseen. Ja nikotiinin tietysti jätin heti pois ku saatiin tieto, että päästäis mahdollisesti jossain vaiheessa lapsettomuushoitoihin.

Vauvan tarvikkeita aloin osteleen varmaan noin puolivuotta sitte. Alkuun oon vaan keräilly vauvan vaatteita ja matkasänkyn sain äidiltä. Sen lähinnä otin vierailevien pikkuihmisten takia, mutta voihan sille käyttöä tulla sit omienki kohdalla. Oon jotenki sumplinu, et jos ehtis nuo pienimmät ja piiloon saatavat asiat ostettua/hankittua ensi. Sit kun se vauva joskus toivottavasti ilmottaa tulostaan niin ostos listalle jäis lähinnä pinnasänkyä, vaunut, sitterit jne isoimmat ostokset.

Mut niinku joku täällä oli hyvin sanonutki, että ei se elämä oo tän asian ympärillä pysähtyny. Mut kyllä sitä tietyllä tapaa elää vähän käsijarru päällä.

Sit vähän oma napailua ja mietteitä omasta kierrosta:
Mulla siis menossa nyt dpo 10. Mulla oli ekoja kiinnittymiseen viittaavia kipuja/tuntemuksia jo dpo 6-7. Oli polttavaa tunnetta vasemmalla, semmosta raapivaa ja kiristävää tunnetta, joka tuntu myös vasemmas nivuses. Nyt oireet on ehkä jollain tapaa ”tasottunu”, tai ainaki vatsan oireet. Eilen oli viel tosi voimakasta menkkajuilintaa ja ihan semmonen vilhova kipu alavatsalla ja alapäässä. Tänään mahassa ollu suhteellisen normaali olo.

Selkää juilii edelleen aaltoilevasti. Pahoinvointia myös aaltoilevasti. Mulla on jatkuvasti nälkä. Voisin siis syödä puolen tunnin välein vaikka syön isoja aterioita ja oon ihan ähkyssä syömisen jälkeen. Rinnat alko tänään kipeytymään niin että olin alkuun ihan 100 varma, että mulla rintatulehdus. Rinnoissa semmonen polttava, tulehdusmainen jyskytys. Nännit on aivan tajuttoman arat ja pieniki pyyhkäsy saa aiva kyyneleet nousemaan silmiin. Lämmöt kuitenki pysynyt hyvin koholla, 37-37.4° edelleen🙏🏻

Toivon et tää enteilis jtn hyvää, mut silti tuntuu, et moni saanu jo dpo 10 hyvin selkeitä viivoja ja itellä tuntuu taas näkyvän vaa keskisormia testeissä🙄 tuntuu et nää oireetki oikeen v*ttuilee. Oon aika hyvin pystyny pitää itteni ajattelematta tätä, vaikka oireet kiusaa kyllä jatkuvasti. Neki yrittäny parhaani mukaan sivuuttaa. Tietysti tää rintakipu häiritsee erittäin paljon. Oon netistä ja pinterestistä käyny varmaan jokasen dpo 10–>14 raskaustesti kuvat läpi ja tuntuu että kaikki on saanu ekat selkeet haamut jo dpo 10🥹

Samaan aikaan ei oo yhtää sellanen olo et kuukautiset olis alkamassa, mut silti jännittää koko ajan käydä vessas, et koska on taas paperi punasena. Varsinki eilisten tuntemusten takia, ne oli kaikkista lähimpänä mun normaalia kuukautiskipuja.

Oon tässä tehnyt salapoliisin työtä oman kierron suhteen, jotta toivottavasti oppisin siitä jotakin vastaisuuden varalle.

Tässä katsaus mun rannekellon datasta viimeisen 19 kierron osalta (pl. kemiallisen jälkeinen 36 päivän kierto):
* kierto on ollut 23 pv noin 10,5 % ajasta
* 24 pv noin 37 % ajasta
* 25 pv noin 16 % ajasta
* 26 pv noin 21 % ajasta
* 27 pv noin 10,5 % ajasta
* 28 pv noin 5 % ajasta.

Selvästikin 24 päivän kierto on ollut yleisin, mutta eipä tuo 26 päivän kierto niin kovin paljoa jää jälkeen. Ja yli puolessa kertoja kierto on kestänyt 25-28 päivää. Toki en tiedä, mille päivälle ovulaatio on noissa ajoittunut.

Luin myös mun vanhoja merkintöjä tuolta piinapäiväketjusta. Viime kierrossa mulla alkoi hennot tuntemukset alavatsassa jo dpo 6 ja ne voimistuivat joka päivä kunnes yltyivät ihan tavallisiksi kuukautiskivuiksi, ja kuukautiset alkoivat tosiaan jo dpo 9. Yhdessä aiemmassa kierrossa oli vähän vastaava kuvio, mutta hennot jomotukset alavatsalla alkoivat niinkin aikaisin kuin dpo 5. Mistä oikein johtuu, heikosta progesteronistako?

Tänään on dpo 6, ja tällä kertaa nämä ovulaation jälkeiset päivät ovat olleet hyvin oireettomia. Olisikohan se hyvä merkki? 🌈 Dpo 1-5 ei ollut yhtään mitään oireita, vaikka usein rinnat turpoavat ja kipeytyvät heti ovulaation jälkeen. Tänään rinnat ovat alkaneet päivän mittaan selvästi turvota ja pikkuisen aristaa. Tietysti mietin, voiko se olla raskausoire... Vielä ei ainakaan ole ollut jomotuksia, mikä vaikuttaa olevan hyvä merkki.

Miten ootte hoitaneet oviksen testaamisen muualla kuin kotona? Etenkin jos testi vaatii jonkun kipon?

Mulla huomenna kp12 ja oon menossa huomenna JA torstaina toimistolle enkä tosiaan uskalla laskea sen varaan että muistaisin testata kun pääsen kotiin. Meillä ei ole toimistolla edes oikein mitään kertismukejakaan… ehkä otan vaan jonkun muovirasian kotoa mukaan 😅

Ihan varmuudeksi, mikäli joku täällä ei ole tietoinen, mutta olisi kiinnostunut, niin oman progesteroni arvon voi käydä mittauttamassa ilman lääkärin lähetettä. Puhdilta (Puhti) saa ostettua tuon mittauksen. Sivustolla näyttäisi tällä hetkellä olevan jotain huoltotöitä, mutta testin hinta oli vajaa 100 €. Hyvä ajankohta mittaa arvo taisi olla 6-8 pv ovisplussan jälkeen.

Takaisin