Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lisäravinteista kannattaa kokeilla, ubiqinol 200mg ja sitten mulla oli käytössä myös microbiome woman maitohappobakeeri joka vaikuttaa alakerran hyvinvointiin ja NAC. Miehellä oli myös käytössä tuo ubiqinol, foolihappo ja E vitamiini. On semmonen taulukko olemassa että mihin ja millä annoksella eri lisäravinteet/vitamiinit vaikuttaa, linkkaan sen tähän jos jotakuta kiinnostaa 😊 lisään että se aktiivinen q10 eli ubiqinol niin siitä riittää pienempi annos kun tota ns perus q10 eli ubikinonia joka tossa listassa on.

Liitteet

• Screenshot_2026-02-01-21-27-40-83_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2026-02-01-21-27-40-83_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    71.2 KB · Katsottu: 54
Heippa kaikille! Oon jonkin aikaa seuraillut tätä ketjua ja kerännyt rohkeutta kirjoitella tänne. 🤭

Meillä siis tilanne, että esikoinen on kesällä -25 syntynyt ja vauvakuume nostatteli päätään nyt alkuvuodesta. Päätettiin tästä kierrosta alkaa yrittämään. Tähän kiertoon ei tosin mahtunut kuin yksi tallettelu.
Esikoista yrittäessä meni siis yhteensä 10kk, tuohon 10kk mahtui kemiallinen, keskenmeno ja kohdunulkoinen.

Nyt siis päätettiin että aloitetaan samointein yritys sillä ajatuksella, että aikaa voi mennä plussaan.

No nyt tässä on tilanne se, että plussasin yllätykseksi tänään, enkä todellakaan meinaa uskoa tätä todeksi🫣 pelottaa ihan helvetisti, et meneekö kesken kun miettii taustoja ja jos ei mene niin miten elämä lähtee rullaamaan kahden alle 2 vuotiaan kanssa👀

Mutta älkää käsittäkö väärin, oon ihan suunnattoman onnellinen tästä! Jännittää vain mitä tulee tapahtumaan🥹

Alla vielä nyt illalla tehty dpo 11-12 testi

Liitteet

• IMG_6883.jpeg
    IMG_6883.jpeg
    2.1 MB · Katsottu: 49
Muokattu viimeksi:
Vuoto alkamassa ja yk14 jo vittu.... 😑 No hyvä toki että vuodon alku ei pitkity mutta vituttaa saatanasti ajatella että jo yk14..... Ja pian loppuu yritys todennäköisesti oikeasti kokonaan. En miehelle nyt jaksa tästä asiasta puhua, että yritetään se 2 tai 3 kuukautta ja ellei itse ota asiaa puheeksi meidän yritys siinä sitten. En usko nyt ollenkaan tähän yrityspaskaan enään. 🤡

Luin.
😨😨😨
Teit päiväpissasta mitä?!?!?
(Ok ok luin uudestaan ja nyt loppuun asti, mut en voinu vastustaa kiusausta, anteeks 😌😅😇)
Haamun mäki näen alimmasta, toivottavasti vahvistuu 🌈
Siis apua nyt, ku luin ton itekki nii olipas typerä järjestys🤣🤣🤣🤣 vähä vissii väsyneenä kirjotellu😆

Mutta toivon samaa, teen vielä ens viikolla tietysti testiä ellei vuoto ala.

Oireet on jonki verran ehkä tasottunu (toivottavasti ei enteile mtn pahaa). Mahassa semmosta menkkajuilintaa ollu nyt pari pv ja maha vähän sekasin. Eilen alko rintoja aristaa ja nännipihojen ulkoreunoissa semmoset ruskeet rinkulat. Selkää juilii välillä. Ja mulla on ihan jatkuvasti nälkä, voisin syödä ihan koko ajan, mutta myös pahoinvointia aaltoilevasti. Lämmöt on edelleen 37-37.6°. Että ne ainaki on koholla, eikä enteile kuukautisten alkua. Vv on kadonnu lähes kokonaan.

No joo voi olla mutta joskus mies sanoi että ei kai plussa voi näkyä ennen kuin kuukautiset edes vähän myöhässä. 😂 Korjasin hänet toteamalla että kerran vaan testasin plussan kun kuukautiset 4 päivää myöhässä. Mutta se olikin ihan eka kerta ja aiemmin en edes testannut niin...

Ja samoja ajatellut että meitä ei oo kaikkien keskenmenneiden jälkeen tarkoitettu vanhemmiksi. Joku merkki universumilta ajatellut useinkin tuota... Että aivan turhaan me yritetään. 🙄 Tuntuu vähän tässä vaiheessa pään hakkaamiselta seinään tämä yritys. 🤯

En mitään toivoa halua turhaan ylläpitää, mutta esikoisesta sain ekan plussan noin 3-4 menkkojen ollessa myöhässä. Useamman päivän testasin negoja ja olin varaamassa aikaa gynelle 🫣 Koska kierto aina ollut kellontarkka.
Tuolloin olin jo hyväksynyt, ettei me koskaan saada lapsia ja olin päättänyt "jatkaa" elämää. Meillä oli tuolloin 15kk yritystä takana. Joka kuukausi tahkottiin 2 viikko joka toinen päivä.. syötiin vitamiineja ja mitä vielä. Siihen 15kk mahtui yksi todettu kkm, mutta ainakin pari kemiallista. Mulla oli 4kk ennen plussaa joka kuukausi kierto sekaisin, jälkeenpäin oon tajunnu, että oon saanu kemiallisia raskauksia. Koska pyttyyn aina tuli jotain alkion näköistä ja vuoto oli samanlaista mitä kkm oli.

Ymmärrän hyvin turhautumisen ja miehen asenteen. Meillä mies kans uskoi omaavansa supersiittiöitä ja saavansa heti lapsen. Ei se menetyksistä mitään oppimut, sama optimismi pysynyt aina 🫣😅 Vaikka onkin surenut menetyksiä.

@Puolikuu Okei, lohdullista kuulla, että jollain muullakin on ollut näin lyhyt tyhjennyskierto. Ihan fiksu ehkä toi tekoälynkin selitys. 😁

Sen verran täytyy sanoo, että tässä kierrossa on kyllä normaalia enemmän ollut kaikenlaista kipuilua alaselässä ja -mahassa. Välillä aika koviakin.. Yks päivä kaupoilla tuntui ihan todella heikolta koko olo.. Kai ne hormonit kaikki on vähän sekaisin tjtn.. Tänään on kp 11 ja aamulla tein digitaalisen ovistestin, täysin nega ja nyt illalla vielä tikkutestin ja yhtälailla täysin nega. Jännä nähdä milloin se posi tulee, jos tulee. Talleteltu on tänään ja eilen. Nyt tulee 1-2 välipäivää.

@unikomentaja mä en oo koskaan saanut oviksen tikkutestiin tasavahvoja saati vahvempaa, vaikka ovuloin. :D esim. just tänään aivan nipinnapin näkyi hailakkaa viivaa, vaikka esim. tossa edellisessä kierrossa sain posin kp 13. Tänään siis kp 11. Jännä nähdä onko aamulla tullut muutosta.

@Venkula wautsi, sulla on ainakin tosi tummia noi testiviivat ovistesteissä!

@Toiveikas odottelija voi mitä paskaa oot nuorena joutunut kokemaan.. 😪❤️ Toivottavasti siellä ois testit vahvistunut. ❤️

@Maana Mannila Kiva, että siellä vuoto alkoi ennen ennustettua, ni pääsette vielä yrittämään toivomaasi jouluvauvaa. 😍

Ootte keskustellut siittiöystävällisistä liukkareista. Kuinkahan ystävällistä on sylki. 🙈😅 Mies kun tuppaa aina sitä laittamaan. Ei koskaan oo liukkaria lähellä kun tarvittaisi.

@Mami91~ ihanaa, että siellä mini voi hyvin ja on kasvanut. Voi miten ihanaa. 🥹❤️

@Kali toivotan teille hirmuisesti tsemppiä vaan. Haluan uskoa, et kaikki on vielä mahdollista ja mieskin tulee toisiin aatoksiin.

@Mebbis Tarrasukkia 😍😍

@Toiveikas odottelija no siis mähän luin sen kyl ihan tosissani, että ”ahaa, päiväpissaa kahviin ja vesilasilliseen? onks tää jokin uusi, vähän next level -kikka kolmone?” 👀😅

Ja siis @Round2❤️ @Syssymyssy ja muut: ei mun menkat alkanukaan!!! Ei oo vieläkään alkanu kunnolla ja tänään lämmöt vähän nousi. Silloin lauantaiaamuna vaikutti niin selvältä, että menkat alkaa, kun tuli sellast runsaampaa tiputteluu. Mutta ei! Onneks tiiän, etten voi olla raskaana, koska muuten tää olis tosi kuumottavaa.

@Sinertävää ja/tai joku muu puhui lapsettomuuden harrastamisesta, ja se on must kans tosi nerokas analogia. Vaikka en itse suorastaan sanoisi koskaan harrastaneeni lapsettomuutta, niin kyllähän sitä kaikenlaista tulee raskauden alkamisen puolesta tehdyksi. Vitamiinit on vasta alkua. Sit sitä odottaa ja jännittää joka kuukausi, että josko tällä kertaa olis ollu tähdet kohdillaan ja viimein onnistaisi. Kunnes sit menkat alkaa — ja koko rumba alusta.

Just se, ettö oma elämä on vähän pausella, koska mitä jos tulenkin raskaaksi. Niin toistan nyt itseäni kuin rikkinäinen levy, mutta mulle tää kierto on tehnyt henkisesti tosi hyvää. On ollut jotenkin vapauttavaa, kun mieli on ollut koko ajan kirkas ja olen ollut oma itseni. Oon voinut tehdä asioita, joista nautin ja joita haluan ilman, että taustalla on koko ajan ollut ajatus, että mitä jos.

Päätin, että yritän nyt ottaa vähän löysemmin rantein asian kanssa ja jättää optimoinnin vähän vähemmälle. 😅 En halua, että mun elämä pysähtyy ja en uskalla vaikka hakea uutta työtä tai suunnitella tulevaisuutta muuten, koska toive raskaudesta värittää kaikkea, mitä teen.

Ja @Syssymyssyllä hyviä keloja siitä, miten vaikeaa on tehdä terveellisiä valintoja vain itsensä vuoksi ja ettei jotenkin koe itseään niin arvokkaana, että vain itsensä takia viitsis panostaa. Itelläki ruokailutottumukset palas vanhaan aterioiden skippaamiseen heti, kun tiesin, ettei raskaus voi tässä kierrossa olla mahdollinen. 🥲

Eli syvällistä itsereflektiota on tullut harrastettua. Sitä en tiedä, muuttuuko mikään oikeasti lopulta. 😅

@Kali lähetän halauksia, kun osaa sanoa mitään. Teidän tilanne kuulostaa raskaalta ja vaikealta. Toivottavasti löydätte toisistanne tukea ja lohtua. ❤️

@Zebra millos sulla olikaan se ensikäynti?

Täällä on ollut hieman keskustelua viitaten elämän pysähtymiseen kun odottaa raskautta. Aattelin että vois kirjoittaa omia ajatuksia aiheeseen liittyen kun tää vois olla ihan hyvä aihe mietiskellä omalta osaltaan (plus mulla on tylsä odotus vaihe menossa kun odottelen kuukautisia). Itsellä tää on ehkä erilaista kuin heillä, joilla ei oo lainkaan lapsia vielä, kun mullahan on jo yhden lapsen myötä tavaraa vauvoille.

Mutta itse en oo laittanut mitään niin sanotusti pauselle tai odottamaan. Sen kyllä huomaa että oon aina ostanut lasten tavaroita sillä ajatuksella, että tää tulee elämään läpi mun kaikki lapset. Eli suosin sisarus vaunuja, fiksuja vaatteita, sukupuoli neutraaliutta jne. Ostin itselleni viime vuonna synttärilahjaksi 4 taaperon istuttavan polkupyörän ja tänä vuonna ostin itselleni 4 taaperon istuttavat kärryt.

Suunnilleen joka toisessa kierrossa vilkaisen että mihin kuuhun osuisi synnytys ja nopeasti mietin asiaa töiden kannalta, mutta rehellisesti en stressaa aihetta enää. Aiemmin oli stressaavempaa, koska mua ei oltaisi voitu sijoittaa mihinkään fiksuun asemaan töissä jos raskautuisin (vanhempainvapaan jälkeen olisin alle puolessa vuodessa jo raskaus vapaalla), mutta nyt kun laskettu aika olisi aikaisintaan jouluna niin oon muuttunut rennoksi aiheen kanssa. Nyt voin ottaa mitä tahansa hommaa vastaan töissä ja ehtisin työskennellä asiakkaalle fiksusti ennen synnytystä.

Ruokavalion, alkoholin tai kofeiinin rajoitusta mulla ei oo erityisesti tarvinnut miettiä kun onneksi nuo toimii mulla luontaisesti raskauden kannalta. Eli tässäkin mielessä en oo kokenut raskauden yrittämistä rajoittavana tai että laittaisin jotain tauolle.

Henkilökohtaisesti pidän ikävänä sitä, jos alkaa rajoittamaan itseään suurissa määrin yrittäessään lasta tai jos joutuu sumplimaan töiden kanssa jo ennen kuin raskaustesti näyttää mitään. Toki varmaan helppo mulla sanoa kun aika moni homma mun kohdalla menee nyt luonnostaan ja on järkevää että mulla on vauvojen tavaroita valmiina. Mutta jos yritys venyy ja venyy ja sit samalla rajoittaa itseään niin siinähän palaa loppuun ihminen. Yrittäminen on henkisesti jo niin raskasta niin sit samalla jos muuttaa kaikkea muutakin elämässä niin se kuormittaa lisää.

Oon seuraillut ketjua mutta kirjoittelu jäänyt taas hyvin vähäiseksi. Kiva kun täällä on ollut puhetta jouluvauvoista. Meillä kolme vuotta yritystä takana ja oon aina halunnut skipata joulukuisen mahdollisuuden. Mikä kyllä näin jälkeenpäin mietittynä vähän tyhmää, mutta ei välttämättä olisi muuttanut meidän tilannetta, kun raskautuminen on näköjään niin hankalaa. Ikä, vähäiset munasolut ja varmaan vielä aika huonolaatuisetkin. 🙄 No nyt annettiin kuitenkin mahdollisuus joulukuiselle ja tällä hetkellä menossa dpo 10. 🌈 Sitten jos menkat alkaa niin päästään ilmoittautumaan meidän vikaan ivf (tai icsi) hoitoon.

Onnea plussanneille, sekä paljon voimia vaikeisiin tilanteisiin. 🩷

Edit. Ja hetihän ne tuhruvuodot sieltä alkoi, eli seuraavaa hoitoa kohti.

Muokattu viimeksi:
Mä en kyllä oo pitänyt "pausella" elämää. Oikeastaan en oo enään tehnyt muuta kuin harrastettu seksiäkin miehen kanssa vaan kerran optimaaliseen aikaan. Tajusin etten oo foolihappoakaan ottanut pitkään aikaan. Koska miksi? Ei siitä tähän mennessäkään mitään hyötyä ollut oo.

Kahviakin myös juon normaalisti koska olin vähentänyt viime vuonna mutta oliko siitäkään mitään hyötyä? Ei! Alkoholiakin juon nyt taas välillä ehkä kerran tai 2 kuussa, toki en ovulaation lähettyvillä tai jälkeen. En näe mitään syytä rajoittaa itseäni koska miksi? Ei se aiemminkaan oo toiminut....

Kp1 alkoi kunnolla vaikka yöllä momta tuntia valvoessani ei vuotanut kunnolla vielä. Yk helvetin 14.... Kaipa me nyt vielä tämä yk14, yk15 ja ehkä yk16 yritetään ja sen jälkeen se oli siinä.

@Puolikuu Okei, lohdullista kuulla, että jollain muullakin on ollut näin lyhyt tyhjennyskierto. Ihan fiksu ehkä toi tekoälynkin selitys. 😁

Sen verran täytyy sanoo, että tässä kierrossa on kyllä normaalia enemmän ollut kaikenlaista kipuilua alaselässä ja -mahassa. Välillä aika koviakin.. Yks päivä kaupoilla tuntui ihan todella heikolta koko olo.. Kai ne hormonit kaikki on vähän sekaisin tjtn.. Tänään on kp 11 ja aamulla tein digitaalisen ovistestin, täysin nega ja nyt illalla vielä tikkutestin ja yhtälailla täysin nega. Jännä nähdä milloin se posi tulee, jos tulee. Talleteltu on tänään ja eilen. Nyt tulee 1-2 välipäivää.

@unikomentaja mä en oo koskaan saanut oviksen tikkutestiin tasavahvoja saati vahvempaa, vaikka ovuloin. :D esim. just tänään aivan nipinnapin näkyi hailakkaa viivaa, vaikka esim. tossa edellisessä kierrossa sain posin kp 13. Tänään siis kp 11. Jännä nähdä onko aamulla tullut muutosta.

@Venkula wautsi, sulla on ainakin tosi tummia noi testiviivat ovistesteissä!

@Toiveikas odottelija voi mitä paskaa oot nuorena joutunut kokemaan.. 😪❤️ Toivottavasti siellä ois testit vahvistunut. ❤️

@Maana Mannila Kiva, että siellä vuoto alkoi ennen ennustettua, ni pääsette vielä yrittämään toivomaasi jouluvauvaa. 😍

Ootte keskustellut siittiöystävällisistä liukkareista. Kuinkahan ystävällistä on sylki. 🙈😅 Mies kun tuppaa aina sitä laittamaan. Ei koskaan oo liukkaria lähellä kun tarvittaisi.

@Mami91~ ihanaa, että siellä mini voi hyvin ja on kasvanut. Voi miten ihanaa. 🥹❤️

@Kali toivotan teille hirmuisesti tsemppiä vaan. Haluan uskoa, et kaikki on vielä mahdollista ja mieskin tulee toisiin aatoksiin.

@Mebbis Tarrasukkia 😍😍
Sylkeä ei suositella liukasteena vauvaa yrittäessä. Se voi vahingoittaa spermaa ja hidastaa sen liikkuvuutta.

@Toiveikas odottelija varovaiset onnittelut, toivottavasti viiva lähtee vahvistumaan 🌈

@Mebbis tervetuloa forumille ja onnittelut plussasta! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin 🌈

Mulle elämän pauselle pistäminen näkyy eniten ehkä siinä, millaisia matkasuunnitelmia tehdään tai ei tehdä. Esim. puoliso ehdotti, että mitä jos lähdettäisiin ensi keväänä Aasiaan reissailemaan, ja jouduin muistuttamaan että ehkä ei kannata tehdä tuollaisia suunnitelmia, jos meillä onkin silloin pieni vauva tai oon viimeisilläni raskaana... Ehdotin, että tehdään matkasuunnitelmia korkeintaan 6 kk päähän.

Samoin viime syksyllä mietin kovasti sitä, pitäisikö mun tarttua mieleiseen työtarjoukseen ja vaihtaa työpaikkaa. Onko siinä mitään pointtia, jos jäänkin pian vanhempainvapaalle. Onneksi lopulta uskalsin vaihtaa työpaikkaa, koska olisi ollut kurjaa kituuttaa vanhassa paikassa odottamassa perhevapaata, jota ei ehkä koskaan tule. 😅 Tää oli vaikea päätös erityisesti siksi, että siirryin vakituisesta työsuhteesta määräaikaisuuksiin. Vakkaripaikasta olisi ollut niin kivaa ja helppoa jäädä perhevapaille.

Joskus tekee mieli ostaa jotain söpöjä vauvanvaatteita tms, mutta en halua "jinxata" tätä. Tekisi liian kipeää katsoa niitä ostoksia, jos vauvaa ei ikinä tulisikaan...

Ja raskaushaaveen vuoksi mulla on projektina tämä ferritiiniarvojen korjaaminen. En rehellisesti sanottuna tiedä, olisinko lähtenyt selvittämään ja korjaamaan asiaa, jos se ei vaikuttaisi raskautumismahdollisuuksiin. Se ei todennäköisesti olisi vain edes tullut mieleen.

Elämään vaikuttaa ehkä kuitenkin eniten se, että hedelmällisenä ajanjaksona pitää sumplia omia menoja ja siirtää niitä tai jättää niitä välistä, jotta tallettelut varmasti toteutuvat.

Muokattu viimeksi:
Tarrasukkia @Mebbis ! :)

Mulla sama kokemus kuin @Aakkoset mut meidän toisen kohdalla. kp 28-29/ n. 28-30 oli testit vielä ihan negat, ja haalea plussa tuli vasta kp 31. Hyvä kun olin merkannut nää silloin 10 vuotta sitten FF:ään, niin sieltä sit huomasin. Muistelinkin et olin ihan varma ettei tärpännyt, mutta näin vaan meillä on nyt tuo 10v rakas <3.

Elämän pauselle laittamisesta, mä en itse ole laittanut elämää mitenkään pauselle, mutta huomaan, että jollain tavalla "suunnittelen" elämää sen varalta et plussa tulisi. Mulla on silleen tylsä tilanne, että oon mun uran kannalta tosi ratkaisevassa vaiheessa, ja tätä oon paljon pyöritellyt, et miten sen käy jos vielä vauva tulisi. Oon siis tehnyt suunnitelmia niin, että jäisin mahdollisimman optimaalisessa tilanteessa pois. Mulla on myös määräaikainen työsopimus, jota ei venytettäisi loppupäästä, joten menetän sen jos raskautuisin. Ollaan kyllä mieheni kanssa puhuttu, että jaettaisiin tällä kertaa vapaat tasapuolisemmin, ja teen etänä 80-90% joten aika pitkään myös menisi niin, että vauvan kanssa saisi olla vaikka töihin palaisinkin.

ON: Oura ehdotteli tälle aamulle että confirming phase, eli ehkä se ovis sit oli silloin kp13. Olihan siinä 5h rako jonka aikana en testannut, varmaan se huippu tuli sit siinä. Tässä kuussa jäi seksikerrat kyllä vain kahteen (kp 10 ja kp 13), joten saapi nähdä. @Toiveikkaana puhui lisäravinteista, ja mulla on sillä lailla erilainen kokemus, että tuntuu kuin lisäravinteet olisi vaan tasanneet kiertoa ja oviskin tullut näköjään tasaisesti ja luteaali venynyt hyvän pituiseksi (n. 13 pv). Aiemmin saattoi olla ovuloimattomia kiertoja ja alle 9 pv luteaaleja (ainakin ouran mukaan). Mut ota näistä nyt sit selvää..

@Suskikitten hyviä keloja! Mulla ei tosiaan oo vauvakamppeita enkä oo ajatellut mitään ostaakaan ennen ku vauva on sylissä. Äitiyspakkauksen varmaan otan ja sit yks kaks vaatekertaa sekä vaunut ja turvakaukalon hommaan ennen synnytystä, mutta muuten en oo ainakaan toistaiseksi suunnitellut muuta. En oo tuntenut edes vetoa vauvanvaateostoksille tai mitään, ei oo jotenkin tullu mieleenkään. xD Ehkä mä alitajuisesti pelkään, että se tuo huonoa onnea tai jotain.

Mullakin on hyvä tilanne sikäli, että en käytä nikotiinituotteita enkä alkoholia ollenkaan, ja kahviakin juon vain kupillisen päivässä. Eli sikäli omaa elämää ei arjessa tarvi hirveästi rajoittaa. Syömisten katsominen liittyy enemmän siihen, että arjessa en yksinkertaisesti muista syödä, koska en tunne nälkää (ja jos tunnen, en kiinnitä siihen huomiota). Elämän pausettaminen liittyy enemmänkin esim. just siihen, että kun nyt oon saanut vakityön ihan ok palkalla, niin mietin, uskallanko hakea uutta työtä koeajan ja muiden kommervenkkien takia. En kovin hyvin viihdy nykyisessä työssäni enkä työpaikallani vaan haluaisin suuntaa uraa vähän eri tavalla kuin mihin oon nyt ajautunu. En myöskään oo tyytyväinen palkkaani (vaikka se onkin ihan ok-tasolla), ja työpaikan vaihtaminen tarjoais mahdollisuuden tarkistaa sitä ylöspäin. Onneksi meillä nyt keväällä käydään palkkaneuvottelut joka tapauksessa ja todellakin toivon, että oma palkka nousis vastuiden ja tehtävien ja osaamisen tasolle.

Perhevapaat houkuttelis kuitenkin ihan jo siksi, että haluaisin ottaa vähän breikkiä töistä.

Oon tosi päämäärätietoinen ja suorituskeskeinen. En osaa pysähtyä vaan kun oon saanut yhden jutun tehdyksi, tartun heti seuraavaan. Siksi en oikein osaa nauttia onnistumisista saati muista niitä. Kun hain paria työtä, piti ihan sähköpostista, kalenterista ja intrasta katsoa, että mitä mä oonkaan tehnyt ja saanut aikaan, koska mun perusajatus on, että en oo tehnyt tai saanut mitään aikaiseksi. Suuntaan ajatuksia ja energiaa niin voimakkaasti eteenpäin, että mennyt unohtuu nopeasti. "Tehty, hyvä. Eteenpäin." on mun tapa. Ei kauheen kestävää varmaan nykyoppeihin peilaten, mutta sopii mulle. Kohta 23 vuotta tauotta työelämässä menty tuolla asenteella suorittaen viimeisten 10 vuoden aikana opintoja aikuislukiosta alkaen, ja kohta valmistun maisteriksi. Ei oo ollu loppuunpalamisen tai työuupumuksen oireita koskaan mulla tai mitään. Ehkä oon luonteeltani sellanen, että aloitan alusta ja jatkan niin kauan, että on valmista.

Toisaalta sit taas esim. opintojen viimeistelyyn on ollut vaikeuksia keskittyä aiemmissa kierroissa, kun mieli on askarrellut niin paljon oman kropan tunteiden ja tuntemusten kuulosteluun ja sen arvuutteluun, olenko mahdollisesti raskaana. Eli ehkä enemmän sellainen tietynlainen henkinen pause, jos ymmärrät, mitä tarkoitan?

Mutta tosiaan nyt tuntuu, että mulla on ihan uusi asenne ja oon henkisesti jotenkin puhdistautunut ja nyt valmis seuraaviin kiertoihin – tuli niitä sitten kuinka monta hyvänsä. Ainakin tällä hetkellä perusasetus on se, että en oo raskaana kunnes toisin todistetaan. Eli jos vaikka haluan syödä sushia tai graavilohta ja menkat ei oo myöhässä enkä oo tehnyt raskaustestiä, niin annan palaa ihan huoletta.

Toki otan luget käyttöön ens kierrossa, jos sinne asti päästään, ja teen lääkärin ohjeen mukaan raskaustestin 14 päivää positiivisen ovulaatiotestin jälkeen (pitää tarkistaa ohje vielä, oliko se 14 päivää testistä vai 14 päivää lugejen aloittamisesta, koska luget aloitetaan 4 päivää positiivisen ovulaatiotestin jälkeen). Mutta jotenkin aivot on kääntyneet nyt uuteen asentoon ja mieli on kirkkaampi kuin pitkään aikaan. <3

Jatkan tähän samaan vielä, @Mebbis tarrasukkatoivotukset ja varovaiset onnittelut! Luulenpa, ettette oo eka ettekä vika perhe, jossa saadaan huomata, että baby nro 2 onkin tulossa vähemmällä vääntämisellä kuin esikoinen. Omassa perhe- ja tuttavapiirissänikin on siis useita perheitä, joissa ekaa on tehty ns. pitkän kaavan kautta, mut toinen lapsi onkin sit tullut melkein kuin itsestään – niin helposti raskaus on alkanu. Toivotaan, että jatko on yhtä positiivista! <3

Huomentaa!
Testin tein aamulla siinä 7-8 aikaan. Tuossa earlyssä samaan aikaan nään jtn, mut silti en nää. Jotenki toi meni tosi ”tummaksi” toi tausta, että siitä on vaikee erottaa mtn. Vähän alkaa tuntuun et meidän kierto on kohta ohi ja menkat sieltä tulee.

tänään dpo 10-11 ja tässäpä nää aamun testit:

Rfsu early:
IMG_4356.jpeg

Sama testi mut muokattuna:
IMG_4360.jpeg

IMG_4361.jpeg

IMG_4362.jpeg

Ja tässä viel toi 25mlU liuska:

IMG_4349.jpeg

En tiedä mitä tapahtuu, aloitin Gelee royalet ja tänään kp3 ja tuntuu nyt jo jotain pieniä tuntemuksia vasemmassa munasarjassa 😂

Tällä hetkellä vanhempainvapaat ja vauvatarvikkeiden hankkimiset tuntuu vielä niin kaukaiselta unelta, etten jaksa edes miettiä. En jaksa myöskään haaveilla mistään erityisestä syntymäajasta, kunhan nyt vain joskus raskautuisin.

Mä en oikein osaa sanoa, oonko pistänyt elämää pauselle tän "projektin" takia, mutta rajoittanut oon jonkin verran. Ulkomaan reissuja ei varmaan tehtäisi muutenkaan, kun paikataan tällä hetkellä miehen katastrofikaaran tekemää kolhua meidän talouteen. Nyt alan vähän tarkkailemaan enemmän kofeiininsaantia, vaikka yleensä menee vain se 1 tai ihan max 2 kuppia kahvia päivässä. Tein nikotiinin kanssa sellaisen korjausliikkeen, että ostin vähän vahvempaa nikotiinipurkkaa, jotta saan tän polttamisen kierteen poikki. Särkylääkkeitä syön vain kun aidosti tarvitsee, alkukierrosta kiellän ne itseltäni kokonaan. Ja näistäkin muutoksista varmaan 99% oon tehnyt siksi, että raskaus alkaisi, koska ei mua kiinnostaisi vaikka nikotiinista vieroittautuminen pätkän vertaa, jos en yrittäisi raskautua.

Alkoholia oon juonut viimeksi joulukuussa, mutta sovittiin ystävän kanssa, että jos saan raskaustestistä negan (niin kuin sainkin), niin perjantaina nautitaan pääsiäisen hengessä viiniä, ja seuraavana päivänä ainakin minä muistutan todennäköisesti haudasta noussutta 🤣

@Maana Mannila mulla oli välissä kans tuolla tavalla, etten tuntenut nälkää ollenkaan, ja mulle se olisi ihan unelmatila! Ja asiasta kukkaruukkuun, mullakin on opinnot kesken, alle 50 opintopistettä puuttuis. Ehkä otan opparin tekemisen seuraavan rankkuviikon teemaksi 😂

Hyvää uutta viikkoa kaikille ja voimia kunkin tilanteisiin ✨ Tuohon elämän pauselle laittamisen näkisin omalla kohdallani niin, että oon herkästi asioille omistautuva ja päämäärätietoinen ihminen ja silloin tämmöiset "projektit" saattavat vallata liikaa tilaa pään sisältä. Oonkin koettanut vähentää raskautumiseen liittyvien asioiden miettimistä ja jutellut itselleni ystävällisesti ja empaattisesti, että elämässä pitää voida minun keskittyä muihinkin asioihin.

Sitten kysymys: onko kellään Clearblue-hedelmällisyysmonitoria? Saan sellaisen pian käyttööni ja olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia. Tikkujakin pitänee siihen jostain hankkia.

@Pakkanen muistaakseni @Kali on kertonut käyttäneensä tuota monitoria ainakin jossain vaiheessa.

@Syssymyssy joo tbh täytyy myöntää, että tää nälätön elämä sopii mullekin tosi hyvin, ja yleensä se aiheuttaa huolta muissa kuin mussa itsessä. En oo siis koskaan tuntenut nälkää ja sit kun suhtaudun ruokaan viel tosi käytännöllisesti, niin sanottakoon, että syön elääkseni ja ruoka on mulle polttoainetta. Jos voisin ottaa pillerin, joka pitäis mut hengissä, tekisin sen heti enkä kaipaisi ruokaa kuin korkeintaan jotain yksittäisiä juttuja välillä.

Kuulostaa hyvältä teemalta rankkuviikolle opintojen edistäminen! 50 noppaa on tietysti aika iso läjä, mutta riippuu tosi paljon, mistä ne koostuu. Mä suoritin kandiopintojen loppuun 35 opintopistettä alle kahteen viikkoon, ja se oli kyllä aika raju kokemus. Palautin eilen mun maisterintutkielman esitarkastukseen ja tiedän, että vaikka jättäisin sen lopputarkastukseen tänään, se menis läpi kyllä. Eli sen osalta voin sanoa, että 30 noppaa puuttuvista 50:stä on kasassa! (Näköjään multa puuttui n. saman verran noppia kuin sulta.) Sit on viel 4 rästikurssia, joista yritän päästä niin vähällä vaivalla kuin mahdollista, jotta voisin valmistuu ja siirtyy elämässäni kohti seuraavia juttuja.

En olisi minä, jos en miettisi jo seuraavaa projektia. xD

Hyvää uutta viikkoa kaikille ja voimia kunkin tilanteisiin ✨ Tuohon elämän pauselle laittamisen näkisin omalla kohdallani niin, että oon herkästi asioille omistautuva ja päämäärätietoinen ihminen ja silloin tämmöiset "projektit" saattavat vallata liikaa tilaa pään sisältä. Oonkin koettanut vähentää raskautumiseen liittyvien asioiden miettimistä ja jutellut itselleni ystävällisesti ja empaattisesti, että elämässä pitää voida minun keskittyä muihinkin asioihin.

Sitten kysymys: onko kellään Clearblue-hedelmällisyysmonitoria? Saan sellaisen pian käyttööni ja olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia. Tikkujakin pitänee siihen jostain hankkia.
Mulla on se, eka kerta oli hyvä kun sain huipun kiinni, mutta keskenmenon jälkeen kierto ollut sekaisin ilmeisesti kun en huippua saanut sillä kiinni. Mutta toki siinä on se etten ole löytänyt ovulaatiota normitesteilläkään 100% moneen kiertoon vaikka todennäköisesti ollut kyllä joten niitä kertoja ei kannata laittaa vaan että se laite huono, koen sen kyllä hyväksi. Meinasin nyt taas välikerran jälkeen jatkaa tässä kiertoa testausta ettei se nyt ihan hukkaan mene kun maksoi niin paljon kumminkin. 🤣 Pitää itsekkin tilata jostain niitä siihen yhteensopivia tikkuja. Hirveitä hintaeroja vaan kun jostain saa alle 50 eurolla siihen yhteensopivia testejä ja yliopiston apteekissa maksaa sitten taas yli 70 euroa. 😳

//Kotitestistä ainakin saa alle 50 eurolla huomasin juuri...

Takaisin