Tuun nyt vain törkeesti omanapaileen, kun kuitenkin odotatte kieli pitkällä raporttia aukkarista. xD
Se on nyt tehty.
Tutkimus tuntui aika ikävältä, mutta oli kestettävissä. Pahinta oli, kun kohtuun laitettiin pieni ilmapallo, ja myös keittosuolan valuttaminen tuntui epämukavalta. Keskityin hengittelemään ja rentoutumaan. Pahinta siinä oli ehkä asento, jossa tutkimuspöydällä ollaan.

Onneksi tutkimus ei kestänyt kovin kauaa, korkeintaan pari minuuttia, jos sitäkään. Tutkimusta tehdessä lääkäri sanoi, että kaikki on mulla normaalisti ja putket on auki. "Jos jotain pientä kiinnikettä oli, niin tää puhalsi ne pois.” Kun nousin tutkimuspöydältä, lääkäri sanoi, että ”Tää on pahinta, mitä täällä on tarjolla. Alkionsiirtokin on helpompi.” Naurahdin.
Lopuksi keskustelimme. Toin esiin huoleni luteaalivaiheen vaihtelusta ja siitä, että se jää välillä jopa vain 6 päivään. Lääkäri sanoi, että jos luteaalivaihe kestää alle 10 päivää, se on liian lyhyt, mutta esim. viime kierron 13 päivää on riittävä. Lääkäri ehdotti, että keskustelemme puolison kanssa vaihtoehdoista ja toiveista. Sitä on siis edessä lähipäivinä. On hyvä, että ollaan nyt asian äärellä.
Hedelmällisyystutkimuksissa selvisi nyt siis kaikessa lyhykäisyydessään se, että meillä on edellytykset tulla raskaaksi omin voimin. Miehen uimarit on priimaa, ja mulla tapahtuu ovulaatiot sekä munasarjareservin tilanne on keskimääräin ikäisteni viiteryhmässä. Olen siis myös hedelmällisyyden suhteen täysin keskinkertainen. Siinä hyvä puoli on, että mun tilanteeseen löytyy apua ja tukea, ja maailma suurimmalti osin on niin sanotusti mulle tehty.
Lääkäri suositteli, että jatketaan aktiivista yritystä vielä muutama kuukausi, ja jos raskaus ei ala esim. elokuussa, voitaisiin tehdä inseminaatio. Se tarkoittaa keinohedelmöitystä eli siittiöitä viedään katetrilla suoraan kohtuun positiivisesta ovulaatiotestistä seuraavana päivänä. Niitä tehdään yleensä 3–4 kpl, ja jos ne ei tuota toivottua tulosta, niin sitten koeputkihedelmöitys.
Koeputkihedelmöitys tarkoittaa, että mun munarmunarakkuloita eli follikkeleja kasvatetaan tukilääkityksen avulla ja kerätään ohuella neulalla emättimen pohjukan kautta. Samana aamuna mies käy antamassa siemennestenäytteen, joka käsitellään niin, että parhaat siittiöt jäävät jäljelle. Ne puolestaan viedään munasolujen kanssa samalle petrimaljalle, jolla ne hedelmöittää munasoluja. Tuoreeltaan kohtuun siirretään yksi alkio (en kysynyt, miten tää käytännössä tapahtuu) ja loput (jos saatiin enemmän kuin yksi) pakastetaan. Jos eka kierros ei tuota tulosta, tehdään uusia niin monta kuin alkioita tuli, olettaen, että ne selviää sulatuksesta. Näitä kierroksia Kela korvaa käsittääkseni 3 kpl, jos nainen on alle 43 – ja me saadaan siis myös kaikista hoidoista Kela-korvaus.
Koeputkihedelmöitys eli ivf on kelakorvattavanakin tosi kallista lystiä, joten jos sinne asti mennään, niin yritetään sit varmaan päästä julkiselle. Sinne meille aukeaa ovet joka tapauksessa, jos raskaus ei ala elokuuhun mennessä (tulee vuosi yritystä täyteen). Julkisella hinta on sit tietty se, että pitää odottaa joka välissä, mutta murehditaan sitä sit, jos sen aika joskus tulee.
Nyt sain keltarauhastuen luteaalivaiheeseen ja ohjeet sen ottamiseen. Hoitomuoto on aina yhtä ihana eli
emätinpuikko, mutta sen tarkoitus on, että hormonia saadaan mahdollisimman paljon kohtuun. Myös D-vitamiinilisää lääkäri suositteli ottamaan, vaikka mun arvot sinällään on viitearvojen sisällä (61, mutta pitäisi olla muistaakseni yli 70 tai jopa yli 75). Suositus joka tapauksessa on, että olisi korkeampi.
Ovulaatio on tulossa ensi viikolla. Sekä oikealla että vasemmalla oli n. 10-millinen follikkeli kasvamassa. Viimeksi ovis oli vasemmalta, katsotaan, tuleeko nyt oikealta.
Mies on tietysti juuri nyt flunssassa, joten toivottavasti ei tää kierto nyt valu viemäriin sen takia.
Lämmöt oli tänään laskusuunnassa, mikä vaikuttaa hyvältä. Nukuin myös viime yönä tosi hyvin ja levollisesti. CB:n lila näytti vilkkuvaa hymyä jo tänään sekä ovulaatiomikroskoopissa näkyi saniaisia (aika vahvojakin). Eilen ei näkynyt vielä mitään. Se mikroskooppi on kyllä ihme laite.