Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Maana Mannila ei kyllä ole naiseuden parhaita puolia gynetutkimukset, mutta ihana hoitaja sulle kyllä osunut😍

@Pakkanen kiitos podivinkistä! Täytyykin kuunnella Yöpuolen tarinoita seuraavaksi. Mua kiinnostaa tämmöiset jutut 😊

Mulla tänään kp1, jee! 🤗 Vielä tää on iloinen juttu, mutta muutaman kuukauden päästä tuskin enää iloitsen uudesta kierrosta😅 Mutta nyt pääsen mittailemaan kunnolla ja tällä kertaa toivon saavani ovisplussan tikkuun🧐 Eikä haittaisi positiivinen raskaustestikään yhtään, mutta en usko, että ihan lähitulevaisuudessa siitä pääsen iloitsemaan. Realisti pitää olla ja pessimisti ei pety😅

Tervehdys pitkästä aikaa! Ja valtavasti onnitteluja kaikille plussanneille, teitä olikin mukavan paljon 😍 Yritin lueskella kaikki rästissä olleet keskustelut tässä ketjussa, mut en tiiä mitä siitä jäi muistiin, kun viestejä oli niin runsaasti.

Mä pidin vähän taukoa täältä kun viimeksi raskaustestissä näkynyt viiva oli taas vain joku viivanpaikka. En luota noihin rfsun liuskoihin enää, jollei se viiva ole aivan selkeä ja tosiaan punainen. Vaikka olikin harmaa viiva, ja tiedän mitä se yleensä tarkoittaa, jokin pieni toivo kuitenkin heräsi ja sieltä tultiinkin sit taas alas vauhdilla.

Nyt mennäänkin jo seuraavan kierron kanssa dpo 8. Testaan kerran ennen menkkoja, dpo 10, niin tiedän sit et voin yhden onnittelumaljan ottaa jos ja kun se nega on. Meillä menossa siis jo yk 13. Just kattelin et varaanko ens kuuhun ajan yksityiselle, en viel varannut mut varmaan sen teen.

@Maana Mannila Hienoa että hedelmällisyyskartoituksessa ja aukkarissa oli kaikki kunnossa! Varmasti helpottavaa tietää, että esteitä ei näkyvissä vaan luomuraskaus on todennäköinen 😊 Nyt en muista, et varasitko vaan suoraan Felille ensikäynnin lapsettomuuslääkärille vai kävittekö ensin josaain hoitajan pakeilla? Vaikka sun ferritiini on 60 niin jos sulla on raudanpuutteen oireita mm. väsymystä, niin ihan hyvin voit syödä rautaa ja pyrkiä sinne satasen pintaan. Toisilla raudanpuute oireilee suht kohtalaisillakin arvoilla.

@Kali Olen pahoillani, et oot taas joutunut epäselvään tilanteeseen etkä vieläkään saanut mitään selvityksiä jatkoon. Niin epäreilua. Toivottavasti uusi asunto olisi teille hyvä ja ehkä muutto ja muu siihen liittyvä saisi vähän ajatuksia välillä muualle, niin tää ei tuntuisi niin raskaalta.

@Tuutikintytär itseäni harmittaa, kun en lopettanut minipillereitä aiemmin. Lopetin siis joulukuussa ja sitä ennen yli 20 v hormonaalinen ehkäisy käytössä. Menkkoja ei ollut ollut vuosikausiin, koska hormonikierukka ja sen jälkeen minipillerit piti ne kokonaan poissa. Vähän ihmeissään tässä on saanut olla oman kehonsa kanssa. Mulla tuli eka vuoto vajaan kuukauden päästä pillereiden lopetuksesta, sen jälkeen oli 25 päivän kierto ja sitten 29 päivän kierto. Ovulaatiota en vielä ole saanut kiinni ja vähän on epävarma olo, onko sitä ylipäätään ollutkaan vielä. Ottaahan se aikansa, että oma hormonitoiminta palautuu.

Tunnustaudun kanssa äitiyspakkausintoilijaksi!😍 Odotan kuin kuuta nousevaa, milloin 2026 pakkaus julkistetaan😄 ja ennen yritystäkin olen käynyt Kelan sivuilla pakkauksia ihailemassa. Mun mielestä äitiyspakkaus on ihan mahtava juttu. Olisipa ihana päästä jonain päivänä niitä vaatteita ja tarvikkeita hypistelemään🥰

@Selmiina No sepä se, pyrin kyllä lopettamaan pillerit hyvissä ajoin ennen kuin alamme yrittää, mutta sitä onkin sitten hankala arvioida - ehkä jos saan sovelluksen arvioimana 30 pv pitkäaikaissokeriarvion sinne 7 % tienoille tai jopa alle, voisi se olla hyvä merkki että kohta voitais saada raskauslupa... Mulla siis arvot edelleen vaan sitkeästi yli 8 %, hetkellisesti on sovellus kertonut sen olleen 7 % viikon keskiarvona, mutta sekin nousi taas. Niin turhauttavaa. 30 pv arvonkin olen parhaillaan saanut vain 7,4 %, kolmen kuukauden (joka vastaa lähimpänä verestä mitattua) ei ole käynyt edes kasin alla. Huoh.
Ja tosiaan, jos tulisin raskaaksi ennen lääkärin lupaa, en antaisi itselleni koskaan anteeksi jos lapselle tulisi sitten joitain komplikaatioita sen takia. :/
Kiitos kokemuksen jaosta, pitää vielä minunkin miettiä missä kohtaa oikeasti kannattaa jättää pois. Ja ainahan sitä voi sitten kumiakin käyttää ehkäisynä... :No Evil Monkey:

@Olive Mulla ei ole mitään älykelloa tai muuta, mikä mittaisi lämpötiloja, mutta kuulostaapa näppärältä!

Te joilla ollut ovulaatiokipuja niin onko ne ollut ennen ovulaatiota vai ovulaation aikana?? Mä oon omasta mielestä ennen tuntenut ovulaation aikoihin kipuja sinä päivänä kun ovulaatio ollut. Mutta nyt kp12 ja eilen kp11 ja silloin illalla eilen oli melkein pari tuntia ihan järkyttävät kivut oikealla puolella munasarjojen kohdalla. Vähän heijastu kyllä välillä vasemmallekkin puolelle. 🤔 Mietin vaan kun ei mun ovulaation pitäs olla ennen kuin sunnuntaina aikaisintaan kun premomin mukaan testin eilisen vahvimman vahvuuskin oli 0,52. Tänään tosin ollut vaan jotain 0,2-0,3 väliltä molemmilla kerroilla kun tehnyt testin. Niin epäilen senkin takia ettei ovulaatio voi olla ollut eilen kun korkein lukema 0,52. Mutta toki lämmöt kyllä nousi lähemmäs 37 astetta tänään.

Te joilla ollut ovulaatiokipuja niin onko ne ollut ennen ovulaatiota vai ovulaation aikana?? Mä oon omasta mielestä ennen tuntenut ovulaation aikoihin kipuja sinä päivänä kun ovulaatio ollut. Mutta nyt kp12 ja eilen kp11 ja silloin illalla eilen oli melkein pari tuntia ihan järkyttävät kivut oikealla puolella munasarjojen kohdalla. Vähän heijastu kyllä välillä vasemmallekkin puolelle. 🤔 Mietin vaan kun ei mun ovulaation pitäs olla ennen kuin sunnuntaina aikaisintaan kun premomin mukaan testin eilisen vahvimman vahvuuskin oli 0,52. Tänään tosin ollut vaan jotain 0,2-0,3 väliltä molemmilla kerroilla kun tehnyt testin. Niin epäilen senkin takia ettei ovulaatio voi olla ollut eilen kun korkein lukema 0,52. Mutta toki lämmöt kyllä nousi lähemmäs 37 astetta tänään.
Meinasin just kysyä ihan samaa niiltä, jotka tikuttaa ovista tai mittaa lämpöjä että miten ovulaatiokipu tai limat sijoittuu suhteessa ovulaation ajankohtaan?

Täällä tänään dpo 5. Ajattelin malttaa keskiviikkoon ja testata dpo 10. Aika matelee...
Mun lempparipäivät raskautta yrittäessä on ehkä ne ensimmäiset dpo, eli hieman ovulaation jälkeen. Tulee sellainen rauha kun ovulaatio on ohi, ja tietää ettei raskautumiseen voi enää vaikuttaa. Mutta ei vielä kuitenkaan ole ne pahimmat piinailupäivät, jolloin tarkkailee pienintäkin oiretta joka voisi johtua raskaudesta.
Mä olen kipeä, flunssaa. Työharjoittelu alkoi maanantaina, mutta olen joutunut olemaan lähes joka päivä pois. Nyt olo alkaa hellittämään, ja vähän seinät kaatuu päälle. Pieni flunssa jatkuu, mutta pahin on jo ohi. Lasten päiväkodeissa jyllää tällä hetkellä vatsatautia, sormet ristissä ettei se rantaudu meille 🤞🏼
Kivoja juttuja olen yrittänyt suunnitella, jotta saa nämä muutamat päivät ennen testiä jotain muuta ajateltavaa. Mä haluan testata jo aikaisin, kun mulle suurempi pettymys on se, että menkat alkaa, kuin negatiivinen testi. Jos täytyy odottaa menkkoihin, tuntuu se vaan kehon vittuilulta. Negatiivinen testi on helpompi hyväksyä ja henkisesti valmistautua menkkoihin 😅
Tänään reissulle Haaparantaan, huomenna pizzatreffit ja sunnuntai pelkkää oleilua. Sitten kolme päivää työjuttuja ja keskiviikkona testi. Jännääää!!

Me mennään kyllä niin peräjälkeen nyt sun kanssa että jännää!! Muutenkin hyvin samaistuttavaa settiä sulla siellä. En oo ihan varma onko mulla dpo 4 vai 5, mutta täytyy varmaan itsekin testailla about samoihin aikoihin kuin säkin.

Heräsin viimeyönä sellaiseen tunteeseen, kun alavatsaa vihloi. Iltavuoroon ajaessa tuntui uudestaan. Kirjailin tuntemukset flohon, pitää seurata pukkaako plussaa vai menkkaa tulemaan. 🫣

Mulla ovulaatiokivut ilmoittelee ekan kerran paria päivää etukäteen, pieninä vihlaisuna. Ovis+ päivänä keho reagoi muutenkin vahvasti, tulee voimakkaita jomotteluja ja vatsa toimii turhankin tehokkaasti. 😅 Tavallaan ne ensimmäiset kivut on sellainen ennakkoilmoitus että kohta mennään, ja tuntuvammat kivut on sit just aikalailla samaan aikaan kun ovulaatio tapahtuu, ehkä tunnin-pari aiemmin.

Mulla vaihtelee. Välillä oviskipuja on paria päivää ennen ovisplussaa ja joskus sit taas vasta vaikka plussaa seuranneena päivänä tai sit molempina. Välillä ne menee parasetamolilla ja välillä tarvii ottaa oikein tujut lääkkeet. Ihmeellistä tää vaihtelu, mut mulla ehkä voisi liittyä siihen, et toisessa muniksessa on endometriooma. Varmaan et jos keltarauhasen puhkeaminen tai kasvu sörkkii sitä endometrioomaa ni sit sattuu ja kovaa. Tälleen oon tän itsekseni pähkäilly 😅

Täälläkin kivut alkaa lievinä 3-4 päivää ennen ovista, samalla liukas valkovuoto. Ovista edeltävänä päivänä/ovisplussapäivänä tuntuu pakottavaa painetta munasarjoissa, se heijastelee puolelta toiselle eli en tiedä ilman ultraa miltä puolelta on tulossa 😄 kunnon eggikset on mulla päivää ennen ja ovulaatiopäivänä ja loppuu sit siihen. Kerran luulen tunteneeni myös itse ovulaation kovana tuikkasuna mutta muuten en sitä huomaa.

@Kali Mulla kun oon tikuttanut on ollut oviskivut dpo-1 ja dpo0. Limoja tulee jo noin 5 päivää ennen ovista, sitten ne loppuu pariksi päivää ja sit taas ovispäivänä ja sen jälkeenkin tulee.

@Zebra Mulla oli sama viime kierrossa, nega veti mielen niin matalaksi että oli pari viikkoa pakko pitää taukoa kaikesta raskauteen liittyvästä. 🥹 Ollaan suht. samoissa päivissä! Mulla nyt dpo10 ja tosi ristiriitaset fiilikset, en uskalla yhtään antaa itteni uskoa posiin.. Mikä fiilis sulla on, onko oireita suuntaan tai toiseen? 🤞🏼

Limoja noin 4-5 päivää ennen ovista, kivut alkaa paria päivää ennen, samana päivänä kauhea turvotus ja kivut kovenee, oviksesta seuraavana päivänä vielä turvottaa ja semmosia liitoskipuja nivusissa ja alamahassa. Ovispäivään voi liittyä myös pahoinvointia ja huimausta.

Takaisin