Tuun nyt vain törkeesti omanapaileen, kun kuitenkin odotatte kieli pitkÀllÀ raporttia aukkarista. xD
Se on nyt tehty.
Tutkimus tuntui aika ikÀvÀltÀ, mutta oli kestettÀvissÀ. Pahinta oli, kun kohtuun laitettiin pieni ilmapallo, ja myös keittosuolan valuttaminen tuntui epÀmukavalta. Keskityin hengittelemÀÀn ja rentoutumaan. Pahinta siinÀ oli ehkÀ asento, jossa tutkimuspöydÀllÀ ollaan.

Onneksi tutkimus ei kestĂ€nyt kovin kauaa, korkeintaan pari minuuttia, jos sitĂ€kÀÀn. Tutkimusta tehdessĂ€ lÀÀkĂ€ri sanoi, ettĂ€ kaikki on mulla normaalisti ja putket on auki. "Jos jotain pientĂ€ kiinnikettĂ€ oli, niin tÀÀ puhalsi ne pois.â Kun nousin tutkimuspöydĂ€ltĂ€, lÀÀkĂ€ri sanoi, ettĂ€ âTÀÀ on pahinta, mitĂ€ tÀÀllĂ€ on tarjolla. Alkionsiirtokin on helpompi.â Naurahdin.
Lopuksi keskustelimme. Toin esiin huoleni luteaalivaiheen vaihtelusta ja siitÀ, ettÀ se jÀÀ vÀlillÀ jopa vain 6 pÀivÀÀn. LÀÀkÀri sanoi, ettÀ jos luteaalivaihe kestÀÀ alle 10 pÀivÀÀ, se on liian lyhyt, mutta esim. viime kierron 13 pÀivÀÀ on riittÀvÀ. LÀÀkÀri ehdotti, ettÀ keskustelemme puolison kanssa vaihtoehdoista ja toiveista. SitÀ on siis edessÀ lÀhipÀivinÀ. On hyvÀ, ettÀ ollaan nyt asian ÀÀrellÀ.
HedelmÀllisyystutkimuksissa selvisi nyt siis kaikessa lyhykÀisyydessÀÀn se, ettÀ meillÀ on edellytykset tulla raskaaksi omin voimin. Miehen uimarit on priimaa, ja mulla tapahtuu ovulaatiot sekÀ munasarjareservin tilanne on keskimÀÀrÀin ikÀisteni viiteryhmÀssÀ. Olen siis myös hedelmÀllisyyden suhteen tÀysin keskinkertainen. SiinÀ hyvÀ puoli on, ettÀ mun tilanteeseen löytyy apua ja tukea, ja maailma suurimmalti osin on niin sanotusti mulle tehty.
LÀÀkĂ€ri suositteli, ettĂ€ jatketaan aktiivista yritystĂ€ vielĂ€ muutama kuukausi, ja jos raskaus ei ala esim. elokuussa, voitaisiin tehdĂ€ inseminaatio. Se tarkoittaa keinohedelmöitystĂ€ eli siittiöitĂ€ viedÀÀn katetrilla suoraan kohtuun positiivisesta ovulaatiotestistĂ€ seuraavana pĂ€ivĂ€nĂ€. NiitĂ€ tehdÀÀn yleensĂ€ 3â4 kpl, ja jos ne ei tuota toivottua tulosta, niin sitten koeputkihedelmöitys.
Koeputkihedelmöitys tarkoittaa, ettĂ€ mun munarmunarakkuloita eli follikkeleja kasvatetaan tukilÀÀkityksen avulla ja kerĂ€tÀÀn ohuella neulalla emĂ€ttimen pohjukan kautta. Samana aamuna mies kĂ€y antamassa siemennestenĂ€ytteen, joka kĂ€sitellÀÀn niin, ettĂ€ parhaat siittiöt jÀÀvĂ€t jĂ€ljelle. Ne puolestaan viedÀÀn munasolujen kanssa samalle petrimaljalle, jolla ne hedelmöittÀÀ munasoluja. Tuoreeltaan kohtuun siirretÀÀn yksi alkio (en kysynyt, miten tÀÀ kĂ€ytĂ€nnössĂ€ tapahtuu) ja loput (jos saatiin enemmĂ€n kuin yksi) pakastetaan. Jos eka kierros ei tuota tulosta, tehdÀÀn uusia niin monta kuin alkioita tuli, olettaen, ettĂ€ ne selviÀÀ sulatuksesta. NĂ€itĂ€ kierroksia Kela korvaa kĂ€sittÀÀkseni 3 kpl, jos nainen on alle 43 â ja me saadaan siis myös kaikista hoidoista Kela-korvaus.
Koeputkihedelmöitys eli ivf on kelakorvattavanakin tosi kallista lystiÀ, joten jos sinne asti mennÀÀn, niin yritetÀÀn sit varmaan pÀÀstÀ julkiselle. Sinne meille aukeaa ovet joka tapauksessa, jos raskaus ei ala elokuuhun mennessÀ (tulee vuosi yritystÀ tÀyteen). Julkisella hinta on sit tietty se, ettÀ pitÀÀ odottaa joka vÀlissÀ, mutta murehditaan sitÀ sit, jos sen aika joskus tulee.
Nyt sain keltarauhastuen luteaalivaiheeseen ja ohjeet sen ottamiseen. Hoitomuoto on aina yhtÀ ihana eli
emÀtinpuikko, mutta sen tarkoitus on, ettÀ hormonia saadaan mahdollisimman paljon kohtuun. Myös D-vitamiinilisÀÀ lÀÀkÀri suositteli ottamaan, vaikka mun arvot sinÀllÀÀn on viitearvojen sisÀllÀ (61, mutta pitÀisi olla muistaakseni yli 70 tai jopa yli 75). Suositus joka tapauksessa on, ettÀ olisi korkeampi.
Ovulaatio on tulossa ensi viikolla. SekÀ oikealla ettÀ vasemmalla oli n. 10-millinen follikkeli kasvamassa. Viimeksi ovis oli vasemmalta, katsotaan, tuleeko nyt oikealta.
Mies on tietysti juuri nyt flunssassa, joten toivottavasti ei tÀÀ kierto nyt valu viemÀriin sen takia.
LÀmmöt oli tÀnÀÀn laskusuunnassa, mikÀ vaikuttaa hyvÀltÀ. Nukuin myös viime yönÀ tosi hyvin ja levollisesti. CB:n lila nÀytti vilkkuvaa hymyÀ jo tÀnÀÀn sekÀ ovulaatiomikroskoopissa nÀkyi saniaisia (aika vahvojakin). Eilen ei nÀkynyt vielÀ mitÀÀn. Se mikroskooppi on kyllÀ ihme laite.