Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€
@Venkula oon tosi pahoillani sun puolesta, kuulostaa todella raskaalta 💔 Puolisosi vaikuttaa tosiaan olevan peloissaan tuloksista - mahtaisikohan enempi tieto tutkimusten ja hoitojen sisĂ€llöstĂ€ auttaa? Jos siis suostuu kuuntelemaan sen sijaan ettĂ€ laittaa jarrut pÀÀlle. Toivon kovasti, ettĂ€ pÀÀsette samalle sivulle tĂ€ssĂ€ vauva-asiassa ja muutenkin parisuhteessa ja elĂ€mĂ€ssĂ€ đŸ©·

Mullekaan ei ole mitÀÀn merkitystĂ€ sillĂ€, missĂ€ kuussa vauva syntyisi, kunhan vain sellainen syntyisi. VĂ€lillĂ€ tunnen niin selvĂ€sti sen, miten sylistĂ€ puuttuu pieni kÀÀrö đŸ„ș EhkĂ€ kuitenkin maaliskuu on minusta tylsin syntymĂ€kuukausi - ihan vaan siksi, ettĂ€ se on jotenkin niin yleinen. Tai ainakin omassa tuttavapiirissĂ€ on todella paljon maaliskuisia aikuisia ja lapsia. Monet vĂ€lttĂ€vĂ€t joulukuuta, mutta minusta joulukuinen olisi ihana đŸ„° Mutta eipĂ€ sillĂ€ tosiaan oikeasti vĂ€liĂ€ ole suuntaan tai toiseen!

Pakko kommentoida tohon vuodenaika-asiaan! 😊 Esikoinen syntyi toukokuussa ja pidĂ€n kyllĂ€ kuukaudesta todella paljon, mutta sosiaalisuuden kannalta koin tuon ajankohdan vaikeaksi. đŸ«Ł Oon aika introvertti ja mua on aina ahdistanut kesĂ€ajoissa se, kun on sellainen sosiaalinen paine nĂ€hdĂ€ ihmisiĂ€ ja kĂ€ydĂ€ joka paikassa. Vauvan saanti jotenkin siihen pÀÀlle oli aika rankkaa, kun oli esim. paljon lĂ€heisten kesĂ€juhlia ja muita menoja joille piti lĂ€hteĂ€. Eli nyt kun odotan lokakuista, niin oon itseasiassa aika innoissani siitĂ€ ajatuksesta, ettĂ€ saa pesiĂ€ vauvan kanssa rauhassa kotona kun kaikki muutkin on arjessa kiinni ja nyhjöttĂ€vĂ€t kotonaan. 😂

@Venkula kuulostaa tosi kurjalta tilanteelta ettei miehesi voi edes keskustella aiheesta vaan antaa suoran vastauksen ilman kunnon keskustelua ja tutkimista asiaan edes teoriassa ja pimittĂ€nyt omaa kantaa asiaan nĂ€inkin kauan ettei aikoisi kĂ€ydĂ€ tutkimuksissa. Voimia, toivottavasti saatte keskustelua asiasta❀
Minulla on myös puoliso erittÀin itsepÀinen. Esikoinen on jo 6vuotias ja hÀnen ollessa 3v aloin haaveilla toisesta mutta mieheni ei juuri kiinnostunut. YmmÀrrÀn kyllÀ koska vauva aika oli meillÀ todella raskas koliikkeineen ja muine ongelmien.. apuja ei juuri neuvolasta saatu ja tukiverkosto oli aika olematon.
Koko tÀmÀn 3 vuotta olen puhunut toisesta lapsesta, mies oli kannassaan hyvin jyrkkÀ ei mutta -24 syksynÀ hÀn kyllÀ suostui ja noin puolivuotta yritettiin toista lasta kunnes mies kÀÀnsi aivan yllÀttÀen koko homman ettei halunnutkaan yrittÀÀ. Se oli kova kolaus itselle ja koko parisuhteelle. EnkÀ jotenkin ole edes mieltÀnyt ettÀ olisi yritetty koska hÀn ei oikein puhunut mielellÀÀn mitÀÀn vauvoihin liittyvÀÀ eikÀ petipuuhat miestÀ kiinnostanut ainakaan jos sanoin ettÀ olis ovulaation aika.
Nyt kun mies on vaikuttanut olevan aivan tosissaan tÀmÀn toisen kanssa (ottaa jopa kaikki vitamiinit mitÀ tyrkytÀn ja keskustelee avoimesti vauva ajan hankinnoista ja tulevasta lapsiarjesta sitten kun niitÀ onkin kaksi ja kaikkee sellaista hömppÀÀ) tÀllaisia keskusteluja ei kÀyty silloin toisella yrityskerralla.
TĂ€ssĂ€ ehkĂ€ nyt sellainen oma pÀÀnsisĂ€inen paniikki ettĂ€ mitĂ€ jos hĂ€n kÀÀntÀÀ taas ajatuksensa ettei halua. Toisaalta olen hyvin luottavainen koska on aivan eritavalla mukana tĂ€llĂ€ hetkellĂ€ tĂ€ssĂ€ niin henkisesti kuin fyysisesti. Oli jopa ostanut jo maailman söpöimmĂ€n kirahvi bodyn ja puhuu isomman auton ostamisesta 😆

Ja siis kerroin varmaan epÀselvÀsti tuossa kun sanoin et alko menkat. Siis normaalisti mulla on hyvin runsas vuoto ja tykötarpeita saa vaihdella ekana pÀivÀnÀ tunnin kahden vÀlein.
Nyt on siis kp2 ja vuoto ollut nÀmÀ molemmat pÀivÀt todella niukkaa aiempiin verrattuna. Eilen oli jÀÀtÀvÀt kivut, tÀnÀÀn ei juurikaan.
Siksi mietin ettÀ kun kierto loppui aiemmin ettÀ onko varhainen km vai oliko vain ovuloimaton kierto.. noh ken tietÀÀ.
Oon ajatellut ettÀ ovulaatiota en jaksaisi seurailla kuin limoista mut nyt kun kierto heittÀÀ aika paljonkin niin seuraavassa kierrossa taidan tikuttaa ja seurata lÀmpöjÀ.
TĂ€ytyy vaan teoriassa opiskella tota lĂ€mpötilan mittausta ettĂ€ miten ja milloin ja mitĂ€ ne lĂ€mmöt sit oikeesti tarkoittaa milloinkin đŸ„Č
Onko teillĂ€ joku sovellus tai muu kĂ€ytössĂ€ mihin merkkaatte lĂ€mmöt? đŸ«ą

@Maana Mannila sulla on kyllĂ€ kyky sanoittaa asioita, oon jo aiemmin ihaillen lukenut sun vastauksia đŸ„č Kiitos ❀
Ja kiitos vielĂ€ kaikille muillekkin tuesta ❀

Tosiaan laitoin puolisolle tÀÀltÀ muutaman pÀtkÀn ihan herÀtykseksi ja tuntui jopa vÀhÀn ajattelevan asioita. Ei olla tÀnÀÀn vielÀ pÀÀsty juttelemaan asioista, mut ymmÀrsin nÀin et onkin nyt vÀhÀn muuttanut mielipidettÀÀn (mikÀ ei kyllÀ yleensÀ ole hÀnen tapaistaan, mitÀ myös ihmettelen).
Sanon nyt rehellisesti ja pahoittelen jo valmiiksi jos on liian rajua tekstiĂ€, mutta
oon silti tosi loukkaantunu miehen kĂ€ytöksestĂ€, koska mun taustat ja tilanne huomioiden kuvailin tĂ€tĂ€ tilannetta hĂ€nelle nĂ€in: ”ethĂ€n sÀÀ voi mua roikottaa jyrkĂ€nteen reunalta ja just ennenkö meinaan pudota, olla vaan et hehe vitsihĂ€n se vain oli ja kuvitella et kaikki on sen jĂ€lkeen entisellÀÀn ja ok”. Mulla tosiaan nepsy-tutkimukset ja hyvin vahva adhd-epĂ€ily. Tunnen tunteita tosi voimakkaasti ja reagoin hankaliin tilanteisiin usein liiankin voimakkaasti. Voi varmasti jokainen kuvitella mitĂ€ tapahtuu mun vakavasti masentuneissa ajatuksissa kun siihen lisĂ€tÀÀn tĂ€mmönen riitatilanne sisĂ€ltĂ€en liian voimakkaan tunnereaktion, hĂ€dĂ€n ja paniikin. SiinĂ€ ei tiiĂ€ mitĂ€ tehdĂ€, ettĂ€ pÀÀsee tilannetta pakoon. Ja siis en ole itsekÀÀn puhdas pulmunen, tulee sanottua asioita miettimĂ€ttĂ€ jne., mutta mielestĂ€ni tĂ€mĂ€nluokan nĂ€kemysero (vaikkakin nĂ€yttĂ€isi olevan hetkellinen) voi luistaa tĂ€ysin raiteiltaan eikĂ€ ole vain anteeksipyynnöllĂ€ korjattu. Tavallaan ethĂ€n sÀÀ voi mĂ€ssĂ€illĂ€ ja pelleillĂ€ toisen elĂ€mĂ€n tĂ€rkeimmillĂ€ asioilla.

@Toiveikkaana ollaan 27v molemmat eli tilastollisetkin mahdollisuudet onnistua vielĂ€ tosi hyvĂ€t ja mulla vielĂ€ uskoa onkin. EnemmĂ€n vain huolettaa tĂ€mĂ€ puolison yhtĂ€kkinen ”liinat kiinni”-ajattelu ja vastarinta kun yhdessĂ€ tĂ€hĂ€n on ryhdytty.
Multa on otettu labroja muista syistÀ ja peruslabrat, ferritiini ja kilppariarvot on ok.

Tulen vain sivusta kommentoimaan.
@Venkula teidĂ€n tilanne kuulostaa jossain mÀÀrin tutulta. ♄ Onko mies kertonut, miksi ei ole halukas tutkimuksiin? MikĂ€ se pohjimmainen syy pelolle on?

MeillÀ ensimmÀistÀ yritettiin 2 vuotta ennen kuin mies lopulta suostui simppatutkimuksiin. Paljon aiheesta keskusteltiin ja lopulta jouduin toteamaan, etten ole halukas edes kevyisiin hoitoihin (letrot) ellei ole tiedossa, mikÀ miehen tilanne on.
Pyysin miestÀ miettimÀÀn rauhassa vastausta seuraaviin kysymyksiin: pelkÀÀkö hÀn, ettei siittiöitÀ ole? MikÀ siinÀ pelottaa kaikkein eniten? Muuttaisiko se hÀnen mielestÀÀn hÀntÀ miehenÀ jotenkin?
Kerroin miehelle, ettÀ minun silmissÀni mies ei muuttuisi sen huonommaksi tai paremmaksi, olisipa tulos mikÀ tahansa. Kerroin myös, ettÀ haluan viikon pÀÀstÀ palata aiheeseen, kuulla hÀnen ajatuksiaan/pelkojaan ja keskustella niistÀ.

Varmasti on jonkun mielestÀ todella julmaa, mutta kerroin miehelle ihan suoraan myös sen, ettÀ mikÀli hÀn ei suostu aiheesta keskustelemaan avoimesti tai lÀhtemÀÀn tutkimuksiin, on se minulle selkeÀ merkki siitÀ, ettÀ tuhlaan vain aikaani hÀnen kanssaan.

Suora puhe tuotti tulosta. Viikon pÀÀstÀ keskusteltiin avoimesti kaikesta, varattiin tutkimukset ja sain letrot.

Hurjasti tsemppiĂ€ teille. 💕 Toivottavasti mies osaisi avata ajatuksiaan ja voisi hieman joustaa jÀÀrĂ€pĂ€isyydestÀÀn. ♄

Muokattu viimeksi:
Huomenta. Pakko pÀÀstĂ€ purkamaan johonkin
 Saatiin eilen puolison kanssa melko riita aikaiseksi. MeillĂ€ ollut tĂ€ssĂ€ nyt todella kuormittava elĂ€mĂ€nvaihe muutenkin jo pidemmĂ€n aikaa; puoliso saatiin lÀÀkkeillĂ€ toimintakykyiseksi, mutta mulla alkoi laaja tutkimusprosessi psy-puolella (ml. nepsytutkimukset), työpaikan vaihtoja, lisÀÀ uupumisia ja jouduin jÀÀmÀÀn sairauslomalle vakavan masennuksen takia ja lopulta lopettamaan oman alan työt kokonaan

No palaten tĂ€hĂ€n riitaan: tĂ€ssĂ€ riidan tuoksinnassa puoliso paljastaa, ettĂ€ on tarkoituksella sivuuttanut simppa-tutkimusaiheen kokonaan. Oon siihen yrittĂ€nyt aina vĂ€lillĂ€ palata ja houkutella puolisoa menemÀÀn, koska on ns. ”matalimman kynnyksen tutkimus” ja edullinen vs mun tutkimuksiin. No tĂ€llain jĂ€lkikĂ€teen huomatakseni on kyllĂ€ ahkerasti ghostannu koko aiheen aina kun siihen puhe kÀÀntynyt. Myös tĂ€mĂ€n yritysvaiheen ja siihen liittyvĂ€n tunnemyllĂ€kkĂ€n on jĂ€ttĂ€nyt minut yksin sietĂ€mÀÀn, olen tĂ€stĂ€ ”marmattanutkin” aiemmin et ku tuntuu et jÀÀn niin yksin. Kertoi siis eilen, ettĂ€ ei aio mennĂ€ nyt eikĂ€ myöhemmin simppa-tutkimukseen eikĂ€ hakeutua mun kanssa vuoden jĂ€lkeen lapsettomuustutkimuksiin/-hoitoihin, sillĂ€ ei suostu siihen ettĂ€ lapsia ei luonnostaan tule. HĂ€n ei kuulema voi toisen lasta kasvattaa, tarkoittaen ilmeisesti vaihetta jos joudutaan lahjasiittiöillĂ€ ”pelaamaan”.

No tĂ€mĂ€hĂ€n tietysti veti pahasti maton jalkojen alta
puoliso kun on hyvin jÀÀrĂ€pĂ€inen ja kun jotain pÀÀttÀÀ niin ”kelkkaa” hankala saada kÀÀnnettyĂ€.
MeillĂ€ siis yk 8 nyt, ei olla kĂ€yty missÀÀn tutkimuksissa. Mut on ultrattu ovulaation aikaan kerran eikĂ€ nopealla vilkaisulla suurempaa huolta/ovulaatio tapahtunut silmĂ€mÀÀrĂ€isesti normaalisti, pieni kysta munasarjassa. LĂ€hes kuukausittain olen saanut ovulaation tikutettua ”leffaviivoilla” ja talletuksia ollut vaihtelevasti joko pĂ€ivittĂ€in hedelmĂ€llisessĂ€ ikkunnassa tai joka toinen pv. Eli ei siis tietoa kummassa osapuolessa ”vikaa” ennen kuin toisin todistetaan. Puolisolla on vaan sellaiset lÀÀkitykset, joista kirjotettujen kokemusten pohjalta ei oo raskauduttu luonnostaan, vaikka lÀÀkĂ€rit muuta vĂ€ittÀÀkin ”on niin pieniĂ€ annoksia/lyhytkestoisia hoitoja”. Joka tapauksessa luulin, ettĂ€ ollaan tĂ€ssĂ€ projektissa yhdessĂ€ mut ”halusin pitkittÀÀ tĂ€n asian ulostuontia, etten menetĂ€ sua”. RASAHTELEE RUSINAT.
Anteeksi törkee ja sekava ulostulo sekĂ€ omanapailu, vĂ€lillĂ€ tuntuu vaan liian raskaalta kannatella tĂ€tĂ€ kaikkea yksin 😭
Noi on vaikeita asioita ja vaikeita keskusteluja. Mun mies koki lapsettomuushoidot jotenkin noloina ja et ollaan epÀonnistuttu. Siis ennen kun hakeuduttiin hoitoon. HÀntÀ auttoi kyllÀ, kun ammattilaiset kertoi kuinka yleistÀ on. Ja sit vielÀ selvisi, ettÀ hÀnen parilla tutulla on samanlaista taustaa niin helpotti hÀntÀ. Mut edelleen hÀnen on vaikea asiasta puhua, itse oon ollut paljon avoimempi meidÀn vauvan lÀhtökohdista.
Mut lÀhinnÀ rohkaisuksi, et saattaa olla vaan pelkoa/hÀpeÀÀ ja siksi niin negatiivinen suhtautuminen. Kannattaa asiasta keskustella aina vÀlillÀ ja niin kun molemmat on rauhallisia. MeitÀ loppujen lopuksi hoidot lÀhensi juurikin noiden vaikeiden keskustelujen takia.

Tuun nyt vain törkeesti omanapaileen, kun kuitenkin odotatte kieli pitkÀllÀ raporttia aukkarista. xD
Se on nyt tehty.

Tutkimus tuntui aika ikĂ€vĂ€ltĂ€, mutta oli kestettĂ€vissĂ€. Pahinta oli, kun kohtuun laitettiin pieni ilmapallo, ja myös keittosuolan valuttaminen tuntui epĂ€mukavalta. Keskityin hengittelemÀÀn ja rentoutumaan. Pahinta siinĂ€ oli ehkĂ€ asento, jossa tutkimuspöydĂ€llĂ€ ollaan. đŸ„ž Onneksi tutkimus ei kestĂ€nyt kovin kauaa, korkeintaan pari minuuttia, jos sitĂ€kÀÀn. Tutkimusta tehdessĂ€ lÀÀkĂ€ri sanoi, ettĂ€ kaikki on mulla normaalisti ja putket on auki. "Jos jotain pientĂ€ kiinnikettĂ€ oli, niin tÀÀ puhalsi ne pois.” Kun nousin tutkimuspöydĂ€ltĂ€, lÀÀkĂ€ri sanoi, ettĂ€ ”TÀÀ on pahinta, mitĂ€ tÀÀllĂ€ on tarjolla. Alkionsiirtokin on helpompi.” Naurahdin.

Lopuksi keskustelimme. Toin esiin huoleni luteaalivaiheen vaihtelusta ja siitÀ, ettÀ se jÀÀ vÀlillÀ jopa vain 6 pÀivÀÀn. LÀÀkÀri sanoi, ettÀ jos luteaalivaihe kestÀÀ alle 10 pÀivÀÀ, se on liian lyhyt, mutta esim. viime kierron 13 pÀivÀÀ on riittÀvÀ. LÀÀkÀri ehdotti, ettÀ keskustelemme puolison kanssa vaihtoehdoista ja toiveista. SitÀ on siis edessÀ lÀhipÀivinÀ. On hyvÀ, ettÀ ollaan nyt asian ÀÀrellÀ.

HedelmÀllisyystutkimuksissa selvisi nyt siis kaikessa lyhykÀisyydessÀÀn se, ettÀ meillÀ on edellytykset tulla raskaaksi omin voimin. Miehen uimarit on priimaa, ja mulla tapahtuu ovulaatiot sekÀ munasarjareservin tilanne on keskimÀÀrÀin ikÀisteni viiteryhmÀssÀ. Olen siis myös hedelmÀllisyyden suhteen tÀysin keskinkertainen. SiinÀ hyvÀ puoli on, ettÀ mun tilanteeseen löytyy apua ja tukea, ja maailma suurimmalti osin on niin sanotusti mulle tehty.

LÀÀkĂ€ri suositteli, ettĂ€ jatketaan aktiivista yritystĂ€ vielĂ€ muutama kuukausi, ja jos raskaus ei ala esim. elokuussa, voitaisiin tehdĂ€ inseminaatio. Se tarkoittaa keinohedelmöitystĂ€ eli siittiöitĂ€ viedÀÀn katetrilla suoraan kohtuun positiivisesta ovulaatiotestistĂ€ seuraavana pĂ€ivĂ€nĂ€. NiitĂ€ tehdÀÀn yleensĂ€ 3–4 kpl, ja jos ne ei tuota toivottua tulosta, niin sitten koeputkihedelmöitys.

Koeputkihedelmöitys tarkoittaa, ettĂ€ mun munarakkuloita eli follikkeleja kasvatetaan tukilÀÀkityksen avulla ja kerĂ€tÀÀn ohuella neulalla emĂ€ttimen pohjukan kautta. Samana aamuna mies kĂ€y antamassa siemennestenĂ€ytteen, joka kĂ€sitellÀÀn niin, ettĂ€ parhaat siittiöt jÀÀvĂ€t jĂ€ljelle. Ne puolestaan viedÀÀn munasolujen kanssa samalle petrimaljalle, jolla ne hedelmöittÀÀ munasoluja. Tuoreeltaan kohtuun siirretÀÀn yksi alkio (en kysynyt, miten tÀÀ kĂ€ytĂ€nnössĂ€ tapahtuu) ja loput (jos saatiin enemmĂ€n kuin yksi) pakastetaan. Jos eka kierros ei tuota tulosta, tehdÀÀn uusia niin monta kuin alkioita tuli, olettaen, ettĂ€ ne selviÀÀ sulatuksesta. NĂ€itĂ€ kierroksia Kela korvaa kĂ€sittÀÀkseni 3 kpl, jos nainen on alle 43 – ja me saadaan siis myös kaikista hoidoista Kela-korvaus.

Koeputkihedelmöitys eli ivf on kelakorvattavanakin tosi kallista lystiÀ, joten jos sinne asti mennÀÀn, niin yritetÀÀn sit varmaan pÀÀstÀ julkiselle. Sinne meille aukeaa ovet joka tapauksessa, jos raskaus ei ala elokuuhun mennessÀ (tulee vuosi yritystÀ tÀyteen). Julkisella hinta on sit tietty se, ettÀ pitÀÀ odottaa joka vÀlissÀ, mutta murehditaan sitÀ sit, jos sen aika joskus tulee.

Nyt sain keltarauhastuen luteaalivaiheeseen ja ohjeet sen ottamiseen. Hoitomuoto on aina yhtÀ ihana eli emÀtinpuikko, mutta sen tarkoitus on, ettÀ hormonia saadaan mahdollisimman paljon kohtuun. Myös D-vitamiinilisÀÀ lÀÀkÀri suositteli ottamaan, vaikka mun arvot sinÀllÀÀn on viitearvojen sisÀllÀ (61, mutta pitÀisi olla muistaakseni yli 70 tai jopa yli 75). Suositus joka tapauksessa on, ettÀ olisi korkeampi.

Ovulaatio on tulossa ensi viikolla. SekÀ oikealla ettÀ vasemmalla oli n. 10-millinen follikkeli kasvamassa. Viimeksi ovis oli vasemmalta, katsotaan, tuleeko nyt oikealta.

Mies on tietysti juuri nyt flunssassa, joten toivottavasti ei tÀÀ kierto nyt valu viemÀriin sen takia.

LĂ€mmöt oli tĂ€nÀÀn laskusuunnassa, mikĂ€ vaikuttaa hyvĂ€ltĂ€. Nukuin myös viime yönĂ€ tosi hyvin ja levollisesti. CB:n lila nĂ€ytti vilkkuvaa hymyĂ€ jo tĂ€nÀÀn sekĂ€ ovulaatiomikroskoopissa nĂ€kyi saniaisia (aika vahvojakin). Eilen ei nĂ€kynyt vielĂ€ mitÀÀn. Se mikroskooppi on kyllĂ€ ihme laite. 😅

LisĂ€ys pyynnöstĂ€. đŸ„ž Sain siis keltarauhastueksi lugesteronit eli luget. Ohjeet varmaan vaihtelee, mutta mun on tĂ€llaiset: Alkaen 4 pv positiivisen ovistestin jĂ€lkeen kaks viikkoa aamuin, illoin. Sit teen raskaustestin, jonka ollessa positiivinen varaan positiivisesta ovistestistĂ€ laskettuna 5 viikon pÀÀhĂ€n ultran. Jos raskaustesti on negatiivinen, lopetan luget ja odottelen uuden kierron kĂ€ynnistymistĂ€.

Muokattu viimeksi:
@Maana Mannila Kiitos perusteellisesta kuvauksesta, tosi informatiivista đŸ€© On siis todellakin syytĂ€ olla toiveikas! TÀÀ lisÀÀntymistouhu on vĂ€hĂ€n tĂ€llaista magiaa, mutta kuulostaa siltĂ€, ettĂ€ teillĂ€ on hyvĂ€t mahdollisuudet ja vaihtoehtoja on. Onneksi sait tuen tuohon keltarauhashormoniin!

Edit: Piti vielÀ sanoa, ettÀ Puhdin raskautta suunnittelevan verikoepaketissa oli myös mm. tuo D-vitamiiniarvo. Mulla se oli 49, mikÀ jÀi juuri viiterajan (50) alapuolelle. En olekaan tÀssÀ talvella ja kevÀÀllÀ oikein muistanut ottaa D-vitamiinilisÀÀ. HyvÀ tietÀÀ, mihin pitÀÀ tÀhdÀtÀ!

@Maana Mannila HyvĂ€ ettĂ€ sait tuon tuen! Toivottavasti nyt alkaa sujua paremmin! Saanko kysyĂ€ minkĂ€ nimisen lÀÀkkeen sait? đŸ€”

MĂ€ tuhlasin rahaa eilen yhteen herkkÀÀn digitestiin jonka tein Ă€sken. Toki oon puol neljĂ€stĂ€ asti ollut hereillĂ€. 😂 Mutta juonut hyvin vĂ€hĂ€n... Onneksi oikeastaan suureksi osin mun yllĂ€tykseksi antoi "ei raskaana" tuloksen! Toivotaan ettĂ€ se hcg hĂ€viĂ€vĂ€n pieni mÀÀrĂ€ enÀÀn niin ettei hĂ€iritse ovulaatiota! đŸ˜±

Tein eilen ovulaatiotestin joka haalea ja Ă€sken tulikin jo puolet vahvempi tulos premomin mukaan ainakin kun eilen aamulla oli 0.21 ja iltapĂ€ivĂ€llĂ€ 0.26 mutta tĂ€nÀÀn aamulla eli Ă€sken oli kohonnut jo 0.52 asti! đŸ€ž Voi ollakkin ettĂ€ ovulaatio ennen sunnuntaita? Ellei sitten lĂ€hde sahaamaan taas ylös alas ne lh pitoisuudet...

2376.jpg

Hyvin nĂ€kyy silmĂ€mÀÀrĂ€isestikin ettĂ€ vahvistunut. đŸ€Ł

Huomenta kaikille 🌈 @Maana Mannila kiitos tarkasta selvityksestĂ€, opin paljon uutta tĂ€stĂ€ itsekin 🙏 @Kali Hyvin on hcg laskenut ja tosi tumma tuo jĂ€lkimmĂ€inen ovulaatiotesti, toivottavasti tĂ€mĂ€ kierto olisi teille onnellinen ✹

Omia mietteitÀ: Niukat kuukautiset jatkuvat vÀhÀn runsastuen, merkkasin eilisen kp 1. Varasin ajan gynelle parin viikon pÀÀhÀn, koska haluan, ettÀ kohdun ja munasarjojen tilanne tarkistetaan ilman raskautta. Mulla joskus kauan ennen raskautumishaaveita todettiin herttamainen kohtu, siitÀkin haluaisin lisÀtietoa kÀynnillÀni. Suhteellisen positiivisena ja toiveikkaana meen kohti tÀtÀ kiertoa: keho tarvitsi selkeÀsti nÀmÀ luomumenkat vÀliin keskenmenon jÀlkeen.

Oon koettanut löytÀÀ uudelleen yhteyden omaan kehoon, jotta saisin keskenmenon jÀlkeen luottamuksen siihen taas rakennettua. KÀvin taannoin erÀÀssÀ kivikaupassa, ostin seleniittisauvan ja -pallon sekÀ chakra-kynttilöitÀ. NÀmÀ lienevÀt niitÀ hörhöjuttuja joidenkin mielestÀ, mutta itseÀni on auttanut esim. meditoiminen paljon. Vyöhyketerapian aikana olen myös nÀhnyt chakravÀrejÀ, se on ollut aikamoinen kokemus ja liittyy ilmeisesti kehon energioiden avautumiseen jollain lailla.

Mulla limat katosi yhtĂ€ nopeasti kuin alkoivatkin, alkoivat 1-2 pĂ€ivÀÀ ajoissa niin palaavat varmaan pian, himot on ainakin katossa 😂 Huomasin eilen illalla, oltiin tosin jo menossa miehen kanssa puuhastelemaan, niin pÀÀtettiin sitten siitĂ€ huolimatta vetÀÀ loppuun asti.

Monet tÀÀllÀ on puhuneet miesten suorituspaineista ja muista ongelmista sÀngyn puolella. Me löydettiin apu tavallaan aika itsestÀÀnselvÀstÀ asiasta mutta toisaalta taas erikoisesta: miehen salitreeni 2x vko!

SiinĂ€ missĂ€ "kaatuneen soturin syndrooma" iski kesken seksin lĂ€hes joka kerta, vaikka harrastettiin seksiĂ€ "vain" joka toinen pĂ€ivĂ€ (oviksen aikaan), niin nyt voidaan naida nakutella vaikka pĂ€ivittĂ€in, ja riehua vaikka miten ilman pelkoa kesken aktin pehmenemisestĂ€ 😆 jos Soturi sitten joskus harvoin kippaakin, niin hetken halimisella saa elvytettyĂ€.

@Kali jos ollaan synkassa edelleen niin ovulaatio ma tai su 😂

Onpa tÀÀllĂ€ kivoja juttuja! đŸ€© Helpottuiko @Maana Mannila olo kun kuulit, ettei mitÀÀn ole vialla ja ettĂ€ apua löytyy?

@Pakkanen Millaisessa vyöhyketerapiassa olet kÀynyt? Itse olen tÀssÀ muutaman viime vuoden aikana vÀhÀn avautunut enemmÀn henkisyydelle ja alkanut kiehtoa ajatus meissÀ virtaavisya energioista. Ennen ajattelin, ettÀ ollaan vain lihallisia entiteettejÀ vailla tarkoitusta, mutta nyttemmin olen alkanut kyseenalaistaa tÀtÀ karua maailmankatsomusta.

@Syssymyssy ja @Kali Toivotaan ettĂ€ synkronoitu ovulaatio iskee pian! đŸ€Ł

Mulla on taas alkanut ihme oireet kun dpo6 saapui. đŸ€ âœŒïž Tai en oikeasti tiedĂ€ kuvittelenko vai onko nĂ€mĂ€ oikeita, mutta aamulla muka oli hirvee nĂ€rĂ€stys, kuumeinen olo, tissejĂ€ pistelee.

Oikeita fyysisiĂ€ oireita on outo, tahmainen ja venyvĂ€ valkovuoto, jota on paljon! YleensĂ€ mulla on vaan creamya, mutta tĂ€mĂ€ on vissiin se ”sticky”. LĂ€mmöt ei tippuneetkaan kuin ihan vĂ€hĂ€n vaan ja vĂ€lillĂ€ juilii alamahalla.

Tuun nyt vain törkeesti omanapaileen, kun kuitenkin odotatte kieli pitkÀllÀ raporttia aukkarista. xD
Se on nyt tehty.

Tutkimus tuntui aika ikĂ€vĂ€ltĂ€, mutta oli kestettĂ€vissĂ€. Pahinta oli, kun kohtuun laitettiin pieni ilmapallo, ja myös keittosuolan valuttaminen tuntui epĂ€mukavalta. Keskityin hengittelemÀÀn ja rentoutumaan. Pahinta siinĂ€ oli ehkĂ€ asento, jossa tutkimuspöydĂ€llĂ€ ollaan. đŸ„ž Onneksi tutkimus ei kestĂ€nyt kovin kauaa, korkeintaan pari minuuttia, jos sitĂ€kÀÀn. Tutkimusta tehdessĂ€ lÀÀkĂ€ri sanoi, ettĂ€ kaikki on mulla normaalisti ja putket on auki. "Jos jotain pientĂ€ kiinnikettĂ€ oli, niin tÀÀ puhalsi ne pois.” Kun nousin tutkimuspöydĂ€ltĂ€, lÀÀkĂ€ri sanoi, ettĂ€ ”TÀÀ on pahinta, mitĂ€ tÀÀllĂ€ on tarjolla. Alkionsiirtokin on helpompi.” Naurahdin.

Lopuksi keskustelimme. Toin esiin huoleni luteaalivaiheen vaihtelusta ja siitÀ, ettÀ se jÀÀ vÀlillÀ jopa vain 6 pÀivÀÀn. LÀÀkÀri sanoi, ettÀ jos luteaalivaihe kestÀÀ alle 10 pÀivÀÀ, se on liian lyhyt, mutta esim. viime kierron 13 pÀivÀÀ on riittÀvÀ. LÀÀkÀri ehdotti, ettÀ keskustelemme puolison kanssa vaihtoehdoista ja toiveista. SitÀ on siis edessÀ lÀhipÀivinÀ. On hyvÀ, ettÀ ollaan nyt asian ÀÀrellÀ.

HedelmÀllisyystutkimuksissa selvisi nyt siis kaikessa lyhykÀisyydessÀÀn se, ettÀ meillÀ on edellytykset tulla raskaaksi omin voimin. Miehen uimarit on priimaa, ja mulla tapahtuu ovulaatiot sekÀ munasarjareservin tilanne on keskimÀÀrÀin ikÀisteni viiteryhmÀssÀ. Olen siis myös hedelmÀllisyyden suhteen tÀysin keskinkertainen. SiinÀ hyvÀ puoli on, ettÀ mun tilanteeseen löytyy apua ja tukea, ja maailma suurimmalti osin on niin sanotusti mulle tehty.

LÀÀkĂ€ri suositteli, ettĂ€ jatketaan aktiivista yritystĂ€ vielĂ€ muutama kuukausi, ja jos raskaus ei ala esim. elokuussa, voitaisiin tehdĂ€ inseminaatio. Se tarkoittaa keinohedelmöitystĂ€ eli siittiöitĂ€ viedÀÀn katetrilla suoraan kohtuun positiivisesta ovulaatiotestistĂ€ seuraavana pĂ€ivĂ€nĂ€. NiitĂ€ tehdÀÀn yleensĂ€ 3–4 kpl, ja jos ne ei tuota toivottua tulosta, niin sitten koeputkihedelmöitys.

Koeputkihedelmöitys tarkoittaa, ettĂ€ mun munarmunarakkuloita eli follikkeleja kasvatetaan tukilÀÀkityksen avulla ja kerĂ€tÀÀn ohuella neulalla emĂ€ttimen pohjukan kautta. Samana aamuna mies kĂ€y antamassa siemennestenĂ€ytteen, joka kĂ€sitellÀÀn niin, ettĂ€ parhaat siittiöt jÀÀvĂ€t jĂ€ljelle. Ne puolestaan viedÀÀn munasolujen kanssa samalle petrimaljalle, jolla ne hedelmöittÀÀ munasoluja. Tuoreeltaan kohtuun siirretÀÀn yksi alkio (en kysynyt, miten tÀÀ kĂ€ytĂ€nnössĂ€ tapahtuu) ja loput (jos saatiin enemmĂ€n kuin yksi) pakastetaan. Jos eka kierros ei tuota tulosta, tehdÀÀn uusia niin monta kuin alkioita tuli, olettaen, ettĂ€ ne selviÀÀ sulatuksesta. NĂ€itĂ€ kierroksia Kela korvaa kĂ€sittÀÀkseni 3 kpl, jos nainen on alle 43 – ja me saadaan siis myös kaikista hoidoista Kela-korvaus.

Koeputkihedelmöitys eli ivf on kelakorvattavanakin tosi kallista lystiÀ, joten jos sinne asti mennÀÀn, niin yritetÀÀn sit varmaan pÀÀstÀ julkiselle. Sinne meille aukeaa ovet joka tapauksessa, jos raskaus ei ala elokuuhun mennessÀ (tulee vuosi yritystÀ tÀyteen). Julkisella hinta on sit tietty se, ettÀ pitÀÀ odottaa joka vÀlissÀ, mutta murehditaan sitÀ sit, jos sen aika joskus tulee.

Nyt sain keltarauhastuen luteaalivaiheeseen ja ohjeet sen ottamiseen. Hoitomuoto on aina yhtÀ ihana eli emÀtinpuikko, mutta sen tarkoitus on, ettÀ hormonia saadaan mahdollisimman paljon kohtuun. Myös D-vitamiinilisÀÀ lÀÀkÀri suositteli ottamaan, vaikka mun arvot sinÀllÀÀn on viitearvojen sisÀllÀ (61, mutta pitÀisi olla muistaakseni yli 70 tai jopa yli 75). Suositus joka tapauksessa on, ettÀ olisi korkeampi.

Ovulaatio on tulossa ensi viikolla. SekÀ oikealla ettÀ vasemmalla oli n. 10-millinen follikkeli kasvamassa. Viimeksi ovis oli vasemmalta, katsotaan, tuleeko nyt oikealta.

Mies on tietysti juuri nyt flunssassa, joten toivottavasti ei tÀÀ kierto nyt valu viemÀriin sen takia.

LĂ€mmöt oli tĂ€nÀÀn laskusuunnassa, mikĂ€ vaikuttaa hyvĂ€ltĂ€. Nukuin myös viime yönĂ€ tosi hyvin ja levollisesti. CB:n lila nĂ€ytti vilkkuvaa hymyĂ€ jo tĂ€nÀÀn sekĂ€ ovulaatiomikroskoopissa nĂ€kyi saniaisia (aika vahvojakin). Eilen ei nĂ€kynyt vielĂ€ mitÀÀn. Se mikroskooppi on kyllĂ€ ihme laite. 😅
Kiitos kattavasta vaiheiden selityksestÀ.

TeidĂ€n tilanne kuulostaa lupaavalta. Jospa tuo keltarauhastuki riittĂ€isi auttamaan. 👍
Minuakin kiinnostaisi valmisteen nimi, jos haluat jakaa?

JĂ€nnĂ€ kyllĂ€ miten eri lÀÀkĂ€rit lĂ€htevĂ€t "hoitamaan" samankaltaista tilannetta eri tavalla. MeillĂ€ tosiaan on jo yhteisiĂ€ lapsia, joten oletettavasti siemenneste on kunnossa ja minulla ovulaatio tapahtuu, mutta luteaalivaihe on lyhyt. Minulle lÀÀkĂ€ri sanoi ettĂ€ tĂ€tĂ€ lĂ€hdettĂ€isi hoitamaan Letrozolilla ja koska siinĂ€ on kohonnut kaksosten riski, pitĂ€isi munasolujen kypsymistĂ€ seurata ultralla. Tuo tietysti tietÀÀ lisÀÀ rahanmenoa. 😖 Olisin ajatellut keltarauhashormonituen olevan kevyempi tapa auttaa luteaalivaihetta.

@Maana Mannila no nyt on aukkaristakin selvitty! MeidÀn julkisen puolen lapsettomuuslÀÀkÀri myös suositti aloittamaan d-vitamiinin! Ja oonkin sitÀ nyt kuukauden pÀivÀt napsinut.

On: Oon nyt syönyt letroja pari pÀivÀÀ ja vielÀ pari pÀivÀÀ jÀljellÀ. Pahimmilta oireilta oon vÀlttyny. Ekana pÀivÀnÀ oli pÀÀnsÀrkyÀ. Ensi viikolla sitten ultraan katsomaan mikÀ tilanne.

Se on nyt tehty.

Koeputkihedelmöitys tarkoittaa, ettĂ€ mun munarmunarakkuloita eli follikkeleja kasvatetaan tukilÀÀkityksen avulla ja kerĂ€tÀÀn ohuella neulalla emĂ€ttimen pohjukan kautta. Samana aamuna mies kĂ€y antamassa siemennestenĂ€ytteen, joka kĂ€sitellÀÀn niin, ettĂ€ parhaat siittiöt jÀÀvĂ€t jĂ€ljelle. Ne puolestaan viedÀÀn munasolujen kanssa samalle petrimaljalle, jolla ne hedelmöittÀÀ munasoluja. Tuoreeltaan kohtuun siirretÀÀn yksi alkio (en kysynyt, miten tÀÀ kĂ€ytĂ€nnössĂ€ tapahtuu) ja loput (jos saatiin enemmĂ€n kuin yksi) pakastetaan. Jos eka kierros ei tuota tulosta, tehdÀÀn uusia niin monta kuin alkioita tuli, olettaen, ettĂ€ ne selviÀÀ sulatuksesta. NĂ€itĂ€ kierroksia Kela korvaa kĂ€sittÀÀkseni 3 kpl, jos nainen on alle 43 – ja me saadaan siis myös kaikista hoidoista Kela-korvaus.

Kiitos kun kerroit nĂ€in tarkasti, tÀÀ oli tosi hyödyllistĂ€ tietoa itsellekin! PidĂ€n niin peukkuja teille, ettĂ€ keltarauhastuki toisi positiivisia uutisia 💕 Ja paljon on tapahtunut tÀÀllĂ€, en kerkeĂ€ kaikkeen reagoimaan mutta tsempit ja sympatiat tÀÀltĂ€kin @Kali tilanteeseen! Harmittaa sun puolesta kovasti đŸ„ș

TÀÀllĂ€ on ollut niin kiire viikko, ettĂ€ en ole kerennyt edes piinailemaan! Dpo9 menossa ja ei oikein mitÀÀn kummempia tuntemuksia. Nyt just koneessa odottamassa lennon lĂ€htöÀ, työmatkalta siis kotiin palaamassa. Stressaan matkustamista ja lentĂ€mistĂ€ niin paljon, ettĂ€ vĂ€hĂ€n mietityttÀÀ onko nyt sit mennyt mahikset pilalle sen takia. Vatsa ollut niin sekasin ettĂ€ oon varmaan ripuloinut hedelmöittyneen tyypin ulos jos semmonen on ollut. Mutta eipĂ€ voi mitÀÀn. Nyt aion oikeesti olla testaamatta ja odotan menkkojen alkua đŸ§˜đŸŒâ€â™€ïž

Onpa tÀÀllĂ€ kivoja juttuja! đŸ€© Helpottuiko @Maana Mannila olo kun kuulit, ettei mitÀÀn ole vialla ja ettĂ€ apua löytyy?

@Pakkanen Millaisessa vyöhyketerapiassa olet kÀynyt? Itse olen tÀssÀ muutaman viime vuoden aikana vÀhÀn avautunut enemmÀn henkisyydelle ja alkanut kiehtoa ajatus meissÀ virtaavisya energioista. Ennen ajattelin, ettÀ ollaan vain lihallisia entiteettejÀ vailla tarkoitusta, mutta nyttemmin olen alkanut kyseenalaistaa tÀtÀ karua maailmankatsomusta.

@Syssymyssy ja @Kali Toivotaan ettĂ€ synkronoitu ovulaatio iskee pian! đŸ€Ł

Mulla on taas alkanut ihme oireet kun dpo6 saapui. đŸ€ âœŒïž Tai en oikeasti tiedĂ€ kuvittelenko vai onko nĂ€mĂ€ oikeita, mutta aamulla muka oli hirvee nĂ€rĂ€stys, kuumeinen olo, tissejĂ€ pistelee.

Oikeita fyysisiĂ€ oireita on outo, tahmainen ja venyvĂ€ valkovuoto, jota on paljon! YleensĂ€ mulla on vaan creamya, mutta tĂ€mĂ€ on vissiin se ”sticky”. LĂ€mmöt ei tippuneetkaan kuin ihan vĂ€hĂ€n vaan ja vĂ€lillĂ€ juilii alamahalla.
Oon kĂ€ynyt ihan sellaisessa perinteisessĂ€, jossa kĂ€sitellÀÀn kasvojen, pÀÀn, korvien ja jalkaterien heijasteet kĂ€sin sekĂ€ erilaisilla apuvĂ€lineillĂ€ (erilaiset puikot, guasha ym.). Todella rentouttavaa ja tasapainottavaa ja itsellĂ€ on tosiaan avannut noita erilaisia energioita kehossa, suosittelen lĂ€mpimĂ€sti ✹

Hei nyt 🆘!

KÀvin Àsken pissalla ja huomasin, ettÀ pikkuhousuissa oli tosi pieni sormenpÀÀn kokoinen lÀiskÀ haaleanruskeaa verta. Katsoin ensin, ettÀ onko turahtanut nestemÀinen pieru housuun, mutta siinÀ pimpin kohdalla se oli valkovuotolaikkujen seassa.

Kokeilin vielÀ lÀhteekö pois sappisaippualla eli olisko joku pinttynyt menkkatahra, mutta lÀhti hyvin irti viruttamalla. Eli kai se on tullut tÀssÀ tÀmÀn pÀivÀn aikana?!

PyyhkiessÀ ei kyllÀ mitÀÀn tullut eikÀ mulla ikinÀ tuhruttele. Luteaalikin on sen 14-15 pÀivÀÀ. Merkkaan nyt FF:ÀÀn ettÀ spotting ja jÀÀn piinailemaan, ettÀ oliko tÀmÀ nyt jotain kiinnittymisvuotoa.

Takaisin