Omasta näkökulmasta tuntuu tietysti vähän typerältä valittaa, kun tiedän, että esim. tälläkin foorumilla no monia, joilla on yritys kestänyt tuloksetta paljon pidempään kuin meillä. Silti itse elää omaa arkeaan kiertonsa kanssa joka päivä, ja joka ikinen kuukausi odottaa, että josko
nyt.
@Pikkuviikuna joo, ehkä itsellä oli kans vähän tollanen ajatus, että joku muu jossain muualla kokee lapsettomuutta, mutta ei se varmasti kosketa
minua. Toki, jos olisin tiennyt, miten vaikeaa raskaaksi tuleminen on, en tiedä, olisinko edes ruvennut tähän hommaan, joten kaiketi tuo tunne omasta ja puolison ylivoimaisesta hedelmällisyydestä jossain määrin kuuluu kupletin juoneen – ken tietää. Ja tuo lätinä siitä, miten joku taikapilleri muutti jonkun parin yritykset suorastaan suurperheeksi, on kyllä niin väsynyttä. Tai just, että "hei mun yhdet ystävät yritti vuosia, mut sit kun ne lakkasi yrittämästä ja menivät hoitoihin, niin tulivatkin raskaaksi just enneku hoidot alkoi" tai "älkää stressatko" on senpäivästä lätinää, että ei oikein jaksa kuunnella. Tässä, jos lakkaa yrittämästä, niin raskaus ei ala, se on ihan varma.
Mä toivon, että muistan nämä tunteet ja ajatuksen myös, jos joskus raskaana olen ja oman lapsen syliini saan. Koska olen nähnyt myös, miten tarina muuttuu siitä, että "onnistuin bongaamaan ovulaation ja sanoin miehelle, että nyt tai ei koskaan ja sit hommailtiin, ja vauva sai alkunsa" siihen, että "se oli just se kierto, kun en tikuttanut ovulaatiota ja sanoin miehelle ennen lähtöä reissuun, että jos nyt hommailtais, ja vauva sai alkunsa".
Mutta kyllä olisi tilausta julkisuudessa keskustelulle lapsettomuudesta myös sellaisten ihmisten näkökulmasta, joilla mitään ns. ulkoisia esteitä ei ole. Monestihan kummassakaan ei ole ns. mitään vikaa, vaan diagnoosi on selittämätön lapsettomuus.
@Hailey mulla monesta kierrosta samoja fiiliksiä. Sitä kuulostelee herkällä korvalla kaikki oireet ja tuntemukset ja toiveikkaana arvailee, voisko tämä tai tuo nyt kertoa alkion kiinnittymisestä tai uskaltaisiko jo testata, jos siinä nyt vaikkaä näkyisi jotain. Alkluraskauden oireet kuitenkin on hyvin yksi yhteen pms-oireiden kanssa, joten mikä tahansa oireilu voi olla merkki melkein mistä hyvänsä. Toivon teille tärppiä ja sun pääkopalle sitä, että pysyy kasassa ja että jaksat yrittää. <3
Mä oon pysynyt periaatteessa koko reilut puoli vuotta tavallaan suht toiveikkaana (joo pari kiertoa oli, jotka meni vähän ohi, eikä toivoa ollutkaan sen puoleen), mutta eilen alkanut yk 7 veti kyllä mielen tosi matalaksi. Ei oikein meinaa jaksaminen riittää, kun pitää kalenterin kanssa sovittaa yhdynnät ja silti vastassa on todennäköisemmin pettymys kuin onnistuminen. Kyllä tää tästä varmaan taas, mutta saa nähdä, millä intensiteetillä jaksan seurata kiertoa tällä kertaa. Viime kierto meni jälleen kuin oppikirjasta tallettelujen ym. kanssa, mutta lopulta vuoto alkoikin nelisen päivää normaalia aikaisemmin. Sain ns. odotella rauhassa vain reilun viikon, kun nyt pitää valmistaa itsensä uuteen yrityskiertoon, niin se on aika raskasta.
Kuten oon täällä tainnut kirjoittaakin, niin mulle vaikein vaihe on tämä ovulaatiota edeltävä aika, ja mitä lähemmäs ovulaation oletettu ajankohta tulee, sitä vaikeampaa tää mulle on. Piinapäivät ei oo mulle ollenkaan niin raskaita, koska suhtaudun niihin jotenkin niin, että tein kaiken, mitä voin, ja nyt on odottelun aika. Vuoto joko alkaa tai ei, ja sen mukaan sitten testaan tai en. En halua tehdä enää yhtäkään raskaustestiä, joka on negatiivinen siksi, etten malttanut odottaa. Viime kierrossa todistin itselleni ainakin sen, että maltan odottaa ja katsoa, alkaako vuoto vai ei.
@Puolikuu Joo niinhän se on, että pelkästään munasolu ei voi yksinään hedelmöittyä vaan siihen tarvitaan myös hedelmöittämikykyinen siittiö. Syödään nyt puolison kanssa molemmat Gelee royalea (1/pv) ja ubikinoni q10 (1/pv) ja katsotaan, miten tämän kierron kanssa käy. Puhun siittiötutkimuksesta miehelle, jos tässäkään kierrossa ei tärppää. Mulla ei nyt just ole voimia avata jälleen kerran yhtä hankalaa keskustelua vaan yritän selviytyä itseni kanssa päivän kerrallaan.
Jos tästä kierrosta tärppää, on olemassa suht realistisen mahdollisuudet, että vauvallani olisi sama syntymäpäivä kuin mulla.