Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oon pahoillani @MiniMe88 😭 Kovasti voimia sinne. ❤️‍🩹

Lapsensaannin lykkääntymiskeskusteluun: Itse olin 32-vuotiaaksi asti vakaasti sitä mieltä, että en halua lapsia ikinä. Ajatuskin siitä, että tähän hektiseen arkeen tulisi lapsi sai aikaan paniikkikohtauksen. Edelleenkin tuo ahdistaa superkiireisinä päivinä, että miten tullaan selviämään arjesta kun ollaan miehen kanssa molemmat yrittäjiä ja meillä on 2 koiraa, jotka vaatii aika paljon.. Mutta nyt kun halu lisääntyä on herännyt en enää murehdi sitä samalla tavalla. 😅

Kyllähän se lasten saanti nykyisellään vaan herkästi lykkääntyy, jos tekee asiat elämässä siinä järjestyksessä mitä yleensä tehdään ja ihmisten odotetaan tekevän. Ainakin jos yhtään pidemmälle aikoo opiskella. On se vaan tosi epäkäytännöllistä saada lapsi vaikka kesken opintojen, toki joitakin koulutovereita tiedän ketkä näinkin tekivät, mutta itse en olisi halunnut ryhtyä siihen. Tosi epätaloudellistakin se on, jos miettii että jäisi vahempainrahalle opintotuelta, vs. että valmistuu ja on vaikka sen vuoden töissä oikealla paikalla ja siitä jää sitten vahempainrahalle, onhan se ihan valtava ero rahallisesti.

Opin tänään että on olemassa tällainen sivu: https://pharmacafennica.fi/ josta saa paljon kattavammin tietää lääkkeistä kuin lääkeinfo jota oon aiemmin käyttänyt. Ilmainen ja kaikille avoin sekä apteekkien henkilökunta käyttää tuota. Sain vinkin entiseltä apteekin työntekijältä, koska koetin varmistaa saanko ottaa kipulääkettä toisen itsehoitolääkkeen kanssa. Aattelin että muitakin saattaa kiinnostaa.

@Meliora Me taas puhuttiin yhden kaverin kanssa, että hänellä oli kyllä kätevää hankkia lapsi opiskeluaikana. 😁 Oli erittäin edullinen vuokrakolmio hyvältä paikalta, korotetut tuet ja päivähoito oli ilmainen. Opiskelutkin sujuivat järkevässä tahdissa, kun lapsi piti huolta siitä, että aamut alkoi aikaisin ja opiskeluasiat oli pakko hoitaa pääosin päivän aikana.

Me lapsettomat opiskelijat ravattiin kaikki bileet läpi, tehtiin tehtäviä deadlinejen paukkuessa öisin ja tuskailtiin niiden muutamien läsnäolopakollisten aamuluentojen kanssa.

Itse opiskelin 8 vuotta, josta yli puolet ajasta olin osa-aikaisesti oman alan töissä. Heti valmistumisen jälkeen raskauduin esikoisesta. Oli kyllä vähän kuumottavaa astua vastuullisempiin hommiin ensin raskaana ja jatkaa vauva- ja pikkulapsiaikana, kun aivot ei pelanneet kunnolla ja päiväkotirumba kuormitti samalla. Että puolensa ja puolensa.

Olen huomannut että ovulaatio tulee myöhemmin mutta luteaalivaihe pysynyt aika samana, n. 11pv mulla. Eli kierto hieman pidentynyt, mutta ihan normaali mitoissa vielä. :) oletko sinä huomannut muutosta?
No tää juuri äskettäin loppunut kierto vähän jekutteli, katsotaan nyt onko kyseessä jokin isompikin muutos vai ainoastaan loman aiheuttama tilapäinen häiriö. Mulla myöskin nostettiin kilpparilääkettä ennen joulua, ja sekin on omiaan hämmentämään tätä hormonisoppaa 😄

Mulla alkaa halut jo nousemaan, vaikka nyt on menossa vasta kp 8 (arvioitu ovis kp 18)? Pitääpä alkaa jo tikuttamaan.

Toinen ihmeellinen muutos on se, että mun vatsa oli vuosia (ainakin 6 vuotta) enemmän tai vähemmän sekaisin, kunnes viime viikolla yks aamu se vaan loppui 🤨

Kiertopäivä 32, luulen että nyt vois olla joku dpo4-6, testailen varmaan viikonloppuna.

Mutta kylläpä sitä taas toiveet on korkealla kun rintoja pakottaa, närästää ja nippailee alavatsalla kuten esikoisen raskaudessa. Pitäisi varmaan käydä pidemmällä kävelyllä kokeilemassa hengästyykö samallalailla. Tietenkin siis kaikki nämä on selitettävissä myös luteaalilla noin niinkuin ylipäätänsä ja hengästyminen huonolla kunnolla :Face With Tears Of Joy: .

Mä liityn kans tänne keskusteluun. Oon 31-vuotias ja esikoinen syntyi -24 joulukuussa. Hirveä vauvakuume jo. Kuukautiskierto on nyt vasta 2 kiertoa tullut säännöllisenä ja nyt juuri elämme ovulaation aikaa. Ovulaatio näyttää tulevan silloinkin kuin ennen raskauttakin. Esikoista yritimme 7kk. Toivottavasti nyt tärppäisi nopeammin. En millään malttaisi odottaa, että tyttö saisi sisaruksen🥰

Pitäisiköhän mun soittaa terveyskeskukseen vai ei? Tiedän, ettei tämä ole mikään terveyspalsta, mutta kirjoittaessa omatkin ajatukset toivottavasti selkiytyvät. 😅

Kirjoitin tänne aiemmin, että ihmettelen turvonneita rintojani. Se jatkuu edelleen. Turvotus on todella voimakasta, minkä lisäksi rinnat ovat huomattavan kipeät (esim. halaaminen sattuu). Yleensä rintani turpoavat ja aristavat luteaalivaiheessa ja turvotus lakkaa kuukautisten alkaessa. Nyt turvotus ja kipu on jatkunut koko kuukautisten ajan.

Kuukautiseni kestävät yleensä 6-7 pv. Yleensä vuoto on ensimmäiset päivät todella runsasta, mutta muuttuu sitten varsin niukaksi/tiputteluksi. Tällä kertaa kuukautiseni ovat olleet tavallista niukemmat, ei siis ole ollut runsasta minään päivänä. Verta kuitenkin tulee ihan selkeästi, eli se ei ole myöskään laantunut kuten normaalisti. Nyt on kp 8 ja vuoto jatkuu edelleen, eikä se ole mitään tiputtelua. Esim. äsken vessassa käydessäni koko pönttö muuttui punaiseksi ja paperiin jäi kirkkaanpunainen tahra. 😅

Rintojen oireet ja hieman poikkeava vuoto voisi viitata kohdunulkoiseen raskauteen. Varsinaisia alavatsakipuja mulla ei kuitenkaan ole ollut. Välillä luulen tuntevani jotain, mutta se on niin hentoa, etten tosiaankaan osaa sanoa, kuvittelenko vain, nyt kun sain tämän pelon päähäni...

Tein eilen aamulla raskaustestin, joka oli selkeä nega. Olen lukenut, että kohdunulkoisessa raskaudessa testi on lähes aina positiivinen. Tämä saa minut ajattelemaan, että kyse tuskin on kohdunulkoisesta raskaudesta.

Tää ei jostain syystä anna tägätä, mutta jos oikeasti on poikkeava meininki niin kyllä itse soittaisin. Kyllä siellä osataan neuvoa eteenpäin, ja sais oman huolen ilmaistua ja toivon mukaan jotain jeesiä siihen. 😊 Mä ennemmin soitan ja käyn "turhaa" mitä vitkuttelen viimiseen saakka.

Kiertopäivä 32, luulen että nyt vois olla joku dpo4-6, testailen varmaan viikonloppuna.

Mutta kylläpä sitä taas toiveet on korkealla kun rintoja pakottaa, närästää ja nippailee alavatsalla kuten esikoisen raskaudessa. Pitäisi varmaan käydä pidemmällä kävelyllä kokeilemassa hengästyykö samallalailla. Tietenkin siis kaikki nämä on selitettävissä myös luteaalilla noin niinkuin ylipäätänsä ja hengästyminen huonolla kunnolla :Face With Tears Of Joy: .

Sama täällä, dpo8 ja oiretta pukkaa 😂 Väkisinkin ne toiveet herää, vaikka kuinka yritän muistuttaa itselleni, että nämä samat oireet oli viime (nega)kierrossa.. Alavatsassa ja alaselässä outoa kipua, palelee, ja pinna on kireällä. Vatsa on myös tänään ollut sekasin, ehkä tässä joku pöpökin saattaa olla mukana PMS hormonisopassa. 🫠

Täällä samat tilanteet, Dpo9 ja kyllä taas on tuntemuksia. Menkkakramppeja tuntuu, ja toki ne heti saa oireet kohoamaan kun mulla menkkakivut usein tulleet vasta pahimpina vuotopäivinä eikä etukäteen. Ei auta kuin toivoa, mutta en usko että vieläkään tärppiä meille tulisi.

Jänniä aikoja monella. Toivon, että kohta voisin liittyä jånnäilemään. Huomenna aloitan letrot ekaa kertaa. Clomifenit aiemmasta tuttuja. Ensi viikollq folliultra. Jännittää niin, että oon ollut ihan kiukkupylly (menkoilla ei kai osaa eikä arpaa 🤣) ja illasta vielä huono olo ja päänsärky. Terolutien lopettamisesta asti ollut ihan järjetön makeanhimo... koitan nyt keskittyä kunnon ruuan tekemiseen että sais sitä kautta suitsittua vähän syömistä.

Täällä toivottavasti pian ovulaatio. Tai toivon että pian kun 3 päivää korkea lukema ollut jo clearbluen laitteessa niin epäilen että normaalia aiemmin ovulaatio. Huomenna kp10 joten luulen että huomenna vielä korkea eikä huippu lukema vielä. 👀 Mutta saa nähdä... Normaalistihan mulla ovulaatio kp13-15 päivinä. Ja epäilen että kun korkea lukema ekan kerran tuli nyt jo kp7 että ei se viikkoa sitä korkeaa lukemaa näytä. Mutta tiedä sitten... 🤷‍♀️

Negahan se sieltä pärähti. 🤐 Vielä toki voi muuttua posiksi mutta toivo on jo heitetty. 😂

Ja nyt kävin jo epätoivoisesti kurkkimassa ekaa kertaa HUS:n lapsettomuushoito prosessia. Siellä luki että on vain niille keillä on maksimissaan yksi lapsi ennestään. Eli meillä kun on 2 lasta, niin me emme saisi edes hoitoja? Aika surkea juttu! Toki ymmärrän todella hyvin sen että resurssit ovat tiukat ja edelle menee ne keillä ei ole vielä lapsia. Tämän hyväksyn mutta vähän kirpaisi silti. Toki yksityisellä voi käydä, itse en ole ainakaan tässä hetkessä valmis kuitenkaan laittamaan kymmeniä tuhansia euroja projektiin, ehkä sitten myöhemmin. Voisimme kyllä käydö perus tutkimuksia teettämässä.

Muokattu viimeksi:
@Syyskukka kannattaa soittaa kun siitä kertyy minimissään historiaa.

Itsellä oli syksyllä tosi äkäisiä ovulaatiokipuja, niin niistä kun soitin kolme kiertoa putkeen niin kolmannella viimein hoitaja kysyi lääkärin mielipide. Noh sieltä todettiin edelleen että jatka seuraamista… mutta sentään omakantaan alkaa kertyy historiaa, mikä sit auttaa yleensä monessa mielessä. Ja tuo mun tilanne oli kyllä sellainen että korjasi lopulta itse itsensä mutta ärsytti kyllä olla niin monta kiertoa peräkkäin soittelemassa että mulla edelleen sattuu kipeää ja joka kerta käskettiin kotona seurata.

Negahan se sieltä pärähti. 🤐 Vielä toki voi muuttua posiksi mutta toivo on jo heitetty. 😂

Ja nyt kävin jo epätoivoisesti kurkkimassa ekaa kertaa HUS:n lapsettomuushoito prosessia. Siellä luki että on vain niille keillä on maksimissaan yksi lapsi ennestään. Eli meillä kun on 2 lasta, niin me emme saisi edes hoitoja? Aika surkea juttu! Toki ymmärrän todella hyvin sen että resurssit ovat tiukat ja edelle menee ne keillä ei ole vielä lapsia. Tämän hyväksyn mutta vähän kirpaisi silti. Toki yksityisellä voi käydä, itse en ole ainakaan tässä hetkessä valmis kuitenkaan laittamaan kymmeniä tuhansia euroja projektiin, ehkä sitten myöhemmin. Voisimme kyllä käydö perus tutkimuksia teettämässä.

Onpas kyllä ikävä juttu, ettei hoitoihin edes pääse jos on jo 2 lasta. 😦 Varsinkin kun sitä syntyvyyden laskua niin kauhistellaan, niin luulisi että näihin asioihin voitaisiin panostaa enemmän.

Mulla nyt dpo9 ja yritän asennoida itseni siihen, että ei ole tärpännyt, testaan vasta jos kuukautiset myöhässä. 🫣 Viime kierrossa oli niin iso pettymys negatiivinen testi toisensa perään, ja silti kuitenkin menkat myöhässä ja ”mitä jos kuitenkin” ajatukset vaan pörräsi. Niin ajattelin nyt kokeilla toisenlaista strategiaa, vaikka kyllä nuo testit huutaa mun nimeä.. 😅 Menkat pitäisi alkaa vasta su tai ma, joten on tässä piinapäiviä edessä!

Toi on kyllä niin ristiriidassa, kun syntyvyys halutaan nousuun ja samalla siihen on saatavilla apua niin nihkeästi / niiden pariin ei ole helppo päästä. Nojoo, asia on moniulotteinen ja täällä olikin aiemmin hyvää keskustelua siitä ikäasiasta.

Tsemppiä kaikille piinapäiviin ja oireiden kanssa sekoamiseen. 🙃 Ja halaus negatestejä tehneille! Sekä @MiniMe88 , paljon voimia! ❤️‍🩹

Täällä alkaa menkat väistyä ja odottelen uutta cb lilaa ovistestiä postista. Täytyy viikonloppuna alkaa testailemaan. Laitoin äsken oman hyvinvointialueen perhesuunnittelun chattiin varovaista kyselyä, että onko heillä mahdollisuus varailla aikaa jo etukäteen keväälle mahdollisiin tutkimuksiin tms. mutta eiköhän tuokin kysely tule bumerangina takaisin. 😆

// Edit: Hei jes, chatviesti kannatti! Nyt on kuulkaa helmikuulle käynti meidän tutulle neuvolaterkkarille tästä asiasta lapsettomuuskäynnin nimissä. Kiva että tähän reagoitiin nyt heti!

Muokattu viimeksi:
Takaisin