Mun gyne jolta saanut lähetteet julkiselle hoitoihin on kummallakin kerralla kehottanut syömään rautaa lapsettomuuteen. Hänellä pitkä työura taustalla sekä tehnyt myös tutkimusta joten hänen sanaansa olen kyllä luottanut. Pitäisi mittauttaa taas ferrit kun en ole nyt pariin vuoteen käynyt. Oireista en ole pahasti kärsinyt, joten luulo on ainakin että ihan hyvällä tasolla tällä hetkellä.@Maana Mannila ja @Kali oon pahoillani teidän kummankin tilanteestaMaailma ei todellakaan ole oikeudenmukainen paikka. Eikä itse oikein voi mitenkään vaikuttaa siihen, mitä tapahtuu!
Kuuntelin Spotifysta Kehtaanko kysyä? -podia, jonka yhdessä hedelmällisyyttä koskevassa jaksossa haastateltiin sellasta henkilöä kuin Niina Suni (töissä sellaisessa firmassa kuin Hormonia). Hän kertoi siinä podijaksossa kuinka auttaa naisia hormoniepätasapainon suhteen ja hedelmällisyyshaasteissa. Kyseessähän ei ole lääkäri, ja palvelut ovat tietysti maksullisia, mutta ainakin podijakson perusteella vaikutti asiantuntevalta.
Itse olen "päättänyt", että oma raskaaksi tulemattomuuteni johtuu todennäköisesti huonoista rauta-arvoistani. Olisinpa hoksannut asian jo viime keväänä, kun aloin syömään foolihappoa, mutta parempi nyt kuin myöhemmin. ChatGPT:n mukaan rauta-arvojen ollessa huonot elimistö priorisoi raudan käyttöä elintärkeisiin toimintoihin, mikä voi aiheuttaa ovulaatiohäiriöitä, heikentää kohdun limakalvoa ja jopa lyhentää luteaalivaihetta.![]()
On: maailman pienin tuhru tänään joten eiköhän se uusi kierto ala ihan parin päivän sisään.